Perustelut
         
         Maassamme rakennusperinnön suojelusta säädetään
            rakennusperintölaissa (498/2010).
            Kirkkolaissa (1054/1993) säädetään
            kuitenkin kirkollisten rakennusten suojelusta, koska kyseisten rakennusten
            on katsottu sisältyvän kirkon järjestysmuotoon
            ja hallintoon (perustuslain 76 §). Säännökset
            kirkollisista rakennuksista, niiden suojelusta ja rakennussuojelun
            valvonnasta sisältyvät voimassa olevan kirkkolain
            14 lukuun. Valiokunta pitää perusteltuna sitä jo
            vuoden 1964 kirkkolaissa (635/1964)
            omaksuttua linjausta, että kirkkolain suojelusäännökset
            vastaavat yleisiä rakennussuojelua koskevia säännöksiä.
         
         
         Sivistysvaliokunnan tavoin hallintovaliokunta pitää tärkeänä kirkollisten
            rakennusten suojelua koskevien säännösten
            ajantasaistamista, selkeyttämistä ja täsmentämistä.
            Kirkkolakia on asianmukaista muuttaa vastaamaan nykyhetken tarpeita
            ja voimassa olevaa rakennussuojelulainsäädäntöä.
            Olennaista on saada suojelu kattamaan riittävä osa
            arvokkaista kirkollisista rakennuksista ja varmistaa Museoviraston
            asiantuntemuksen hyödyntäminen jo kirkollisen
            rakennuksen korjaus- tai muutoshankkeen alkuvaiheessa.
         
         
         Voimassa olevan kirkkolain nojalla kirkollisia rakennuksia ovat
            kirkot ja kellotapulit, siunaus- ja hautauskappelit sekä hautausmaalla
            olevat niihin rinnastettavat rakennukset. Lisäksi kirkkopihaan,
            sen ja hautausmaan aitaan ja porttiin sovelletaan kirkollisia rakennuksia
            koskevia säännöksiä. Valiokunta
            puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvää lisäystä,
            jonka mukaan myös sankarihautausmaahan sovelletaan edellä mainittua
            sääntelyä.
         
         
         Kirkollisen rakennuksen suojelun tavoitteena on turvata kirkollinen
            rakennettu kulttuuriympäristö osana kulttuuriperintöämme,
            vaalia sen ominaisluonnetta ja erityispiirteitä sekä edistää sen
            kulttuurisesti kestävää hoitoa ja käyttöä.
            Tämän vuoksi valiokunta tähdentää hallituksen
            esitykseen sisältyvää velvoitetta pyytää Museoviraston
            ohella lausunto Ahvenenmaan maakunnan hallitukselta, jos kirkollinen
            rakennus sijaitsee Ahvenanmaalla, ja Saamelaiskäräjiltä,
            jos rakennus sijaitsee saamelaisten kotiseutualueella.
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että hallituksen esityksessä Museovirastolle
            ehdotettu oikeus antaa ohjeita suojeltua kirkollista rakennusta
            koskevan päätöksen täytäntöönpanosta
            ei ulotu kaikkiin niihin kirkollisiin rakennuksiin, joita koskevista
            toimenpiteistä Museovirastolta on pyydettävä lausunto.
            Sanottu koskee myös tilanteita, joissa Museovirastolla
            on oikeus hakea valittamalla muutosta edellä mainittua
            rakennusta koskevaan päätökseen. Valiokunta
            korostaa tältä osin alistusviranomaisena toimivan
            Kirkkohallituksen vastuuta osaltaan valvoa säädettävän
            lain toteutumista.
         
         
         Hallituksen esityksestä ilmenee, että seurakunnat
            joutuvat kirkollisten rakennusten korjaus- ja muutoshankkeiden
            osalta tekemään entistä tarkempia suunnitelmia
            ja käyttämään aiempaa
            enemmän asiantuntijoiden apua hankkeiden toteuttamisessa.
            Valiokunta kiinnittää huomiota yleisessä yhteiskunnallisessa
            tiukassa taloustilanteessa siihen, että muutos voi aiheuttaa
            lisäpaineita evankelis-luterilaisen kirkon taloudelle.
            Hallituksen esityksessä ei kuitenkaan ole esitetty yksityiskohtaisempia
            vaikutusarvioita kirkon kannalta. Toisaalta, kuten hallituksen
            esityksessä todetaan, Museoviraston osallistuminen korjaus-
            ja muutoshankkeisiin mahdollisimman varhain voi säästää työtä ja
            kustannuksia verrattuna tilanteisiin, joissa rakennusta on jo korjattu
            useasti tai olennainen korjaushanke on viety pitkälle,
            ennen kuin Museovirastolta on pyydetty lausuntoa.
         
         
         Edellä lausutun lisäksi hallintovaliokunta viittaa
            sivistysvaliokunnnan lausuntoon SiVL 16/2013 vp
            ja yhtyy lausunnossa esitettyyn.
         
         
         Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saamansa
            selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.