Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki rikostorjunnasta Tullissa
1 luku. Yleiset säännökset
2 §. Määritelmät.
Valiokunta ehdottaa 1 luvun 2 §:n 1 a -kohdassa
tullirikoksen käsitteen muuttamista niin, että teko
tai laiminlyönti, joka voidaan lukea rikoksen käsitteen
piiriin, edellyttää laintasoista normia. Lainkohdasta
on sen vuoksi poistettava ilmaisut, jotka viittaavat siihen, että myös
asetuksen tai hallinnollisen määräyksen rikkominen
voi kuulua tullirikoksen käsitteeseen. Muutos selkeyttää olennaisesti
epätäsmällisenä pidettyä tullirikoksen
käsitettä.
3 §. Tullin toimivalta.
Pykälä koskee Tullin toimivaltaa rikostorjunnassa
ja sen asemaa esitutkintaviranomaisena. Valiokunta ehdottaa sääntelyn
tarkentamista niin, ettei rikostorjunta voi perustua asetustasoiseen
säännökseen.
4 §. Tullirikostorjunnan tullimiehen tehtävät
ja toimivaltuudet.
Pykälässä on ehdotettu mainittavaksi
lait, joita sovelletaan rikostorjunnasta Tullissa annettavan lain
ohella. Hallintovaliokunta katsoo, että pykälän
2 momentissa on perusteltua mainita informatiivisuussyistä esitutkintalaki
ja pakkokeinolaki siitä huolimatta, että niitä sovelletaan
yleislakeina muutoinkin. Tarve muutokselle perustuu siihen, että laki
rikostorjunnasta Tullissa on monessa suhteessa sidoksissa näihin
lakeihin. Momentin loppuun on perusteltua lisätä myös
maininta siitä, että tullimiehellä ei
ole momentissa säädettyä oikeutta, jos "muussa
laissa" toisin säädetään.
Tämä perustuu siihen, että myös
muussa kuin nyt ehdotetussa laissa voidaan säätää rajoituksia
muiden viranomaisten kuin poliisin toteuttamalle pakkokeinojen käytölle
(ks. esim. pakkokeinolain 10 luvun 1 §:n 2 momentti).
Hallintovaliokunta ehdottaa, että 1 luvun 4 §:n
2 momentti hyväksytään näin
kuuluvana:
"Tullirikostorjunnan tullimiehellä on
Tullin suorittamassa esitutkinnassa sama oikeus ryhtyä
esitutkintalain
mukaisiin
tutkintatoimenpiteisiin ja käyttää
pakkokeinolain
mukaisia
pakkokeinoja kuin poliisimiehellä poliisiviranomaisen
suorittamassa esitutkinnassa, jollei tässä
tai muussa
laissa
toisin säädetä."
2 luku. Tullin toimivaltuudet tullirikostorjunnassa
6 §. Toimenpiteistä luopuminen.
Pykälässä säädetään
mahdollisuudesta jättää esitutkinta toimittamatta
rikoksesta tai jättää asia ilmoittamatta
syyttäjälle. Tullimies voi ehdotuksen mukaan kuitenkin
antaa rikokseen syyllistyneelle huomautuksen. Tammikuun 1 päivänä 2015
voimaan tulleessa laissa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain muuttamisesta (670/2014, HE
58/2013 vp) toimenpiteistä luopumista
koskevia säännöksiä on muutettu
niin, että niin sanotusta syyksilukevasta syyttämättä jättämisestä on
luovuttu. Tästä syystä asiaa koskevissa säännöksissä ei
enää säädetä rikoksesta
ja tekijästä, vaan epäillystä rikoksesta
ja rikoksesta epäillystä. Tuossa yhteydessä on
muutettu vastaavalla tavalla muitakin syyttämättä jättämistä koskevia
säännöksiä, mutta ei sen sijaan
esitutkintalain 3 luvun 9 §:n säännöstä esitutkinnan toimittamatta
jättämisestä ja lopettamisesta.
Hallintovaliokunta toteaa lakivaliokunnan lausuntoon viitaten,
että yhtä perusteltua kuin syyttämättä jättämistä koskevissa
säännöksissä on myös
esitutkinnan toimittamatta jättämistä koskevissa
säännöksissä säätää nimenomaan epäillystä rikoksesta.
Ehdotettu säännös on hallintovaliokunnan
käsityksen mukaan tarkoitettu sovellettavaksi tapauksissa,
joissa on selvää, että vähäinen
rikos on tehty, ja joissa tekijä on selvillä.
Tästä huolimatta lainsäädännön
yhdenmukaisuuden perusteella on asianmukaisempaa puhua epäillystä rikoksesta
ja rikoksesta epäillystä. Muutos on mahdollista
tehdä ilman, että esitutkintalain 3 luvun 9 §:ää on
tässä yhteydessä välttämätöntä muuttaa.
Huomionarvoista on myös se, että esitutkintalain
10 luvun 3 §:n mukaan poliisimies voi antaa "rikoksesta
epäiltynä olleelle" (ei siis "rikokseen
syyllistyneelle") suullisen tai kirjallisen huomautuksen,
jos esitutkinta lopetetaan esitutkintalain 3 luvun 9 §:n
nojalla. Hallintovaliokunta ehdottaa 2 luvun 6 §:n
2 momentin muuttamista kuulumaan seuraavasti:
"Jos
epäillystä
rikoksesta
ei ole odotettavissa ankarampaa rangaistusta kuin sakkoa ja
sitä
on
kokonaisuudessaan pidettävä ilmeisen vähäisenä,
tullimies voi luopua esitutkinnan toimittamisesta tai jättää ilmoittamatta
asian syyttäjälle. Tullimies voi kuitenkin antaa
rikoksesta
epäiltynä olleelle
huomautuksen."
14 §. Tietojen saanti yksityiseltä ja julkiselta
yhteisöltä tai henkilöltä.
Voimassa olevaan tullilain 28 §:n 3 momenttiin
verrattuna hallituksen esityksen 14 §:n 1 momentissa
on ehdotettu sellaista muutosta, että Tullilla on oikeus
saada tietoja myös julkisilta yhteisöiltä.
Pykälän 1 momentin mukaan Tullilla on oikeus saada
yksityiseltä tai julkiselta yhteisöltä tai
henkilöltä yhteisön jäsentä,
tilintarkastajaa, toimitusjohtajaa, hallituksen tai hallintoneuvoston
jäsentä tai työntekijää velvoittavan
yritys-, pankki- tai vakuutussalaisuuden estämättä tarvittavat
tiedot tullirikoksen estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi.
Perustelujen (s. 31) mukaan käytännön
ongelmia tietojen saannissa on ilmennyt tilanteissa, joissa rekisterinpitäjänä on
julkinen yhteisö. Perusteluissa on mainittu momentin vastaavan
asiallisesti poliisilain 4 luvun 3 §:n 1 momenttia.
Lakivaliokunnan lausunnon mukaan hallituksen esityksen perusteluissa
esitetty näkemys muutoksen tarpeelle on hyväksyttävä,
mutta on kuitenkin huomattava, että ehdotettu muutos johtaa
poliisilaissa omaksutusta ratkaisusta poikkeamiseen. Poliisilaissa
on nimittäin säädetty erikseen 4 luvun
2 §:ssä poliisin oikeudesta saada tietoja "viranomaiselta
ja julkista tehtävää hoitamaan asetetulta
yhteisöltä". Tämä säännös
poikkeaa olennaisesti tietojen saantia yksityiseltä yhteisöltä tai
henkilöltä koskevasta poliisilain 4 luvun 3 §:stä.
Viimeksi mainitun säännöksen, joka siis
on periaatteellisena mallina ehdotetulle 1. lakiehdotuksen 2 luvun
14 §:lle, mukaan tietojen saantia ei ole rajoitettu
millään muulla tavalla kuin luettelemalla ne salassapitoperusteet
(yritys-, pankki- ja vakuutussalaisuus), jotka voidaan sivuuttaa.
Sitä vastoin poliisilain 4 luvun 2 §:n
1 momentin mukaan voidaan sivuuttaa periaatteessa mikä tahansa
salassapitoperuste ("...salassapitovelvollisuuden estämättä…").
On huomattava, että poliisilain pykälässä on
tiedonsaantioikeutta rajoitettu toisella tavalla: poliisilla on
oikeus saada tiedot ja asiakirjat, "jollei sellaisen tiedon
tai asiakirjan antamista poliisille tai tietojen käyttämistä todisteena
ole laissa nimenomaisesti kielletty tai rajoitettu".
Todettujen rajoitusten merkitys on lakivaliokunnan lausunnon
perusteella vaikeaselkoinen kysymys. Hallintovaliokunta yhtyy lakivaliokunnan
lausunnosta ilmenevään johtopäätökseen,
että säännökset, jotka koskevat
poliisin ja muiden viranomaisten oikeutta saada tietoja toisilta
viranomaisilta, kaipaavat saadun selvityksen perusteella uudelleenpohdintaa,
jota ei ole mahdollista suorittaa nyt vireillä olevan uudistushankkeen
yhteydessä.
16 §. Ilmaisukielto.
Ehdotetun lain 2 luvun 16 §:ssä säädetään
ilmaisukiellosta esitutkinnassa. Esityksen perusteluiden (s. 33)
mukaan ehdotettu sääntely vastaa asiallisesti,
mitä ilmaisukiellosta säädetään
esitutkintalain 11 luvun 5 §:ssä. Asianlaita
ei kuitenkaan ole lakivaliokunnan lausunnon mukaan näin.
Esitutkintalain säännöksen mukaan ilmaisukielto
voidaan antaa esitutkintavaiheessa, mutta ei tätä ennen,
kuten hallituksen esityksessä toisaalla todetaan (s. 33—34).
Saadun selvityksen perusteella säännöksen tarkoituksena
on laajentaa ilmaisukiellon asettamismahdollisuus koskemaan myös
tiedusteluvaiheen tiedonhankintaa. Ilmaisukielto voitaisiin antaa
sekä ennen esitutkintakynnyksen ylittymistä että esitutkintavaiheen
aikana. Säännös on hallituksen esityksen
mukaan tärkeä sen vuoksi, että sillä turvataan
Tullin mahdollisuus selvittää tapausten taustoja
esimerkiksi tutkinnan suuntaamiseksi vaarantamatta kuitenkaan mahdollista
myöhemmin käynnistettävää esitutkintaa.
Lakivaliokunta kiinnittää lausunnossaan huomiota
siihen, että säännöksessä ei,
toisin kuin esitutkintalain 11 luvun 5 §:ssä,
säädetä ilmaisukiellosta syyteharkinnan
aikana. Lakivaliokunta pitää tätä epäkohtana
ja katsoo, että säännökseen
on syytä lisätä esitutkintalain 11 luvun 5 §:n
mukainen säännös siitä, että syyteharkinnan
aikana ilmaisukiellosta päättää syyttäjä. Tämä vastaa
toimivallanjakoa esitutkintaviranomaisen ja syyttäjän
välillä, eikä siitä poikkeamiselle
Tullin toimiessa esitutkintaviranomaisena ole perusteita. Hallintovaliokunta
yhtyy lakivaliokunnan kantaan ja ehdottaa 2 luvun 16 §:n 1 momentin
muuttamista kuulumaan seuraavasti:
"Jos Tullin suorittamassa tiedonhankinnassa
henkilölle ilmaistaan muita kuin häntä itseään
koskevia rikostiedusteluun tai tutkintaan liittyviä seikkoja,
pidättämiseen oikeutettu tullimies voi kieltää häntä ilmaisemasta
niitä sivullisille.
Syyteharkinnan aikana ilmaisukiellosta päättää syyttäjä esitutkintalain
11 luvun 5 §:n mukaisesti."
3 luku. Salainen tiedonhankinta
4 §. Televalvonta ja sen edellytykset.
Pykälän 1 momentti sisältää televalvonnan
ja tunnistamistiedon määritelmät. Televalvonnan
määritelmässä viitataan viestintämarkkinalakiin
(393/2003), joka on kumottu 1 päivänä tammikuuta
voimaan tulleella tietoyhteiskuntakaarella (917/2014). Tämän
vuoksi televalvonnan käsitteen määritelmässä on
tarpeen viitata viestintämarkkinalain sijasta tietoyhteiskuntakaareen.
Tunnistamistiedon määritelmässä viitataan
puolestaan sähköisen viestinnän tietosuojalain
(516/2004) 2 §:n 8 kohtaan.
Koska myös kyseinen laki on tullut kumotuksi, on viittaus
muutettava kohdistumaan tältä osin tietoyhteiskuntakaaren
3 §:n 40 kohtaan mukautettuna kyseisen lainkohdan
sanamuotoon.
6 §. Televalvonnasta päättäminen.
Ehdotettu laki rikostorjunnasta Tullissa on hallituksen esityksen
mukaan tarkoitettu säädettäväksi
uutta poliisilakia ja uutta pakkokeinolakia esikuvana käyttäen
(HaVM 42/2014 vp, LaVM 44/2010 vp).
Hallituksen esityksessä on kuitenkin jäänyt
huomioimatta näihin lakeihin niiden säätämisen
jälkeen tehdyt muutokset. Tämän vuoksi
ehdotetun 3 luvun 6 §:n 4 momentti, joka koskee televalvontaluvan
antamista ja asiaa koskevan päätöksen
ajallista kestoa, on johdonmukaista muotoilla voimassa olevan poliisilain 5
luvun 10 §:n 5 momenttia (laki 1168/2013)
ja pakkokeinolain 10 luvun 9 §:n 3 momenttia (laki1146/2013)
vastaavalla tavalla seuraavasti:
"Lupa voidaan antaa ja päätös
tehdä enintään kuukaudeksi kerrallaan
ja
lupa tai päätös voi koskea myös
luvan antamista tai päätöksen tekemistä edeltänyttä määrättyä
aikaa,
joka voi olla kuukautta pidempi."
9 §. Suunnitelmallinen tarkkailu ja sen edellytykset.
Säännösehdotuksen on tarkoitettu
vastaavan poliisilain 5 luvun 13 §:ää (1168/2013)
ja pakkokeinolain 10 luvun 12 §:ää. Mainitun
tarkoituksen toteuttamiseksi lakiehdotuksen 9 §:n 1
momenttia hallintovaliokunta ehdottaa muutettavaksi kuulumaan seuraavasti:
"Tarkkailulla tarkoitetaan tiettyyn henkilöön
salaa kohdistettavaa havaintojen tekemistä tiedonhankintatarkoituksessa. Tarkkailussa
voidaan
rikoslain 24 luvun 6 §:n estämättä
käyttää näköhavaintojen tekemiseen
tai tallentamiseen kameraa tai muuta sellaista teknistä laitetta."
Ehdotetun 9 §:n 4 momentin toisesta virkkeestä on
lisäksi syytä poistaa "myöskään"-sana,
jota ei ole vastaavassa poliisilain 5 luvun 13 §:n 4 momentissa
(1168/2013) eikä pakkokeinolain
10 luvun 12 §:n 4 momentissa (806/2011). "Myöskään"-sana
ehdotetussa yhteydessä antaa sellaisen virheellisen vaikutelman,
että tarkkailussa ja suunnitelmallisessa tarkkailussa olisi
aina kyse teknisen laitteen käyttämisestä.
11 §. Peitelty tiedonhankinta ja sen edellytykset.
Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan
Tulli saa käyttää peiteltyä tiedonhankintaa
tullirikoksen estämiseksi momentissa tarkemmin mainituin
edellytyksin. Perustelujen (s. 44) mukaan Tulli saisi käyttää peiteltyä tiedonhankintaa
rikoksen estämiseksi, mutta myös selvittämiseksi.
Säännöksen perustelut ovat tältä osin
virheelliset, koska lakiteksti rajaa Tullin toimivallan rikoksen
estämiseen.
Perustuslakivaliokunta on tarkastellut lakiehdotuksen 3. luvun
13 §:n kohdalla teknisen kuuntelun edellytyksiä.
Lausunnossaan perustuslakivaliokunta on päätynyt
siihen johtopäätökseen, että salakuljetus
voidaan sisällyttää teknisen kuuntelun
perusterikoksiin siten, että tekninen kuuntelu rajataan
tapauksiin, joissa on kyse suunnitelmalliseen, järjestäytyneeseen, ammattimaiseen,
jatkuvaan tai toistuvaan rikolliseen toimintaan liittyvästä salakuljetuksesta. Vastaava
muutostarve sisältyy peiteltyä tiedonhankintaa
koskevaan 1. lakiehdotuksen 3 luvun 11 §:n 2 momentin 3
kohtaan, jossa tosin ei ole kysymys varsinaisesta puuttumisesta
luottamuksellisen viestin salaisuuteen, vaan yleisemmin perustuslain
10 §:n 1 momentissa säädettyyn
yksityiselämän suojaan puuttumisesta. Tämän vuoksi
peitellyn tiedonhankinnan oikeuttaminen salakuljettamisen estämiseksi
on perusteltua rajata samalla tavalla kuin teknisessä kuuntelussa.
Hallintovaliokunta ehdottaa 1. lakiehdotuksen 3 luvun 11 §:n
2 momentin 3 kohdan muuttamista perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla.
Peitellyllä tiedonhankinnalla tarkoitetaan 11 §:n
mukaan tiettyyn henkilöön kohdistuvaa lyhytkestoisessa
vuorovaikutuksessa tapahtuvaa tiedonhankintaa, jossa tullimiehen
tehtävän salaamiseksi käytetään
vääriä, harhauttavia tai peiteltyjä tietoja.
Ehdotetun 3 momentin mukaan peitelty tiedonhankinta ei ole sallittua asunnossa
edes asunnonhaltijan myötävaikutuksella. Tämä rajaus
vastaa poliisilain 5 luvun 15 §:n 3 momenttia
ja pakkokeinolain 10 luvun 14 §:n 3 momenttia.
Hallintovaliokunta tähdentää, että perustuslakivaliokunta
on pitänyt uuden pakkokeinolain eduskuntakäsittelyn
yhteydessä asiaa koskevan maininnan lisäämistä lakiin
perustuslaissa turvatun kotirauhan suojan kannalta välttämättömänä (PeVL
66/2010 vp, s. 8).
Esityksen perusteluissa (s. 44) lausutaan, että peitellyssä tiedonhankinnassa
saattaa syntyä tilanteita, joissa tiedonhankinnan paljastumisen estämiseksi
tiedonhankintaa suorittavan virkamiehen tulee käyttäytyä luontevasti,
jolloin toimintaan saattaa tapauskohtaisesti liittyä tarve käydä lyhytaikaisesti
asunnossa. Hallintovaliokunta korostaa, että säädettävän
lain nojalla peitelty tiedonhankinta ei ole sallittua asunnossa. Asiantilaa
ei voida lakiehdotuksen perusteluilla muuttaa.
13 §. Tekninen kuuntelu ja sen edellytykset.
Hallintovaliokunta toteaa, että ehdotettu pykälä on
tarkoitettu vastaamaan poliisilain 5 luvun 17 §:ää ja
pakkokeinolain 10 luvun 16 §:ää. Tämän
vuoksi 13 §:n 1 momentin alkuun on syytä lisätä maininta
rikoslain 24 luvun 5 §:stä. Myös ehdotetun
lain johdonmukaisuus vaatii lisäyksen tekemistä,
sillä teknistä katselua ja sen edellytyksiä koskevassa
ehdotetussa 3 luvun 15 §:ssä on
vastaavan kaltainen maininta rikoslain 24 luvun 6 §:stä.
Hallintovaliokunta ehdottaa 3 luvun 13 §:n 1 momentin
muuttamista kuulumaan seuraavasti:
"Teknisellä kuuntelulla tarkoitetaan
rikoslain
24 luvun 5 §:n estämättä
tietyn henkilön
sellaisen keskustelun tai viestin, joka ei ole ulkopuolisten tietoon
tarkoitettu ja johon keskusteluun kuuntelija ei osallistu, kuuntelua,
tallentamista ja muuta käsittelyä teknisellä laitteella,
menetelmällä tai ohjelmistolla keskustelun tai
viestin sisällön tai sen osapuolten taikka 4 momentissa
tarkoitetun henkilön toiminnan selvittämiseksi."
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 3 luvun 13 §:ssä ehdotetaan
säädettäväksi teknisestä kuuntelusta,
jolla tarkoitetaan tietyn henkilön sellaisen keskustelun
tai viestin, joka ei ole ulkopuolisten tietoon tarkoitettu ja johon
keskusteluun kuuntelija ei osallistu, kuuntelua, tallentamista ja
muuta käsittelyä teknisellä laitteella, menetelmällä tai
ohjelmistolla keskustelun tai viestin sisällön
tai sen osapuolten taikka laissa tarkoitetun henkilön toiminnan
selvittämiseksi.
Kysymys on luottamukselliseksi tarkoitetun viestin sisällön
selvittämisestä, minkä johdosta perustuslakivaliokunta
on arvioinut sääntelyn perustuslainmukaisuutta
perustuslain 10 §:n 2 ja 3 momentissa turvatun luottamuksellisen
viestin salaisuuden kannalta.
Ehdotetun 3 luvun 13 §:n mukaisia teknisen kuuntelun
perusterikoksia ovat: 1) tullirikokset, joista säädetty
ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta; 2) tullirikokseksi katsottava huumausainerikos; 3) salakuljetus;
ja 4) törkeä tulliselvitysrikos. Lausunnossaan
perustuslakivaliokunta on päätynyt siihen, että salakuljetusta
lukuun ottamatta mainitut perusterikokset ovat valtiosääntöoikeudellisesti
ongelmattomia.
Sen sijaan ehdotetun 13 §:n 3 momentin 3 kohdassa
mainittu salakuljetus on näitä asteikoltaan lievempi
rikos. Salakuljetuksesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen
enintään kahdeksi vuodeksi. Kyse on yleisluonteinen
tavaran laittoman maahantuonnin tai maasta viennin kriminalisointi
ilman, että kyse olisi välttämättä erityisen
vakavasta teosta. Salakuljetusta ei siten lähtökohtaisesti
voida pitää yksilön tai yhteiskunnan
turvallisuutta vaarantavana rikoksena. Sääntelyn
arvioinnissa on kuitenkin perustuslakivaliokunnan mielestä syytä ottaa
huomioon yhtäältä perustuslaissa turvattu
luottamuksellisen viestin salaisuuden suoja ja toisaalta tämän
oikeuden tietynasteista rajoittamista puoltavat vakavien rikosten
selvittämisintressiin ja rikosoikeudellisen järjestelmän
uskottavuuteen liittyvät hyväksyttävät
ja yhteiskunnallisesti painavat perusteet. Tästä syystä perustuslakivaliokunta
katsoo, että salakuljetus täyttää perustuslain
10 §:n 3 momentissa asetetut vaatimukset, jos sitä harjoitetaan
osana järjestäytynyttä rikollisuutta
tai muutoin suunnitelmallisesti, ammattimaisesti tai laajassa mittakaavassa.
Sääntelyn ongelmallisuuden poistamiseksi hallintovaliokunta
ehdottaa, että tekninen kuuntelu salakuljetusrikoksissa
rajataan tapauksiin, joissa on kyse suunnitelmalliseen, järjestäytyneeseen,
ammattimaiseen, jatkuvaan tai toistuvaan rikolliseen toimintaan
liittyvästä salakuljetuksesta. Tämä vastaa
perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella (PeVL
67/2010 vp, PeVL 33/2013
vp) säädettyä peiteltyä tiedonhankintaa
koskevan poliisilain 5 luvun 15 §:n 6 kohdassa varkauden
ja kätkemisrikoksen osalta omaksuttua sääntelymallia.
17 §. Tekninen seuranta ja sen edellytykset.
Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan Tulli saisi
tullirikoksen estämiseksi kohdistaa rikoksen kohteena olevaan
tai "henkilön oletettavasti hallussa olevaan tai
käyttämään" esineeseen,
aineeseen tai omaisuuteen teknistä seurantaa tietyin edellytyksin.
Samaa ilmaisua käytetään poliisilain
5 luvun 21 §:n 2 momentissa ja pakkokeinolain
10 luvun 21 §:n 2 momentissa. Esityksen perustelujen
(s. 51) mukaan sen soveltamisalaan kuuluisivat myös
tilanteet, joissa esine ei ole vielä henkilön
hallussa, mutta perustellusti voidaan sen olettaa päätyvän
hänelle myöhemmin. Samanlainen tulkinta on esitetty
poliisilain ja pakkokeinolain pohjana olleissa hallituksen esityksissä (HE
224/2010 vp, s. 110 ja HE 222/2010
vp, s. 334). Hallintovaliokunta pitää tarpeellisena
teknisen seurannan mahdollistamista tällaisissakin tilanteissa,
mutta käytetty kielellinen ilmaisu ei ilmennä perusteluissa
mainittua tarkoitusta. "Henkilön käyttämä esine" viittaa
kielellisesti nykyhetkeen ja menneisyyteen, mutta ei tulevaisuuteen.
Hallintovaliokunta ehdottaa 17 §:n 2 momentin
sääntelyn tarkentamista ilmaisulla "haltuun
todennäköisesti tulevaan".
19 §. Tekninen laitetarkkailu ja sen edellytykset.
Ehdotettu pykälä on laadittu poliisilain 5
luvun 23 §:n ja pakkokeinolain 10 luvun 23 §:n
mallin mukaisesti. Kohteena voi 19 §:n 3 momentin
perustelujen (s. 53) mukaan olla myös laite tai ohjelmisto,
jota henkilö ei vielä käytä,
mutta tulee tulevaisuudessa käyttämään.
Pykälän 3 momentin lopun muotoilu on tältä osin
seuraava: "Tulli saa kohdistaa teknistä laitetarkkailua
henkilön todennäköisesti käyttämään
tietokoneeseen tai muuhun vastaavaan tekniseen laitteeseen taikka sen
ohjelmiston toimintaan." Hallintovaliokunta katsoo, ettei
säännöksen ilmaisu ole kielellisesti yhtä ongelmallinen
kuin ehdotetussa 3 luvun 17 §:ssä,
mutta siteeratussa virkkeessä on kuitenkin syytä käyttää ilmaisua "mainitun
henkilön".
24 §. Peitetoiminnan toteuttaminen.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Tullin
rikostorjunnassa on uusina toimivaltuuksina mahdollista käyttää peitetoimintaa
ja valeostoa. Ehdotuksen mukaan Tullin rikoksentorjunta ei itse
voi toteuttaa peitetoimintaa (1. lakiehdotuksen 3 luvun 24 §)
tai valeostoa (1. lakiehdotuksen 3 luvun 33 §) lukuun ottamatta
yksinomaan tietoverkossa tapahtuvaa peitetoimintaa ja yksinomaan tietoverkossa
tapahtuvaa valeostoa. Pääasiallisesti peitetoimintaa
ja valeostoa toteuttaisi poliisi poliisilain säännösten
mukaisesti, mutta ehdotetun lain 3 luvun 28 §:n 1 momentin
ja 34 §:n 1 momentin mukaan Tullin rikoksentorjunnan päällikkö päättäisi
peitetoiminnasta ja valeostosta sekä niiden toteuttamista
koskevan pyynnön esittämisestä.
Ehdotettu sääntely sisältää kuitenkin
mahdollisuuden tullimiehen osallistumisesta rikoksen estämiseksi
tai selvittämiseksi suoritettavaan peitetoiminnan toteutukseen
poliisin esittämästä pyynnöstä (1.
lakiehdotuksen 3 luvun 24 §:n 2 momentti). Tällöin
tullimiehen oikeuksiin ja velvollisuuksiin sovellettaisiin, mitä poliisilain 5
luvun 28—30 §:ssä ja pakkokeinolain 10
luvun 27—29:ssä säädetään
poliisimiehen oikeuksista ja velvollisuuksista.
Ehdotettua sääntelyä perustuslakivaliokunta on
tältä osin tarkastellut lausunnossaan perustuslain
2 §:n 3 momentin näkökulmasta, jonka mukaan
julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin ja
kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Perustuslakivaliokunta
on
aikaisemmassa käytännössään
suhtautunut pidättyväisesti mahdollisuuteen poiketa
toimivaltaisia viranomaisia koskevista lain säännöksistä.
Lähtökohtana on, että erityisesti perusoikeuskytkentäisen
sääntelyn yhteydessä toimivaltaisen viranomaisen
tulisi ilmetä laista yksiselitteisesti tai muuten täsmällisesti
tai että ainakin viranomaisten toimivaltasuhteiden lähtökohdat
samoin kuin toimivallan siirtämisen edellytykset ilmenevät
laista riittävän täsmällisesti (esim. PeVL
9/2014 vp, s. 3/II, PeVL 3/2014
vp, s. 4/I, PeVL 32/2012 vp,
s. 6 ja PeVL 2/2012 vp, s. 3).
Ehdotetussa 3 luvun 24 §:n 2 momentissa säädetään
tullimiehen osallistumisesta rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi
suoritettavan peitetoiminnan toteutukseen. Säännöksen
sanamuodon perusteella on ilmeisesti mahdollista, että tullimies
voisi poliisin pyynnöstä osallistua myös
muita kuin tullirikoksia koskevaan peitetoimintaan. Toisaalta tullimies
käyttäisi näissä tilanteissa
poliisilain ja pakkokeinolain mukaisia toimivaltuuksia, jolloin
esimerkiksi tullimiehen rikoksentekokieltoa arvioitaisiin eri perustein
kuin ehdotetun lain mukaisesti. Sääntelyä hallintovaliokunta
ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta täsmennettäväksi
siten, että tullimiehen toimivaltuus 2 momentin mukaisissa
tilanteissa rajoittuu tullirikosten estämiseen tai selvittämiseen
ja tullimies ei yksinomaan poliisin pyynnöstä peitetoimintaan
osallistuessaan muuttuisi peitetoimintaa toteuttavaksi poliisiksi.
30 §. Ratkaisu peitetoiminnan edellytyksistä.
Ehdotettu pykälä vastaa perustelujen mukaan
soveltuvin osin poliisilain 5 luvun 33 §:ää.
Perusteluissa on (s. 59) lisäksi todettu, että jos
poliisin toteuttamalla, tullirikoksen estämiseksi suoritetulla
peitetoiminnalla saatua tietoa olisi tarkoitus käyttää oikeudenkäynnissä syyllisyyttä
tukevana
selvityksenä, poliisille pyynnön peitetoiminnasta
esittäneen tullimiehen eli Tullin rikostorjunnan päällikön
olisi saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi, olivatko ehdotetun
lain 3 luvun 23 §:n 2 momentissa tarkoitetut peitetoiminnan
edellytykset olemassa.
Poliisilain 5 luvun 28 §:n 2 momentin mukaan
siinä tarkoitettua peitetoimintaa saadaan käyttää rikoksen
estämiseksi ja poliisilain 5 luvun 3 §:n
mukaan myös siinä lueteltujen vakavien rikosten
paljastamiseksi (HE 224/2010 vp, s.
114). Poliisin suorittamasta peitetoiminnasta esitutkinnassa eli
rikoksen selvittämisessä säädetään
sitä vastoin pakkokeinolain 10 luvussa. Nyt ehdotetussa
laissa säädettäisiin "23 §:n
2 momentissa tarkoitetulla peitetoiminnalla" saadusta tiedosta.
Viitatussa momentissa puolestaan säädetään
henkilöön tullirikoksen estämiseksi ja
selvittämiseksi kohdistettavasta peitetoiminnasta. Näin
ollen epäselväksi jää, soveltuuko
ehdotettu 3 luvun 30 § siten kaikkeen peitetoiminnalla
saatuun tietoon vai perustelujen mukaisesti vain rikoksen estämiseksi
suoritetulla peitetoiminnalla saatuun tietoon.
Pakkokeinolain 10 luvun 32 §:ssä on
säännös vastaavasta velvollisuudesta
saattaa kysymys peitetoiminnan edellytysten olemassaolosta tuomioistuimen
ratkaistavaksi. Sen mukaan asia on aina saatettava tuomioistuimeen,
ei vain siinä tapauksessa, että tietoja on tarkoitus
käyttää oikeudenkäynnissä syyllisyyttä tukevana
selvityksenä. Peitetoimintaan kuuluvaa tiedonhankintaa ei
saa edes aloittaa ennen kuin tuomioistuin on ratkaissut asian (HE 222/2010
vp, s. 343). Poliisilaissa ja ehdotetussa laissa rikostorjunnasta Tullissa
on sitä vastoin kyse jälkikäteisestä tuomioistuinkontrollista,
johon tulee ryhtyä vain silloin, kun tietoa on tarkoitus
käyttää oikeudenkäynnissä sanotuin
tavoin. Ehdotetusta 3 luvun 23 §:n 2 momentista
ja pakkokeinolain 10 luvun 32 §:stä päätellen
on kuitenkin johdonmukaista katsoa, että nyt ehdotetun
lain tuomioistuinkontrolli on tarkoitettu myös tapauksiin,
joissa tietoja on hankittu peitetoiminnalla rikoksen selvittämiseksi.
Lakivaliokunnan lausuntoon viitaten hallintovaliokunta toteaa hallituksen
esityksen perustelujen (s. 59) antavan asiasta harhaanjohtavan kuvan.
Hallintovaliokunta ehdottaa, että 3 luvun 30 §:n
säännös muutetaan edellä mainituilla
perusteilla kuulumaan seuraavasti:
"Jos 23 §:n 2 momentissa tarkoitetulla peitetoiminnalla
tullirikoksen
estämiseksi
saatua tietoa on tarkoitus käyttää oikeudenkäynnissä syyllisyyttä tukevana selvityksenä,
toiminnasta päättäneen tullimiehen on
saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi, olivatko 23 §:n
2 momentissa tarkoitetut peitetoiminnan edellytykset olemassa.
Jos
kyse on peitetoiminnasta tullirikoksen selvittämiseksi,
mainittujen edellytysten käsilläolo on aina saatettava
tuomioistuimen käsiteltäväksi."
33 §. Valeoston toteuttaminen.
Edellä 3 luvun 24 §:n 2 momentin yksityiskohtaisissa
perusteluissa lausuttuun viitaten hallintovaliokunta ehdottaa vastaavien
muutosten tekemistä valeoston toteuttamista koskevan 3
luvun 33 §:n 2 momenttiin. Erityisesti koulutetun tullimiehen
toimivaltuus osallistua poliisin pyynnöstä valeostoon
koskee vain tullirikoksen estämistä tai selvittämistä.
39 §. Tietolähdetoiminta ja tietolähteen
ohjatun käytön edellytykset.
Ehdotetun 3 luvun 39 §:n 1 momentin mukaan tietolähdetoiminnalla
tarkoitetaan muuta kuin satunnaista luottamuksellista, Tullille
laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi
merkityksellisten tietojen vastaanottamista tulli- ja muun esitutkintaviranomaisen
ulkopuoliselta henkilöltä.
Tullille kuuluu rikostorjunnan lisäksi myös muita
tehtäviä, kuten tullin ja eräiden verojen määräämiseen
liittyviä tehtäviä. Hallituksen esityksessä ei
ole esitetty perusteita ulottaa tietolähdetoimintaa tällaisiin
tehtäviin. Lakivaliokunta ei siten pidä lausunnossaan
säännöstä asianmukaisena. Tietolähdetoiminnan
tulee rajoittua rikosten estämiseen ja selvittämiseen vastaavalla
tavalla kuin esimerkiksi luvun 32 §:ssä.
Pykälän perusteluissakaan ei ole esitetty muita
kuin rikostorjuntaan liittyviä näkökohtia
(HE, s. 63; ks. myös yleisperusteluista esim. s. 14 ja
17—18). Hallintovaliokunta ehdottaa lakivaliokunnan lausunnon
johdosta 3 luvun 39 §:n 1 momentin muuttamista
kuulumaan seuraavasti:
"Tietolähdetoiminnalla tarkoitetaan muuta
kuin satunnaista luottamuksellista, Tullille laissa säädettyjen
tullirikostorjuntatehtävien
hoitamiseksi
merkityksellisten tietojen vastaanottamista tulli- ja muun esitutkintaviranomaisen
ulkopuoliselta henkilöltä (tietolähde)."
41 §. Tietolähteen ohjatusta käytöstä päättäminen.
Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan päätös
voidaan antaa enintään kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan.
Näin on säädetty alun perin myös
poliisilain 5 luvun 42 §:n 2 momentissa ja pakkokeinolain
10 luvun 40 §:n 2 momentissa. Näitä lainkohtia
on kuitenkin muutettu laeilla 1168/2013 ja 1146/2013 niin,
että päätös voidaan antaa enintään
kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan. Sama enimmäismääräaika
on ollut tarkoitus säätää myös
lakiin rikostorjunnasta Tullissa, minkä vuoksi ehdotettua
2 momenttia tulee muuttaa. Lisäksi pykälän
3 momentin 4 kohta "toimenpiteen perusteena oleva tullirikos" on syytä muuttaa
poliisilain 5 luvun 42 §:n 3 momentin 4 kohtaa
(L 1168/2013) vastaavasti muotoon "toimenpiteen
peruste" (ks. muutoksen perusteluista HaVM 20/2013
vp, s. 3).
43 §. Valvotusta läpilaskusta päättäminen.
Ehdotetun pykälän perustelujen (s. 66) mukaan
pykälä vastaisi asiallisesti poliisilain 5 luvun 44 §:ää.
Poikkeuksena siitä ehdotettu pykälä ulotettaisiin
perustelujen mukaan soveltumaan myös rikoksen selvittämisessä käytettävään
valvottuun läpilaskuun. Lakivaliokunta toteaa, ettei tämä seikka
ilmene ehdotetusta 3 luvun 43 §:stä.
Päinvastoin 3 luvun 42 §:n 2 momentissa on ehdotettu
säädettäväksi, että Tulli
saa käyttää valvottua läpilaskua
nimenomaan tietynlaisten rikosten estämiseksi. Hallintovaliokunta
toteaa tässä yhteydessä ainoastaan, ettei
perusteluilla voida laajentaa valvotun läpilaskun käyttöalaa rikosten
selvittämiseen.
53 §. Ylimääräisen tiedon
käyttäminen.
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 3 luvun 52 §:n
mukaan ylimääräisellä tiedolla
tarkoitetaan televalvonnalla, tukiasematietojen hankkimisella ja
teknisellä tarkkailulla saatua tietoa, joka ei liity rikokseen
tai vaaran torjumiseen taikka joka koskee muuta rikosta kuin sitä,
jonka estämistä varten lupa on annettu tai päätös
on tehty. Ehdotuksen 53 §:n 1 momentin mukaan ylimääräistä tietoa
saa käyttää tullirikoksen selvittämisessä,
jos tieto koskee sellaista tullirikosta, jonka estämisessä olisi
saatu käyttää sitä lain 3 luvun
mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu. Momentissa
sallittaisiin ylimääräisen tiedon käyttö myös
muun rikoksen selvittämisen yhteydessä, jos rikoksesta
säädetty ankarin rangaistus on vähintään
kaksi vuotta vankeutta ja jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen
selvittämiselle.
Ehdotus on valtiosääntöoikeudellisesti
ongelmallinen, koska siinä ei ole huomioitu perustuslakivaliokunnan
poliisilain sekä esitutkinta- ja pakkokeinolain muutosesityksiä koskevia
tuoreita lausuntoja (PeVL 32/2013 vp ja PeVL 33/2013
vp). Mainituissa lausunnoissa perustuslakivaliokunta on
tarkastellut laajasti poliisilakiin ja pakkokeinolakiin ehdotettuja
ylimääräisen tiedon käyttöä koskevia
säännöksiä (PeVL 32/2013
vp, s. 5—7 ja PeVL 33/2013
vp, s. 5—7). Perustuslakivaliokunta on kyseisissä lausunnoissa
pitänyt poliisi- ja pakkokeinolakiin ehdotettua kahden
vuoden enimmäisrangaistusvaatimusta ongelmallisena, koska
se toisi sääntelyn piiriin useita sellaisia rikoksia,
joita ei voida pitää perustuslain 10 §:n
3 momentissa tarkoitettuina yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta
tai kotirauhaa vaarantavina rikoksina. Perustuslakivaliokunta on
edellyttänyt sääntelyä muutettavaksi
siten, että edellytyksenä oleva enimmäisrangaistus
on korkeampi. Perustuslakivaliokunnan mukaan hyväksyttävää ylimääräisen
tiedon käyttämisen osalta on, jos rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kolme vuotta.
Estettä ei ole kuitenkaan sille, että säännöksen
piiriin otetaan joitakin sellaisia yksittäisiä rikoksia,
joiden enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta, mutta
jotka kuitenkin vakavuusasteeltaan rinnastuvat edellä mainittuihin rikoksiin
ja jotka täyttävät perustuslain 10 §:n
3 momentissa asetetut vaatimukset (PeVL 32/2013
vp, s. 7/I ja PeVL 33/2013
vp, s. 7/I).
Hallintovaliokunta ehdottaa 3 luvun 53 §:n muuttamista
siten, että se täyttää perustuslakivaliokunnan
edellyttämät vaatimukset.
Tältä osin on syytä todeta edellä lausuttua täydentäen,
että hallituksen esityksen perustelujen mukaan ylimääräisen
tiedon käyttämistä koskeva ehdotettu
pykälä on tarkoitettu vastaamaan asiallisesti
poliisilain 5 luvun 54 §:ää ja pakkokeinolain
10 luvun 56 §:ää. Näitä lakeja
on muutettu laeilla 1168/2013 ja 1146/2013.
Ehdotettu säännös eroaa niistä olennaisesti.
Ensinnäkin ne asiat, jotka on hallituksen esityksessä sisällytetty
pykälän 1 momenttiin, on poliisilain 5 luvun 54 §:ssä ja
pakkokeinolain 10 luvun 56 §:ssä jaettu
kolmeksi eri momentiksi. Näin on lain selkeyden parantamiseksi
syytä menetellä myös säädettävässä laissa
rikostorjunnasta Tullissa. Toiseksi poliisilain 5 luvun 54 §:n
2 momentin ja pakkokeinolain 10 luvun 56 §:n 2
momentin mukaan tapauksissa, joissa ylimääräisen
tiedon käyttömahdollisuus on sidottu rikoksesta
säädettyyn rangaistusasteikkoon, on vaatimukseksi
asetettu, että rikoksesta säädetty ankarin
rangaistus on vähintään kolme vuotta
vankeutta. Nyt käsiteltävänä olevassa
3 luvun 53 §:ssä rajaksi on ehdotettu
kahta vuotta, kuten edellä lausutusta ilmenee.
Hallintovaliokunta (HaVM 29/2013 vp)
ja lakivaliokunta (LaVM 17/2013 vp)
hyväksyivät mietinnöissään
niihin liittyvän perustuslakivaliokunnan kannan, ja sen
mukaisesti nykyisin voimassa olevat poliisilain 5 luvun 54 § ja
pakkokeinolain 10 luvun 56 § tulivat säädetyksi. Nyt
säädettäväksi ehdotetussa laissa
ei ole mahdollista poiketa tästä linjasta. Tämä ilmenee myös
käsiteltävänä olevaa hallituksen
esitystä koskevasta perustuslakivaliokunnan lausunnosta
(PeVL 49/2014 vp). Saadun selvityksen
mukaan nyt ehdotettuun lakiin ei ole myöskään
tarvetta säätää poikkeuksia
kolmen vuoden enimmäisrangaistuksen vaatimuksesta. Hallintovaliokunta
katsoo lakivaliokunnan tavoin, että ylimääräisen
tiedon käyttöä Tullissa koskeva 53 § tulee
muuttaa kuulumaan seuraavasti:
"Ylimääräistä tietoa
saa käyttää tullirikoksen selvittämisessä,
jos tieto koskee sellaista tullirikosta, jonka estämisessä olisi
saatu käyttää sitä tämän
luvun mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu. (Poist.)
Ylimääräistä tietoa
saa käyttää myös, jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
olevan erittäin tärkeä merkitys tullirikoksen
selvittämiselle ja rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kolme
vuotta vankeutta. (Uusi 2 mom.)
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
pääasian käsittelyn yhteydessä.
Ylimääräisen tiedon käyttämisen
kirjaamisesta esitutkintapöytäkirjaan säädetään
esitutkintalain 9 luvun 6 §:n 2 momentissa ja ilmoittamisesta
haastehakemuksessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain (689/1997) 5 luvun 3 §:n 1 momentin
8 kohdassa. (
Uusi 3 mom.)
Ylimääräistä tietoa
saa lisäksi käyttää aina tullirikoksen
estämiseksi, Tullin rikostorjunnan toiminnan suuntaamiseksi ja
syyttömyyttä tukevana selvityksenä.
(HE:n
2 mom.)
Ylimääräistä tietoa
saa käyttää myös hengelle, terveydelle
tai vapaudelle aiheutuvan merkittävän vaaran taikka
huomattavan ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
estämiseksi. Jos edellä mainitun vaaran tai vahingon
estäminen ei kuulu Tullin toimivaltaan, asia siirretään
viipymättä toimivaltaiselle viranomaiselle.
(HE:n
3 mom.)
Pakkokeinolain nojalla saadun ylimääräisen
tiedon
käyttämisestä
tullirikoksen estämiseen
säädetään
pakkokeinolain
10 luvun
56 §:ssä. (Uusi
6 mom., HE:n 5 mom.)"
54 §. Tietojen hävittäminen.
Pykälän 2 momentin perustelujen (s. 73) mukaan
ylimääräinen tieto voitaisiin 1 momentista
poiketen kuitenkin säilyttää ja tallettaa
rekisteriin, jos tieto koskisi ehdotetussa 53 §:n
1 momentissa tarkoitettua rikosta taikka jos rikos olisi tarpeen
rikoslain 15 luvun 10 §:ssä tarkoitetun
rikoksen estämiseksi. Hallintovaliokunta ehdottaa 3 luvun
53 §:ään ehdottamiensa muutosten
johdosta 54 §:n 2 momentissa viitattavan kokonaisuudessaan
mainittuun 53 §:ään, ei ainoastaan
sen 1 momenttiin. Lisäksi hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
ettei lakitekstissä ole lainkaan mainintaa jälkimmäisistä säilyttämis- ja
tallettamisperusteista eli rikoslain 15 luvun 10 §:stä.
55 §. Teknisen kuuntelun ja teknisen laitetarkkailun
keskeyttäminen.
Ehdotetun säännöksen viimeisen virkkeen
mukaan "ennen tiedonhankintakeinon käytön
keskeyttämistä saatuja tietoja saadaan kuitenkin
käyttää samoin edellytyksin kuin ylimääräistä tietoa
53 §:n mukaan".
Pakkokeinolakiin (HE 14/2013 vp)
ja poliisilakiin on aiemmin ehdotettu (HE 16/2013
vp) vastaavanlaista säännöstä.
Perustuslakivaliokunnan (PeVL 32/2013 vp ja PeVL
33/2013 vp) mukaan pykälässä ei
kuitenkaan ole kysymys laillisesti käytetyn salaisen tiedonhankintakeinon
sivutuotteesta, vaan tiedonhankintakeinolla saadun tiedon käytöstä tilanteessa,
johon tiedonhankintakeinoa ei ole hyväksytty käytettävän. Tällaisessa
tilanteessa saatua tietoa ei perustuslakivaliokunnan mielestä voida
rinnastaa ylimääräiseen tietoon. Poliisilain
5 luvun 56 §:n ja pakkokeinolain 10 luvun 58 §:n
viimeinen virke on tullut poistaa, minkä lakivaliokunta
ja hallintovaliokunta ovat toteuttaneet (HaVM 20/2013 vp ja LaVM
17/2013 vp). Hallintovaliokunta ehdottaa, että kyseinen
virke poistetaan myös nyt ehdotetusta 3 luvun 55 §:stä.
61 §. Korvaus teleyritykselle.
Pykälän 1 momentin mukaan teleyrityksellä on
oikeus saada valtion varoista korvaus tässä luvussa
tarkoitetusta viranomaisten avustamisesta ja tietojen antamisesta
aiheutuneista välittömistä kustannuksista
noudattaen viestintämarkkinalain 98 §:ää. Korvauksen
suorittamisesta päättää toimenpiteen
suorittanut Tullin rikostorjunnan yksikkö.
Koska viestintämarkkinalaki on kumottu uudella tietoyhteiskuntakaarella,
hallintovaliokunta ehdottaa 61 §:n 1 momentissa
viittauksen kohdistamista mainitun säännöksen
sijasta tietoyhteiskuntakaaren 299 §:ään.
4 luku. Vaitiolovelvollisuus ja vaitiolo-oikeus
1 §. Vaitiolovelvollisuus.
Ehdotetun pykälän 2 momentin perustelut (s.
79) ovat ristiriidassa ehdotetun lakitekstin kanssa. Momentin mukaan
1 momentissa säädetty vaitiolovelvollisuus olisi myös
sillä, joka on työsopimussuhteessa Tulliin "tai
joka on muutoin saanut tietoonsa Tullin salassa pidettävää tietoa".
Tämä tarkoittaa ketä tahansa ilman, että asianomaisella
edellytettäisiin olevan palvelus- tai vastaavaa suhdetta
Tulliin. Perusteluissa tätä kohtaa tarkoittaen
puhutaan henkilöstä, "joka hänelle
myönnettyjen valtuuksien nojalla tai muulla perusteella
suorittaa Tullille kuuluvaa tehtävää".
Tällä on tarkoitettu muun muassa konsultteja sekä toisia
viranomaisia. Perusteluissa ilmaistun rajauksen tulee ilmetä myös
lakitekstistä, kun tämä on haluttu oikeustila.
Tähän viittaa osaltaan myös 2 momentin
lakitekstin viimeinen virke: "Vaitiolovelvollisuus on voimassa
myös palvelussuhteen Tullissa päätyttyä."
Hallintovaliokunta ehdottaa sanamuodon täsmentämistä 4
luvun 1 §:n 2 momentissa lisäämällä toimeksiantosopimuksen
perusteella saadun tiedon salassapitovelvollisuuden momenttiin ja
poistamalla siitä muotoilun, joka "muutoin on
saanut tietoonsa".
5 luku. Erinäiset säännökset
4 §. Asetuksenantovaltuudet.
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 5 luvun 4 §:n
2 momentin 2 kohdan mukaan valtiovarainministeriön
asetuksella voidaan säätää takavarikoidun tavaran
luovuttamisesta, myymisestä, käyttämisestä ja
menettämisestä. Lakiehdotuksen 2 luvun 10 § puolestaan
sisältää perussäännöksen
takavarikoidun tavaran luovuttamisesta, myymisestä, käyttämisestä tai
menettämisestä.
Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että takavarikoidun
tavaran luovuttamista, myymistä, käyttämistä ja
menettämistä koskeva sääntely
on merkityksellinen perustuslain 15 §:ssä säädetyn
omaisuudensuojan kannalta. Sääntelyä on
arvioitava myös perustuslain 80 §:n 1
momentin kannalta. Sen mukaan asetuksia voidaan antaa perustuslaissa
tai muussa laissa säädetyn valtuuden nojalla.
Lailla on kuitenkin säädettävä yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Ministeriön
asetuksella voidaan antaa vain teknisluonteisia täydentäviä määräyksiä,
mutta laissa tulee olla riittävän täsmälliset
perussäännökset asiasta. Näillä perusteilla
hallintovaliokunta ehdottaa asetuksenantovaltuutta koskevaan 5 luvun
4 §:n 2 momentin johdantokappaleeseen lisättäväksi
täsmennyksen, että kysymys on "tarkempien" säännösten
antamisesta.
Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että ehdotetun 5 luvun 4 §:n 2 momentin 7 kohdassa
on viitattu väärään säännökseen
(2 luvun 3 §, pitää olla 2 luvun 5 §),
mutta perussäännöksessä jo olevan
asetuksenantovaltuutuksen vuoksi kohta on tarpeeton. Samoin 8 kohta
on tarpeeton, koska asetuksenantovaltuus ilmenee jo perussäännöksestä (2
luvun 14 §:n 5 momentti). Näin ollen hallintovaliokunta
ehdottaa mainittujen 7 ja 8 kohdan poistamista lakiehdotuksesta.
2. Laki tullilain muuttamisesta
17 c §.
Ehdotetun pykälän 1 momentin mukaan virkatehtävän
kohteena olevan henkilön liikkuma- tai toimintavapautta
saadaan rajoittaa tarkemmin säädetyin edellytyksin.
Perusteluissa on (s. 90—91) todettu, että pykälän
3 momentissa viitataan muun muassa tutkintavankeuslain säännöksiin.
Ehdotetussa laissa ei kuitenkaan ole tällaista viittausta — eikä 3 momenttia
ylipäänsäkään.
4. Laki rajavartiolain muuttamisesta
44 §. Esitutkinnan siirtäminen toiselle esitutkintaviranomaiselle.
Teknisenä huomiona hallintovaliokunta toteaa, että rajavartiolain (578/2005)
44 §:ää on muutettu 1.10.2014
voimaan tulleella lailla 749/2014, mikä tulee
ottaa huomioon hallituksen esitykseen sisältyvän
rajavartiolain 44 §:n 1 momentin muotoilussa.
Sanottu merkitsee myös pykälän otsikon
muuttamista muotoon "Rikoksen ennalta estämisen
ja selvittämisen siirtäminen poliisille tai Tullille" ja
lisäksi johtolauseen tarkistamista.
5. Laki poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta
annetun lain muuttamisesta
4 §. Menettely kansainvälisen valvotun läpilaskun
toteuttamisessa.
Valvotusta läpilaskusta, sen edellytyksistä ja
päätöksenteosta Rajavartiolaitoksessa
säädetään rajavartiolain
uudessa 43 a §:ssä (laki 749/2014).
Tämän vuoksi ehdotetun 4 §:n
4 momentin viittaus tulee muuttaa kohdistumaan 41 §:n
sijasta uuteen 43 a §:ään.
6. Laki pakkokeinolain muuttamisesta
10 luku. Salaiset pakkokeinot
14 §, Peitelty tiedonhankinta ja sen edellytykset.
Lailla 1069/2014 on muutettu 14 §:n
2 momenttia, minkä vuoksi kyseinen muutos on otettava huomioon
lakiehdotuksen 14 §:n 2 momentin 4 kohdassa. Lisäksi
johtolausetta on tarpeen tarkistaa.
65 §. Salaisten pakkokeinojen käytön
valvonta.
Ehdotettu 2 momentin muutos on muotoiltu epäjohdonmukaisesti.
Ehdotuksen mukaan sisäasiainministeriön "on
annettava" vuosittain eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomus
muun muassa salaisten pakkokeinojen käytöstä,
kun taas valtiovarainministeriö "antaa" vastaavan kertomuksen.
Erilaiseen ilmaisutapaan ei ole asiallista perustetta. Säännöksessä on
myös käytetty sisäministeriön
vanhaa nimeä sisäasiainministeriö. Ehdotuksesta
ei myöskään ilmene, kenelle valtiovarainministeriö kertomuksen
antaa. Valiokunnan mielestä säännöksen
2 momentti tulee muuttaa kuulumaan seuraavasti:
"Sisäministeriön
ja
valtiovarainministeriön
on annettava eduskunnan
oikeusasiamiehelle vuosittain kertomus salaisten pakkokeinojen ja
niiden suojaamisen käytöstä ja valvonnasta.
(Poist.)"
10. Laki sähköisen viestinnän tietosuojalain 36 §:n
muuttamisesta
Sähköisen viestinnän tietosuojalaki
(516/2004) on kumottu vuoden 2015 alusta
voimaan tulleella tietoyhteiskuntakaarella, minkä vuoksi
hallintovaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen hylkäämistä.
11. Laki rikoslain 16 luvun muuttamisesta
16 luvun 4 b §. Niskoittelu tullimiestä vastaan.
Rikoslain 16 lukuun on ehdotettu lisättäväksi uusi
4 b § niskoittelusta tullimiestä vastaan. Säännösehdotuksen
perustelut (s. 96) ovat epäselvät. Ehdotetun pykälän
1 kohdan mukaan rangaistavaa olisi jättää noudattamatta
tullimiehen tehtävän suorittamiseksi toimivaltansa
rajoissa antamaa käskyä tai kieltoa. Perustelujen
mukaan kuvattuihin tilanteisiin soveltuu nykyään lähinnä tullilain
42 §:n 3 momentissa oleva säännös
tullirikkomuksesta. Perusteluissa on kuitenkin todettu, että "lain
nojalla annettujen käskyjen ja kieltojen tehosteena olisi
jatkossakin voimassa olevan tullilain 42 §:n 3
momentin mukainen tullirikkomus".
Lakivaliokunnan lausunnon mukaan asianlaita ei voi olla näin.
Tullirikkomuksesta voidaan tuomita vain sakkorangaistus, eikä säännöstä sovelleta,
jos teosta muualla laissa säädetään
ankarampi rangaistus. Tästä seuraa, että edellä todettuihin
tilanteisiin soveltuisi vastaisuudessa nimenomaan uusi rikoslain
16 luvun 4 b §. Poikkeuksena tästä on
törkeästä huolimattomuudesta tehdyt teot,
joita rikoslakiin ehdotettu kriminalisointi ei kata. Lakivaliokunta
kiinnittää myös huomiota siihen, että tullilain
42 §:n 3 momentin (426/2009)
mukainen tullirikkomus on ongelmallisena pidettävä blankorangaistussäännös ("rikkoo
tullilainsäädännön mukaisen
ilmoitus- tai muun velvollisuuden").
Lakiehdotuksen 4 b §:n 2 kohdan mukaan
niskoittelusta voidaan tuomita rangaistukseen, jos estetään
tullimiestä käyttämästä tullilain 14 §:ssä tai
rikostorjunnasta Tullissa annettavan lain 2 luvun 14 ja 15 §:ssä säädettyjä toimivaltuuksia.
Saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää aiheellisena
rajata rikoslain 16 luvun 4 b §:n 2 kohtaa
hallituksen esitykseen nähden.
Hallintovaliokunta ehdottaakin, että 16 luvun 14 b §:n
2 kohta muutetaan koskemaan tullilain osalta vain tilanteita, joissa
kieltäydytään antamasta tullimiehelle
tullilain 14 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuja
tietoja. Muiden tullilain 14 §:ssä tarkoitettujen
toimivaltuuksien käytön estämisen tilanteisiin
sovellettaisiin rikoslain 16 luvun virkamiehen vastustamiseen liittyviä 1—3 §:ssä
tarkoitettuja
tekomuotoja. Valiokunnan ehdottamassa muodossa 4 b § kuuluu
seuraavasti:
"Joka
1) jättää noudattamatta tullimiehen
tehtävän suorittamiseksi toimivaltansa rajoissa
antaman käskyn tai kiellon,
2) kieltäytyy antamasta tullimiehelle tullilain
(1466/1994) 14 §:n 1 momentin 6 kohdan tai
rikostorjunnasta Tullissa annetun lain ( / ) 2 luvun 14
ja 15 §:n mukaisesti pyydettyjä tietoja tai
3) hälyttää aiheettomasti tullimiehen
taikka antamalla vääriä tietoja vaikeuttaa Tullin
toimintaa,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, niskoittelusta tullimiestä vastaan sakkoon
tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi."