Yleisperustelut
Ehdotetuilla lainmuutoksilla pannaan kansallisesti täytäntöön
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2009/52/EY
maassa laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten työnantajiin
kohdistettavia seuraamuksia ja toimenpiteitä koskevista
vähimmäisvaatimuksista (jäljempänä työnantajasanktiodirektiivi).
Direktiivin tarkoituksena on vähentää laittoman
maahanmuuton ja pimeän työn houkuttelevuutta ja samalla
suojella laitonta maahanmuuttajaa hyväksikäytöltä.
Suomen lainsäädäntö täyttää pääosin
direktiivin asettamat vaatimukset. Direktiivin täytäntöönpano
edellyttää kuitenkin muutoksia sisäasiainministeriön,
työ- ja elinkeinoministeriön sekä oikeusministeriön
toimialaan kuuluvaan lainsäädäntöön.
Keskeisimmät muutokset kohdistuvat työsopimuslakiin
(55/2001). Esityksellä luodaan työnantajille
laittomien työntekijöiden palkkaamista koskeva
seuraamusjärjestelmä, joka osaltaan on omiaan
ehkäisemään ilmiön laajenemista.
Samalla se vähentää harmaan talouden
vetovoimaa ja sen aiheuttamaa vääristymää kilpailulle.
Keskeisin ulkomaalaislakiin (301/2004) ehdotettu
muutos koskee harkinta-ajan antamista ja oleskeluluvan myöntämistä työntekijälle
tilanteissa, joissa tapaukseen liittyy erityistä hyväksikäyttöä osoittavat
työolot tai työntekijä on ollut alaikäinen.
Lainmuutoksen myötä Maahanmuuttovirastolle
annetaan uusi tehtävä, seuraamusmaksun määrääminen
laittomasti maassa oleskelevan henkilön palkanneelle työnantajalle.
Direktiivin täytäntöönpano lisää myös
työsuojeluviranomaisten tehtäviä kolmansista
maista tulevien henkilöiden laittoman työnteon
valvonnassa, koska jäsenvaltioiden on varmistettava, että ne tekevät
tehokkaita ja riittäviä tarkastuksia. Hallintovaliokunta
tähdentää, että direktiivin
tehokkaaksi täytäntöön panemiseksi
on tarpeen huolehtia siitä, että viranomaisilla
on tehtävien hoitamiseen asianmukaiset voimavarat. Lisäksi
uuteen sääntelyyn perehdyttämiseen sekä yhteistyökäytäntöjen
kehittämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Direktiivi olisi tullut panna kansallisesti täytäntöön
20.7.2011 mennessä. Euroopan komissio on jo antanut Suomelle
kehotuksen saattaa lainsäädäntö vastaamaan
direktiiviä. Valiokunta pitää myönteisenä,
että direktiivi saatetaan nyt kansallisesti täytäntöön,
ja valiokunta kiirehtii lainmuutosten voimaansaattamista.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen
sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki ulkomaalaislain muuttamisesta
52 d §. Oleskeluluvan myöntäminen
laittomasti maassa oleskelleelle ja työskennelleelle kolmannen
maan kansalaiselle.
Työnantajasanktiodirektiivin kansallinen täytäntöönpano
tukeutuu oleskelulupaan liittyvissä säännöksissä pitkälti ns.
uhridirektiivin kansallisessa täytäntöönpanossa
omaksuttuihin ratkaisuihin. Tämä peruslähtökohta
on ilmaistu työnantajasanktiodirektiivin 13 artiklan 4
kohdassa, jonka mukaan jäsenvaltioiden on määritettävä kansallisessa
lainsäädännössä edellytykset,
joilla ne voivat myöntää oleskeluluvan
asianomaisille kolmansien maiden kansalaisille vastaavanlaisia järjestelyjä noudattaen
kuin direktiivin 2004/81/EY soveltamisalaan kuuluville
kolmansien maiden kansalaisille. Komissio on viitannut uhridirektiivin säännöksiin
myös muun muassa oleskeluluvan haltijan kohtelun ja oleskeluluvan
uusimatta jättämisen ja peruuttamisen yhteydessä.
Hallintovaliokunta pitää näin ollen ehdotettua
sääntelyä perusteltuna.
Ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman ohjausryhmä on
nostanut loppuraportissaan esiin eräitä ihmiskaupan
uhrille myönnettävään oleskelulupaan
liittyviä kysymyksiä. Ohjausryhmä suositti
muun muassa selvitettäväksi, millaisia vaihtoehtoja
on olemassa sille, että ihmiskaupan uhrin edellytetään
pääsääntöisesti katkaisevan
siteet hyväksikäyttäjiin oleskeluluvan myöntämisen
ehtona. Sisäasiainministeriö on asettanut 27.1.2012
hankkeen, jossa on tarkoitus selvittää ihmiskaupan
uhreja koskevan lainsäädännön
kehittämistarpeita. Hallintovaliokunta viittaa hallituksen
esityksen perusteluihin ja katsoo, että jos ihmiskaupan
uhrille myönnettävää oleskelulupaa
koskeviin säännöksiin päädytään
ehdottamaan muutoksia, on tarpeen samassa yhteydessä tarkastella
myös nyt käsiteltävänä olevaa
sääntelyä uudelleen.
3. Laki työsopimuslain muuttamisesta
11 a luku. Työnantajien yhteisvastuu palkattaessa
laittomasti maassa oleskelevia työntekijöitä
1 §. Soveltamisala.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausuntoon viitaten hallintovaliokunta ehdottaa, että pykälästä poistetaan
sen 2 momentti.
4 §. Seuraamusmaksuun vaikuttavat tekijät.
Pykälän 2 momentin mukaan seuraamusmaksua korottavana
tekijänä otetaan huomioon palauttamisen toimeenpanosta
aiheutuvat työntekijän ja tämän
mahdollisen saattajan keskimääräiset matkakustannukset,
jos työntekijä on palautettu ulkomaalaislain 9
luvun mukaisesti toiseen valtioon. Perustuslakivaliokunta lausunnossaan katsoo,
että työntekijän palauttamiskustannuksilla
ei ole välitöntä yhteyttä sanktioituun
tekoon eikä niiden näin ollen tule vaikuttaa seuraamusmaksun
suuruuteen. Tämän vuoksi lakiehdotuksen 11 a luvun
4 §:n 2 momentti tulee poistaa. Tämä on
edellytyksenä lakiehdotuksen käsittelemiselle
tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten hallintovaliokunta
ehdottaa, että hallituksen esityksessä ehdotettu
pykälän 2 momentti poistetaan.
5 §. Palauttamiskustannukset. (Uusi).
Työnantajasanktiodirektiivin 5 artiklan 2 b kohdan
mukaan laittomasti maassa olleen työnantajalle on määrättävä kolmannen
maan kansalaisen palauttamisesta aiheutuneet kustannukset tapauksissa, joissa
palauttamismenettely toteutetaan. Direktiivin mukaan jäsenvaltiot
voisivat tämän erillisen maksuvelvollisuuden sijaan
ottaa seuraamusmaksussa huomioon ainakin palauttamisen keskimääräiset
kustannukset. Kuten perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee,
näin ei voida kansallisen lainsäädännön
vuoksi menetellä. Perustuslakivaliokunnan mielestä ei
ole kuitenkaan estettä asettaa lakiehdotuksessa työnantajalle
palauttamiskustannusten korvausvelvollisuutta seuraamusmaksusta
erillisenä asiana, jos siinä otetaan huomioon
lausunnossa mainitut edellytykset. Hallintovaliokunta toteaa, että direktiivin
sanamuoto ei mahdollista kansallista harkintaa, joten se ehdottaa
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon
viitaten, että palauttamiskustannuksista säädetään
erillään seuraamusmaksusta.
Perustuslakivaliokunnan mukaan palauttamiskustannusten korvausvelvollisuus
voidaan asettaa vain, jos työnantaja on omalla toiminnallaan
vaikuttanut työntekijän maahantuloon tai maassaoloon
esimerkiksi osallistumalla työntekijän rekrytointiin
tämän kotimaassa tai muutoin avustamalla työntekijää maahantulossa
tai maassaolossa. Hallintovaliokunta ehdottaa tämän
ehdon lisäämistä palauttamiskustannusten korvausvelvollisuuden
syntymiseen. Tällöin myös sellainen työnantaja,
joka ei ole vaikuttanut työntekijän maahantuloon,
mutta sen sijaan maassaoloon esimerkiksi suojelemalla työntekijää viranomaisilta
tai järjestämällä hänelle
asunnon, voidaan määrätä korvaamaan
palauttamiskustannukset.
Kun palauttamiskustannuksista ehdotetaan säädettäväksi
seuraamusmaksusta erillään, tulee sääntelyn
muuttuminen ottaa huomioon myös hallituksen esitykseen
sisältyvän lakiehdotuksen 5 ja 8—12 §:ssä, joiden
numerointi myös muuttuu valiokunnan ehdottaman uuden 5 §:n seurauksena
6 ja 9—13 §:ksi. Sakon täytäntöönpanosta
annettua lakia (672/2002) ei ole tarkoitus
soveltaa palauttamiskustannuksiin.
6 (5) §. Seuraamusmaksun määrääminen.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan tarkastellut pykälän
säännöksiä Euroopan ihmisoikeussopimukseen
pohjautuvan ne bis in idem -säännön
näkökulmasta. Säännön
mukaan ketään ei saa saman valtion tuomiovallan
nojalla tutkia uudelleen tai rangaista oikeudenkäynnissä rikoksesta,
josta hänet on jo lopullisesti vapautettu tai tuomittu
syylliseksi kyseisen valtion lakien ja oikeudenkäyntimenettelyn
mukaisesti. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännön
mukaan kiellon soveltamisala ulottuu myös erilaisiin rangaistusluonteisiin
hallinnollisiin seuraamuksiin, joten kielto on otettava huomioon
työnantajan seuraamusmaksua määrättäessä.
Perustuslakivaliokunnan mukaan ehdotetut säännökset
ovat lähtökohtaisesti sopusoinnussa ne bis
in idem -säännön kanssa. Valiokunta
on kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että osittain
säännökset näyttäisivät
vievän kaksoisrangaistavuuden kiellon jopa pidemmälle
kuin ne bis in idem -säännön
voidaan katsoa ehdottomasti vaativan. Tämä koskee
erityisesti 4 momentin ensimmäiseen virkkeeseen
sisältyvää seuraamusmaksun määräämiskieltoa
silloin, kun samasta teosta on vireillä esitutkinta tai
syyteharkinta. Valiokunnan mukaan sääntelyratkaisua
selittänee se, että ehdotettujen säännösten tarkoituksena
on rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän ensisijaisuus
työnantajan seuraamusmaksun määräämiseen
nähden ja siihen liittyen mahdollisen päällekkäisen
työn välttäminen. Perustuslakivaliokunta
on katsonut, että hallintovaliokunnassa on kuitenkin vielä syytä arvioida,
onko sääntelyratkaisu perusteltu tältä osin.
Hallintovaliokunta katsoo, että ehdotettu sääntelymalli
ottaa hyvin ne bis in idem -säännön
huomioon. Lisäksi valiokunnan näkemyksen mukaan
on arvioitavissa, että ehdotettu sääntely
vähentää päällekkäistä työtä eri
viranomaismenettelyissä. Näistä syistä hallintovaliokunta pitää ehdotettua
sääntelyä perusteltuna ja puoltaa sen
hyväksymistä hallituksen esityksen mukaisessa
muodossa.
Perustuslakivaliokunnan mukaan kaksoisrangaistavuuden kiellon
ei voida katsoa koskevan vain puhtaasti peräkkäisiä menettelyjä,
vaan myös samanaikaisesti vireillä olevia menettelyjä.
Valiokunnan käsityksen mukaan ne bis in idem -säännön
huomioon ottamiseksi 4 momentin ensimmäistä ja
toista virkettä tulee tulkita siten, että samaa
tekoa koskevan seuraamusmaksumenettelyn ja rikosprosessin ollessa
samanaikaisesti vireillä seuraamusmaksumenettely on keskeytettävä ja
luovuttava maksun määräämisestä,
jos rikosprosessi päättyy lainvoimaiseen ratkaisuun,
joko vapauttavaan tai langettavaan tuomioon.
Ehdotetun seuraamusmaksun sääntelyssä ei perustuslakivaliokunnan
käsityksen mukaan ole tarpeen pyrkiä täydelliseen
aukottomuuteen ne bis in idem -säännön
noudattamiseksi. Tällainen pyrkimys saattaisi johtaa tarpeettoman
yksityiskohtaisiin säännöksiin. Lisäksi
nykyisessä tilanteessa on otettava huomioon se, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
oikeuskäytäntökin on eräiltä kohdin
vielä kehittymässä. Ne bis in idem -säännön
noudattamisen kannalta on kuitenkin perustuslakivaliokunnan mielestä perusteltua,
että lainvoimaisen, lopulliseksi jääneen seuraamusmaksun
tulee estää samaa tekoa koskevan rikossyytteen
tuomioistuinkäsittelyn käynnistyminen tai keskeyttää se,
vaikkei mainitussa 4 momentissa asiasta nimenomaisesti säädetäkään.
Näin tulkittuna momentin viimeinen virke, joka koskee jo
määrätyn seuraamusmaksun poistamista
hakemuksesta, ei ole ongelmallinen ne bis in idem -säännön
kannalta.
Hallintovaliokunta pitää yhtenäisen
viranomaiskäytännön muodostumisen vuoksi
aiheellisena, että seuraamusmaksun määräämistoimivalta
keskitetään yhdelle viranomaiselle. Esityksen
valmisteluvaiheessa on viranomaisen nimeämistä pohdittu
perusteellisesti. Esityksen perusteluihin (s. 27) viitaten hallintovaliokunta
on päätynyt puoltamaan esitystä Maahanmuuttoviraston
nimeämisestä seuraamusmaksun määrääväksi
viranomaiseksi, mikä on ollut myös säännösehdotuksia
valmistelleen työryhmän ehdotus. Pykälän
4 momentin sanamuodon selkeyttämiseksi valiokunta ehdottaa,
että ilmaisun "seuraamusmaksun määrännyt
viranomainen" sijasta säännöksessä käytetään
viranomaisen nimeä "Maahanmuuttovirasto".
10 (9) §. Toimeksiantajan vastuu seuraamusmaksusta
ja palauttamiskustannuksista.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnon mukaisesti pykälässä ehdotetaan,
että palauttamiskustannusten korvausvelvollisuuden syntyminen
edellyttää myös toimeksiantajan osalta
myötävaikutusta laittoman työntekijän
maahantuloon tai maassaoloon. Vastaava muutos ehdotetaan tehtäväksi
pääasiallisen toimeksiantajan osalta 11 §:ssä (hallituksen
esityksen 10 §).
11 (10) §. Pääasiallisen toimeksiantajan
vastuu.
Perustuslakivaliokunnan ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoihin viitaten hallintovaliokunta
ehdottaa sääntelyn täsmentämistä siten,
että sanonnan "mahdollinen muu alihankkija" sijasta käytetään
ilmaisua "toimeksiantajana toimiva muu alihankkija".
Vastaava muutos tulee tehdä myös lakiehdotuksen 12
ja 13 §:ään (hallituksen esityksen
11 ja 12 §).