HALLINTOVALIOKUNNAN MIETINTÖ 2/2007 vp

HaVM 2/2007 vp - HE 5/2007 vp

Tarkistettu versio 2.0

Hallituksen esitys laiksi Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunta on 15 päivänä toukokuuta 2007 lähettänyt hallintovaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta (HE 5/2007 vp).

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

neuvotteleva virkamies Ismo Mäenpää, valtiovarainministeriö

yksikön päällikkö Reijo Lahtinen, sisäasiainministeriö, rajavartiolaitoksen esikunta

ylikomisario Mia Poutanen, sisäasiainministeriö

tiedustelupäällikkö Sami Rakshit, Tullihallitus

Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet

  • oikeusministeriö
  • tietosuojavaltuutettu.

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta. Lailla annettaisiin yhteisön alueelle tuotavan tai sieltä vietävän käteisrahan valvonnasta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta täydentävät kansalliset säännökset muun muassa käteisrahan ilmoittamismenettelystä, toimivaltaisesta viranomaisesta ja sen toimivaltuuksista sekä ilmoittamisvelvollisuuden täyttämättä jättämisen seuraamuksista.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 15 päivänä kesäkuuta 2007.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Hallituksen esityksen taustalla on Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) 1889/2005 yhteisön alueelle tuotavan tai sieltä vietävän käteisrahan valvonnasta (jäljempänä asetus). Asetuksessa säädetään ilmoittamisvelvollisuus yhteisön alueelle saapuvalle ja sieltä poistuvalle henkilölle, joka kuljettaa mukanaan vähintään 10 000 euron verran käteisrahaa. Asetuksella ei sinänsä rajoiteta käteisrahan tuontia yhteisöön tai vientiä sieltä. Asetuksen tavoitteena on täydentää EU:n rahanpesudirektiiviä (91/308/ETY), jolla on säädetty muun muassa luotto- ja rahoituslaitosten kautta toteutettavia liiketoimia koskevasta yhteisön valvontajärjestelmästä rahanpesun estämiseksi.

Asetuksessa on jätetty eräitä kysymyksiä kansallisesti ratkaistavaksi. Hallituksen esityksessä ehdotetulla lailla annetaan näiltä osin asetusta täydentävät kansalliset säännökset muun muassa käteisrahan ilmoittamismenettelystä, toimivaltaisesta viranomaisesta ja sen toimivaltuudesta sekä ilmoittamisvelvollisuuden täyttämättä jättämisen seuraamuksista. Säännökset ovat välttämättömiä, jotta asetusta voidaan alkaa soveltaa asetuksessa säädetyn mukaisesti 15. päivänä kesäkuuta 2007.

Asetuksen mukaan toimivaltaisella viranomaisella tarkoitetaan jäsenvaltioiden tulliviranomaisia tai muita viranomaisia, joille jäsenvaltiot ovat antaneet toimivallan soveltaa asetusta. Lakiehdotuksen 2 §:n mukaan asetuksen 2 artiklassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen on tullilaitos. Lisäksi rajavartiolaitos on tullitehtäviä hoitaessaan toimivaltainen viranomainen.

Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 2 §:ää täydennettäväksi siten, että siinä säädetään myös poliisi toimivaltaiseksi viranomaiseksi sen hoitaessa tullitehtäviä. Rajanylityspaikkoja sekä rajatarkastustehtävien jakamista koskevalla valtioneuvoston asetuksella (652/2005) säädetään rajatarkastustehtävien jakamisesta rajavartiolaitoksen, poliisin ja tullin kesken. Mainitun valtioneuvoston asetuksen 11 §:n 1 momentin mukaan poliisi huolehtii matkustajalentoliikenteen rajatarkastuksista Hallin, Jyväskylän, Kauhavan, Kuopion, Mikkelin, Savonlinnan, Tampere-Pirkkalan, Utin ja Varkauden lentoasemilla. Lisäksi asetuksen 11 §:n 2 momentin mukaan rajavartiolaitoksen, poliisin ja tullin kesken voidaan sopia tilapäisistä poikkeuksista rajatarkastusvastuussa. Edellä mainituista rajanylityspaikoista osa on sellaisia, joissa tullilaitos ei ole järjestänyt tullivalvontaa ja joissa mahdollisista tullitehtävistä huolehtii poliisi. Näin ollen lakiehdotuksen 2 §:ää on tarpeen tältä osin täydentää.

Lisäksi, edellä esitetystä johtuen, lain 5 §:n 2 momenttia ja 6 §:n 1 momenttia tulee täydentää säätämällä myös poliisin osalta virkamiehestä, joka voi päättää mainituissa säännöksissä tarkoitetun henkilöntarkastuksen ja haltuunoton suorittamisesta. Valiokunta ehdottaa, että näistä toimenpiteistä päättää päällystöön kuuluva poliisimies, joka päättää myös tullilain (1466/1994) 15 §:ssä tarkoitetun henkilöntarkastuksen suorittamisesta.

Edellä todetuilla toimivaltaratkaisuilla ei ole vaikutuksia PTR-viranomaisten eli poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen muihin hallinnollisiin tai rikosoikeudellisiin tehtäviin ja toimivaltuuksiin.

Asiantuntijakuulemisen yhteydessä on painotettu esityksen rikostorjunnallista merkitystä ja kiinnitetty huomiota siihen, että kaikki PTR-viranomaiset tulisi mainita laissa toimivaltaisina viranomaisina ilman tehtävän rajauksia.

Valiokunta korostaa PTR-yhteistyön merkitystä rikostorjunnan alalla ja toteaa tämän suomalaisen yhteistyömallin toimineen hyvänä esimerkkinä myös kansainvälisesti. Toisaalta samalla valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota nyt käsiteltävänä olevan lain kiireelliseen voimaantuloon. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan parhaillaan on valmisteilla esitys laiksi poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta rikostorjunnassa. Lisäksi on valmisteilla lakiesitys kolmannen rahanpesudirektiivin kansalliseksi täytäntöön panemiseksi. Valiokunta katsoo, että esimerkiksi näissä yhteyksissä on tarvittaessa mahdollista kokonaisvaltaisesti arvioida PTR-viranomaisten toimivaltuuksien riittävyyttä ja toimivuutta mukaan lukien myös nyt käsiteltävänä oleva käteisrahan kuljetuksen valvonta.

Asetuksen 5 artiklassa säädetään tietojen tallennuksesta ja käsittelystä. Lisäksi asetuksen 6 ja 7 artiklassa säädetään tietojen vaihdosta ja 8 artiklassa muun muassa tietojen luovuttamisessa noudatettavista tietosuojaa koskevista säännöksistä. Lakiehdotuksen 7 § sisältää säännökset tietojen rekisteröinnistä ja julkisuudesta sekä lakiehdotuksen 8 § säännökset tietojen luovuttamisesta. Lakiehdotuksen 7 §:n 3 momenttiin sisältyy informatiivinen viittaus yleislakeina sovellettaviin henkilötietolakiin ja julkisuuslakiin. Selvyyden vuoksi valiokunta ehdottaa, että 7 §:n 3 momenttia täydennetään ottamalla huomioon sovellettavina erityissäännöksinä asetuksen ja nyt käsiteltävänä olevan lakiehdotuksen edellä mainitut henkilötietojen ja muiden tietojen käsittelyä ja julkisuutta koskevat säännökset.

Nyt käsiteltävänä olevan lakiehdotuksen on tarkoitus tulla voimaan 15. päivänä kesäkuuta 2007 eli samana ajankohtana, josta lukien asetusta aletaan soveltaa. Normaalin käytännön mukaisesti valiokunta kuitenkin ehdottaa lain 10 §:ssä lain voimaantuloajan jättämistä varmuuden vuoksi avoimeksi.

Lisäksi valiokunta kiirehtii asetuksen tulkintaa koskevia ohjeita muun muassa lentoliikenteen transit-matkustajien antamien ilmoitusten osalta.

Käteisrahan ilmoitusvelvollisuutta koskevan sääntelyn taloudelliset vaikutukset ovat esityksen mukaan vähäiset. Valiokunta pitää kuitenkin aiheellisena seurata taloudellisten ja henkilöstövaikutusten kehitystä.

Päätösehdotus

Edellä esitetyn perusteella hallintovaliokunta ehdottaa,

että lakiehdotus hyväksytään muutettuna seuraavasti:

Laki

Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

(Kuten HE)

2 §

Toimivaltainen viranomainen

Asetuksen 2 artiklassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen on tullilaitos. Lisäksi poliisi ja rajavartiolaitos ovat tullitehtäviä hoitaessaan toimivaltaisia viranomaisia.

3 ja 4 §

(Kuten HE)

5 §

Tarkastusoikeus

(1 mom. kuten HE)

Asetuksen 3 artiklassa säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden noudattamisen tarkastamiseksi toimivaltaisella viranomaisella on oikeus toimittaa myös muu kuin 1 momentissa tarkoitettu henkilöntarkastus, jos henkilöä todennäköisin syin epäillään asetuksen 3 artiklassa säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden noudattamatta jättämisestä. Toimenpiteestä päättää tullimies, jolla on oikeus päättää tullilain 15 §:ssä tarkoitetusta henkilöntarkastuksesta, päällystöön kuuluva poliisimies taikka pidättämiseen oikeutettu rajavartiolaitoksen virkamies tai vähintään majurin arvoinen rajavartiomies. Muutoin noudatetaan soveltuvin osin, mitä henkilöntarkastuksesta säädetään pakkokeinolaissa (450/1987).

6 §

Haltuunotto-oikeus

Toimivaltaisella viranomaisella on oikeus pidättää ja ottaa haltuun yhteisöön tuotu tai yhteisöstä vietävä käteisraha, jos asetuksen 3 artiklassa säädettyä ilmoittamisvelvollisuutta ei ole täytetty ja jos toimenpide on tarpeen sen selvittämiseksi, onko käteisrahaan syytä puuttua muun lainsäädännön nojalla. Toimenpiteestä päättää tullimies, jolla on oikeus päättää tullilain 15 §:ssä tarkoitetusta henkilöntarkastuksesta, päällystöön kuuluva poliisimies taikka pidättämiseen oikeutettu rajavartiolaitoksen virkamies tai vähintään majurin arvoinen rajavartiomies.

(2 mom. kuten HE)

7 §

Tietojen rekisteröinti ja julkisuus

(1 ja 2 mom. kuten HE)

Jollei 1 §:ssä tarkoitetussa asetuksessa taikka tässä tai muussa laissa toisin säädetä, sovelletaan tässä laissa tarkoitettuihin tietoihin henkilötietolakia (523/1999) ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999).

8 ja 9 §

(Kuten HE)

10 §

Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan (poist.) päivänä    kuuta 200   .

_______________

Helsingissä 25 päivänä toukokuuta 2007

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Tapani Tölli /kesk
  • vpj. Tapani Mäkinen /kok
  • jäs. Maarit Feldt-Ranta /sd
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Heli Järvinen /vihr
  • Oiva Kaltiokumpu /kesk
  • Elsi Katainen /kesk
  • Timo Korhonen /kesk
  • Valto Koski /sd
  • Outi Mäkelä /kok
  • Petri Pihlajaniemi /kok
  • Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
  • Unto Valpas /vas
  • Tuula Väätäinen /sd
  • vjäs. Veijo Puhjo /vas

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Minna-Liisa Rinne