Yleisperustelut
         
         Ehdotetuilla laeilla pannaan kansallisesti täytäntöön
            kolmansien maiden kansalaisille maassa oleskelua ja työskentelyä varten
            myönnettävää lupaa sekä siihen
            liittyvää työntekijöiden yhdenvertaista
            kohtelua suhteessa jäsenvaltion omiin kansalaisiin koskeva
            direktiivi (ns. yhdistelmälupadirektiivi).
         
         
         Lainmuutosten myötä yhdenvertainen kohtelu
            laajenee lähtökohtaisesti kaikkiin kolmansista
            maista tuleviin työntekijöihin ja merkitsee eri ulkomaalaisryhmien
            yhtenäisempää asemaa suhteessa toisiinsa
            ja maan omiin kansalaisiin. Direktiivin mukaan kolmansien maiden
            kansalaisia, jos he ovat yhdistelmäluvan haltijoita, on kohdeltava
            yhdenvertaisesti jäsenvaltion omien kansalaisten kanssa
            muun muassa tietyillä sosiaaliturvan aloilla
            sekä muun muassa työolojen ja työehtojen,
            yhdistymisvapauden, koulutuksen ja veroetuuksien osalta.
         
         
         Esityksellä ei muuteta ulkomaalaislain lupajärjestelmää eikä -harkintaa.
            Direktiivin tarkoituksen edistämiseksi ulkomaalaislain
            työntekoa koskevia säännöksiä yksinkertaistetaan
            ja selvennetään lisäämällä lakiin
            määritelmät erilaisista työnteon
            perusteella myönnettävistä oleskeluluvista
            sekä työnteko-oikeudesta. Lisäksi ulkomaalaislakiin
            lisätään direktiivin edellyttämä säännös
            neljän kuukauden enimmäiskäsittelyajasta
            työnteon perusteella tehdyille oleskelulupahakemuksille.
            Selvityksen mukaan työntekoa koskevat oleskelulupahakemukset
            ratkaistaan jo nykyisin pääsääntöisesti
            alle tämän enimmäiskäsittelyajan.
            Hakemusprosessissa, johon liittyy kaksi eri viranomaista, tulee
            viranomaisten kuitenkin omalta osaltaan huolehtia siitä,
            että neljän kuukauden käsittelyajassa
            on mahdollista pysyä koko prosessin keston osalta. Esityksen
            perustelujen mukaan käsittelyaika jakaantuisikin laskennallisesti
            ja viranomaisten sisäisen vastuunjaon näkökulmasta
            lähtökohtaisesti tasan.
         
         
         Käsillä olevassa esityksessä yhdenvertainen kohtelu
            sosiaaliturvan alalla ulotetaan koskemaan julkisia terveyspalveluja
            sekä perhe-etuuksia. Direktiivi sallii tietyt rajoitukset
            perhe-etuuksien osalta, ja ne on tarkoitus ottaa Suomessa täysimääräisesti
            käyttöön. Terveydenhuollon kustannusten
            korvauksia koskevat muutokset sisältyvät rajat
            ylittävästä terveydenhuollosta esitettyyn
            lakiin (HE 103/2013 vp), johon sisältyvät
            myös säännökset kotikuntaa vailla olevien
            ulkomaalaisten julkisista terveyspalveluista aiheutuvien kustannusten
            korvaamisesta kunnille valtion varoista. Muiden asumisperusteisten
            etuuksien sekä sairausvakuutuksen osalta on annettu erillinen
            hallituksen esitys (HE 198/2013 vp),
            ja työttömyysturvan osalta on annettu erikseen
            oma esityksensä (HE 162/2013 vp).
         
         
         Valiokunnalle esitettyjen arvioiden mukaan yhdenvertaisen kohtelun
            laajentaminen uusiin ryhmiin ja maassa lyhtyaikaisesti työskentelevien
            työntekijöiden oikeus asumisperusteisiin etuuksiin
            ja terveyspalveluihin voivat lisätä Suomessa työskentelyn
            vetovoimaisuutta jossain määrin. Henkilömäärän
            kasvu ei kuitenkaan ole tarkasti ennakoitavissa. Toisaalta mahdollisuudet
            ja motivaatio järjestelmän väärinkäytöksiin
            voivat myös jossain määrin lisääntyä sosiaaliturvaan
            pääsyn helpottuessa. Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
            että yhdistelmälupadirektiivin kansallisen täytäntöönpanon
            vaikutuksia, kuten myös kustannuksista tehtyjen arvioiden
            toteutumista, seurataan ja arvioidaan ja että viranomaisten
            välistä tietojenvaihtoa kehitetään.
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että voimassa
            oleva lainsäädäntö ei suoraan
            oikeuta sosiaaliviranomaisia tiedon oma-aloitteeseen luovuttamiseen
            oleskelulupaviranomaiselle tilanteessa, jossa henkilö turvautuu
            toistuvasti toimeentulotukeen. Nykyään tiedon
            luovutus voi tapahtua vain oleskelulupaviranomaisen pyynnöstä.
            Oleskeluluvan myöntäminen edellyttää,
            että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu, ja toistuva
            turvautuminen toimeentulotukeen voi johtaa oleskeluluvan peruuttamiseen
            tai uuden oleskeluluvan epäämiseen. Sosiaali-
            ja terveysministeriön 20.5.2010 asettama työryhmä selvitti
            toimeentulotukilain tarkoittaman toimeentulotuen ulkomaalaisille
            myöntämisen perusteita sekä sitä,
            miten myöntämiseen liittyviä käytäntöjä ja
            ohjeistusta voitaisiin selkeyttää. Työryhmä esitti
            20.6.2011 luovuttamassaan raportissa muun muassa, että toimeentulotukilakiin
            lisättäisiin säännös,
            jonka nojalla toimeentulotukea myöntävä viranomainen
            voisi antaa poliisille tai Maahanmuuttovirastolle tiedon toistuvasta
            toimeentulotuen myöntämisestä ulkomaalaislain 158
            a §:ssä mainittujen rekisteröitymisen
            edellytyksenä olevien toimeentuloa koskevien seikkojen
            selvittämiseksi tai 39 §:ssä tarkoitetun
            oleskeluluvan edellytysten tarkistamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriö on
            15.8.2013 asettanut työryhmän selvittämään
            toimeentulotuen uudistamista. Työryhmän toimikausi
            päättyy 30.10.2014. Hallintovaliokunta pitää lainsäädännön
            kehittämistä tarpeellisena ja kiirehtii asiassa
            jatkotoimenpiteitä.
         
         
         Hallintovaliokunnan saamissa valiokuntalausunnoissa kiinnitetään
            huomiota siihen, ettei nykyisistä tilastoista ole saatavissa
            riittävää tietoa ulkomaisen työvoiman
            määrästä tai tilapäisesti maassa
            oleskelevien työnteosta, mikä vaikeuttaa lainsäädännön
            vaikutusten arviointia ja myös viranomaisvalvontaa. Tilastointia
            on syytä kehittää. Valtiovarainministeriön
            aloitteesta Tilastokeskus on asettanut asiantuntijatyöryhmän
            selvittämään ja tekemään
            ehdotuksia tilapäisen ulkomaisen työvoiman tilastoinnin
            kehittämiseksi yhteistyössä eri viranomaisten
            kanssa. Työryhmän on määrä antaa
            toimenpide-ehdotuksensa asiasta 31.5.2014 mennessä.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         3 §. Määritelmät. 
         
          Ulkomaalaislain 2 §:n mukaan ulkomaalaisen työntekoon
            Suomessa sovelletaan tätä lakia ja sen nojalla
            annettuja säännöksiä. Voimassa
            olevan lain 3 §:n 6 kohdan mukaan työntekijän
            oleskeluluvalla tarkoitetaan ulkomaalaiselta vaadittavaa lupaa oleskella
            Suomessa tai suomalaisessa aluksessa, kun tarkoituksena on ansiotyön
            tekeminen. Hallituksen esityksessä työntekoa koskevat
            lupalajit on ryhmitelty uudella tavalla 3 §:ään
            ilman viittausta työskentelyyn Suomessa tai suomalaisessa
            aluksessa. Selvityksen mukaan maininnan puuttuminen voisi kuitenkin
            muodostua ongelmalliseksi, koska kansainvälisen oikeuden
            "lipun laki" ei ole yksiselitteinen. Ilman ulkomaalaislaissa olevaa
            mainintaa suomalaisesta aluksesta jäisi tapauskohtaisesti
            ratkaistavaksi se, missä tilanteissa Suomen ulkomaalaislakia
            ja työlupaedellytystä sovelletaan Suomeen rekisteröidyissä laivoissa
            ja lentokoneissa. Esityksen muotoilu käytännössä muuttaisi
            oikeustilaa, mikä ei ole ollut esityksen tarkoitus. Tämän
            vuoksi valiokunta ehdottaa, että pykälän
            6 b kohta muutetaan niin, että siihen lisätään
            maininta "Suomessa tai suomalaisessa aluksessa" ja poistetaan sana
            "maassa".
         
         
         73 §. Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös
            työntekijän oleskelulupahakemukseen.
         
         
          Voimassa olevan ulkomaalaislain mukaan työ- ja elinkeinotoimisto
            harkitsee jatkolupaa haettaessa aina työehtojen asianmukaisuuden
            ja toimeentuloedellytyksen sekä työnantajan kyvyn
            ja halun suoriutua työnantajavelvoitteistaan. Jos jatkolupahakemus
            koskee samaa ammattialaa, jolla ulkomaalainen on jo työskennellyt,
            vain saatavuusharkinta jää pois työ-
            ja elinkeinotoimiston toimivallasta.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotettu pykälän muotoilu
            muuttaisi oikeustilaa siten, että jatkoluvassa työ-
            ja elinkeinotoimiston harkittavaksi jäisi vain ulkomaalaisen
            toimeentulo. Esitys siten muuttaisi olennaisesti työ- ja
            elinkeinotoimiston nykyistä toimivaltaa sen harkitessa
            jatkoluvan myöntämistä. Työ-
            ja elinkeinotoimisto ei enää selvittäisi
            työnantajan edellytyksiä toimia työnantajana
            eikä myöskään työsuhteen
            ehtoja. Tämä ei ole ollut esityksen tarkoitus.
            Tämän korjaamiseksi valiokunta ehdottaa, että pykälän 1
            momentin johdannosta siirretään säännös
            hakemukseen liitettävien selvitysten ja vakuutuksen varmistamisesta
            uudeksi momentin 4 kohdaksi. Tähän liittyy lisäksi
            jäljempänä valiokunnan tekemä muutosehdotus
            esitettyyn 83 §:n 3 momenttiin.
         
         
         74 §. Työntekijän oleskeluluvan
            ammattiala- ja työnantajakohtaisuus. 
         
         
          Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            toteaa käsitelleensä työnantajakohtaisiin
            oleskelulupiin liittyviä työsuojelullisia ja ihmiskaupalle
            altistavia ongelmia muun muassa kansallisen ihmiskaupparaportoijan
            kertomuksesta vuodelta 2010 antamassaan mietinnössä (TyVM
               13/2010 vp). Mietinnössään
            valiokunta edellyttää, että ulkomaalaislakia
            muutetaan pikaisesti niin, että oleskelulupia ei enää myönnetä työnantajakohtaisina.
            Käsiteltävänä olevasta hallituksen
            esityksestä antamassaan lausunnossa se toistaa työnantajakohtaisista
            oleskeluluvista esittämänsä näkemykset
            ja toteaa, että työnantajakohtaisella oleskeluluvalla
            Suomessa oleva työntekijä on hyvin haavoittuvassa
            asemassa, koska hänen oleskelulupansa riippuu työnteon jatkumisesta
            kyseisen työnantajan palveluksessa. Työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta on esittänyt, että lakiehdotuksen
            74 §:n 2 momentin säännös
            poistetaan.
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa, että parhaillaan selvitetään
            työntekijän oleskeluluvan työnantajakohtaisuutta
            lupatyyppinä. Sisäasiainministeriö asetti
            27.1.2012 hankkeen selvittämään ihmiskaupan
            uhrien auttamista koskevan lainsäädännön
            toimivuutta ja kehittämisvaihtoehtoja. Työryhmä on
            antanut selvityksensä 19.11.2013 (sisäasiainministeriön
            julkaisu 32/2013). Siinä todetaan, että esiin
            tulleet ihmiskauppatapaukset ovat osoittaneet, että uhreiksi
            joutuneet henkilöt ovat oleskelleet Suomessa alakohtaisilla työntekijän
            oleskeluluvilla työskennellen esimerkiksi ravintola- tai
            siivousalalla. Sen sijaan tietoa ei ole siitä, onko työntekijän
            oleskeluluvan työnantajakohtaisuus osaltaan vaikuttanut uhriutumiseen.
            Työryhmä on esittänyt kehittämisehdotuksena,
            että on tarve selvittää tarkemmin kysymystä työntekijän
            oleskeluluvan työnantajakohtaisuudesta. Työryhmän
            selvityksessä todetaan, että säädösvalmistelu
            käynnistetään työryhmän
            selvityksen pohjalta välittömästi ja että tässä yhteydessä tarkastellaan
            myös muiden kehittämisehdotusten jatkovalmistelua.
            Hallintovaliokunta kiirehtii jatkotoimenpiteitä.
         
         
         77 §. Muu oleskelulupa ansiotyötä varten. 
         
          Pykälän 3 momentin mukaan ulkomaalaisen toimeentulon
            on oltava turvattu ansiotyöstä saatavalla tulolla
            oleskeluluvan voimassaolon ajan.Valiokunnan huomiota on kiinnitetty
            yliopistoihin saapuvien tutkijoiden rahoitukseen, joka voi muodostua
            myös apurahoista. Valiokunta toteaa, että apuraha
            voidaan katsoa hakijan toimeentulon turvaavaksi tuloksi, kuten tähänkin
            asti. Tulkintaa ei siten ole tarkoitus muuttaa.
         
         
         83 §. Toimivalta myöntää työntekijän
            oleskelulupa. 
         
         
          Edellä 73 §:n yhteydessä mainitusta
            syystä on tarpeen muuttaa myös 83 §:n
            3 momentin viimeisen virkkeen viittaus koskemaan 73 §:n
            1 momentin 1—3 kohtaa.