Perustelut
Laki julkisen hallinnon asiakaspalvelujen järjestämisestä yhteisissä palvelupisteissä
(802/1993) on
tullut voimaan 1 päivänä lokakuuta 1993 (HaVM
14/1993 vp — HE 52/1993
vp). Säädettävänä olevan
lain tarkoituksena on uudistaa yhteispalvelua koskeva lainsäädäntö siten,
että säännökset ovat sopusoinnussa
perustuslain kanssa. Samalla tavoitteena on turvata palvelujen saatavuutta
mahdollistamalla asiakaspalvelujen järjestämisessä mahdollisimman
laaja julkisen sektorin yhteistyö.
Hallintoselonteosta antamassaan vastauksessa eduskunta on muun
muassa katsonut, että julkisen sektorin toimijoiden yhteisellä palvelujen järjestämisellä
on
vastaisuudessa merkittävä rooli palvelujen saatavuuden
turvaamisessa. Yhteispalvelun avulla voidaan ylläpitää alueellisesti
riittävän kattavaa palveluverkkoa nykyistä tehokkaammin.
Palvelupisteiden palveluvalikoimaa on kehitettävä keskeisten
palvelujen osalta kattavaksi ja palvelujen saatavuuteen saman tasoisena
kaikissa pisteissä on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Suuremmissa kuntakeskuksissa yhteispalvelu helpottaa asiantuntijaresurssien suuntaamista
tehokkaammin niihin kohteisiin, joissa niitä todella tarvitaan
(HaVM 2/2006 vp — VNS
2/2005 vp).
Kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevasta laista ilmenee,
että valtio ja kunnat kehittävät ja ottavat
käyttöön tieto- ja viestintäteknisiä ratkaisuja
hyödyntävän organisaatio- ja hallinnonalarajat
ylittävän yhteispalvelumallin (HaVM 31/2006
vp — HE 155/2006 vp).
Tässä yhteydessä on syytä viitata
lisäksi kihlakuntahallintoon liittyen hallintovaliokunnan
mietintöön HaVM 24/2006 vp koskien
poliisin hallinnosta annetun lain muuttamista (110/1992).
Käsiteltävänä olevaa lakiehdotusta
julkisen hallinnon yhteispalvelusta on tarkoitus soveltaa valtion
viranomaisille, kunnallisille viranomaisille ja Kansaneläkelaitokselle
kuuluvien avustavien asiakaspalvelutehtävien järjestämiseen
ja hoitamiseen viranomaisten yhteistyönä. Säädettävään
lakiin sisältyy avustavia asiakaspalvelutehtäviä koskeva
rajaus, joka estää sellaisten tehtävien
järjestämisen yhteispalvelulla, joihin sisältyy
päätöksentekovallan käyttöä tai
jotka lain mukaan edellyttävät palvelun käyttäjän
henkilökohtaista käyntiä toimivaltaisessa
viranomaisessa. Näin ollen kysymys ei ole tehtävien rajoituksettomasta
hoitamisesta yhteispalvelulla eikä myöskään
julkista valtaa sisältävän toimivallan
siirrosta. Yhteispalvelussa hoidettavat avustavat asiakaspalvelutehtävät
on määritelty laissa riittävän
täsmällisesti.
Valiokunta pitää tärkeänä sisäasiainministeriön
asettaman yhteispalvelun tehostamishankkeen työtä,
jossa pyrkimyksenä on nykyisten yhteispalvelupisteiden
palveluvalikoiman saaminen nykyistä merkittävästi
laajemmaksi ja yhtenäiseksi. Tällä tavalla
voidaan parantaa valtion palveluiden saatavuutta monissa osissa
maata merkittävästi.
Yhteispalvelussa noudatetaan sitä yleis- ja erityislainsäädäntöä,
joka koskee kulloinkin kyseessä olevaa yhteispalvelutehtävää.
Saadun selvityksen perusteella esityksen valmistelussa ei ole noussut
esiin sellaisia erityistarpeita, joiden johdosta voimassa olevaa
yleis- tai erityislainsäädäntöä olisi
tarpeen täydentää tai muuttaa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että yhteispalvelua
hoitaville henkilöille annetaan tehtävien vaatima
koulutus ja huolehditaan asianmukaisen tukimateriaalin laatimisesta. Neuvontatilanteessa
on voitava myös turvautua toimivaltaisen asianomaisen viranomaisen
tukeen. Valiokunta toteaa, että esimerkiksi kielilaki (423/2003)
koskee yhteispalveluna tarjottavia palveluja ja säädettävän
lain soveltamisalaan kuuluvia viranomaisia. Valiokunta tähdentää kielilain
edellyttämien kielitaitovaatimusten merkitystä kansalaisten
kielellisten oikeuksien turvaamisessa.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella yhteispalvelun henkilöstö on
yhteispalvelun toimeksisaajan palveluksessa. Sääntelyllä ei
ole tarkoitus puuttua työnantajan direktio-oikeuteen, yhteispalvelun
osapuolten oikeuteen rekrytoida henkilöstöä tai
henkilöstön palvelussuhteen ehtoihin.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.