Perustelut
Uusi laki väestötietojärjestelmästä ja
Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista (661/2009)
on tullut voimaan maaliskuun alussa vuonna 2010. Kyseisessä laissa
säädetään muun muassa väestötietojärjestelmän
tietosisällöstä ja tietojen ylläpidosta,
rekisterinpitäjän tiedonsaantioikeudesta, tiedon
ilmoittamista koskevista velvoitteista sekä tietojen julkisuuudesta
ja niiden luovuttamisesta. Uuden lain myötä aiempaan
väestötietojärjestelmän tietosisältöön
on tehty muutoksia, joiden toteuttaminen puolestaan edellyttää tietojärjestelmämuutoksia.
Näiden muutosten tekemiselle on vuoden 2010 laissa asetettu
osaksi kolmen vuoden ja osaksi neljän vuoden määräajat.
Hallintovaliokunta puoltaa kolmen vuoden siirtymäajan jatkamista
yhdellä vuodella hallituksen esityksestä ilmenevien
tietosisältöjen osalta, jotta tietojärjestelmämuutokset
kyetään toteuttamaan asianmukaisella tavalla.
Hallituksen esityksessä on selostettu niitä ongelmia,
joita liittyy toimitilahuoneistoja koskevien tietojen merkitsemiseen
väestötietojärjestelmään.
Toimitilatietojen ylläpitämisessä on erityisenä ongelmana
se, että isojen toimitilakäyttöön
tulevien rakennusten jakautuminen yksittäisiksi toimitiloiksi
ei ole useimmiten selvillä vielä tilojen rakentamisvaiheessa.
Toimitilajaot voivat myös muuttua rakennuksissa suhteellisen
taajaan sen mukaan kuin yritykset aloittavat, lopettavat tai muutoin
järjestävät toimintaansa. Saadun selvityksen
mukaan tarkoitus on saattaa lain sisältö vastaamaan
todellisuudessa vallitsevaa käytäntöä toimitilahuoneistoja
koskevien tietojen ylläpitämisessä.
Väestötietojärjestelmään
voidaan hakemuksesta tallettaa turvakielto, jos henkilöllä on
perusteltu ja ilmeinen syy epäillä itsensä tai
perheensä terveyden tai turvallisuuden tulevan uhatuksi.
Kun turvakielto on tallennettu järjestelmään,
voidaan kyseisen henkilön, hänen kanssaan asuvan
puolison ja lapsen kotikunta, asuinpaikka, osoite ja muu yhteistieto
luovuttaa vain sellaiselle viranomaiselle, jolla on oikeus kyseisten
tietojen käsittelyyn. Voimassa olevan lain nojalla turvakielto
voidaan myöntää ensimmäisellä kerralla
enintään viideksi vuodeksi ja kiellon voimassa
oloa voidaan sen jälkeen hakemuksesta jatkaa edelleen kahdeksi
vuodeksi kerrallaan. Turvakielto on talletettuna hallituksen esityksen
mukaan väestötietojärjestelmään
noin 11 000 henkilölle. Valiokunta katsoo, että turvakielto
on perusteltua voida tallettaa erityisestä syystä hallituksen
esityksessä ehdotetun mukaisesti myös toistaiseksi
voimassa olevana.
Jotta hakija olisi tietoinen velvollisuudestaan hakea turvakieltoa
kaikille perheenjäsenilleen nimenomaisesti erikseen, on
lakiehdotukseen sisällytetty maistraatille velvoite antaa
turvakiellon hakijalle tarvittavaa tietoa turvakiellon välittömistä vaikutuksista.
Maistraatin on kerrottava turvakiellon hakijalle mahdollisista vaikutuksista,
joita voi seurata, jos turvakieltoa ei samalla haeta ja talleteta
kaikille samassa taloudessa asuville perheenjäsenille.
Valiokunta korostaa, että maistraattien tuleekin huolehtia
siitä, että turvakieltoa koskevaan päätökseen
sisällytetään riittävän
yksityiskohtaiset tiedot turvakiellon välittömistä vaikutuksista
ja muista turvakiellon hakijalle tarpeellisista turvakieltoon liittyvistä seikoista.
Nämä seikat tulee ottaa huomioon myös
Väestörekisterikeskuksen maistraateille laatimissa
turvakieltoa koskevissa käytännesäännöissä sekä asiaa
koskevassa koulutuksessa.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että vastaisuudessa
väestötietojärjestelmään
voidaan henkilön omaan pyyntöön perustuen
tallettaa perustiedot Suomessa toimivien ulkomaan edustustojen henkilökuntaan
kuuluvista sekä heidän perheenjäsenistään
ja yksityisessä palveluksessaan olevista ulkomaan kansalaisista.
Henkilötunnuksen saaminen helpottaa näiden henkilöiden
käytännön asioiden hoitamista Suomessa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.