Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota lukuisiin hallituksen
            esitykseen sekä perustuslakivaliokunnan lausunnossa että valiokunnalle
            toimitetuissa asiantuntijalausunnoissa tehtyihin muutosesityksiin.
            Valiokunta korostaa lainsäädännön
            huolellista valmistelua, jotta hallituksen esityksiä ei näin
            laajassa mitassa jouduta eduskunnassa korjaamaan. 
         
         
         Keskeiset ongelmat liittyvät lakiehdotuksen 8 a §:ään,
            jonka mukaan myös yksityiselle vastaanottokeskukselle voidaan
            antaa tehtäviä, joissa on kysymys merkittävästä julkisen
            vallan käytöstä. Ongelmallinen on myös
            esityksen 19 b §, joka koskee ensivaiheen
            kiireellistä vastaanottoa. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että samanaikaisesti tämän
            lakiehdotuksen kanssa valiokunnan käsiteltävänä on
            hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain (378/1991) muuttamisesta
            (HE 23/2001 vp). Kyseisessä esityksessä ehdotetaan
            säädettäväksi ulkomaalaislakiin
            säännökset tilapäisen suojelun
            antamisesta.
         
         
         Valiokunta viittaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon ja ehdottaa
            jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa
            pykäliin myös tästä johtuvia
            muutoksia.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         3 §. Soveltamisala.
         
          Valiokunta huomauttaa, että esityksen kannalta keskeinen
            määrittely "tilapäistä suojelua
            saava" on epämääräinen. Valiokunta
            ehdottaa tämän vuoksi, että käsite
            kytketään ulkomaalaislakiin muuttamalla lain 3 §:n 2
            momenttia seuraavasti: "Turvapaikan hakijoiden vastaanoton piiriin
               kuuluu Suomessa ulkomaalaislain (378/1991) 30 §:n
               perusteella turvapaikkaa hakenut henkilö, kunnes hänelle
               on myönnetty oleskelulupa tai hänen maasta poistamistaan
               koskeva asia on lainvoimaisella päätöksellä ratkaistu
               tai pantu täytäntöön. Saman
               lain 34 d §:n mukaan 
            tilapäistä suojelua
               Suomessa saava henkilö kuuluu tilapäistä suojelua
               saavien vastaanoton piiriin, kunnes hänelle
            on myönnetty pysyväisluonteinen oleskelulupa tai hänen
            maasta poistamistaan koskeva asiansa on ratkaistu ja päätös
            pantu täytäntöön."
         
         
         Käytännössä saattaa syntyä myös
            sellaisia tilanteita, joissa henkilöille joudutaan järjestämään
            vastaanotto järjestelykeskuksessa tai vastaanottokeskuksessa
            ennen kuin nämä ovat saaneet oleskeluluvan tilapäisen
            suojelun perusteella tai valtioneuvosto on ehtinyt tehdä päätöksen tilapäisen
            suojelun aloittamisesta.
         
         
         4 §. Kustannusten korvaaminen (Uusi).
         
          Valiokunta ehdottaa, että hallituksen esitykseen sisältymättömään
            voimassa olevan lain 4 §:ään lisätään
            uusi 2 momentti, jossa on viittaus syyskuun alusta 2001 voimaantulleeseen
            valtionavustuslakiin (688/2001) seuraavasti: "Tämän
               lain 8 a §:ssä säädettyyn paluumuuttoavustusta
               koskevaan kustannusten korvaukseen, avustukseen sekä niitä koskevan
               asian käsittelyyn ja muutoksenhakuun sovelletaan muutoin,
               mitä valtionavustuslaissa (688/2001) säädetään."
            Tällä muutoksella viitataan valtionavustuslakiin
            tarkoituksena täydentää ehdotuksen 8
            a §:n paluumuuttoavustusta koskevia säännöksiä.
         
         
         Alkuperäisen hallituksen esityksen 8 a §:ssä on
            esitetty menettelytavat paluumuuttoavustuksen maksamisen keskeyttämiseksi
            ja jo maksetun avustuksen takaisin perimiseksi sekä viivästyskorosta
            ja muista avustuksen maksamiseen liittyvistä menettelyistä.
            Koska valiokunta on ehdottanut paluumuuttoavustusta koskevaan koko
            menettelyyn sovellettavaksi valtionavustuslakia, ehdottaa valiokunta
            muutettavaksi 8 a §:n 2 ja 3 momenttia sekä poistettavaksi
            4 momentin. Jäljempänä 8 a §:n
            yksityiskohtaisten perustelujen kohdalla on esitetty siihen oikeusturvan
            kannalta välttämättömiksi katsotut
            muutokset.
         
         
         6 a §. Joukkopaossa tulevien vastaanottoon varautuminen.
         
          Pykälässä kunnille säädetään
            uusi tehtävä perustettaessa järjestelykeskuksia
            ja vastaanottokeskuksia. Esityksen mukaan keskuksen perustamisesta
            ja ylläpidosta vastaa kunta, joka on tehnyt asianmukaisen
            varautumissuunnitelman.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että uusien
            tehtävien säätämisen kunnille
            tulee tapahtua lailla. Tämä edellytys täyttyy
            perustuslain 121 §:n 2 momentin mukaisesti. Samalla, kun
            uusia tehtäviä kunnille säädetään,
            tulee valtion huolehtia siitä, että kunnat tosiasiallisesti kykenevät
            taloudellisesti näistä tehtävistä suoriutumaan. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää hallituksen esityksen perusteluista
            poiketen huomiota siihen, että 6 a §:n 3 momenttia
            sovelletaan sen sanamuodon mukaisesti ja että tämä koskee
            myös keskuksen ylläpitoa.
         
         
         8 a §. Paluumuuttoavustus.
         
          Paluumuuttoavustuksen osalta esitys on ongelmallinen, koska
            se ei sisällä mahdollisuutta muutoksenhakuun ja sen
            mukaan yksityiselle vastaanottokeskukselle kuuluu selkeästi
            julkisia hallintotehtäviä.
         
         
         Valiokunta on selkeyttänyt 8 a §:n 1 momenttia
            siten, että laista näkyy selkeästi toimivaltainen
            päätöksentekijä. Näin
            ollen paluumuuttoavustuksen myöntämistä ja
            paluumuuttoavustusta koskevissa asioissa valtionapuviranomaisena toimii
            vastaanottokeskus 3 §:n 3 momentissa tarkoitettujen henkilöiden
            osalta ja kunta 3 a §:ssä tarkoitettujen henkilöiden
            osalta. 
         
         
          Hallintovaliokunta ehdottaa lisäksi 8 a §:ää muutettavaksi
            siten, että paluumuuttoavustusta koskevaan päätökseen
            haetaan muutosta kuten tämän lain 23 §:ssä säädetään
            toimeentulotuesta. Tämän johdosta valiokunta ehdottaa
            8 a §:ään lisättäväksi
            uuden 2 momentin seuraavasti: "Muutosta 1 momentissa tarkoitettuun
               päätökseen haetaan valittamalla siten,
               kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
               säädetään. Toimivaltainen hallinto-oikeus
               on se, jonka tuomiopiirissä vastaanottokeskus sijaitsee." 
         
         
          Hallituksen esityksen 8 a §:n 3 momentin (HE:n 2 momentti)
            mukaan voi myös yksityisen yhteisön ylläpitämä vastaanottokeskus
            päättää paluumuuttoavustuksen
            maksamisen keskeyttämisestä ja takaisin perinnästä.
            Valiokunta on muuttanut esityksen rakennetta siten, että tähän menettelyyn
            sovelletaan 4 §:n 2 momentin mukaan valtionavustuslakia.
            Joka tapauksessa tämä on sellaista julkisen vallan
            käyttöä, jota ei voida siirtää yksityiselle
            vastaanottokeskukselle. Tämän vuoksi 8 a §:n
            3 momentti muutetaan vastaamaan voimassa olevan lain 23 §:n
            määräyksiä toimeentulotuen takaisinperinnästä.
            Paluumuuttoavustusten takaisinperinnästä päättää asianomainen
            hallinto-oikeus, jolle tehdään asiaa koskeva hakemus.
         
         
         19 §. Vastaanoton sisältö.
         
          Jotta hallituksen esityksessä vältyttäisiin
            siltä tilanteelta, että 19 a §:n (tilapäistä suojelua
            saava) ja 19 §:n (turvapaikanhakija) nojalla saatavien
            palveluiden välille ei jäisi eroa, valiokunta
            ehdottaa 19 §:n 1 momenttia muutettavaksi seuraavasti:
            "Turvapaikanhakijoiden vastaanottona ja tilapäistä suojelua
            saavien vastaanottona järjestetään majoitus,
            toimeentulotuki, välttämättömät
               sosiaali- ja terveyspalvelut, tulkkipalveluja ja muu välttämätön
            perustarpeiden turvaaminen sekä työ- ja opintotoimintaa.
            Vastaanoton muusta järjestämisestä voidaan
            säätää valtioneuvoston asetuksella."
            Samalla tulee 19 §:n 2 momentti muuttaa näin kuuluvaksi:
            "Edellä 1 momentissa tarkoitetun henkilön
            majoitus järjestetään vastaanottokeskuksessa (poist.)."
         
         
         19 b §. Ensivaiheen kiireellinen vastaanotto.
         
          Lakiehdotuksen 19 b §:n 1 momentissa vastaanoton järjestäminen
            järjestelykeskuksessa sidotaan joukkopakotilanteeseen,
            joka jää käsitteenä pakostakin
            epämääräiseksi. Koska on merkittävää,
            millä perusteella Suomeen tulevat henkilöt sijoitetaan
            toisistaan eroaviin vastaanottokeskukseen tai järjestelykeskukseen,
            valiokunta täsmentää 19 b §:n
            1 momenttia siten, että pykälässä säädetään
            "Jos Suomeen tulee niin suuri määrä 3 §:n
               2 momentissa tarkoitettuja henkilöitä, ettei heitä voida
               sijoittaa vastaanottokeskuksiin, järjestetään
               heidän ensivaiheen kiireellinen vastaanottonsa järjestelykeskuksissa." 
         
         
         19 b §:n 2 momentissa taataan ensivaiheen kiireellisessä vastaanottotilanteessa
            henkilölle ensivaiheen välttämätön
            huolenpito ja hyödykkeitä toimeentuloa varten,
            kunnes hänet voidaan siirtää vastaanottokeskukseen
            tai hän poistuu maasta. Koska tässä yhteydessä on
            kiinnitettävä huomiota perustuslain takaamiin
            vähimmäisoikeuksiin toimeentulon ja huolenpidon
            suhteen, valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi
            seuraavasti: "Järjestelykeskuksessa tilapäistä suojelua
            saavalle henkilölle annetaan ensivaiheen (poist.) huolenpito
            ja hyödykkeitä välttämätöntä toimeentuloa
            varten, kunnes hänet voidaan siirtää vastaanottokeskukseen
            tai hän poistuu maasta."
         
         
         45 §. Hallintomenettely.
         
          Pykälää selkeytetään poistamalla
            siitä sanat "yksityisen yhteisön", koska lakiviittaus
            koskee kaikkia vastaanottoa järjestäviä tahoja.