Yleisperustelut
Uudistuksen tarve
Voimassa oleva laki turvallisuusselvityksistä (177/2012)
on hieman yli kymmenessä vuodessa osoittautunut vanhentuneeksi
nykyisiin tarpeisiin ja vaatimuksiin nähden. Maamme kansainvälisten
velvoitteiden vuoksi on jo vuonna 2004 ollut tarve säätää erityislaki
kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
(588/2004), jotta Suomi on voinut täyttää kansainvälisistä sopimuksista
johtuvat velvoitteensa mm. yritysturvallisuusselvityksistä.
Uuden turvallisuusselvityslain säätäminen
on tullut ajankohtaiseksi myös siitä syystä,
että voimassa olevan lain nojalla suojattavat edut ovat nykyisiin
turvallisuuskäsityksiin nähden verrattain suppeasti
määriteltyjä. Noudatettavana oleva lainsäädäntö sisältää muutoinkin
tämän päivän näkökulmasta
liian abstraktina pidettävää normiainesta.
Sääntelyssä ei esimerkiksi osoiteta niitä tehtäviä,
joissa taustan selvittäminen on mahdollista. On myös
huomattava, että yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin
toimivuuden varmistamiseen liittyy tehtäviä, joissa
ei ole kysymys välttämättä pääsystä tietoon,
vaan mahdollisuudesta tosiasialliseen toimintaan. Yhteiskunnan kriittisiä toimintoja
ei myöskään hoideta yksinomaan julkishallinnossa.
Kyseiset toiminnot ovat usein yksityisomistuksessa, minkä vuoksi
yksityisillä yrityksillä on merkittävä vastuu
yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ylläpitämisessä.
Yhteiskunnan kokonaisturvallisuus käsittää turvallisuuden
kaikki osa-alueet, joilla tähdätään
muun muassa valtion turvallisuuden, yhteiskunnan perustoimintojen,
yleisen järjestyksen ja turvallisuuden, väestön
sekä tietojen saatavuuden ja virheettömyyden turvaamiseen.
Puhuttaessa turvallisuuden ylläpitämiseksi käytettävissä olevista
keinoista toimenpiteet voidaan jakaa tietoturvallisuuteen, fyysiseen
turvallisuuteen, henkilöstöturvallisuuteen ja
yritysturvallisuuteen.
Valiokunta pitää tärkeänä hallituksen
esityksen tavoitetta vähentää uudella
turvallisuusselvityslainsäädännöllä osaltaan
yhteiskunnan haavoittuvuutta luomalla entistä tehokkaampi
menettely henkilöiden ja yritysten taustojen selvittämiseksi.
Käsiteltävänä olevalla lainsäädännöllä on
tarkoitus suojata perinteisten yleisten etujen (valtion turvallisuus,
maanpuolustus ja kansainväliset suhteet) lisäksi
myös yleistä turvallisuutta ja yhteiskunnan toimivuuden
kannalta kriittisen infrastruktuurin toimivuutta. Lisäksi uudistettavalla
kansallisella yleislailla pannaan täytäntöön
Euroopan unionin tietoturvallisuusvelvoitteet sekä julkisia
puolustus- ja turvallisuushankintoja koskeva tietoturvallisuussääntely.
Valiokunta pitää perusteltuna, että uudistuksella
myös lähennetään alan lainsäädäntöä vastaamaan
kansainvälisiä käytäntöjä ottamalla kuitenkin
huomioon suomalaisen yhteiskunnan erityispiirteet, kuten henkilön
tunnistettavuus henkilötunnuksen avulla ja erilaisten tietojärjestelmien
kattavuus samoin kuin työntekijän luottotietojen
hankintaa ja käsittelyä sekä huumausainetodistuksen
esittämisvelvoitetta koskevat erityissäännökset.
Valiokunta pitää myös tärkeänä avoimuutta
ja vuorovaikutteisuutta lisäävää sääntelyä turvallisuusselvitysmenettelyssä sekä tehokkuuden
ja yhdenmukaisuuden varmistamista lain soveltamisessa.
Turvallisuusselvityksistä
Turvallisuusselvitysten avulla selvitetään
joko luonnollisten henkilöiden (henkilöturvallisuusselvitys)
tai yritysten (yritysturvallisuusselvitys) taustoja näiden
luotettavuuden varmistamiseksi. Yleisesti valiokunta toteaa, että selvitysmenettelyt
kohdistuvat henkilöihin ja yrityksiin, jotka pääsevät
turvallisuuden kannalta kriittisiin tietoihin ja joilta edellytetään
erityistä luotettavuutta tehtävien hoitamisessa.
Turvallisuusselvitys perustuu ensisijaisesti selvityksen kohteena
olevan aikaisempaa toimintaa ja olosuhteita koskeviin tietoihin.
Henkilöturvallisuusselvityksiä tulee vastaisuudessa olemaan
nykyiseen tapaan kolme eri tasoa (suppea, perusmuotoinen ja laaja
turvallisuusselvitys). Valiokunta pitää perusteltuna,
että henkilöturvallisuusselvityksissä käytettävät
tietolähteet ovat sitä laajemmat, mitä kriittisempään
tehtävään henkilöä ollaan
valitsemassa. Merkittävässä asemassa
selvitystyössä on rikostaustan selvittäminen.
Korkeimpiin turvallisuusluokkiin kuuluvien tietojen käsittelyyn
osallistuvien taustaa selvitetään myös
henkilöiden taloudellista tilannetta ja lähiomaisia
selvittämällä. Tämä on tarpeellista
sen varmistamiseksi, ettei selvityksen kohde ole sellaisessa tilanteessa,
jossa on vaara esimerkiksi taloudellisia etuja tarjoamalla tai kiristystoimin
vaikuttaa selvityksen kohteen käyttäytymiseen.
Henkilöturvallisuusselvityksiä tekevät
edelleen suojelupoliisi ja Pääesikunta sekä poliisilaitokset.
Uudistuksen myötä suppeiden turvallisuusselvitysten
laadinta keskitetään kuitenkin Poliisihallituksen
osoittamiin poliisilaitoksiin.
Yritysturvallisuusselvityksessä selvitetään yrityksen
vastuuhenkilöiden taustoja sekä yrityksen tietoturvallisuuden
tasoa. Selvitys voidaan muun muassa laatia, jos yritys sopimuskumppanina
saa luokiteltuja salassa pidettäviä tietoja viranomaiselta.
Uusi lainsäädäntö kattaa julkisista
puolustus- ja turvallisuushankinnoista annetun lain (1531/2011)
ulkopuolelle jäävät tilanteet sekä selkeyttää yritysturvallisuusselvitysmenettelyä
erilaisissa
hankkeissa. Suojelupoliisi laatii yritysturvallisuusselvitykset
ja Viestintävirasto puolestaan tietojärjestelmien
ja tietoliikenteen tasoa koskevan selvityksen yritysturvallisuusselvityksen
osana.
Selvityksen kohteen asema
Valiokunta pitää perusteltuna, että turvallisuusselvitykset
ja niihin liittyvä nuhteettomuuden seuranta tehdään
aina vain selvityksen kohteena olevan henkilön tai yrityksen
suostumuksella. Turvallisuusselvityksen yhteydessä voidaan
tarvittaessa suorittaa selvityksen kohteena olevan henkilön
haastattelu, mikä on valiokunnan mielestä omiaan
lisäämään menettelyn vuorovaikutteisuutta
ja antaa viranomaiselle paremmat mahdollisuudet arvioida käytettävissä olevien
tietojen merkitystä selvityksen lopputuloksen kannalta.
Haastattelun ja henkilötietojen tarkistamismenettelyn
yhteydessä turvallisuusselvityksen kohde voi esittää huomautuksen,
josta on pääsäännön
mukaan tehtävä merkintä turvallisuusselvitykseen,
jollei tietoja heti oikaista. Uudistus merkitsee myös sitä,
että selvityksen kohteen tiedonsaantimahdollisuudet tehostuvat.
Oikeusturvaa parantaa lisäksi muutoksenhakuoikeuden laajentaminen.
Arviointikriteerilautakunta
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin, ettei arviointikriteerilautakuntaa
tule perustaa, koska lautakunnan lausuntomenettely 1. lakiehdotuksen
22 §:n mukaisissa asioissa voi koskea erittäin
arkaluonteisia yritysvakoiluun ja yritysten turvallisuusintresseihin
liittyviä asioita. Tällaiset asiat on voitava
käsitellä luottamuksellisesti yrityksen ja asianomaisen
poliisihallinnon välillä.
Lakiehdotuksen 12 §:n mukaan oikeusministeriön
yhteydessä toimii turvallisuusselvitysasioissa
valtioneuvoston asettama arviointikriteerilautakunta, jossa ovat
edustettuina julkishallinnon turvallisuuden yleisestä ohjauksesta vastaava
ministeriö, puolustushallinto, ulkoasiainhallinto ja muut
yleisten etujen suojaamisen kannalta keskeiset hallinnonalat, ammattijärjestöt
ja elinkeinoelämä sekä tarvittava oikeudellinen
asiantuntemus.
Valiokunta tähdentää, että perustettava
arviointikriteerilautakunta on viranomainen ja sen työhön
osallistuvia sitovat mm. julkisuuslaissa (621/1999)
säädetty salassapito- ja vaitiolovelvollisuus.
Viranomaistoiminnassa on muutoinkin noudatettavana periaate, että salassa
pidettävien tietojen käsittely rajoitetaan kulloinkin välttämättömiin
tietoihin.
Turvallisuusselvitysmenettely ja sen sääntely tulee
muuttumaan merkittävästi uuden lain myötä muun
muassa tehtävien nykyistä tarkemman määrittelyn
ja oikeusturvaa vahvistavan sääntelyn vuoksi.
Tämän vuoksi valiokunta pitää tarpeellisena
toimivaltaisten viranomaisten päätöksenteon
tukemista. Lautakunnan tulkintasuositukset on tarkoitettu myös
varmistamaan sekä turvallisuusselvitysten hakijoiden että selvitysten
kohteiden yhdenvertaista kohtelua turvallisuusselvitysmenettelyssä.
Hallintovaliokunta toteaa, että ehdotetun turvallisuusselvityslain
22 §:n mukaisissa asioissa on kysymys yritykselle annettavasta
erityisestä mahdollisuudesta hakea henkilöturvallisuusselvitystä muissakin
kuin laissa nimenomaisesti säädetyissä tehtävissä.
Valiokunta tähdentää saamansa selvityksen
perusteella, ettei lautakunnan lausuntomenettelyssä ole
tarpeen käsitellä sellaista yksityiskohtaista
tietoa esimerkiksi teknologisesta kehittämishankkeesta,
joka voi vaarantaa yrityksen patenttioikeuksia.
Valiokunta puoltaa arviointilautakuntaa koskevan sääntelyn
hyväksymistä hallituksen esityksen mukaisessa
muodossa (12 §).
Epäiltyjen tietojärjestelmä (EPRI,
epäiltyjen rekisteri)
Lakiehdotuksen 25 §:n 2 momentista ja 27 §:stä ilmenee,
että perusmuotoista turvallisuusselvitystä ja
laajaa turvallisuusselvitystä laadittaessa voidaan käyttää myös
epäiltyjen rekisteriin sisältyviä sellaisia
tietoja, joiden ilmoittamista keskusrikospoliisi on pitänyt
välttämättömänä turvallisuusselvityksen
perusteena olevan edun suojaamiseksi järjestäytyneen
rikollisryhmän toiminnalta. Hallituksen esitys merkitsee
turvallisuusselvityksen tietopohjan laajentamista nykyisestä.
Suojelupoliisille ei kuitenkaan ehdoteta annettavaksi suoraa käyttöyhteyttä epäiltyjen
rekisteriin,
vaan keskusrikospoliisin tehtävänä on
välittää tapauskohtaisesti tieto varoitusluontoisena
ilmoituksena.
Valiokunta pitää perusteltuna menettelyn tarkoitusta
estää järjestäytyneeseen rikolliseen
toimintaan osallistuvien ja sellaisesta toiminnasta epäiltyjen
pääseminen erityistä suojaa vaativiin kohteisiin
ja aineistoihin. Hallituksen esityksestä ilmenee, että tällaisia
pyrkimyksiä on keskusrikospoliisin mukaan tullut esiin.
Henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun
lain (761/2003) 4 §:n
mukaan epäiltyjen tietojärjestelmä on
poliisin valtakunnalliseen käyttöön tarkoitettu
pysyvä automaattisen tietojenkäsittelyn avulla
ylläpidettävä rekisteri. Tietojärjestelmä voi
sisältää poliisilain 1 luvun 1 §:n
1 momentissa säädettyjen tehtävien suorittamiseksi
hankittuja rikostiedustelu-, tarkkailu- ja havaintotietoja
henkilöistä, joiden on syytä 1) epäillä syyllistyvän
tai syyllistyneen rikokseen, josta saattaa seurata vankeutta, tai
2) epäillä myötävaikuttavan
tai myötävaikuttaneen rikokseen, josta saattaa
seurata enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta, tai huumausaineen
käyttörikokseen.
Mainitusta 4 §:stä ilmenevät
myös rekisteriin merkittävät henkilötiedot.
Epäiltyjen tietojärjestelmää saavat
4 §:n nojalla käyttää teknisen käyttöyhteyden
avulla vain rikostiedustelu-, rikosanalyysi- ja
tarkkailutehtäviin määrätyt
poliisin henkilöstöön kuuluvat sekä poliisin
ulkomaille lähettämät yhteyshenkilöt.
Lainsäädännöstä ilmenee,
että teknisen käyttöyhteyden avulla EPRIstä voidaan
luovuttaa tietoja myös Rajavartiolaitokselle ja Tullille.
Epäiltyjen rekisteriin on myönnetty käyttöoikeus
noin 1 400 henkilölle, joista poliiseja on noin
1 100.
EPRIn tietojen syöttökynnyksen osalta on hallituksen
esityksessä HE 93/2002 vp muun muassa
todettu seuraavaa: "Epäilyn yksilöinnin osalta
sääntely säilyisi ennallaan. Henkilön
tulisi epäillä syyllistyvän tai syyllistyneen
taikka myötävaikuttavan tai myötävaikuttaneen
nimettyyn rikokseen, mutta rekisterin käyttötarkoituksesta
johtuen rikoksen yksilöinniltä ei voitaisi edellyttää kovin
suurta täsmällisyyttä. Tämä koskisi
esimerkiksi tunnetun rikollisryhmän jäsenten toimintaa."
Uuden poliisilain (872/2011) 1 §:n
1 momentissa säädetään vuoden
1995 poliisilain (493/1995) tapaan poliisin
tehtäviin kuuluvan muun muassa rikosten ennalta estäminen,
tutkiminen ja selvittäminen. Kun henkilöstä syötetään
tietoja epäiltyjen rekisteriin, tulee hänen osaltaan
täyttyä perusteet, joiden nojalla henkilön
voidaan epäillä syyllistyvän tai syyllistyneen
rikokseen taikka myötävaikuttavan tai myötävaikuttaneen
rikokseen. Kynnys "syytä epäillä" on
sama kuin esitutkintalaissa (805/2011)
säädetyn rikoksen johdosta esitutkinnan toimittamisen
kynnys.
EPRIn sääntelyn soveltamisen vaativuutta kuvaa
se, että kysymys ei ole pelkästään
epäillystä henkilön jo tapahtuneesta
syyllistymisestä tai myötävaikuttamisesta,
vaan epäillystä tulevaisuudessa tapahtuvasta syyllistymisestä tai
myötävaikuttamisesta lainkohdassa tarkoitettuun
rikokseen. Valiokunta pitää selvänä,
että epäilyn tulee tällöinkin
perustua konkreettisiin havaintoihin, joista voidaan päätellä henkilön
tuleva käyttäytyminen niin, että "syytä epäillä" -edellytys
täyttyy hyväksyttävästi. Arvion
tekeminen henkilön tulevasta käyttäytymisestä on
sellaisen epävarman päättelyketjun varassa,
että virhearvioinnin riski on varsin suuri.
Asiantuntijakuulemisessa valiokunnalle esitetyn selvityksen
perusteella epäiltyjen tietojärjestelmässä on
henkilön epäillyn tulevaisuudessa tapahtuvan rikokseen
myötävaikuttamisen perusteella merkitty epäiltyjen
rekisteriin henkilötietoja, joiden osalta voidaan varsin
perustellusti esittää kysymys rekisterimerkintöjen
asianmukaisuudesta. Hallintovaliokunnassa onkin uudelleen, kevään
2013 jälkeen (HAO 2/2013 vp,
Poliisin henkilörekisterit, henkilötietojen käsittely ja
tietosuoja), noussut esiin kysymys epäiltyjen rekisterin
sisällön, tehtyjen ja tehtävien merkintöjen,
valvonnan, koulutuksen ja ohjeistuksen asianmukaisuudesta. Tältä osin
valiokunnan keskeinen tavoite on varmistua siitä, että poliisin
henkilörekisterit ja niiden käyttö on
joka suhteessa lainsäädännön
vaatimassa ja muutoinkin asiamukaisessa kunnossa ja että ilmenneet
ja mahdollisesti ilmenevät puutteet korjataan mahdollisimman
nopeasti.
Nykyisessä suomalaisessa poliisin valvontajärjestelmässä valvontaa
suorittava taho vaihtelee osittain asiaryhmittäin, ja valvovan
tahon toimivaltuudet myös vaihtelevat. Poliisin ulkoista
laillisuusvalvontaa suorittavat erityisesti ylimmät laillisuusvalvojat
ja tietosuojavaltuutettu sekä tietyllä tapaa myös
tuomioistuimet. Poliisin sisäistä laillisuusvalvontaa
suorittavat sisäministeriön oikeusyksikkö,
osittain myös ministeriön poliisiosasto, Poliisihallitus
ja muut poliisiyksiköt. Jokainen virkamies vastaa luonnollisesti
virkatoimiensa laillisuudesta.
Suomen perustuslain 68 §:n mukaan ministeriö vastaa
hallinnonalansa asianmukaisesta toiminnasta. Tämä sisältää ministeriön
hallinnonalan ohjauksen ja valvonnan. Sisäministeriö suorittaa
tehtäväänsä paitsi tulos- ja
ohjausprosessissa myös päivittäisten
ja yksittäisten asioiden ja asiaryhmien seurannalla ja
toteutumisten arvioinneissa. Valvontatehtävään
kuuluu myös sisäinen valvonta, kuten laillisuusvalvonta.
Sisäministeriö on saadun tiedon mukaan antanut
hallinnonalaansa koskevan ensimmäisen laillisuusvalvontaohjeen
28.6.2011. Ohjeessa käsitellään muun
muassa vastuita, sisäisen laillisuusvalvonnan laatuvaatimuksia,
esimiesten suorittamaa laillisuusvalvontaa, henkilötietojen käsittelyn
valvontaa, laillisuusvalvonnan seurantaa ja raportointia sekä laillisuusvalvontaan
liittyvää sisäistä ja
ulkoista viestintää. Sisäministeriön
oikeusyksikön tehtävänä on tarkastaa yhteistyössä ministeriön
osastojen ja sisäisen tarkastuksen kanssa hallinnonalan
keskusvirastoja ja keskusvirastojen puolestaan alaistaan hallintoa.
Henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun
lain 7 §:stä ilmenee, että epäiltyjen
tietojärjestelmän rekisterinpitäjä on
Poliisihallitus. Henkilötietolain (523/1999)
3 §:n 1 momentin 4 kohdasta puolestaan käy
ilmi, että rekisterinpitäjällä tarkoitetaan
yhtä tai useampaa henkilöä, yhteisöä,
laitosta tai säätiötä, jonka
käyttöä varten henkilörekisteri
perustetaan ja jolla on oikeus määrätä henkilörekisterin
käytöstä tai jonka tehtäväksi
rekisterinpito on lailla säädetty. Mainitun lain
5 §:ssä säädetään
huolellisuusvelvoitteesta, jonka mukaan rekisterinpitäjän
tulee käsitellä henkilötietoja laillisesti,
noudattaa huolellisuutta ja hyvää tietojenkäsittelytapaa sekä toimia
muutoinkin niin, ettei rekisteröidyn yksityiselämän
suojaa ja muita yksityisyyden suojan turvaavia perusoikeuksia rajoiteta
ilman laissa säädettyä perustetta. Tässä yhteydessä voidaan
todeta vielä, että kyseisen lain 9 §:n
2 momentin nojalla rekisterinpitäjän on huolehdittava
siitä, ettei virheellisiä, epätäydellisiä tai vanhentuneita
henkilötietoja käsitellä (virheettömyysvaatimus).
Sisäministeriö on 11.4.2013 pyytänyt
Poliisihallitukselta selvitystä muun muassa siitä,
miten henkilötietojen käsittely epäiltyjen
tietojärjestelmässä on lainsäädännössä olevien
säännösten lisäksi ohjeistettu.
Selvitystä on myös pyydetty siitä, kuinka
kyseisen järjestelmän osalta henkilötietojen
käsittelyä on valvottu ja valvotaan. Sisäministeriö on
pyytänyt oheistamaan selvityksen liitteeksi mahdolliset
tarkastuskertomukset ja muut mahdolliset valvontaa koskevat tiedot.
Poliisihallitus on ilmoittanut valiokunnalle niistä kehittämis- ja
muista toimenpiteistä, joihin on huhtikuun 2013 jälkeen
Poliisihallituksessa ryhdytty. Sisäministeriöstä on
puolestaan ilmoitettu, että koska epäiltyjen rekisteriin
liittyvä hallinnollinen selvitys ja käynnistynyt
esitutkinta koskevat samaa asiaa, hallinnollinen selvitystyö on
keskeytetty vireillä olevan esitutkinnan ajaksi. Sisäministeriö on
pyytänyt Valtakunnansyyttäjänvirastolta
22.4.2014 jäljennöstä esitutkintapöytäkirjasta
puheena olevaa hallinnollista valvontatehtäväänsä varten.
Sisäministeriön tietojen mukaan Poliisihallitus
on muun muassa määrännyt epäiltyjen
tietojärjestelmän tiedot tarkistettaviksi. Saadun
tiedon mukaan poliisiyksiköissä on poistettu selkeästi
säännösten vastaisia rekisteröintejä.
Tämä työ on kuitenkin keskeytetty esitutkinnan
laajennuttua koskemaan epäiltyjen tietojärjestelmää ja
siihen liittyviä käytäntöjä laajemmin.
Hallintovaliokunta pitää huomionarvoisena, ettei
epäiltyjen rekisteriin ole ennen hallintovaliokunnan omasta
aloitteesta ehdottamaa ja vuoden 2014 alusta voimaan tullutta lainmuutosta kohdistettu
poliisihallinnon sisäistä valvontaa, koska vallinneen
laintulkinnan mukaan rekisterin käyttöoikeuksia
ei ole katsottu voitavan myöntää laillisuusvalvonnan
tarkoituksiin. Poliisihallituksen ilmoituksen mukaan EPRIn käytön
valvonta toteutuu normaalina esimies- ja laillisuusvalvontana.
Valiokunnan tiedossa ei ole, mitä esimiesvalvonta tässä yhteydessä konkreettisesti
on tarkoittanut. Tätä käytännön esimiesvalvontaakaan
ei kuitenkaan valiokunnassa esitetyn asiantuntijalausunnon mukaan
ole tehty erityisen aktiivisesti. Poliisihallitus on ilmoittanut,
että se tarkastaa rekistereiden lokitietoja vähintään
pistokoeluonteisesti kaksi kertaa vuodessa.
Poliisin henkilörekisterilain 45 §:n
mukaan epäiltyjen tietojärjestelmän tietoihin
ei ole lainkaan tarkastusoikeutta. Tietosuojavaltuutettu voi kuitenkin
rekisteröidyn pyynnöstä tarkastaa rekisteröityä koskevien
tietojen lainmukaisuuden. Arvioitaessa tämän seikan
merkitystä on otettava huomioon, että esimerkiksi
tarkkailu- ja havaintotietoja koskevat merkinnät
on tehty pääsääntöisesti
yksittäisen poliisimiehen arvion perusteella ja niiden
asianmukaisuus on siten jäänyt kyseisen poliisimiehen
harkintakyvyn varaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että rekisterinpitäjänä siihen
kuuluvine velvollisuuksineen toimii Poliisihallitus lain nojalla.
Keskusrikospoliisi toimii kuitenkin rekisterin käyttöoikeuksien
myöntäjänä. Tämä tapahtuu
valiokunnan saaman tiedon mukaan poliisin ylijohdon ohjauksessa.
Keskusrikospoliisissa on valiokunnan saaman tiedon mukaan kaksi
rikosylikonstaapelia, joiden tehtäviin kuuluu oman toimensa ohella
tarkastaa pistokokein epäiltyjen rekisteriin tehtyjen syöttöjen
yleinen lainmukaisuus. Tässä yhteydessä yleisellä lainmukaisuudella tarkoitetaan
sitä, että henkilöstä on laadittu
rekisteröintikortti tietokantaan ja rikosepäilyn
ollessa kyseessä häneen on liitetty kyseeseen
tuleva rikosnimike. EPRIn tallennuskäytäntöjä on muutettu
keväällä 2014 tuolloin julkisuudessa esillä olleiden
tapahtumien jälkeen. Poliisihallitus on velvoittanut päätöksellään,
että uusien henkilöiden EPRI-rekisteröinnin
laillisten ja laadullisten edellytysten arvioinnin suorittaa päällystöön
kuuluva virkamies.
Hallintovaliokunta tähdentää, että viranomaisten
henkilörekisterien ja henkilötietojen käsittelyn
tulee olla joka suhteessa asianmukaisessa kunnossa ja täyttää lainsäädännössä asetetut
vaatimukset. Henkilötietojen käsittelyn kokonaisuuteen
kuuluu myös hyvän tiedonhallintatavan ja hyvien
käytänteiden noudattaminen. Ilmenneiden seikkojen
perusteella valiokunta pitää välttämättömänä,
että poliisin henkilörekisterien, erityisesti
epäiltyjen tietojärjestelmän, osalta
selvitetään kattavasti rekisterimerkintöjen
tekijöihin ja tekemiseen, rekisterien tietosisältöön,
tietojen käyttämiseen ja muuhun henkilötietojen
käsittelyyn, koulutukseen ja valvontaan liittyvät
eri kysymykset kunkin toimijatahon osalta. Selvitystyössä tulee
erottaa mahdollisuuksien mukaan ainakin seuraavat tarkastelukulmat:
käytännön toimijataso, esimiesvalvonta,
rekisterinpitäjän valvonta, sisäinen
valvonta ja laillisuusvalvonta. Valiokunta pitää aiheellisena,
että tietosuojavaltuutettu suorittaa ainakin epäiltyjen
tietojärjestelmään kokonaisvaltaisen tarkastuksen
sisäasiainhallinnossa tehtyjen omien selvitys- ja
kehittämistoimenpiteiden tultua tehdyiksi. Tarvittaessa
on ryhdyttävä tarkastustoimenpiteiden edellyttämiin
lainvalmistelutoimenpiteisiin.
Edellä lausutun johdosta hallintovaliokunta ehdottaa
eduskunnan hyväksyttäväksi seuraavan
sisältöisen lausuman: Eduskunta edellyttää hallituksen
huolehtivan siitä, että hallintovaliokunnalle
annetaan viimeistään vuoden 2015 loppuun mennessä kattava
selvitys 1) niistä toimenpiteistä, joihin on ryhdytty
erityisesti epäiltyjen tietojärjestelmän,
mutta myös muiden poliisin henkilörekisterien
osalta, sen varmistamiseksi, että tietojärjestelmät
ovat virheettömiä ja että henkilötietojen
käsitteleminen tapahtuu kaikilta osin lainsäädännön
edellyttämällä tavalla ja muutoinkin
asianmukaisesti, sekä 2) niistä toimenpiteistä,
joihin on ryhdytty kyseisten henkilörekisterien ja henkilötietojen
käsittelyn sekä niihin liittyvän koulutuksen,
ohjeistuksen ja valvonnan kehittämiseksi. (Valiokunnan
lausumaehdotus)
Valiokunta ehdottaa jäljempänä 25 §:n
yksityiskohtaisissa perusteluissa säädettävän
turvallisuusselvityslain 25 §:n 2 momentin muuttamista
siten, että epäiltyjen rekisterin tietoja voidaan
turvallisuusselvityksen kohteen oikeusturvaa vaarantamatta käyttää turvallisuusselvitysten
laatimisessa.
Yhteenveto
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa 2. ja 3. sekä 5.
ja 7—23. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomina
sekä 1., 4. ja 6. lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuina
tästä mietinnöstä ilmenevin
kannanotoin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Turvallisuusselvityslaki
9 §. Toimivaltaiset viranomaiset.
Lakiehdotuksen 9 §:n 1 momentin mukaan suojelupoliisilla on
yleinen toimivalta päättää turvallisuusselvityksistä.
Pykälän 3 momentista ilmenee tarkoituksena olevan,
että pääesikunta laatii henkilöturvallisuusselvityksen
kaikissa niissä tapauksissa, joissa selvityksen kohde toimii
tai hänen on tarkoitus toimia puolustusvoimissa taikka hoitaa
puolustusvoimien antamaa tehtävää tai joissa
selvitys liittyy puolustusvoimien toimintaan tai hankintoihin. Lisäksi
momentin nojalla pääesikunta päättää yritysturvallisuusselvityksen
tekemisestä yrityksestä, joka hoitaa tai jonka
on tarkoitus hoitaa puolustusvoimien antamaa tehtävää taikka
joka liittyy puolustusvoimien hankintoihin.
Saadun selvityksen mukaan hallituksen esityksen antamisen jälkeen
puolustushallinnossa on tehty organisaatiota koskevia uudistussuunnitelmia.
Suunnitelmana on ollut, että pääesikunta
voi antaa turvallisuusselvityksen laatimiseksi tarvittavien rekisteritietojen
tarkistamisen ja luovuttaa tätä varten pääsyn
tarkistuksessa käytettäviin rekistereihin määräämälleen
ja valvonnassaan toimivalle puolustusvoimien yksikölle.
Tarkoituksena on, että kyseinen puolustusvoimien yksikkö on
sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa annetun
lain (HaVM 5/2013 vp — HE
30/2013 vp) voimaan tultua perustettava Puolustusvoimien
Tiedustelulaitos.
Puolustusvoimauudistuksessa on nyttemmin saadun selvityksen
perusteella sotilastiedustelun puolustusvoimien laajuiset ja valtakunnalliset
toimijat yhdistetty toukokuun 2014 alusta Puolustusvoimien Tiedustelulaitokseksi.
Tavoitteena on terävöittää sotilastiedustelun
ydintoimintoja yhdistämällä organisaatioita,
vahvistamalla henkilöstön osaamista sekä poistamalla hallinnollisia
ja analyysitoimintaan liittyviä päällekkäisyyksiä.
Laitos on pääesikunnan alainen ja tuottaa asiakaslähtöisesti
puolustusvoimien tarvitsemat tiedustelun palvelut. Toiminnan tarkoituksenmukaisen
järjestämisen vuoksi tiedustelulaitoksen palvelukseen
siirtyvät pääosin myös turvallisuusselvityksien
nykyisen pääesikunnan tutkintaosastolla tekevät
henkilöt. Turvallisuusselvitysmenettelyn johdosta ja valvonnasta
vastaa kuitenkin myös vastaisuudessa pääesikunta.
Edellä lausutun johdosta valiokunta ehdottaa saamansa
selvityksen perusteella lakiehdotuksen 9 §:n 3
momentin hyväksymistä näin kuuluvana: "Henkilöturvallisuusselvityksen
tekemisestä päättää pääesikunta,
jos selvityksen kohde toimii tai hänen on tarkoitus toimia
puolustusvoimissa tai hoitaa puolustusvoimien antamaa tehtävää taikka
jos turvallisuusselvitys liittyy puolustusvoimien toimintaan tai
hankintoihin. Pääesikunta päättää yritysturvallisuusselvityksen
tekemisestä yrityksestä, joka hoitaa tai jonka
on tarkoitus hoitaa puolustusvoimien antamaa tehtävää,
taikka yrityksestä, joka liittyy puolustusvoimien hankintoihin. Pääesikunta
voi antaa turvallisuusselvityksen laatimiseksi tarvittavien rekisteritietojen
tarkistamisen ja luovuttaa tätä varten pääsyn
tarkistuksessa käytettäviin rekistereihin määräämälleen
ja valvonnassaan toimivalle puolustusvoimien yksikölle. Pääesikunta
voi antaa myös edellä tarkoitetulle yksikölle
oikeuden ilmoittaa henkilöturvallisuusselvitystä hakeneelle
puolustusvoimien yksikölle siitä, että rekisteritiedoissa
ei ole ilmennyt henkilön luotettavuuden kannalta kielteisiä tietoja."
16 §. Valtionhallinnon viranomaisen velvollisuus henkilöturvallisuusselvityksen
hakemiseen.
Lakiehdotuksen 15 §:ssä säädetään
niistä tahoista, jotka voivat hakea henkilöturvallisuusselvitystä.
Lähtökohtana sääntelyehdotuksessa
on, että selvitystä voi hakea kohteen työnantaja.
Lakiehdotuksen 16 § koskee puolestaan pelkästään
valtion viranomaisia. Valtionhallinnossa ollaan asteittain nostamassa
tieto- ja henkilöturvallisuustasoa. Tämän
kehittämistyön ohjaamiseksi ja tukemiseksi sekä yhdenmukaisten menettelyjen
aikaansaamiseksi lakiehdotuksessa ehdotetaan valtioneuvostolle annettavaksi
oikeus asetuksella säätää valtion
viranomaiselle velvollisuus hankkia henkilöturvallisuusselvitys
tietyissä 16 §:stä ilmenevissä tilanteissa.
Hallintovaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella eduskunnan
kannalta olevan riittävää, että eduskunnan
kanslialla on oikeus 15 §:n nojalla turvallisuusselvityksen
hakemiseen. Sen sijaan eduskunnan kanslian osalta ei ole tarvetta
mainitun velvollisuuden säätämiseen.
Hallintovaliokunta painottaa, ettei velvoitetta henkilöturvallisuusselvityksen
hankkimiseen voida muutoinkaan perustaa eduskunnan kanslialle asetuksella.
Koska valiokunnan mielestä on selvää,
ettei valtioneuvoston asetuksenantovalta ulotu eduskunnan
kansliaan, valiokunta ei pidä välttämättömänä lakiehdotuksen 16 §:n
täsmentämistä.
18 §. Turvallisuusvaatimusten toteuttaminen yleisenä edellytyksenä.
Henkilöturvallisuusselvityksen laatimisen yleisenä edellytyksenä on lakiehdotuksen
18 §:n mukaan, että hakija on rajoittanut teknisin
ja muin toimenpitein pääsyä suojattaviin
tiloihin sekä huolehtinut toimitilojen ja tietojärjestelmien
suojaamisesta ja ryhtynyt muihin asianmukaisiin toimenpiteisiin
tietoturvallisuuden sekä muiden turvallisuusjärjestelyjen
toteuttamiseksi. Valiokunta toteaa, että ehdotetun sääntelyn
tarkoituksena on edistää yleistä turvallisuutta
sekä varmistaa, että turvallisuusselvityksiä käytetään
vain osana laajempia turvallisuusjärjestelyjä eikä niiden
sijasta.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty näkemyksiä,
että henkilöturvallisuusselvitysten tekemiseen
yleiseksi edellytykseksi on tulossa huomattavan raskas auditointimenettely
tai vastaava selvitys. Uuden vaatimuksen on nähty lisäävän
yritysten hallinnollista taakkaa eikä kohdistuvan selvitysten
saamisen kannalta olennaisiin seikkoihin. Tämän
vuoksi eräissä asiantuntijalausunnoissa on katsottu,
ettei lakiehdotuksen 18 §:ää tule hyväksyä.
Valiokunta toteaa, että oikeustilan muutoksen arvioinnissa
on tarpeen ottaa huomioon voimassa olevan turvallisuusselvityksistä annetun lain
nojalla annettu sisäasiainministeriön asetus (710/2002),
jonka 1 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan perusmuotoista
turvallisuusselvitystä ensimmäistä kertaa
haettaessa sekä tarvittaessa sen jälkeenkin hakemukseen
on liitettävä kirjallinen selvitys siitä,
miten turvallisuusselvityksen hakija on toteuttanut turvallisuuden
ylläpitämiseen liittyvät muut ennalta
estävät toimenpiteet. Näin ollen esitetty
kritiikki kohdistuu edellytyksiin, joista säädetään
jo voimassa olevissa säännöksissä.
Valiokunta tähdentää, että henkilöturvallisuusselvityksen
merkitys olennaisesti heikentyy tai voi jopa mitätöityä,
jollei muista tietoturvallisuuden osa-alueista ole huolehdittu.
Tällainen tilanne on kysymyksessä esimerkiksi
silloin, kun kulunvalvontaa ei ole järjestetty tiloihin,
joissa suojattavia tietoja käsitellään,
taikka tietojärjestelmissä ei ole toteutettu asianmukaista
käyttöoikeuksien hallintaa ja niiden käytön
valvontaa. Valiokunta pitää turvallisuustoimia
koskevien vaatimusten asettamista lakiehdotuksessa ehdotetulla tavalla
välttämättömänä.
Lakiehdotuksen 18 §:n 2 momentissa säädetään,
että edellä 1 momentissa tarkoitettu vaatimuksen
täyttyminen voidaan osoittaa momentissa mainitulla tavalla
tai muulla suojelupoliisin hyväksymällä tavalla.
Asianmukaisten tietoturvallisuustoimien suorittaminen on momentin
nojalla kysymyksessä esimerkiksi silloin, kun yritys on
saanut tietoturvallisuuden arviointilaitoksista annetussa laissa
(1405/2011) tarkoitetun hyväksytyn
arviointilaitoksen antaman todistuksen.
Valiokunta toteaa, että myös muut annettavasta
turvallisuusselvityslaista ilmenevät viranomaiset kuin
suojelupoliisi laativat turvallisuusselvityksiä. Tämän
vuoksi hallintovaliokunta ehdottaa 18 §:n 2 momenttiin
teknisluonteista korjausta seuraavasti: "Edellä 1
momentissa tarkoitettu vaatimuksen täyttyminen voidaan
osoittaa tietoturvallisuuden arviointilaitoksista annetussa laissa
(1405/2011) tarkoitetun hyväksytyn arviointilaitoksen
antamalla todistuksella ja viranomaisten tietojärjestelmien
ja tietoliikennejärjestelyjen tietoturvallisuuden arvioinnista
annetun lain (1406/2011) mukaisesti
annetulla todistuksella, turvallisuussuunnitelmalla tai muulla turvallisuusselvityksen
tekemisestä päättävän toimivaltaisen
viranomaisen hyväksymällä tavalla."
25 §. Perusmuotoisen henkilöturvallisuusselvityksen
tietolähteet.
Pykälässä määritellään
ne henkilörekisterit, joihin talletettuihin tietoihin perusmuotoinen
henkilöturvallisuusselvitys voi perustua. Lakiehdotuksen
25 §:n 1 momentin 12 kohdan mukaan henkilöturvallisuusselvitystä laadittaessa
saadaan käyttää myös 1 momentin 1—3
kohdissa tarkoitettuja rekistereitä vastaavista toisen
valtion rekisteristä saatuja tietoja. Hallituksen esityksen
yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että kansainvälisen
yhteistoiminnan lisääntymisen vuoksi selvityksen
kohde voi olla joko ulkomaalainen tai suomalainen, joka on oleskellut
pidempiä aikoja ulkomailla. Ehdotuksessa on lähdetty
siitä, että tällaiset tilanteet otetaan
säädettävässä laissa
huomioon.
Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty
siihen, että suomalaiset, jotka käsittelevät
työssään kansainvälistä korkealle
luokiteltua tietoa, tarvitsevat henkilöturvallisuustodistuksen
(Personal Security Clearance, PSC) ja yritykset puolestaan oman
todistuksensa (Facility Security Clearance, FSC). Hallituksen esityksen
perusteella kansainvälisiin tarpeisiin myönnettävät
henkilöturvallisuusselvitystodistukset on tarkoitus keskittää nykyistä selkeämmin
ulkoasiainministeriössä toimivalle kansalliselle
turvallisuusviranomaiselle, mikä varmistaa osaltaan yhdenmukaisen
todistuskäytännön ja selkeyttää viranomaisten
toimivallan jakoa.
Lisäksi asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota
siihen, että lakiehdotus mahdollistaa toisten valtioiden
viranomaisten rekisteritietojen osittaisen hyödyntämisen,
mikä parantaa turvallisuusselvitysten laatua. Euroopan
unionin jäsenmaiden käytäntöihin
verrattuna ulkomaisten rekisteritietojen käytön
rajaaminen väestörekisteritietoihin, rikosrekisteritietoihin sekä oikeushallinnon
käsittelyjärjestelmän rekisteritietoihin
sulkee kuitenkin selvityksen ulkopuolelle asioita, joilla saattaa
olla suurta merkitystä harkittaessa, voidaanko henkilölle
myöntää pääsy korkean
tason luokiteltuun salassa pidettävään
tietoon.
Edellä lausutun lisäksi asiantuntijakuulemisessa
on katsottu, että ulkomaisen viranomaisen hallussa olevien
tietojen käyttömahdollisuuden rajaaminen hallituksen
esityksessä ehdotetulla tavalla tarkoittaa sitä,
etteivät Suomen turvallisuusviranomaiset voi käyttää tietoja
esimerkiksi Suomeen rekrytoitavien henkilöiden terrorismi- ja ääriliikeyhteyksistä,
kytköksistä ulkomaalaisiin tiedusteluorganisaatioihin
tai järjestäytyneeseen rikollisuuteen, vaikka
kyseiset tiedot ovat saatavilla ulkomaiselta viranomaiselta. Myös
meneillään olevat rikostutkinnat niiden vakavuudesta
riippumatta rajautuisivat ulkomaisilta viranomaisilta saatavien
tietojen ulkopuolelle.
Hallintovaliokunta pitää asiantuntijakuulemisessa
esiin nousseita mainittuja näkökohtia perusteltuina.
Valiokunta ei kuitenkaan katso saamansa selvityksen perusteella
kansainvälisten ihmisoikeussopimusten vuoksi mahdolliseksi pelkällä viittaussäännöksellä
25 §:n
1 momentin 4 kohtaan laajentaa ulkomaisen tiedon hyödyntämistä.
Ulkomaan viranomaisen pitämistä rekistereistä saadut
tiedot on myös tarpeen tallettaa suojelupoliisin tietojärjestelmään,
jotteivät ne jäisi tietosuojavaltuutetun tarkastusoikeuden ulkopuolelle.
Hallintovaliokunta ehdottaa, että henkilöturvallisuusselvitys
voidaan perustaa myös lakiehdotuksen 25 §:n
1 momenttiin otettavan uuden 13 kohdan nojalla toisen valtion viranomaisen
tietoihin seuraavasti: "13) edellä 4 kohdassa
tarkoitettuja rekistereitä vastaaviin toisen valtion viranomaisen
rekisterin tietoihin, jos: a) tiedot vastaavat edellä 4
kohdassa tarkoitettuun rekisteriin talletettavissa olevia tietoja; b)
tiedot on saatu toiselta Euroopan unionin jäsenvaltiolta
tai kansainvälisen tietoturvallisuusvelvoitteen perusteella
taikka edellä tarkoitettuja vaatimuksia vastaavasta toisen
valtion viranomaisen rekisteristä; ja c) jos tiedot talletetaan toimivaltaisen
viranomaisen ylläpitämään henkilörekisteriin.
(Uusi 13 kohta) Valiokunta tähdentää,
että kohdissa a—c edellytysten tulee samanaikaisesti
täyttyä, jotta uutta 13 kohtaa voidaan soveltaa.
Lakiehdotuksen 25 §:n 2 momentin mukaan perusmuotoista
turvallisuusselvitystä laadittaessa voidaan käyttää myös
epäiltyjen rekisteriin sisältyviä sellaisia
tietoja, joiden ilmoittamista keskusrikospoliisi on pitänyt
välttämättömänä turvallisuusselvityksen
perusteena olevan edun suojaamiseksi järjestäytyneen
rikollisryhmän toimilta. Lakiehdotuksen 27 §:n
johdantokappaleesta ilmenee, että epäiltyjen rekisteriä voidaan hyödyntää myös
laajan henkilöturvallisuusselvityksen tietolähteenä.
Hallintovaliokunta katsoo, että yhteiskunnalla on perusteltu
syy suojautua eri keinoin järjestäytyneeltä rikollisuudelta
ja muun muassa sen soluttautumiselta julkisen hallinnon hankintoihin
ja tehtäviin. Tämän vuoksi hallintovaliokunta
ehdottaa, samalla yleisperusteluissa lausuttuun viitaten, lakiehdotuksen
25 §:n 2 momentin kehittämistä ja
täsmentämistä muotoilemalla se uudelleen.
Valiokunnan ehdottamassa muodossa säädösteksti
vahvistaa selvityksen kohteen oikeusturvaa. Momenttiin valiokunta
ehdottaa kirjattavaksi tietojen välittämisen muodoksi
keskusrikospoliisin ilmoituksen. Tiedot välitetään
asiakirjana, johon tulee kirjata myös sellaiset tiedot,
jotka ovat tarpeen suojelupoliisin harkitessa EPRIin sisältyvien
tietojen käyttöä. Tämän
on tarkoitus olla oikeusturvaan liittyvä asiantuntijakuulemisessa
esiin noussut menettelyllinen täydentävä elementti.
Valiokunnan ehdottamassa muodossa momentissa on kolme eri kohtaa
niistä edellytyksistä, joiden vallitessa keskusrikospoliisi
voi tehdä ilmoituksen. Valiokunta on kiinnittänyt
erityisesti huomiota henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annetun lain 4 §:n 2 kohdassa tarkoitettuihin
niin sanottuihin myötävaikuttajatietoihin. Uudessa
muotoilussa 25 §:n 2 momentin 1 kohdassa osoitetaan
ne tilanteet, joissa niin sanottua myötävaikuttajaa
koskevia EPRIn tietoja voidaan käyttää turvallisuusselvitystä laadittaessa.
Edellytyksenä on ensinnäkin, että selvityksen
kohteella on epäiltyjen rekisteristä saatavissa
olevien tietojen perusteella toistuvia ja pysyväisluonteisia
yhteyksiä sellaiseen henkilöön, jonka
on tuomioistuimen päätöksen mukaisesti katsottu
osallistuneen järjestäytyneen rikollisryhmän
toimintaan tai jonka vireillä olevassa esitutkinnassa tai
syyteharkinnassa epäillään osallistuneen
tällaiseen toimintaan. Näin ollen mikä tahansa
satunnaista paikallaoloa tai muuta satunnaista yhteydenpitoa koskeva
merkintä ei oikeuta tietojen antamiseen suojelupoliisille
tai tiedon käyttämiseen turvallisuusselvitystä laadittaessa.
Pelkkä epäily toisen osapuolen osallistumisesta
järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan
ei myöskään olisi riittävä,
vaan häntä koskevan asian on tullut edetä vähintään
esitutkintaan. Rikoslain 17 luvun 1 a §:ssä säädetään osallistumisesta
järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan.
Edellytyksenä on lisäksi, että yhteys
järjestäytyneeseen rikollisryhmään
on omiaan saattamaan selvityksen kohteen alttiiksi ulkopuoliselle
epäasialliselle vaikuttamiselle sekä siten vaarantamaan
turvallisuusselvityksen perusteena olevan edun suojaamisen.
Tässä yhteydessä valiokunta korostaa,
ettei tiedon käytön tarkoituksena ole edellä mainitussa
tilanteessa kuvata selvityksen kohteen syyllistymistä mihinkään
rikokseen, vaan häneen liittyviä riskejä turvallisuusselvityksen
avulla suojattavan edun kannalta.
Säädettävän lain 25 §:n
2 momentin 2 kohdassa valiokunta ehdottaa säänneltäväksi
sellaisten tietojen käyttöä, jotka koskevat
selvityksen kohteen osallistumista järjestäytyneen
rikollisryhmän toimintaan. Tällaisia tietoja voidaan
käyttää, jos keskusrikospoliisi epäiltyjen
rekisterissä olevien tietojen ja mahdollisten muiden selvitysten
perusteella katsoo olevan perusteltu syy epäillä henkilön
syyllistyneen osallistumiseen järjestäytyneen
rikollisryhmän toimintaan ja tiedon välittäminen
on välttämätöntä turvallisuusselvityksen
perusteena olevan edun suojaamiseksi järjestäytyneen
rikollisryhmän toimilta taikka rikoksen torjumiseksi.
Valiokunnan ehdottama muotoilu merkitsee sitä, että kynnys
tietojen käyttämiselle on korkeampi kuin tietojen
rekisteröinnille epäiltyjen rekisteriin. Kysymys
on siten käytännössä asiasta,
joka on suhteellisen lyhyen ajan kuluessa siirtymässä esitutkintaan.
Momentin 3 kohtaan valiokunta ehdottaa otettavaksi erityissäännöksen,
joka koskee henkilöitä, jotka pääsevät
erityistä suojaa vaativien ja korkeimpiin tietoturvallisuustasoihin
luokiteltuihin asiakirjoihin ja tietoihin (suojaustaso I ja II).
Keskusrikospoliisi voi tehdä 3 kohdan nojalla suojelupoliisille
ilmoituksen kahden eri edellytyksen vallitessa. Ensinnäkin
edellytetään, että henkilöstä on
epäiltyjen rekisterissä useita sellaisia merkintöjä,
joiden muodostaman kokonaisuuden perusteella keskusrikospoliisi
katsoo olevan perusteltu syy epäillä, että selvityksen kohde
voi vaarantaa selvityksen perusteena olevassa työtehtävässään
saamiensa suojaustasoon I tai II kuuluvien asiakirjojen ja niiden
tietojen suojan ja siten edistävän järjestäytyneen
rikollisryhmän toimia. Keskusrikospoliisin kokonaisharkintaan
kuuluu se, onko merkintöjen laatu tai sisältö merkittävä henkilön
luotettavuutta arvioitaessa.
Toisena edellytyksenä on, että tietojen välittäminen
on välttämätöntä valtion
keskeisten turvallisuusetujen suojaamiseksi järjestäytyneen
rikollisryhmän toimilta tai vaikutuksilta taikka rikoksen
ennalta estämiseksi. Valtion keskeisillä turvallisuuseduilla
viitataan erityisesti niihin salassapitosäännöksiin,
joiden suojaamiseksi voidaan julkisuuslain mukaan tehdä asiakirjaan
turvallisuusluokitusta koskeva merkintä. Näitä ovat asiakirjat,
joiden oikeudeton paljastuminen voi aiheuttaa vahinkoa maanpuolustukselle,
valtion turvallisuudelle, kansainvälisille suhteille tai muille
yleisille eduille julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 2 ja
7—10 kohdassa tarkoitetulla tavalla.
Edellä olevan perusteella hallintovaliokunta ehdottaa
säädettäväksi turvallisuusselvityslain 25 §:n
2 momentin hyväksymistä näin kuuluvana: "Perusmuotoista
turvallisuusselvitystä laadittaessa voidaan käyttää keskusrikospoliisin epäiltyjen rekistereistä ilmenevien
tietojen perusteella tekemää ilmoitusta, josta
ilmenevät ne tiedot, jotka ovat tarpeen tietojen merkityksen arvioimiseksi
suojelupoliisissa. Keskusrikospoliisi voi tehdä ilmoituksen,
jos:
1) selvityksen kohteella on epäiltyjen rekisteristä saatavissa
olevien tietojen perusteella toistuvia ja pysyväisluonteisia
yhteyksiä sellaiseen henkilöön, jonka
on tuomioistuimen päätöksen mukaisesti
katsottu osallistuneen järjestäytyneen rikollisryhmän
toimintaan tai jonka vireillä olevassa esitutkinnassa tai
syyteharkinnassa epäillään osallistuneen
tällaiseen toimintaan, jos yhteydet ovat omiaan saattamaan
selvityksen kohteen alttiiksi ulkopuoliselle epäasialliselle
vaikuttamiselle sekä siten vaarantamaan turvallisuusselvityksen
perusteena olevan edun suojaamisen; tai
2) keskusrikospoliisi katsoo epäiltyjen rekisterissä olevien
tietojen ja mahdollisten muiden selvitysten perusteella olevan perusteltu
syy epäillä selvityksen kohteen syyllistyneen
osallistumiseen järjestäytyneen rikollisryhmän
toimintaan ja tiedon välittäminen on välttämätöntä turvallisuusselvityksen
perusteena olevan edun suojaamiseksi järjestäytyneen
rikollisryhmän toimilta tai vaikutukselta taikka rikoksen
ennalta estämiseksi;
3) selvityksen kohteesta on epäiltyjen tietojärjestelmässä useita
sellaisia laadultaan ja sisällöltään
henkilön luotettavuuden arvioinnin kannalta merkittäviä merkintöjä,
joiden muodostaman kokonaisuuden perusteella keskusrikospoliisi
katsoo olevan perusteltu syy epäillä, että selvityksen
kohde voi vaarantaa selvityksen perusteena olevassa työtehtävässään
saamiensa suojaustasoon I tai II kuuluvien asiakirjojen ja niiden
tietojen suojan ja siten edistävän järjestäytyneen
rikollisryhmän toimia, jos tiedon välittäminen
on välttämätöntä valtion
keskeisten turvallisuusetujen suojaamiseksi järjestäytyneen
rikollisryhmän toimilta tai vaikutuksilta taikka rikoksen
ennalta estämiseksi."
27 §. Laajan henkilöturvallisuusselvityksen
tietolähteet.
Laajaa henkilöturvallisuusselvitystä laadittaessa
voidaan pykälän nojalla käyttää perusmuotoisen
henkilöturvallisuusselvityksen tietolähteiden
lisäksi tietoja selvityksen kohteena olevan henkilön
1) elinkeinotoiminnasta tai osallistumisesta siihen, 2) varallisuudesta
ja veloista sekä muista taloudellisista sidonnaisuuksista
ja 3) perhe- ja sukulaisuussuhteista.
Tämän tasoinen selvitys tehdään
vain korkeimpiin suojaustasoluokkiin kuuluviin aineistoihin pääsevistä henkilöistä.
Ehdotetun lain mukaan myös luotto- ja rahoituslaitoksista
tietoja hankitaan vain asianomaisen henkilön erikseen ja
nimenomaisesti tätä tiedonhankintaa koskevan suostumuksen
perusteella.
Valiokunta toteaa turvallisuusselvityslainsäännön
kokonaisuudistuksen keskeisiin tavoitteisiin kuuluvan Suomen lainsäädännön
lähentäminen vastaamaan kansainvälisiä käytäntöjä ja vaatimuksia.
Tässä suhteessa erityisen merkityksellisiä ovat
Euroopan unionissa asetetut vaatimukset.
Neuvoston turvallisuussäännöissä (2001/292/EU)
määrätään perusperiaatteista
ja vähimmäisvaatimuksista EU:n turvallisuusluokitellun
tiedon suojaamiseksi. Jäsenvaltioiden tulee noudattaa näitä perusperiaatteita
ja vähimmäisvaatimuksia kansallisten lakiensa
ja asetustensa mukaisesti. Suomessa on katsottu, että neuvoston
turvallisuussäännöt ovat Suomea sitova
kansainvälinen tietoturvallisuusvelvoite, jota Suomen on
noudatettava. (HE 66/2004 vp ja KHO
18.9.2012 T 2483).
Neuvoston turvallisuussääntöjen mukaan
EU TOP SECRET -tasolla, jonka on katsottu Suomessa edellyttävän
laajaa turvallisuusselvitystä, tulee tutkia mahdollisimman
laajasti kansallisten lakien ja asetusten sallimissa rajoissa henkilön
taloudellinen asema.
Tässä yhteydessä on myös
syytä todeta, että EU:n jäsenvaltiot
ovat allekirjoittaneet 25.5.2011 jäsenvaltioiden välisen
sopimuksen EU:n edun vuoksi vaihdettavan turvallisuusluokitellut
tiedot suojaamisesta. Sopimuksen tarkoituksena on varmistaa, että jäsenvaltiot
toteuttavat kaikki asianmukaiset kansallisten lakien ja asetusten
mukaiset toimenpiteet varmistaakseen, että EU:n turvallisuusluokiteltujen
tietojen suojan taso jäsenvaltioissa on vastaavanlainen
kuin se, jota neuvoston turvallisuussäännöt edellyttävät.
Sopimus ja laki sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaan saattamisesta
(224/2012) on hyväksytty eduskunnassa
maaliskuussa 2012 (HaVM 3/2012 vp).
32 §. Tietojen käyttörajoitukset
henkilöturvallisuusselvitystä laadittaessa.
Henkilöturvallisuusselvitystä tehtäessä ei
saa lakiehdotuksen 32 §:n 1 momentin 3 kohdan
perusteella käyttää tietoja kymmentä vuotta
aikaisemmin tapahtuneista rikoksista, elleivät tiedot ole
saatavissa rikosrekisteristä. Asiantuntijakuulemisessa
on katsottu muun muassa, että joissakin tapauksissa tietoja
vakavistakin vankeusrangaistukseen johtaneista teoista ei voitaisi
käyttää turvallisuusselvitystä tehtäessä,
koska yli 10 vuotta vanhat ja alle 2 vuoden mittaiset vankeusrangaistukset
rajautuisivat ulos turvallisuusselvityksen piiristä. Tällä voisi
olla merkitystä eräissä tapauksissa esimerkiksi
valittaessa henkilöitä poliisin virkoihin.
Hallintovaliokunta toteaa, että voimassa olevan lain
mukaan kymmentä vuotta vanhempia tietoja ei saa käyttää,
ellei tällaisten tietojen käyttäminen
ole välttämätöntä selvityksen
tarkoituksen saavuttamiseksi. Käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen perusteella rikosrekisteriin talletettuja
tietoja rangaistuksista saa aina käyttää turvallisuusselvitystä laadittaessa
riippumatta siitä, kuinka vanhasta teosta on kysymys. Rikosrekisterilain
(770/1993) 10 §:ssä säädetään
tietojen poistamisesta. Ehdotonta 2—5 vuoden vankeusrangaistusta
koskeva tieto poistetaan 20 vuoden kuluttua lain voiman saaneen tuomion
antamispäivästä, jollei uusista tuomioista
muuta johdu. Yli 5 vuoden vankeusrangaistusta koskeva tieto poistetaan
rikosrekisteristä, kun henkilö täyttää 90
vuotta tai kuolee. Hallintovaliokunta toteaa hallituksen esityksen tavoin
rikosrekisterilain säännösten merkitsevän
sitä, että vakavimmat rikokset tai toistuva rikollinen
toiminta voi vaikuttaa turvallisuusselvityksen sisältöön
silloinkin, kun on kysymys yli 10 vuotta aikaisemmin tehdyistä rikoksista.
Valiokunta pitää hallituksen esitykseen sisältyvää sääntelyä asianmukaisena.
50 §. Tietojen luovuttaminen turvallisuusselvitysrekisteristä.
Suojelupoliisi antaa lakiehdotuksen 50 §:n
1 momentin nojalla salassapitosäännöksistä riippumatta
turvallisuusselvitysrekisteristä teknisen käyttöyhteyden
avulla tietoja pääesikunnalle ja Poliisihallituksen
määräämälle suppeita
turvallisuusselvityksiä laativalle poliisin yksikölle.
Pääesikunta saa suojelupoliisin hyväksymällä tavalla
luovuttaa edelleen niille puolustusvoimien yksiköiden nimeämille
virkamiehille sellaisia tietoja, jotka ovat tarpeen turvallisuusselvityksen
hankkimisen tarpeen arvioimiseksi taikka puolustusvoimista
annetun lain (551/2007) 15 §:ssä tarkoitetun
oleskelu- tai vierailuluvan käsittelyä varten.
Pykälän 2 momentin nojalla suojelupoliisi
voi salassapitosäännöksistä riippumatta
antaa hyväksymällään tavalla
teknisen käyttöyhteyden avulla ministeriön
nimeämälle virkamiehelle turvallisuusselvityksen
hankkimisen arviointia varten turvallisuusselvitysrekisteristä kyseisestä momentista
ilmeneviä tietoja.
Hallintovaliokunta toteaa, että lakiehdotuksen 50 §:n
2 momentti koskee suojelupoliisin toimivaltuutta antaa ainoastaan
ministeriölle teknisen käyttöyhteyden
avulla turvallisuusselvityksen hankkimisen arviointia varten edellä mainittuja
tietoja turvallisuusselvitysrekisteristä. Eduskunta on
maamme korkein valtioelin, ja eduskunnan kanslian tehtävänä on
luoda eduskunnalle edellytykset suorittaa sille valtioelimenä kuuluvat
tehtävät. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa
50 §:n 2 momentin sanamuodon tarkistamista siten,
että suojelupoliisi voi luovuttaa myös eduskunnan
kanslian nimeämälle virkamiehelle kyseessä olevat
tiedot turvallisuusrekisteristä teknisen käyttöyhteyden
avulla. Nykyisin eduskunnan kanslia on pyytänyt vuositasolla
yli 1 000 henkilöturvallisuusselvitystä. Suurehkoon
määrään vaikuttaa tällä hetkellä meneillään
oleva laaja eduskunnan peruskorjaushanke.
51 §. Nuhteettomuuden ja luotettavuuden seuranta henkilörekisterien
yhdistämisen avulla.
Lakiehdotuksen 50 §:n 3 momentissa ja 51 §:ssä säädetään
rekisteritietojen yhdistämisestä. Hallituksen
esityksen 50 §:n 3 momentista ilmenee, että suojelupoliisi
voi salassapitosäännöksistä riippumatta
antaa teknisen käyttöyhteyden avulla keskusrikospoliisille
turvallisuusselvityksen hakemista koskevat tiedot niiden yhdistämiseksi
epäiltyjen rekisterin tietoihin 25 §:n
2 momentissa tarkoitettujen ilmoitusten tekemistä ja sitä koskevaa
harkintaa varten. Momentista ilmenee lisäksi, että keskusrikospoliisin
on hävitettävä yhdistämisen
kautta saadut tiedot välittömästi sen
jälkeen, kun tarve ilmoituksen tekemiseen on arvioitu tai
ilmoitus on lähetetty suojelupoliisille.
Lakiehdotuksen 51 § koskee nuhteettomuuden
ja luotettavuuden seurantaa henkilörekisterien yhdistämisen
avulla. Pykälän 1 momentin mukaan suojelupoliisi
voi yhdistää turvallisuusselvitysrekisterin tietoihin
poliisiasian tietojärjestelmän osarekistereihin
sekä oikeushallinnon valtakunnalliseen tietojärjestelmään
sisältyviä rikosasioiden vireilläolo- ja
ratkaisutietoja sen selvittämiseksi, voidaanko turvallisuusselvitys tai
sen perusteella annettu todistus edelleenkin pitää voimassa.
Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, että ehdotettu
sääntely vastaa muutoin lailla säätämiselle
asetettuja vaatimuksia, mutta lakiehdotukseen on aiheellista ottaa
säännös kiellosta luovuttaa yhdistettyjä henkilötietoja
edelleen.
Hallintovaliokunta katsoo, että hallituksen esityksessä on
pyritty yksityiskohtaisesti ja tyhjentävästi osoittamaan,
miten rekisterien yhdistämisestä syntyviä tietoja
saa käyttää ja luovuttaa. Valiokunta
toteaa, että sääntelyä voidaan kuitenkin
vielä selkeyttää. Tämän
vuoksi hallintovaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen 51 §:n
3 momentin hyväksymistä näin kuuluvana: "Suojelupoliisin
on hävitettävä yhdistämisen
seurauksena syntyneet tiedot heti, kun 52 §:ssä tarkoitetut
toimenpiteet on saatettu loppuun, viimeistään
kuitenkin vuoden kuluttua rekisterien yhdistämisestä. Yhdistettyjä tietoja
saa käyttää tai luovuttaa vain 52 §:ssä säädetyissä tapauksissa
taikka sen nojalla tehdyn ratkaisun ja siitä tehtävän
muutoksenhakuasian käsittelemiseksi."
62 §. Muutoksenhaku.
Lakiehdotuksen 62 §:n 2 momentin mukaan muutosta
ei saa hakea päätökseen, jolla on kieltäydytty
antamasta yritysturvallisuusselvitystä. Perustuslakivaliokunnan mielestä on
aiheellista vielä harkita, onko asianmukaisinta ulottaa
momentin mukainen valitusoikeus koskemaan myös yritysturvallisuusselvitystodistusta
koskevaa kielteistä päätöstä,
koska kielteisellä päätöksellä voi
olla vaikutusta yrityksen oikeuteen tai etuun.
Yritysturvallisuusselvitykset liittyvät kansallisissa
toimissa viranomaisten hankintoihin, joissa hankinnan toteuttamiseksi
tai useimmiten jo tarjousten laatimiseksi on yksityiselle yritykselle
annettava salassa pidettäviä ja tietoturvallisuusluokiteltavia
tietoja.
Julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista annettu
laki (1531/2011) oikeuttaa asettamaan
hankintakilpailussa tietoturvallisuutta koskevia vaatimuksia. Niiden
osoittamisessa yksi keino on yritysturvallisuusselvityksen hankkiminen,
jonka viranomainen hakee. Viranomaisella ei ole kuitenkaan oikeutta
yritysturvallisuusselvityksen saamiseen.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että yritysturvallisuusselvitys
tai sen perusteella annettava todistus ei ole ehdoton edellytys
hankintakilpailuun osallistumiselle, vaan viranomainen voi käyttää arvioidessaan vaatimusten
täyttymistä muitakin keinoja. Viranomaisen on
tehtävä päätös ehdokkaiden
ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista, ja laissa julkisista
puolustus- ja turvallisuushankinnoista säännellään
muutoksenhakuoikeudesta näihin päätöksiin.
Toimivaltaisen viranomaisen päätökseen,
jolla turvallisuusselvitystä ei laadita tai turvallisuusselvitystodistusta
ei anneta, ei turvallisuusselvityksen hakijalla ole muutoksenhakuoikeutta.
Tähän nähden ja edellä sanottu
huomioon ottaen hallintovaliokunta ei puolla muutoksenhakuoikeuden
laajentamista.
Valiokunta ehdottaa muutoksenhakukieltoa koskevan 62 §:n
2 momentin ensimmäisen virkkeen viittaussäännöksen
tarkistamista siten, että virkkeessä viitataan
hallituksen esityksessä ehdotetun 22 ja 23 §:n
sijasta ainoastaan lain 22 §:ään,
koska 23 § koskee rekisteritietojen käyttöä ja
tarkistamista sekä selvityksen kohteen haastattelua. Kyseessä on
momentin teknisluontoinen tarkistaminen.
64 §. Siirtymäsäännökset.
Turvallisuusselvitysrekisteri on osa laajempaa poliisissa meneillään
olevaa tietojärjestelmäuudistusta. Valiokunnalle
esitetyn selvityksen mukaan turvallisuusselvitysrekisterin rakentaminen
voidaan aloittaa vasta vuoden 2014 loppupuolella, ja se valmistuu
tästä aikaisintaan noin vuoden kuluttua. Ehdotetut
siirtymäsäännökset ovat mainitusta
syystä ongelmallisia niiden kaksivaiheisuuden vuoksi. Tietojärjestelmän
rakentaminen siihen valmiusasteeseen, että siihen voidaan konvertoida
aiemmin tehdyt turvallisuusselvitykset, on saadun selvityksen mukaan
työnä yhtä iso kuin koko järjestelmän
rakentaminen. Tämän vuoksi valiokunta pitää perusteltuna,
että siirtymäsäännöksessä luovutaan
turvallisuusselvitysrekisteriin ja siihen liittyvään
tietojen käsittelyyn kohdistuvasta kaksivaiheisuudesta
ja että tietojärjestelmän ja tietojenkäsittelyn
kuntoon saamiselle on yksi enintään kahden vuoden
siirtymäaika.
Hallintovaliokunta ehdottaa edellä lausutun johdosta,
että lakiehdotuksen 64 § hyväksytään seuraavan
sisältöisenä: "Ennen tämän
lain voimaantuloa vireille saatettuun asiaan sovelletaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa ollutta lakia. Tämän
lain 48 §:ssä tarkoitettu turvallisuusselvitysrekisteri
ja siihen liittyvä tietojenkäsittely on saatettava
lainmukaiseen kuntoon kahden vuoden kuluessa lain voimaantulosta.
Turvallisuusselvitysrekisteriin voidaan siirtää tiedot
sellaisista kumottavan turvallisuusselvityksistä annetun
lain (177/2002) nojalla annetuista turvallisuusselvityksistä ja
kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
annetun lain nojalla annetuista todistuksista, jotka on annettu aikaisintaan
kolme vuotta ennen tämän lain voimaantuloa.
Ennen kuin turvallisuusselvitysrekisteri on saatettu lainmukaiseen
kuntoon, toimivaltaiset viranomaiset voivat salassapitosäännösten
estämättä luovuttaa toisilleen myös
sähköisesti taikka muutoin käsitellä sellaisia
tietoja 2 momentissa tarkoitetuista turvallisuusselvityksistä ja todistuksista,
jotka ovat tarpeen tämän lain 10 §:ssä säädetyn
velvoitteen toteuttamiseksi." (Uusi 3 mom.)
4. Laki henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annetun lain muuttamisesta
19 §. Tietojen luovuttaminen muille viranomaisille.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen johtolauseeseen ja 19 §:ään
säädettävästä uudesta
turvallisuusselvityslaista johtuvia teknisiä tarkistuksia.
6. Laki kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
annetun lain muuttamisesta
Johtolause.
Valiokunta ehdottaa johtolauseeseen teknisluonteisia täsmennyksiä.