Perustelut
Valtioneuvoston ja sen ministeriöiden yhteiset hallinto- ja
palvelutehtävät
Hallituksen esityksellä on tarkoitus muodostaa uusi
tapa hoitaa valtioneuvoston yhteistä hallintoa säätämällä valtioneuvoston
kanslian tehtäväksi vastata valtioneuvoston ja
sen ministeriöiden yhteisistä hallinto- ja
palvelutehtävistä. Valiokunta pitää perusteltuna,
että kyseessä olevat yhteiset hallinto ja palvelutehtävät
sekä niihin liittyvät toiminnot, joilla tuetaan
eri ministeriöiden varsinaisen toimialan mukaista sisällöllistä toimintaa,
hoidetaan vastaisuudessa keskitetymmin sekä entistä yhtenäisemmillä toimintamalleilla
ja -prosesseilla.
Valtioneuvoston ja sen ministeriöiden yhteisillä palvelutehtävillä parannetaan
lisäksi mahdollisuuksia sovittaa yhteen asioiden valmistelua
ja käsittelyä valtioneuvostossa. Valiokunta tähdentää,
että kyseisten tehtävien hoitamisella yhdessä ministeriössä on
myös käytännössä kyettävä lisäämään
toiminnan tehokkuutta. Selvyyden vuoksi on aiheellista mainita,
ettei uudistuksella puututa ministeriöiden hallinnonalakohtaisiin
toimialaoihin kuuluviin sisällöllisiin tehtäviin
eli substanssitehtäviin. Jokaisella ministeriöllä on
omalta osaltaan tulevaisuudessakin vastuu muussa lainsäädännössä säädetyistä tehtävistä
ja
niistä velvoitteista, jotka viranomaisille kuuluvat yleislainsäädännön,
kuten hallintolain (434/2003) ja julkisuuslain (621/1999),
perusteella.
Valtioneuvoston ja sen ministeriöiden yhteiset hallinto- ja
palvelutehtävät muodostavat valtioneuvostoon uuden
tehtäväkokonaisuuden, jonka perusteista ehdotetaan
säädettäväksi hallituksen esitykseen
sisältyvässä lakiehdotuksessa valtioneuvostosta
annetun lain muuttamisesta (175/2003).
Valtioneuvoston kanslian tehtävät täsmentyvät
tällaisessa sääntely-yhteydessä vakiintuneeseen
tapaan asetustasoista valtioneuvoston ohjesääntöä (262/2003)
ja valtioneuvoston kansliasta annettua asetusta (393/2007) muuttamalla.
Asiantuntijakuulemisessa esiin nousseiden säätämistasoa
koskevien näkökohtien osalta valiokunta pitää omaksuttua
sääntelykokonaisuutta asianmukaisena. Kysymys
on ministeriöiden tehtäväjaossa niin
merkittävästä hallinnollisen tehtävärakenteen
muutoksesta, että perussäännöksen
säätäminen lailla on vähintäänkin
perusteltua. Lisäksi on huomattava, että lailla
säädetään valtioneuvoston kanslialle
vastuu ja toimivalta poikkihallinnollisesti ohjata ja sovittaa yhteen
yhteisiin hallinto- ja palvelutehtäviin liittyviä toimintatapoja.
Uudistuksessa valtioneuvoston kansliaan on tarkoitus koota henkilöstöhallintoon,
henkilöstön kehittämiseen, taloushallintoon
ja hankintatoimeen, matkahallintoon, tietohallintoon, tiedonhallintaan,
asiakirjahallintoon ja arkistotoimeen, sisäiseen viestintään,
virastopalveluihin, toimitila-asioihin, turvallisuuteen, varautumiseen,
tilannekuvatoimintaan, kääntämiseen ja kielipalveluihin
liittyviä tehtäviä. Valiokunta viittaa
koottavien tehtävien tarkemman kuvauksen osalta hallituksen
esityksen perusteluissa lausuttuun. Valtioneuvoston kanslialle kuuluvien
yhteisten hallinto- ja palvelutehtävien ja ministeriöille
jäävän hallinnon välistä tehtäväjakoa
on esityksessä kuvattu yleispiirteisesti siten, että osassa
tehtäviä vastuu on kokonaisuudessaan valtioneuvoston
kanslialla ja osassa tehtäväkokonaisuuksia vastuu
jakautuu toiminnallisella tasolla kahteen osaan sekä osassa
tehtäviä valtioneuvoston kanslia ohjaa ja sovittaa
yhteen tehtävien hoitamista ministeriöissä.
Valiokunta pitää oleellisena, että tehtäväjaosta
valtioneuvoston kanslian ja muiden ministeriöiden kesken
säädetään riittävän
selkeästi asetustasolla.
Valiokunta tähdentää, että uudistuksella
tavoiteltujen keskeisten hyötyjen saavuttamiseksi nykyisin
12 eri ministeriössä hajautetusti hoidettujen
tehtävien päällekkäisyyksiä sekä riippuvuutta
yksittäisten ministeriöiden niukoista ja hajautetuista
resursseista on kyettävä myös käytännössä poistamaan.
Valtioneuvoston henkilöresursseja ja henkilöstön
osaamista on voitava samalla hyödyntää nykyistä paremmin
ja joustavammin. Lisäksi ministeriöiden toimintaa
muun muassa henkilöstöpolitiikan, taloushallinnon
ja hankintatoimen hoitamisessa on tarpeen yhtenäistää ja
kehittää kokonaisvaltaisemmin.
Valiokunta katsoo, että tehtävien yhteen kokoamiseen
liittyy myös riskejä. Tämän
vuoksi valiokunta tähdentää, että uudistuksen
toimeenpanossa on huolehdittava siitä, että ministeriöiden
osin perustellusti toisistaan poikkeavista tarpeista voidaan myös
tulevaisuudessa huolehtia. Tulevaa tehtäväjakoa
eri ministeriöihin jäävän sisäisen
hallinnon sekä yhteisten valtioneuvoston kansliaan koottavien
hallinto- ja palvelutehtävien välillä on
uudistuksen toimeenpanossa tarkasteltava huolella, ettei pääse
syntymään päällekkäisiä toimintoja
ja että vastuut ovat eri tilanteissa selkeitä.
Valiokunta korostaa myös johtamisen ja yhteistyörakenteiden
luomiseen panostamisen merkitystä, jotta uudet toimintamallit
tukevat joustavaa ja tehokasta toimintaa. Olennaista on myös
varmistua, että yhteiset hallinto- ja palvelutehtävät,
jotka ovat lähtökohtaisesti varsinaista toimialakohtaista
työtä tukevia ja sille ikään
kuin alisteisia, hoidetaan osaavasti sekä että kyseiset
palvelut toimivat substanssityön apuna ja etteivät
yhteiset hallinto- ja palvelutehtävät vaikeuta
varsinaisten ministeriöiden päätehtävien
hoitamista.
Yhteisten hallinto- ja palvelutehtävien suhde valtionhallinnon
yleiseen ohjaukseen
Ehdotetun valtioneuvostosta annetun lain 2 §:n 3 momentin
toisen virkkeen mukaan valtioneuvoston kanslia ohjaa ja yhteensovittaa
yhteisiin hallinto- ja palvelutehtäviin liittyviä toimintatapoja.
Hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan toimintatapojen
ohjaus voi tarkoittaa sekä yhteisten menettelyprosessien ohjaamista
että myös yhteiseen toimintapolitiikkaan liittyvää ohjaamista.
Tarkoituksena on ehdotetun 2 §:n 3 momentin
ensimmäisen virkkeen mukaista tehtävävastuuta
täydentävästi säätää valtioneuvoston
kanslian yhteisiin hallinto- ja palvelutehtäviin
liittyvästä toimivallasta. Valiokunta katsoo,
ettei lakiehdotuksella ole tarkoitus muuttaa ministeriöiden
toimivaltaa valtionhallinnon yleisessä ohjauksessa. Valtioneuvoston
kanslian ohjaus voi kohdistua ministeriöiden
toimintaan yhteisiin hallinto- ja palvelutehtäviin
liittyvillä toiminta-alueilla. Toimivaltansa puitteissa
valtioneuvoston kanslia voi antaa ministeriöiden toimintaa
koskevia hallinnollisia määräyksiä ja
ohjeita. Tällaisia ovat esimerkiksi ministeriöiden
yhteistä henkilöstöpolitiikkaa koskevat
linjaukset, yhteinen matkustusohje ja yhteinen arkistonmuodostamissuunnitelma.
Asiantuntijakuulemisessa on useamman asiantuntijan lausunnoissa
kiinnitetty huomiota ehdotetun valtioneuvoston kanslian toimivallan suhteeseen
valtiovarainministeriön yleiseen tietohallinnon, hankintatoimen
ja henkilöstöhallinnon ohjaukseen. Saadun selvituksen
mukaan tarkoitus on, että valtioneuvoston kanslian ohjaus olisi
valtiovarainministeriön yleiseen ohjaukseen nähden
erityistä asialliselta sisällöltään
ja organisatoriselta laajuudeltaan. Asiallisesti valtioneuvoston
kanslian ohjaus voisi olla selvityksen perusteella valtiovarainministeriön
ohjausta täydentävää ja täsmentävää sekä erityisesti
valtioneuvoston ja sen ministeriöiden toimintaan kohdistuvaa.
Ohjaus- ja yhteensovittamisvallan toimeenpanossa olisi
käytännössä muodostettava hyvät
yhteistyötavat ja työnjako valtiovarainministeriön
kanssa siten, että valtiovarainministeriön ohjauksen
painopiste on valtionhallinnon ohjaukseen painottuvaa ja tietohallinnon
osalta myös koko julkishallinnon ohjauksesta huolehtivaa.
Valtioneuvosto kanslia puolestaan huolehtisi valtioneuvoston sisäisten
toimintojen yhtenäisyydestä ja yhteentoimivuudesta
yleisen ohjauksen puitteissa.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2011 syyskuun alussa
voimaan tulleessa laissa julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta
(634/2011) säädetään
valtiovarainministeriön yleisestä toimivallasta
koko julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksessa sekä tietojärjestelmien
yhteentoimivuuden edistämisessä ja varmistamisessa. Kyseisen
lain säätämiseen liittyvässä hallintovaliokunnan
mietinnössä todetaan, että laki vahvistaa
valtiovarainministeriön asemaa julkisen tietohallinnon
yhteentoimivuutta ohjaavana viranomaisena. Valtiovarainministeriö saa
hallinnonala- ja toimialarajat ylittävän toimivallan
ohjata julkisen hallinnon tietohallintoa. Säädettävällä lainsäädännöllä ja
annettavilla asetuksilla rajoitetaan julkisen hallinnon viranomaisten
toimivaltaa päättää siitä tietohallinnon
osasta, joka on palvelujen saatavuuden ja laadun sekä hallinnon
tehostamisen kannalta tarkoituksenmukaista toteuttaa yhteneväisesti
(HaVM 34/2010 vp).
Tiivistetysti hallintovaliokunta katsoo, että nyt käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen sisältyvä hyvin yleisellä tasolla
ilmaistu laintasoinen sääntelyehdotus, jota on
tarkoitus täydentää asetuksella, on normihierakisestikin
toissijainen mainittuun tietohallintolakiin nähden. Käytännön
soveltamistilanteissa kysymys normien soveltamisesta ei ole välttämättä ongelmatonta,
kun valtiovarainministeriön toimivalta ulottuu myös
valtioneuvoston kansliaan ja kun toisaalta nyt käsittelyssä olevan
esityksen perusteella on pyrkimyksenä, että valtioneuvoston kanslia
laatisi ministeriöiden yhteisen tiedonhallintasuunnitelman
ja yhteisen tietohallinnon kokonaisarkkitehtuurin. Tällaisia
yhtäältä kaavailluista normeista johtuvia
ristiriitatilanteita suhteessa voimassa olevaan lainsäädäntöön
ja toisaalta normien yhteensovittamistarpeita ilmenee todennäköisesti
muussakin lainsäädännössä.
Kansalaisuusedellytyksestä
Valtion virkamieslain 7 §:ssä (750/1994)
säädetään viroista, joihin voidaan
nimittää vain Suomen kansalainen. Tällaisia
virkoja ovat muun muassa puolustusministeriön ja ulkoasiainhallinnon
virat.
Hallituksen esityksestä ilmenee kansalaisuuteen perustuvien
julkishallinnon palvelusuhteita koskevien rajoitusten olevan poikkeuksia
perustuslain ja vapaan liikkuvuuden eurooppaoikeudellisesta sääntelystä.
Kysymykseen tuleva poikkeusperuste voi olla tehtävään
liittyvä julkisen vallan käyttö tai tehtävän
tarkoitus on turvata julkisyhteisöjen yleiset edut. Jotta
nämä poikkeusperusteet ovat hyväksyttäviä,
on pystyttävä osoittamaan, että näissä tehtävissä olevilta
henkilöiltä odotetaan erityistä solidaarisuussuhdetta
valtioon. Poikkeusten asettamisen mahdollisuutta on tulkittava suppeasti,
eikä poikkeuksia saa ulottaa laajemmaksi kuin on ehdottoman välttämätöntä niiden
etujen turvaamiseksi, joita poikkeuksilla voidaan suojella.
Hallituksen esityksessä on päädytty
siihen, ettei valtion virkamieslain Suomen kansalaisuutta koskevaa
edellytystä ole ehdotettu laajennettavaksi koskemaan valtioneuvoston
kanslian henkilökuntaa. Tätä perustellaan
sillä, ettei Suomen kansalaisuutta voida siirtyvissä tehtävissä pitää sellaisena
edellytyksenä, jonka säätämisellä voidaan
siinä määrin turvata esimerkiksi salassa
pidettävien tietojen suojaa, että edellytyksen
säätämistä voidaan pitää oikeutettuna
ja suhteellisena niihin yksilön oikeuksien rajoituksiin
nähden, jota kansalaisuusedellytys merkitsee. Siirrettävissä tehtävissä käytetään
vain vähäisessä määrin
julkista valtaa, minkä vuoksi tehtäviin ei myöskään
liity erityistä solidaarisuussuhdetta.
Valiokunta toteaa asiantuntijakuulemisessa esiin nousseiden
seikkojen perusteella, että muun muassa puolustusministeriön
henkilöturvallisuusnäkökohtien huomioon
ottaminen yhteisten hallinto- ja palvelutehtävien
hoitamisessa valtioneuvoston kansliassa on välttämätöntä. Valiokunta
ei kuitenkaan ehdota 1. lakiehdotuksen muuttamista, vaan painottaa
sitä, että turvallisuustoimintoihin ja salassa
pidettävien tietojen käsittelyyn osallistuvien
henkilöiden luotettavuudesta ja nuhteettomuudesta pidetään
tarkkaan huolta turvallisuusselvityksin, henkilöstön sitoumuksin
ja muiden käytettävissä olevien keinojen
avulla.
Uusi turvallisuusselvityslaki (726/2014),
joka antaa nykyistä paremmat edellytykset turvallisuusselvitysten
tekemiseen, tulee voimaan vuoden 2015 alusta (HaVM 16/2014
vp). Hallintovaliokunta on kyseistä lakia koskevassa
mietinnössään painottanut henkilö- ja
tietoturvallisuuteen liittyen myös kulunvalvonnasta ja
tietojärjestelmien käyttöoikeuksista
huolehtimisen merkitystä osana toimenpiteitä kokonaisturvallisuuden
varmistamiseksi (HaVM 16/2014 vp). Tässä yhteydessä valiokunta
painottaa lisäksi, että tehokkaalla riskienhallinnalla,
laadukkailla ja hyvin suunnitelluilla toimintamalleilla ja menettelyillä sekä eri
toimintoihin kohdistuvalla sisäisellä valvonnalla
on kyettävä varmistamaan henkilöstön
luotettavuus.
Arkistolain muuttaminen
Hallituksen esitykseen sisältyvässä 2.
lakiehdotuksessa ehdotetaan arkistolain (831/1994) 1 §:ään
lisättäväksi uusi 4 momentti,
jonka mukaan valtioneuvosto ja sen ministeriöt ovat yksi arkistonmuodostaja.
Esityksen perusteluissa todetaan muutoksen olevan edellytys sille,
että yhteisiä hallinto- ja palvelutehtäviä voidaan
hoitaa tarkoitetulla tavalla.
Valiokunta toteaa, että lain muuttamisen lähtökohtana
ovat toiminnalliset tarpeet, jotka valtioneuvostossa ja sen ministeriöissä on
havaittu perustelluiksi erityisesti tiedonhallinnan ja asiakirjahallinnon
yhtenäistämiseksi. Myös viranomaisten
erillisyyttä korostava ajattelutapa on osaltaan johtanut
siihen, ettei ministeriöiden tiedonhallintaa, asiakirjahallintoa
ja arkistonmuodostusta ole pystytty toteuttamaan yhtenäisten suunnitelmien
ja toteuttamistapojen mukaisesti. Esimerkiksi ministeriöiden
yhteistä asiainhallintajärjestelmää ei
ole kyetty vielä tähän mennessä luomaan.
Asiantuntijakuulemisessa on hallintovaliokunnan huomiota kiinnitetty
arkistolain muutosehdotukseen suhteessa julkisuuslain
viranomaiskäsitteeseen ja nähty sääntelyn
synnyttävän normien välisen ristiriitatilanteen.
Hallintovaliokunta viittaa tämän johdosta saamansa
selvityksen perusteella siihen, että käsiteltävänä olevan
arkistolain muutoksen yksityiskohtaisissa perusteluissa on todettu
arkistolain 8 §:n mukaisen arkistonmuodostajan
velvollisuus määrätä, miten
arkistotoimen suunnittelu, vastuu ja käytännön
hoito järjestetään, sekä toimivalta määrätä tehtävien
hoitamisen tuloksena kertyvien asiakirjojen säilytysajat
ja -tavat sekä velvollisuus ylläpitää arkistonmuodostamissuunnitelmaa.
Valiokunta pitää perusteltuna, että tältä pohjalta
yhtenäistetään ja yhdenmukaistetaan valtioneuvoston
ja sen ministeriöiden asiakirjahallintoa ja arkistonmuodostusta.
Hallituksen esityksessä ehdotettu arkistolain muutos
merkitsee poikkeusta arkistolain soveltamissäännöksen
mukaisesta viranomaismääritelmästä.
Asiantuntijakuulemisessa on nähty tämän
johtavan oikeudellisesti tarkasteltuna siihen, että asiakirjahallinnon
viranomainen ja arkistonmuodostaja on eri taho kuin se ministeriö, joka
julkisuuslain mukaan vastaa ministeriön asiakirjoista.
Valiokunta toteaa, että käytännössä useassa ministeriössä asiakirjahallinto
on järjestetty keskitetysti kirjaamo- tai tietopalvelutoimintoon. Valiokunnalle
esitetyn selvityksen mukaan tällainen keskitetty toiminto
on nykyäänkin käytännössä kykenemätön
ratkaisemaan, eikä sillä ole toimivaltaakaan tehdä asiallista
ratkaisua esimerkiksi yksittäisen asiakirjan julkisuudesta, jos
se ei ole ilmeistä tai jos asiakirjan laatinut virkamies
ei ole tehnyt asiakirjaan asianmukaisia, selkeitä ja ajantasaisia
merkintöjä asiakirjan julkisuudesta. Yhteisten
hallinto- ja palvelutehtävien yhteen kokoamisen
tarkoituksena on koota myös kirjaamo- ja tietopalvelutoiminnot
valtioneuvoston kansliaan. Valiokunnalle esitetyssä selvityksessä todetaan,
että oikeudellisesti ja myös käytännön
toiminnan kannalta on kuitenkin jatkossakin niin, että viime
kädessä yksittäiset ratkaisut asiakirjan
julkisuudesta ja salassapidosta tekee asiakirjan laatinut tai asiassa
toimivaltainen ministeriön muu virkamies.
Valiokunta painottaa, että julkisuuslain mukaan viranomaisen
on huolehdittava siitä, että asiakirjoja käsitellään
viranomaisessa hyvän hallintotavan mukaisesti. Valiokunta
pitää tärkeänä, ettei
esillä olevalla sääntelyllä muuteta tätä lähtökohtaa.
Huomionarvoista tässä yhteydessä on myös
se seikka, että julkisuuslain mukaisen viranomaisen erillisyyden
periaatteella on merkitystä erityisesti valmistelun julkisuuden
kannalta. Sillä varmistetaan, että valmistelun
eri vaiheet viranomaisissa tulevat julkisiksi toiseen viranomaiseen,
esimerkiksi ministeriöstä toiseen, lausunnon antamista
varten. Tästä näkökulmasta tarkastellen
julkisuuslain mukaiset viranomaisen erillisinä nähtävät
velvoitteet ovat oleellisia nimenomaan asioiden valmisteluun ja toimeenpanoon
liittyvässä asiakirjojen käsittelyssä,
eivät niinkään arkistoinnissa.
Edellä lausuttua täydentäen on syytä todeta, ettei
arkistolaissa säädetä valtioneuvoston
yhteisen arkistonmuodostuksen tehtäviä valtioneuvoston
kanslialle, vaan kysymys on perustan säätämisestä sille,
että valtioneuvoston kanslialle voidaan antaa ensimmäisen
lakiehdotuksen nojalla valtioneuvoston ja eri ministeriöiden
yhteisen arkistonmuodostajan tehtävä.
Valiokunnalle annettuihin asiantuntijalausuntoihin sisältyy
myös näkemys, että ulkoasiainhallinto
tulee tässä vaiheessa jättää yhtenäisen arkistonmuodostuksen
ulkopuolelle. Hallintovaliokunta viittaa tämän
kysymyksen osalta hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa
lausuttuun (s. 31).
Henkilöstön asema
Valtioneuvostossa työskentelee noin 4 900
henkilöä, joista hallintotehtäviä hoitaa
hallituksen esityksen mukaan noin 1 000 henkilöä.
Tarkoitus on, että koottavia valtioneuvoston yhteisiä hallinto-
ja palvelutehtäviä hoitaa uudistuksen voimaan
tultua noin 480 henkilöä. Valtioneuvostoon kansliaan
on aikomus siirtää noin 320:tä henkilötyövuotta
vastaavat resurssit. Niin sanottujen kokonaan siirrtettävien
tehtäväalueiden siirron yhteydessä valtioneuvoston
kansliaan on aikomus siirtää suoraan lain nojalla
tehtäviensä mukana noin 260 henkilöä.
Noin 33:a henkilötyövuotta vastaava siirrettävä resurssi
koostuu niin sanotuista osatehtävinä siirrettävistä tehtävistä.
Lisäksi noin 31:tä henkilötyövuotta
vastaava siirrettävä resurssi siirretään määrärahana
ulkoasiainhallinnon toimintamenoista siirtyviä tehtäviä vastaavasti.
Ottaen huomioon myös välilliset vaikutukset ministeriöiden
sisäisen hallinnon hoitamiseen muutos vaikuttaa noin tuhanteen
ministeriöissä sisäisiä hallintotehtäviä hoitavaan
henkilöön.
Yhteen koottavien tehtävien hoitamista varten siirretään
muiden ministeriöiden toimintamenoista valtioneuvoston
kanslian toimintamenoihin noin 100 miljoonaa euroa vuositasolla. Vuonna
2015 siirto koskee 10 kuukauden toimintaa vastaavaa määrärahaa.
Tehtävien yhteen kokoamisella odotetaan saavutettavan merkittäviä tuottavuushyötyjä
ainakin
pidemmällä aikavälillä.
Valiokunta painottaa, että uudistukseen liittyvät
resurssisiirrot ja muut henkilöstöpoliittiset ratkaisut
tulee toteuttaa hyvää henkilöstöpolitiikkaa
noudattaen. Tärkeä on myös hallituksen esitykseen
sisältyvä lupaus, ettei ketään
irtisanota toimintoja ja tehtäviä koottaessa.
Myönteistä on myös esityksen perusteluihin
sisältyvä kirjaus noudatettavista valtioneuvoston
periaatepäätöksistä, jotka koskevat
henkilöstön aseman järjestämistä muutostilanteessa
(soveltamisohjeineen), sekä muutosten johtamisesta ja muutosturvasta
valtionhallinnossa.
Valtioneuvoston kansliaan siirtyvään henkilöstöön
sovelletaan valtioneuvoston kanslian palkkausjärjestelmää.
Suoraan lain nojalla valtioneuvoston kansliaan siirtyvien henkilöiden palkkaukseen
sovelletaan sopimuskaudelle 2014—2017 tehdyn valtion virka- ja
työehtosopimuksen allekirjoittamispöytäkirjan
liitteen jakson 2 palkkatason turvaamista koskevia määräyksiä.
Valiokunnan mielestä palkkatason turvaamista koskevien
määräysten tulisi, etenkin yhdenvertaisen
kohtelun periaatteen vuoksi, koskea myös ilmoittautumismenettelyssä taikka muulla
tavoin valittavia henkilöitä.
Yhteenveto
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina
tästä mietinnöstä ilmenevin
kannanotoin.