Yleisperustelut
Esityksen tarkoituksena on perustaa valtakunnallinen kehittämis-
ja hallintokeskus (KEHA) elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
(ely-keskus) ja työ- ja elinkeinotoimistojen (TEtoimistojen)
kehittämis- ja hallintotehtäviä sekä yhtenäisen
toiminnan kannalta tarpeellisia yleishallinnollisia ohjaustehtäviä varten.
Talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien
lisäksi KEHA hoitaisi viestintä- ja koulutustehtäviä sekä tietohallintopalveluja.
Lisäksi KEHA hoitaisi tukien ja avustusten maksamista ja
takaisinperintää koskevia tehtäviä.
KEHAn perustaminen ja tehtävien hoidon tehostaminen
on tärkeä osa uudistuksia, joilla pyritään
turvaamaan ely-keskusten ja TE-toimistojen resurssien riittävyys
ja palvelujen laatu varsinaisten substanssitehtävien hoidossa
samalla, kun niiden toimintamenoihin kohdistuu merkittäviä vähennyksiä.
Ely-keskusten osalta toimintamenojen supistumisen on arvioitu johtavan noin
700 henkilötyövuoden vähentämistarpeeseen
vuoden 2018 loppuun mennessä.
Esityksen mukaan ely-keskuksista siirtyy henkilöstöä KEHAan
yhteensä 490 henkilötyövuotta. Kokonaisuudessaan
KEHAan siirtyy eri virastoista yhteensä 524 henkilötyövuotta. Hankkeen
valmistelun yhteydessä on arvioitu, että toiminnan
yhdenmukaistamisella ja tehostamisella on mahdollista aikaansaada
80—100 henkilötyövuoden vähennys
vuoteen 2017 mennessä ilman, että siirtyvien tehtävien
hoidon laadukkuus vaarantuu. Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että henkilötyövuosivähennykset
toteutetaan eläköitymisten ja tehtäväjärjestelyjen
avulla.
KEHAn oikeudellinen asema
Uuden viraston määrittely ely-keskusten ja
TE-toimistojen yhteiseksi keskukseksi tarkoittaa esityksen perustelujen
mukaan ensisijaisesti sitä, että KEHAn tehtävänä on
hoitaa ely-keskusten ja te-toimistojen yhteisiä yleishallinto-
ja palvelutehtäviä ja näihin liittyvää ohjausta.
Valtionhallinnon kokonaisuudessa KEHA toimii työ- ja elinkeinoministeriön
alaisuudessa, sillä KEHAn yleishallinnollinen ohjaus kuuluu
työ- ja elinkeinoministeriön toimivaltaan. Toiminnallisesti
KEHAa ohjaavat eri ministeriöt omilla toimialoillaan. Hallintovaliokunta
toteaa, että tehtävien ja toiminnan luonteen perusteella KEHA
on valtion keskushallintoon kuuluva palvelukeskustyyppinen virasto.
KEHA poikkeaa selväpiirteisistä palvelukeskusvirastoista
muun muassa siinä, että sen tehtäviin
kuuluu antaa yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeellisia
yleishallinnollisia ohjeita. Näitä ovat etenkin
talous- ja henkilöstöhallinnon ohjeet, mukaan
luettuina asiakirjahallinnon tiedonohjaussuunnitelma ja
tietoturva-ohje. Ohjauksen merkitys henkilöstön
tasapuolisen kohtelun, viraston hallinnon toimintatapojen ja yleisen
toimivuuden kannalta korostuu verkostomaisesti toimivassa monipaikkaisessa
työyhteisössä, jossa virkamiehet voivat
työskennellä samanaikaisesti useassa eri yksikössä.
Lisäksi KEHAlle on tarkoitus siirtää työ-
ja elinkeinoministeriöllä nykyisin olevat neuvotteluviranomaisen
tehtävät. Omanlaisensa tehtäväkokonaisuuden
muodostavat ely-keskusten ja TE-toimistojen avustusten maksatustehtävät.
Esityksen perusteluista ilmenee, että KEHA ei ole itsenäinen
kirjanpitoyksikkö, vaan se muodostaa kirjanpitoyksikön
yhdessä ely-keskusten kanssa. KEHAlle asetetaan toiminnallisia
tulostavoitteita, ja sen tuottavuuden kehittymistä seurataan
mahdollisuuksien mukaan tunnusluvuin. Sille ei kuitenkaan aseteta
valtion talousarvioasetuksen (1243/1992) 1 luvun mukaisia
yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen liittyviä tavoitteita,
vaan KEHA myötävaikuttaa ely-keskusten ja TE-toimistojen
toimialojen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen hoitamalla niitä tehtäviä,
jotka eivät kuulu ely-keskusten ja TE-toimistojen ydintehtäviin.
KEHAn henkilöstö on palvelussuhteessa KEHAan,
joka toimii työnantajana henkilöstölleen.
KEHAn ohjaus
KEHAn yleishallinnollinen ohjaus kuuluu 1. lakiehdotuksen 6 §:n
mukaan työ- ja elinkeinoministeriölle. Toimintaa
ohjaavista viranomaisista säädetään
lakiehdotuksen 7 a §:n 2 momentissa. Tietohallintopalveluja
ohjaavat työ- ja elinkeinoministeriö ja
valtiovarainministeriö yhdessä (7 a §:n
3 momentti). KEHAn toiminnan ohjauksen sisällöstä ja
menettelytavoista annetaan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella.
Esityksen perustelujen mukaan KEHAn tavoitteita käsitellään
valtakunnallisessa ely-keskusten johtoryhmässä,
jolle myös raportoidaan säännöllisesti
KEHAn toiminnasta. Ely-keskusten johtoryhmässä käsitellään
myös kehittämis- ja hallintotehtäviin
kohdistuvia ohjaavien viranomaisten tarpeita. Ely-keskusten johtoryhmällä on
siten tärkeä rooli KEHAn ohjauksen tukena.
Eduskunnan käsiteltävänä on
parhaillaan hallituksen esitys laeiksi aluehallintovirastoista annetun
lain ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista
annetun lain muuttamisesta (HE 209/2014 vp). Esityksen
tavoitteena on yksinkertaistaa ja selkeyttää valtion
aluehallinnon ohjausjärjestelmää. Uudistuksen
yhteydessä on tarkoitus antaa myös ely-keskusten
johtoryhmää koskevia säännöksiä.
Henkilöstön asema
KEHAn palvelukseen siirtyy henkilöstöä työ-
ja elinkeinoministeriöstä, koulutus- ja kehittämiskeskus
Salmiasta, ely-keskuksista ja TE-toimistoista. Virat ja niihin nimitetyt
virkamiehet siirtyvät tehtävien mukana uuteen
virastoon valtion virkamieslain 5 a §:n (1548/2011)
säännösten mukaisesti. Virkamiesten virkapaikat
eivät muutu. Siirtyvien virkamiesten palkkatason turvaaminen
määräytyy sen mukaisesti kuin siitä on sovittu
työ- ja virkaehtosopimuksissa.
Valiokunta korostaa hyvän johtamisen ja selkeän
esimiessuhteen merkitystä verkostotyyppisessä organisaatiossa.
Tehtävien tehokkaan ja laadukkaan hoitamisen kannalta on
tärkeä huolehtia henkilöstön
jaksamisesta ja osaamisen säilymisestä. Parhaimmillaan
resurssien joustava käyttö voi tarjota työssä kehittymisen
ja urakehityksen mahdollisuuksia.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista
annetun lain muuttamisesta
1 §. Lain soveltamisala.
Edellä yleisperusteluissa on käsitelty KEHAn
oikeudellista asemaa ja tehtävien luonnetta. Jotta lain
soveltamisalaa koskevasta pykälästä kävisi
selkeämmin ilmi esityksessä tarkoitetun viraston
asema, valiokunta ehdottaa, että pykälän
muotoilua täsmennetään viraston tehtäviin
viittaavalla säännöksellä.
KEHAn tehtävien tarkempi määrittely
sisältyy lakiehdotuksen 3 a §:ään.
3 a §. Kehittämis- ja hallintokeskuksen tehtävät.
Pykälän 1 momentin mukaan KEHAn tehtävänä olisi
muun muassa hoitaa ely-keskusten ja TE-toimistojen yhteisiä kehittämis-
ja hallintotehtäviä. Valiokunta toteaa, että sanamuodosta
voi saada sen käsityksen, että KEHA voisi tehdä materiaalisia
hallintopäätöksiä samoin toimivaltuuksin
kuin ely-keskukset ja TE-toimistot. Toisaalta näin laajamittainen
tehtävien siirto ei näyttäisi olevan
esityksen tarkoitus. Valiokunta katsoo, että 1 momenttia
on syytä tarkentaa vastaamaan selkeämmin lakiehdotuksen
perusteluissa mainittuja tehtäviä, ja ehdottaa,
että ilmaisu "yhteisiä kehittämis-
ja hallintotehtäviä" muutetaan muotoon "yhteisiä henkilöstö-
ja taloushallinnon tehtäviä ja muita vastaavia
palvelu- ja yleishallintotehtäviä".
Pykälän 2 momentin mukaan KEHAn tehtävänä on
lisäksi hoitaa ely-keskusten ja TE-toimistojen myöntämien
avustusten maksamista, käytön valvontaa ja takaisinperintää koskevia
tehtäviä. Näistä tehtävistä säädetään
erikseen hallinnonalakohtaisessa lainsäädännössä.
Valiokunta katsoo, että 2 momenttia on selvyyden vuoksi tarpeen
tältä osin täsmentää lisäämällä siihen viittaus
hallinnonalakohtaiseen lainsäädäntöön.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi
KEHAssa valmisteltavien asioiden esittelyvaltuuksista. Ehdotuksen
mukaan kehittämis- ja hallintokeskus voi esitellä ely-keskusten
ja TE-toimistojen päätettäviksi asetuksella
säädettyjä hallintoasioita. Valiokunta
kiinnittää huomiota ensinnäkin siihen,
että esittelijänä toimisi virasto. Suomen
oikeusjärjestelmä ei tunne viraston tekemää esittelyä,
vaan hallintopäätöksen esittelijä on
aina yksittäinen virkamies. Tällä on
erityinen merkitys esittelijän vastuun toteutumisen kannalta.
Näin ollen valiokunta ehdottaa säännöstä muutettavaksi
siten, että esittelijänä toimii kehittämis-
ja hallintokeskuksen virkamies. Siitä, miten esittelevä virkamies
kehittämis- ja hallintokeskuksen sisällä määräytyy,
voidaan määritellä KEHAn työjärjestyksessä.
Lisäksi säännöksessä on
käytetty ilmaisua "voi esitellä".
Valiokunta katsoo, että esittelyn ei tulisi perustua harkinnanvaraisuuteen,
minkä vuoksi valiokunta ehdottaa, että ilmaisu
muutetaan muotoon "esittelee".
Pykälän yksityiskohtaisista perusteluista
ilmenee, että asiat, jotka voitaisiin asetuksella säätää KEHAssa
valmisteltaviksi, on tarkoitus säätää valtioneuvoston
asetuksella. Koska muissakin lakiehdotuksen asetuksenantovaltuuksissa,
joissa on kysymys valtioneuvoston asetuksesta, on nimenomaisesti
todettu asetuksenantaja, valiokunta ehdottaa, että se lisätään
myös 3 momenttiin.
Pykälän 4 momentin mukaan kehittämis-
ja hallintokeskuksen tehtävistä ja menettelytavoista
voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella. Pykälässä ei kuitenkaan säädetä menettelytavoista,
joista tarkempia säännöksiä annettaisiin.
Myöskään perusteluista ei ilmene, mihin
menettelytapoihin liittyvää asetuksenantovaltuutta
käytettäisiin. Valiokunta toteaa, että hyvän
hallinnon takeet turvataan lailla. Menettely KEHAn tehtäviä hoidettaessa
määräytyy siten ensisijaisesti hallintolain (434/2004)
mukaan ja erityisesti avustuksia koskevissa asioissa niitä koskevan
lainsäädännön mukaisesti. Selvää myös
on, että menettely julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä toteutettaessa
määräytyy lain mukaan. Lisäksi
pykälän 3 momenttiin sisältyy jo erillinen
asetuksenantovaltuus, joka liittyy kehittämis- ja hallintokeskuksen
virkamiehen esittelemiin hallintoasioihin. Näin ollen menettelytapoihin
liittyvä valtuus on valiokunnan näkemyksen mukaan
tarpeeton, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa sen poistamista.
3. Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
annetun lain muuttamisesta
12 luku. Julkisen työvoimapalvelun toimeenpano ja
siihen liittyvä yhteistyö
8 §. Tukien ja korvausten myöntäminen,
maksaminen ja takaisinperintä.
Pykälän 1 momentin mukaan kehittämis-
ja hallintokeskus hoitaisi työ- ja elinkeinotoimiston tämän
lain nojalla myöntämien palkkatukien, starttirahojen
ja lisätukien maksamista, käytön valvontaa
ja takaisinperintää koskevat tehtävät
sekä valtion virastoille tai laitoksille osoitetun määrärahojen
käytön seurantatehtävät. Elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskus maksaisi työ-
ja elinkeinotoimiston myöntämät muut
tämän lain mukaiset tuet ja korvaukset.
Pykälän 1 momentin sanamuoto sulkee pois KEHAn
hoitamista maksatuksista työllisyyspoliittiset avustukset,
joiden on valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan ollut kuitenkin
tarkoitus siirtyä KEHAn maksettaviksi. Asiassa saamansa
selvityksen perusteella valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että pykälän sanamuotoa muutetaan siten,
että KEHA maksaa kaikki tämän lain mukaiset
TE-toimiston myöntämät tuet ja korvaukset.
Tämä on selvityksen mukaan ollut myös
lausuntokierroksella olleen lakiluonnoksen lähtökohtana.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan muutos ei myöskään vaikuta
esityksen vaikutusarvioihin, jotka on laadittu lähtien
siitä, että kaikki TE-toimistojen maksatukset
siirtyvät KEHAlle.
Valiokunnan 1 momenttiin ehdottamasta muutoksesta seuraa, että 3
momentin ensimmäisestä virkkeestä tulee
poistaa maininta työ- ja elinkeinotoimistosta.
Lisäksi 4 momentissa maininta elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskuksesta on 1 momenttiin
ehdotetun muutoksen jälkeen tarpeeton. Selvityksen mukaan
valtioneuvoston asetuksella on tarpeen antaa tarkempia säännöksiä myös
1 momentissa tarkoitetusta valtion virastoille tai laitoksille osoitettujen
määrärahojen käytön
seurannasta. Valiokunta ehdottaa tätä koskevan säännöksen
lisäämistä 4 momenttiin.