Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen tavoitteena on edistää sähköistä asiointia
laajentamalla tavallisen sähköisen tiedoksiannon
soveltamisalaa ja mahdollistamalla koneellisen allekirjoituksen
käyttö sähköisenä viestinä lähetettävissä tuomioistuimen toimituskirjoissa.
Esityksellä luodaan siten lainsäädännölliset
puitteet sähköisen asioinnin nykyistä monipuolisemmalle
ja tehokkaammalle käytölle. Lainmuutokset liittyvät
keskitetyn sähköisen asioinnin viranomaisten kanssa
mahdollistavan asiointitilin sekä oikeushallinnon valtakunnallisen
tietojärjestelmän käyttöönottoon.
Hallintovaliokunta yhtyy lakivaliokunnan lausunnossaan (LaVL
12/2010 vp) esittämään näkemykseen,
että sähköistä asiointia ja
sähköisiä palveluja kehitettäessä tulee
kiinnittää erityistä huomiota kansalaisten
oikeusturvaan. Tietoturvan ja tietotekniikan tulee olla riittävällä tasolla
ennen uusien menettelyjen käyttöönottoa. On
myös otettava huomioon, ettei kaikilla ole yhtäläisiä mahdollisuuksia
tai taitoja käyttää sähköpostia
tai verkkopalveluja. Siksi on tarpeellista, että tiedoksiannon
saajalla säilyy mahdollisuus valita myös esimerkiksi
postitse toimitettava tiedoksianto.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutosehdotuksin.
Sähköinen tiedoksianto
Todisteellisen sähköisen tiedoksiannon käyttöalaa
esitetään lakiehdotuksen 18 §:ssä kavennettavaksi
niihin tilanteisiin, joissa todisteellista tiedoksiantoa, esimerkiksi
postitse saantitodistusta vastaan, on lain mukaan käytettävä.
Tavallisen sähköisen tiedoksiannon alaa esitetään
lakiehdotuksen 19 §:ssä puolestaan laajennettavaksi
koskemaan kaikkia niitä tilanteita, joissa muutenkin voidaan
käyttää tavallista tiedoksiantoa. Esityksen
mukaan sekä todisteellinen että tavallinen sähköinen
tiedoksianto on, kuten nykyisinkin, mahdollinen vain tiedoksiannon
saajan suostumuksella.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenee, että tiedoksiannon
saajan suostumuksen sisältö voi vaihdella asiatyypeittäin
ja koskea yksittäistä asiaa tai olla yleisempi.
Suostumuksena voidaan pitää esimerkiksi asiaa
vireille pantaessa tehtyä ilmoitusta toivotusta tiedoksiantotavasta tai
sitä, ettei muuta yhteystietoa ole annettu. Hallintovaliokunta
korostaa sen seikan tärkeyttä, että suostumuksen
antaja ymmärtää suostumuksensa merkityksen.
Kuten lakivaliokuntakin on lausunnossaan huomauttanut, on tärkeätä kiinnittää suostumuksen
antajan huomiota siihen, että annettavan sähköisen
yhteystiedon tulee olla sellainen, jota hän seuraa aktiivisesti. Henkilön
olosuhteissa voi suostumuksen antamisen jälkeen tapahtua
myös muutoksia, jotka vaikuttavat siihen, voidaanko sähköistä tiedoksiantoa
käyttää. Mikäli annettu yhteystieto
on käyttämättä pitkään,
tulee viranomaisen harkita, voiko tiedoksianto tapahtua asianomaisen
oikeusturvaa vaarantamatta.
Joissakin asiantuntijalausunnoissa on kiinnitetty huomiota lakiehdotuksen
19 §:n 2 momenttiin, jossa ehdotetaan säädettäväksi,
että asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin
lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kolmen
päivän presumptiosäännökseen
on katsottu sisältyvän tulkintaongelmia.
Hallintovaliokunta katsoo, että ehdotuksen mukaista
viestin lähettämistä seuraavaa kolmen päivän
määräaikaa voidaan pitää riittävänä,
sillä sähköisenä viestinä toimitettava
tiedoksianto on tiedoksiannon saajalla nopeammin kuin postitse lähetettävä.
Valiokunnan käsityksen mukaan myöskään
määräaikojen päättymisestä lauantaina
tai sunnuntaina ei aiheutune ongelmaa ottaen huomioon säädettyjen
määräaikojen laskemisesta annetun lain
(150/1930) sääntely.
Edelleen joissakin asiantuntijalausunnoissa on ehdotettu, että lakiehdotuksen
19 §:n 1 momentin viimeinen virke poistettaisiin.
Hallintovaliokunta pitää kuitenkin tärkeänä, että virke
sisältyy 19 §:n 1 momenttiin. Sillä korostetaan
viranomaisen velvollisuutta huolehtia tiedoksiannon asianmukaisuudesta.
Virkkeen soveltamista voitaneen tarkastella asiakirjatyypeittäin.
Valiokunta katsoo, että viranomaisen voi olla tarpeen kiinnittää erityistä huomiota
myös
esimerkiksi yksittäisen hallinnon asiakkaan käyttämään
asiointitapaan ja tarvittaessa käyttää 19 §:n
mukaisen tiedoksiannon sijaan todisteellista sähköistä tiedoksiantoa
tai muuta kuin sähköistä tiedoksiantotapaa.
Todisteellista sähköistä tiedoksiantoa
koskevassa 18 §:ssä puhutaan "päätöksen"
tiedoksi antamisesta. Saadun selvityksen mukaan säännöksen
on kuitenkin tarkoitus koskea esimerkiksi kaikkia yleisten tuomioistuinten
ratkaisuja riippumatta siitä, kutsutaanko niitä päätöksiksi vai
tuomioiksi. Lakivaliokunta on esittänyt sanan päätös
korvaamista sanalla asiakirja. Muutos aiheuttaa tarpeen tehdä kielellinen
tarkistus myös 19 §:n 1 momenttiin.
Koneellinen allekirjoitus
Lakiehdotuksen 20 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa puhutaan toimituskirjan antamisesta tiedoksi sekä käräjäoikeuden
tuomion taltiokappaleen allekirjoittamisesta. Selvyyden vuoksi hallintovaliokunta
toteaa, että lakiehdotuksen 20 § koskee
kaikkia tuomioistuimia, ei vain yleisiä tuomioistuimia.
Pykälän sanamuotoon valiokunnalla ei ole huomautettavaa.