Yleisperustelut
Esityksen taustalla on hanke sähköisen asiankäsittelyn
ja sähköisen asioinnin kehittämisestä ulkomaalais-
ja kansalaisuusasioissa. Maahanmuutto-, turvapaikka- ja kansalaisuusasioiden käsittelyssä
on
tarkoitus ottaa käyttöön uusi ulkomaalaisasioiden
tietojärjestelmä (UMA) vuoden 2009 aikana. Hanke
on osa tuottavuusohjelmaa. Hanke liittyy myös tietoyhteiskuntaohjelman
toteuttamiseen.
Ulkomaalaisrekisteristä annettua lakia (1270/1997)
esitetään muutettavaksi siten, että UMA:n
toteuttaminen määrittelyasiakirjojen mukaisessa
laajuudessa mahdollistettaisiin. Rekisterinpitäjien keskinäistä vastuuta
koskevia säännöksiä selkeytetään
siltä osin kuin ne koskevat ulkomaalaisrekisterin käyttöä teknisen
käyttöyhteyden avulla. Lain henkilöllistä soveltamisalaa
ja ulkomaalaisrekisterin tietosisältöä koskevia
säännöksiä täsmennetään.
Säännöksiä ulkomaalaisrekisterin
ulkopuolisista tietolähteistä ja tietojen luovuttamisesta
ulkomaalaisrekisteristä tarkennetaan. Lisäksi
ulkomaalaislakia ja eräitä muita lakeja tarkistetaan.
UMA:n ulkopuolelle jäävät ulkoasiainministeriön
vastuulla olevat ulkomaalaisrekisteriin kuuluvat viisumiasioiden
osarekisteri ja maahantuloedellytysten osarekisteri, eikä tässä esityksessä esitetä
niitä koskevia
muutoksia.
Sähköisen asiankäsittelyn tavoitteena
on, että tieto muutettaisiin sähköiseen
muotoon siellä, missä se syntyy. Osa hakemuksen
liitteistä voitaisiin toimittaa sähköisesti.
Tavoitteena on UMA:n käyttöönoton yhteydessä vaiheittain siirtyä sähköiseen
asiankäsittelyyn ja tietojen siirtoon viranomaisten välillä kaikissa
ulkomaalaisasioissa ja niihin liittyvissä tietojärjestelmäliittymissä.
Sähköisen asiankäsittelyn ja sähköisen asioinnin
voidaan arvioida tehostavan asioiden käsittelyä ja
nopeuttavan käsittelyaikoja. Sähköinen
asiointi mahdollistaa viranomaisen paremman saavutettavuuden ja
hakemusten joustavamman ajasta ja paikasta riippumattomamman jättämisen.
Samalla on toimintaa kehitettäessä tärkeää kiinnittää huomiota
niihin hakijoihin, joilla ei ole yhtä lailla edellytyksiä sähköisten palveluiden
hyödyntämiseen. Sähköiseen asiankäsittelyyn
liittyen valiokunta tähdentää myös henkilötietolain
24 §:n mukaista rekisteröidyn informointia tietojen
käsittelystä.
Hankkeesta arvioidaan aiheutuvan viranomaisille tulevina vuosina
selkeitä kustannussäästöjä.
Samalla valiokunta tähdentää sähköiseen asiankäsittelyyn
siirryttäessä riittävien voimavarojen
merkitystä etenkin käytännön
viranomaistoiminnan kannalta.
Ulkomaalaisrekisterin koko ja sitä käyttävien viranomaisten
määrä asettavat omat haasteensa ja vaatimuksensa
rekisterin käyttäjähallinnalle ja tietoturvallisuudelle.
Valiokunta korostaa, että hankkeen eri vaiheiden valmisteluun
ja toteuttamiseen mukaan lukien järjestelmän rakentamiseen,
henkilöstön osaamiseen sekä järjestelmän
toimivuuden varmistamiseen ja vastuusuhteiden määrittämiseen
on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Valiokunta painottaa viranomaisten välisen yhteistyön
merkitystä järjestelmän käyttöönoton
valmistelussa.
Muutokset esitetään toteutettavaksi tässä vaiheessa
osittaisuudistuksena lähinnä käytännön eri
syistä. Osittaisuudistusta puoltaa ennen kaikkea sähköistämishankkeen
aikataulu, joka edellyttää ensi vaiheessa lainsäädännön
tarkistamista. Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja kiirehtii teknisten ratkaisujen toteuttamista. Kokonaisvaltaisen
tarkastelun välttämättömyys
on kuitenkin ilmeinen. Siinä yhteydessä on syytä ottaa
huomioon muiden seikkojen ohella vireillä olevat tietojärjestelmien
uudistushankkeet, kuten esimerkiksi väestötietojärjestelmän
ja poliisin henkilötietorekisterin uudistaminen sekä mahdollisesti
Euroopan unionin yhteisestä viisumijärjestelmästä aiheutuvat
muutostarpeet.
Erillisenä asiana nyt käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä lisäksi täsmennetään
Ulkomaalaisviraston ja poliisin toimivaltasäännöksiä siten,
että paikallispoliisi myöntää työntekijän
ja elinkeinonharjoittajan oleskeluluvan silloin, jos hakijalla on
hakemusta jätettäessä voimassa oleva
oleskelulupa. Paikallispoliisi myöntää siten
jatkoluvan myös niissä tilanteissa, joissa oleskeluluvan
peruste muuttuu, esimerkiksi opiskelusta työnteoksi. Esitys
vastaa ulkomaalaislain kokonaisuudistuksessa omaksuttuja linjauksia.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen
sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki ulkomaalaisrekisteristä annetun lain muuttamisesta
3 §. Rekisterinpitäjät.
Pykälään esitetyn uuden 4 momentin
mukaan rekisteriä pitävien ja käyttävien
viranomaisten palveluksessa olevat ovat oikeutettuja näkemään
ja käsittelemään teknisen käyttöyhteyden
avulla ulkomaalaisrekisteriin talletettuja tietoja ainoastaan rekisterin 2 §:ssä säädettyyn
tarkoitukseen liittyvien toimivaltuuksiensa rajoissa. Säännöksellä selkeytetään
ulkomaalaisrekisterin rekisterinpitäjien ja käyttäjien
roolia siten, että käy myös lain tasolla selväksi
se seikka, ettei jokaisella ulkomaalaisrekisterin käyttäjällä ole
oikeutta nähdä tai muuttaa kaikkia ulkomaalaisrekisteriin
talletettavia tietoja. Säännöksellä korostetaan
sitä, että ulkomaalaisrekisterin rekisterinpitäjällä oleva oikeus
ulkomaalaisrekisterin käyttämiseen on rajoitettu
ainoastaan lain 2 §:ssä säädettyihin käyttötarkoituksiin.
Valiokunta pitää esitettyä säännöstä tärkeänä.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan esitetty sääntely
vastaa jo nykyisin sovellettua käytäntöä,
jonka mukaan päävastuullinen rekisterinpitäjä myöntää toisen
rekisterinpitäjän palveluksessa olevalle henkilölle
käyttöoikeuden ulkomaalaisrekisteriin käyttöoikeutta
pyytävän viranomaisen esityksen perusteella. Käyttöoikeus
rajoitetaan koskemaan ainoastaan niitä osarekistereitä ja
osarekistereiden tietoryhmiä, joiden päävastuullinen
rekisterinpitäjä katsoo olevan tarpeen kyseisen
viranomaisen lakisääteisten tehtävien
hoitamista varten. Ulkomaalaisrekisterin teknisen toteutuksen uudistamisen yhteydessä
käyttöoikeuksien
määrittely voitaisiin tarvittaessa ulottaa tietoryhmien
sisältämiin yksittäisiin tietokenttiin,
jolloin voitaisiin hyvin yksityiskohtaisesti määritellä,
mitä ulkomaalaisrekisteriin talletettavia tietoja rekisterinpitäjällä on
oikeus nähdä ja muuttaa.
Valiokunta pitää edellä mainittua
menettelyä perusteltuna. Ulkomaalaisrekisteriä pitävät
ja käyttävät päävastuullisten
rekisterinpitäjien lisäksi useat muut viranomaiset
(3 §). Rekisteriin sisältyy tietoja, jotka ovat
henkilötietolain tarkoittamia arkaluonteisia henkilötietoja.
Valiokunta pitää aiheellisena, että rekisterin
käyttöoikeuksien myöntäminen
ilmenee suoraan laista eikä jää yksinomaan
perustelujen tai myöhemmin mahdollisesti valmisteltavien
käytännesääntöjen varaan.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa esitettyä 4
momenttia täydennettäväksi säännöksellä,
jonka mukaan "päävastuullinen rekisterinpitäjä myöntää viranomaisen
esityksestä henkilölle käyttöoikeuden
niihin osarekistereihin ja osarekistereiden tietoryhmiin tai tietokenttiin,
joiden päävastuullinen rekisterinpitäjä katsoo
olevan tarpeen kyseisen viranomaisen ulkomaalais- ja kansalaisuusasioita
koskevien lakisääteisten tehtävien hoitamista
varten".
Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä,
että ulkomaalaisrekisterin ja sen käyttöä ohjaavan
tietojärjestelmän suunnittelussa kiinnitetään
riittävästi huomiota rekisterin käytön
seurantaan, tietojärjestelmän ominaisuuksiin ja
muihin tietoturvan vaatimuksiin.
5 §. Rekisterin henkilöllinen ulottuvuus.
Lain 5 §:n 3 momenttiin esitetään
lisättäväksi säännös,
jonka perusteella ulkomaalaisrekisteriin voidaan tallettaa tietoja
pykälän 1 ja 2 momentissa tarkoitetun henkilön
perheenjäsenten ja Suomessa olevien vastaanottajien lisäksi
hänen kanssaan samassa taloudessa asuvista henkilöistä silloin,
kun se on asian ratkaisemisen kannalta tarpeen.
Ulkomaalais- ja kansalaisuusasioita käsiteltäessä on
tarve selvittää asianosaisen perheenjäseniä ja
hänen tosiasiallista perhe-elämäänsä. Perheenjäsen
merkitään ulkomaalaisrekisteriin usein hakijan
oman ilmoituksen perusteella. Rekisteröimisvaiheessa ei
käytännössä aina ole mahdollista
selvittää, pitääkö hakijan
ilmoittama tieto paikkansa ja täyttääkö hakijan
perheenjäsenekseen ilmoittama henkilö ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain, kansalaisuuslain tai ulkomaalaislain perheenjäsenen
määritelmän. Lisäksi perheenjäsenen
määritelmät poikkeavat joiltain osin
toisistaan, minkä taustalla ovat erilaiset asiaan liittyvät
seikat, muun muassa Euroopan unionin lainsäädäntö.
Esimerkiksi jos oleskeluluvan hakija vetoaa avoliittoon (yhdessä asuminen)
ja esittää tätä koskevan hakemuksen,
jossa hän ilmoittaa perheenjäsenenä avopuolison
tai asuinkumppanin, hakemustieto on tarpeen tallettaa rekisterijärjestelmään.
Avopuoliso katsotaan perheenjäseneksi vain tietyin ulkomaalaislain
mukaisin perustein. Samassa taloudessa ulkomailla oleva henkilö voi
olla esimerkiksi pakolaisen muu omainen, joksi luetaan esimerkiksi
isovanhempi. Hakemuksen perusteena voi olla perheside tällaiseen
henkilöön, joka ei ole ulkomaalaislaissa tarkoitettu
niin sanottu ydinperheen jäsen. Tällainen tieto
on tarpeen voida tallentaa rekisteriin asian käsittelyä varten.
Saadun selvityksen mukaan perhe-elämän viettämistä koskevassa
selvittämisessä verrataan hakijan ilmoittamia
tietoja tosiasiallisiin olosuhteisiin sekä viranomaistietoon.
Asumisjärjestelyillä on merkitystä tältä kannalta.
Suomessa asumisen osalta tiedot samassa taloudessa asuvista henkilöistä saataisiin
väestötietojärjestelmään
tehtävillä osoitehauilla.
Samassa taloudessa asuvia henkilöitä koskevien
tietojen tallettamista sääntelee 7 §:n
2 momentin tarpeellisuusvaatimus sekä mainitun momentin
3 kohdan rajoitus, jonka mukaan näistä henkilöistä voitaisiin
ulkomaalaisrekisteriin tallettaa vain henkilö- ja yhteystiedot.
Tietojen poistamista ulkomaalaisrekisteristä sääntelee lain
9 §.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
esimerkiksi opiskelijoiden yhteisasumiseen, alivuokrasuhdeperusteiseen
asumiseen tai muihin vastaaviin järjestelyihin. Lähtökohtana tulee
olla, ettei ulkopuolisten henkilöiden tietoja tallenneta
rekisteriin. Lisäksi valiokunta tähdentää,
että henkilötietolain 29 §:n mukaan rekisterinpitäjän
on ilman aiheetonta viivytystä muun muassa poistettava
rekisterissä oleva, käsittelyn tarkoituksen kannalta
tarpeeton henkilötieto. Rekisterinpitäjän
on myös estettävä tällaisen
tiedon leviäminen, jos tieto voi vaarantaa rekisteröidyn
yksityisyyden suojaa tai hänen oikeuksiaan.
7 §. Talletettavat tiedot.
Pykälän 1 momenttiin esitetään
muun muassa lisättäväksi ulkomaalaisrekisteriin
talletettavana tietona henkilöä koskevien tunnistetietojen
luetteloon valokuvan lisäksi muut ulkomaalaislain 131 §:ssä tarkoitetut
henkilötuntomerkit, joita ovat sormenjälki ja
muut henkilötuntomerkit. Muilla henkilötuntomerkeillä tarkoitetaan
pakkokeinolain (450/1987) 6 luvun 4 §:n 1 momentissa tarkoitettuja
tuntomerkkitietoja, joita ovat esimerkiksi hiusten väri,
syntymämerkit, arvet, silmien väri, pituus ja
paino.
Ulkomaalaisen henkilötuntomerkit ottaa poliisi tai
rajatarkastusviranomainen ulkomaalaislain perusteella. Voimassa
olevan ulkomaalaislain 131 §:n 2 momentin mukaan nämä tiedot
tallennetaan poliisin ylläpitämään
rekisteriin, jossa ne on pidettävä erillään
rikoksesta epäiltyjen henkilötuntomerkeistä.
Tiedot poistetaan noudattaen, mitä ulkomaalaisrekisteristä annetun lain
9 §:ssä säädetään.
UMA:n määrittelyjen yhteydessä on
tunnistettu tarve mahdollisuuteen edellä mainittujen tietojen
tallettamiseen myös ulkomaalaisrekisteriin, jonka käyttötarkoitukseen
tiedot liittyvät.
Laissa henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
(761/2003) säädetään
ulkomaalaisten tunnistamistietojen rekisteröinnistä ja
tietojen poistamisesta. Saadun selvityksen mukaan henkilötietojen
poistamiseen liittyvissä säännöksissä on ilmennyt
tarkistamistarpeita. Lisäksi on tarpeen vielä selvittää,
onko UMA-määrittelyissä tarkoitetuissa
henkilötuntomerkeissä kysymys ulkomaalaislain
131 §:ssä tarkoitetuista vai muista henkilötuntomerkeistä.
Näistä syistä valiokunta pitää aiheellisena,
että 7 §:n 1 momenttiin esitetty lisäys
muista ulkomaalaislain 131 §:ssä tarkoitetuista
henkilötuntomerkeistä tässä vaiheessa
poistetaan.
Parhaillaan on käynnissä työryhmätyö henkilötietojen
käsittelystä poliisitoimessa annetun lain muuttamiseksi.
Työryhmän tehtävänä on tarkistaa
henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annettua lakia ottaen huomioon kansallisessa soveltamisessa ilmitulleet
epäkohdat, lain voimaantulon jälkeen tapahtuneet
lainsäädäntömuutokset sekä kansainvälinen
kehitys. Työryhmän toimikausi kestää 30.6.2007
saakka. Saadun tiedon mukaan asiaa koskeva lakiesitys on tarkoitus
saattaa eduskunnan käsiteltäväksi ensi syysistuntokaudella.
Valiokunta katsoo, että sen edellä toteamat tarkistustarpeet
voidaan selvittää mainitun työryhmätyön
yhteydessä ja tarvittaessa tehdä niitä koskevat
ehdotukset erillisenäkin esityksenä. Samalla on
tarpeen muutoinkin käydä vielä läpi ulkomaalaisasioista
vastaavien ja tietosuojaviranomaisten kanssa ulkomaalaislain perusteella otettujen
ulkomaalaisia koskevien tietojen tallentamiseen ja säilyttämiseen
liittyvät menettelyt.
Lakiehdotuksen 7 §:n 1 momenttiin esitetään lisättäväksi
rekisteriin talletettavaksi tiedoksi myös muun muassa ulkomaalainen
henkilötunniste, joka yksityiskohtaisten perustelujen mukaan
olisi lähinnä suomalaiseen henkilötunnukseen
rinnastettava ulkomainen henkilönumero tai muu vastaava
tunniste. Vuoden 2007 alusta voimaan tulleen väestötietolain
muutoksen (957/2005) perusteella väestötietojärjestelmään on
voitu rekisteröidä ulkomaan viranomaisen antama
henkilönumero. Selvityksen mukaan myös valmisteilla
olevan väestötietolain kokonaisuudistuksen yhteydessä käytetään
ilmaisua ulkomainen henkilönumero. Sääntelyn
johdonmukaisuuden vuoksi valiokunta ehdottaa, että 7 §:n
1 momentissa ilmaisu "ulkomaisen henkilötunnisteen" korvataan
ilmaisulla "ulkomaisen henkilönumeron tai muun ulkomaisen
henkilön yksilöimiseksi annetun tunnuksen".
8 §. Ulkopuoliset tietolähteet.
Pykälän 1 momentin 5 kohdassa esitetään
säädettäväksi muun muassa rekisterinpitäjän
oikeudesta saada tietoja väestötietojärjestelmän
merkintöjen perusteella olevista asiakirjoista. Valiokunta
pitää esitystä hallituksen esityksessä mainituista
syistä perusteltuna.
Asiantuntijakuulemisen yhteydessä on tullut esiin myös
kysymys avioliiton esteiden tutkinnan perusteena olevien asiakirjojen
tietojensaantioikeudesta. Valiokunta katsoo, että asiaa
ei ole sen laatu ja laajuus huomioon ottaen mahdollista selvittää tämän
esityksen käsittelyn yhteydessä, vaan kysymystä on
tarpeen tarkastella erikseen yhteistyössä avioliiton
esteiden tutkinnasta vastaavien viranomaisten — maistraatit,
evankelisluterilaiset seurakunnat ja ortodoksiset seurakunnat — kanssa,
esimerkiksi väestötietojärjestelmän
uudistustyön yhteydessä.
2. Laki ulkomaalaislain muuttamisesta
10 a §. Sähköinen asiointi.
Ulkomaalaislain 8 §:n 1 momentissa säädetyn
perusperiaatteen mukaan ulkomaalaislaissa tarkoitettu hallintoasia
on pantava vireille henkilökohtaisesti. Ulkomaalaislakiin
esitetyn uuden 10 a §:n perusteella voidaan järjestää mahdollisuus
sähköisen asioinnin käyttöön
ottamiseen. Sähköiseen asiointiin sovelletaan
sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa
annettua lakia (13/2003). Järjestettäessä mahdollisuus
hallintoasian sähköiseen vireillepanoon tulee
varmistua siitä, että hakija voidaan luotettavasti
tunnistaa.
Esitetyn pykälän 2 momentin mukaan, jos hakemus
on jätetty sähköisesti, käsittelymaksu
on suoritettava ennen kuin hakemuksen käsittely aloitetaan.
Oleskelulupa-asioissa käytäntönä on,
että maksu peritään hakemusta jätettäessä etukäteen. Ulkomaalaisviraston
suoritteiden maksullisuudesta annetun sisäasiainministeriön
asetuksen (1164/2006) mukaan maksu hakemuksen
käsittelystä peritään hakemusta
jätettäessä etukäteen ja maksun
perimisestä tehdään merkintä ulkomaalaisrekisteriin.
Jos maksua ei saada perittyä hakemusta jätettäessä,
perintä pyritään tekemään
viimeistään lupaa luovutettaessa. Ulkomaalaislain
mukaisissa hakemusasioissa sovelletaan valtion maksuperustelakia
(150/1992) ja valtion maksuperusteasetusta
(211/1992).
Valiokunta korostaa, että ulkomaalaislaissa ei oleskelulupien
osalta säädetä — ei voimassa
olevan lain eikä nyt käsiteltävänä olevan
esityksen mukaan — että oleskelulupahakemuksesta
perittävä maksu olisi hakemuksen vireille tulon
edellytys.
Vertailun vuoksi hallintovaliokunta toteaa, että kansalaisuuslain
(359/2003) 44 §:ssä säädetään
kansalaisuuslaissa tarkoitettujen hakemusten ja ilmoitusten vireillepanosta.
Pykälän 1 momentin mukaan hakemus ja ilmoitus
jätetään henkilökohtaisesti.
Pykälän 3 momentin mukaan hakemuksen ja ilmoituksen
käsittelyn jatkaminen henkilöllisyyden tarkastamisen
jälkeen edellyttää Ulkomaalaisviraston
käsittelymaksun suorittamista. Perustuslakivaliokunta ei
asiaa koskevassa mietinnössään (PeVM
8/2002 vp — HE 235/2002
vp) pitänyt asianmukaisena hallituksen esitykseen
sisältynyttä säännöstä,
jonka mukaan käsittelymaksun suorittaminen olisi ollut
hakemuksen ja ilmoituksen vireille tulon edellytys, vaan perustuslakivaliokunta
piti oikeasuhtaisempana vaatia käsittelymaksun suorittamista
käsittelyn jatkamisen edellytyksenä, kun hakijan
ja muiden mahdollisten henkilöiden henkilöllisyys
on tarkastettu. Samassa yhteydessä perustuslakivaliokunta
lisäsi kansalaislain 61 §:ään
uuden 2 momentin, jonka mukaan kansalaisuusilmoitus voidaan lähettää edustustoon myös
postitse. Tällöin ilmoituksen vireille tulon edellytyksenä on,
että 44 §:n 3 momentissa tarkoitettu käsittelymaksu
on suoritettu.
Ulkomaalaislain 22 §:n mukaan viisumihakemuksen vireille
tulo edellyttää hakemuksen jättämisen
lisäksi sitä, että viisumihakemuksen
käsittelymaksu on suoritettu hakemusta jätettäessä tai
edustuston määräämälle
pankkitilille.
Valiokunta puoltaa 2. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
3. Laki kansalaisuuslain muuttamisesta
44 §. Hakemuksen ja ilmoituksen vireillepano.
Viitaten edellä 2. lakiehdotuksen 10 a §:n
yhteydessä todettuun valiokunta tähdentää,
ettei kansalaisuuslain 44 §:n 5 momenttiin esitetyllä sähköiseen
asiointiin liittyvällä käsittelymaksun suorittamisella
ole merkitystä asian vireille tulon kannalta.
Valiokunta puoltaa 3. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
4.—6. lakiehdotus
Valiokunta puoltaa 4.—6. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomina.