Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki maistraattien eräistä henkilörekistereistä
Vuoden 2003 maaliskuun alusta lukien avioehtoasioiden ja lahjoitusasioiden
rekisteröinti on siirretty käräjäoikeuksista
maistraattien tehtäväksi. Tuolloin ei kuitenkaan
muutettu rekisterin pitoa koskevia säännöksiä.
Uuden lain säätäminen on tarpeen
myös sen vuoksi, että nykyiset säännökset
eivät kaikilta osin vastaa perustuslain ja henkilötietolain (523/1999)
säännöksiä. Valiokunta toteaakin, että hallituksen
esitykseen sisältyvä lakiehdotus täyttää henkilötietojen
sääntelyä koskevat perustuslakivaliokunnan
ja hallintovaliokunnan asettamat vaatimukset.
Lakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota
lakiehdotuksen 12 §:ään, jossa muutoksenhakumenettelyn
osalta viitataan hallintolainkäyttölakiin (586/1996).
Kuten esityksen perusteluissa (s. 20/I) mainitaan, lakiehdotuksessa
tarkoitettujen rekisterien sisältämät
tiedot ovat henkilötietoja. Tällöin niiden
korjaamiseen sovelletaan lakiehdotuksen 1 §:n nojalla henkilötietolain
29 §:ää, ja vastaavasti myös
oikeusturvamenettely määräytyy henkilötietolain säännösten
mukaan. Lakivaliokunta esittää lausunnossaan lain
havainnollisuuden parantamiseksi, että 11 §:ään
lisätään nimenomainen viittaus henkilötietolain
mukaiseen, henkilötietojen korjaamisessa noudatettavaan
menettelyyn.
Hallintovaliokunta katsoo lakivaliokunnan lausuntoon viitaten,
että tässä tapauksessa on perusteltua
ottaa selkeyden vuoksi lakiehdotuksen 11 §:ään
informatiivinen viittaus henkilötietolain 29 §:ään
siitäkin huolimatta, että 1 §:ssä säädetään
henkilötietolain soveltamisesta henkilötietojen
käsittelyyn. Hallintovaliokunta ehdottaakin, että 11 §:ään
lisätään uusi 3 momentti seuraavasti:
"Henkilötiedon korjaamisesta säädetään
henkilötietolain 29 §:ssä."
2. Laki avioliittolain muuttamisesta ja
3. Laki rekisteröidystä parisuhteesta annetun lain
muuttamisesta
Siviilivihkimisestä ja parisuhteen rekisteröinnistä valtion
virastoissa noudatettavan virka-ajan ulkopuolella tai muualla kuin
toimituksen suorittajan virkapaikalla voidaan lakiehdotusten mukaan
periä maksu. Sen sijaan avioliittoon vihkiminen ja parisuhteen
rekisteröinti normaalina virka-aikana ja virkapaikalla
toimitettuina säilyvät edelleen esityksen mukaan
maksuttomina.
Lakivaliokunnan tavoin hallintovaliokunta pitää perusteltuna,
että tällaisia viranomaisten palveluja pyritään
tarjoamaan niihin kohdistuvan kysynnän mukaisesti. Myös
hallintovaliokunta pitää toimituksista vastaavien
henkilöiden kannalta tärkeänä,
ettei virka-ajan tai virkapaikan ulkopuolella tapahtuva vihkiminen
tai parisuhteen rekisteröinti kuulu virkavelvollisuuksiin,
vaan perustuu virkamiehen vapaaehtoisuuteen. Palvelujen riittävän
saatavuuden turvaamiseksi on tämän vuoksi huolehdittava
siitä, että näistä toimituksista
virkamiehelle suoritettava palkkio on suuruudeltaan sellainen, että se
kannustaa tällaisten palvelujen tarjoamiseen.
Hallintovaliokunta yhtyy lakivaliokunnan lausuntoon myös
siltä osin, että valtioneuvoston asetuksella tarkemmin
säädettävän, toimituksesta perittävän
maksun tulee suuruudeltaan lähtökohtaisesti vastata
palvelun tarjoamisesta valtiolle aiheutuvia kustannuksia.
Lakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota
2. lakiehdotuksen (avioliittolaki) 16 a §:ään
ja 3. lakiehdotuksen (laki rekisteröidystä parisuhteesta)
5 a §:ään. Pykälien mukaan siviilivihkimisen
toimittamisesta tai parisuhteen rekisteröinnistä voitaisiin
periä maksu sekä silloin, kun se tapahtuu virka-ajan
ulkopuolella, että niissä tapauksissa, kun toimitus
on sovittu pidettäväksi asianomaisen viranomaisen toimitilojen
ulkopuolella. Saadun selvityksen mukaan tarkoituksena kuitenkin
on, että erillinen maksu perittäisiin vain, kun
toimitus tapahtuu virka-ajan ulkopuolella. Virka-aikana viranomaisen
toimitilojen ulkopuolella tapahtuvasta toimituksesta ei perittäisi
maksua, vaan ainoastaan matkakustannusten korvaus. Jos toimitus suoritetaan
virka-ajan ulkopuolella, mutta virkapaikalla, valtiolle voitaisiin
periä vihkijälle tai parisuhteen rekisteröinnin
suorittavalle virkamiehelle toimitukseen saapumisesta mahdollisesti
aiheutuvat ylimääräiset matkakustannukset.
Hallintovaliokunta ehdottaakin hallituksen esitykseen sisältyvien
avioliittolain 16 a §:n ja rekisteröidystä parisuhteesta
annetun lain 5 a §:n muuttamista sääntelyn
tarkoitusta vastaavaksi.
4. Laki lahjanlupauslain muuttamisesta
Lakiehdotus sisältää ensimmäisen
lakiehdotuksen (laki maistraattien eräistä henkilörekistereistä)
johdosta lahjanlupauslakiin tehtävät tarpeelliset
tekniset muutokset. Valiokunta puoltaa lahjanlupauslain muuttamista
hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla.
5. Laki holhoustoimesta annetun lain 64 §:n muuttamisesta
Holhousasioiden rekisteri on valtakunnallinen rekisteri, joka
sisältää tietoja edunvalvonnoista. Sitä pitävät
holhoustoimilain mukaan maistraatit ja väestörekisterikeskus.
Voimassa olevan lain mukaan rekisteristä on oikeus saada
tietoja siitä, onko tietylle henkilölle määrätty
edunvalvoja, kuka edunvalvoja on, mikä on edunvalvojan
tehtävä sekä onko henkilön toimintakelpoisuutta
rajoitettu ja millä tavoin. Tietojen luovuttamisesta päättää holhoustoimilain
mukaan maistraatti. Väestörekisterikeskus vastaa
rekisterin yleisestä toimivuudesta ja rekisteritoimintojen
yhtenäisyydestä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan tietopalvelun parantamiseksi,
että holhoustoimilakiin otettaisiin säännös,
jonka mukaan sellainen viranomainen, yhteisö tai elinkeinonharjoittaja, joka
tarvitsee rekisterissä olevia tietoja jatkuvasti toiminnassaan
hyväksyttävää käyttötarkoitusta
varten, voi saada nämä tiedot teknisen käyttöyhteyden
avulla. Teknisen käyttöyhteyden saaminen on luvanvaraista
ja luvan myöntää Väestörekisterikeskus.
Hallintovaliokunta puoltaa holhoustoimilain muuttamista koskevan
lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.