Yleisperustelut
Yleistä
Käsiteltävänä olevat hallituksen
esitykset muodostavat arpajaislain uudistamisen ensimmäisen vaiheen,
jonka tavoitteena on tehostaa rahapelaamisesta aiheutuvien sosiaalisten
ja terveydellisten haittojen ehkäisemistä sekä lisätä viranomaisten
keinoja puuttua lainvastaiseen pelitoimintaan (HE 96/2008
vp ja HE 212/2008 vp). Nämä esitykset
sisältävät rahapelien markkinointia,
rahapelien ikärajoja, lupaviranomaisen toimivaltuuksia
ja rangaistussäännöksiä koskevia
säännösehdotuksia.
Saadun selvityksen mukaan toisessa vaiheessa on eduskunnalle
tarkoitus antaa ehdotukset rahapelijärjestelmään,
rahapelien jaotteluun ja rahapelitoiminnan ohjaukseen liittyvistä säännöksistä.
Saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää käsiteltävänä olevia
hallituksen esityksiä tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Valiokunta
puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä tästä mietinnöstä ilmenevin
kannanotoin ja muutosehdotuksin.
Yksinoikeusjärjestelmästä
Arpajaisilla tarkoitetaan voimassa olevassa arpajaislaissa (1047/2001)
toimintaa, johon osallistutaan vastiketta vastaan ja jossa osallistuja voi
saada kokonaan tai osittain sattumaan perustuvan rahanarvoisen voiton.
Erilaiset arpajaisten toimeenpanomuodot on määritelty
lain 3 §:ssä. Arpajaislain 4 §:stä ilmenee,
että rahapelitoiminnalla tarkoitetaan sellaisten arpajaisten toimeenpanoa,
joista pelaaja voi voittaa rahaa. Arpajaislaki koskee siten kaikkia
arpajaisia, myös rahapelejä. Arpajaislainsäädännön
perustana olevat sosiaaliset näkökohdat antavat
sekä tälle toiminnalle että sen sääntelylle
erikoisleiman, joka erottaa ne puhtaasti kaupallisesta, yrittäjien
väliseen kilpailuun liittyvästä toiminnasta
ja sen sääntelystä.
Rahapelilupajärjestelmän tarkoituksena on rahapelitoimintaan
osallistuvien oikeusturvan takaaminen, väärinkäytösten
ja rikosten estäminen sekä pelaamisesta aiheutuvien
haittojen vähentäminen. Suomessa pidetään
yksinoikeusjärjestelmää parhaimpana tapana
päästä mainittuihin tavoitteisiin. Yksinoikeuteen
perustuvalla lupajärjestelmällä on rajoitettu
oikeutta rahapelitoiminnan harjoittamiseen. Samaa rahapeliä varten
saadaan antaa samaksi ajaksi vain yksi lupa. Voimassa olevan sääntelyn
lähtökohta on, että valtakunnassa on
sallittua ainoastaan toiminta, jolle valtakunnan lupaviranomainen
on myöntänyt rahapeliluvan. Kaikki muu vastaava toiminta
on valtakunnassa kiellettyä. Rangaistussäännösten
tarkoituksena on pitää kyseiset rajoitukset voimassa
ja suojata toimilupaan perustuvaa yksinoikeutta.
Ahvenanmaan itsehallintolain mukaan arpajaisia ja muita rahapelejä koskeva
lainsäädäntö kuuluu maakunnan
lainsäädäntövaltaan. Valtakunnan
lailla ei voida siten säätää toiminnasta, joka
kuuluu luonteeltaan maakunnan lainsäädäntövaltaan.
Valtakunnan lakia voidaan näin ollen soveltaa ainoastaan
siltä osin kuin arpajais- tai rahapelitoimintaa on pantu
toimeen valtakunnassa tai laitonta markkinointia on kohdistettu
valtakuntaan.
Hallintovaliokunta toteaa, että korkeimman oikeuden
ratkaisussa KKO 2005:27, johon myös perustuslakivaliokunta
viittaa lausunnossaan, arvioidaan, milloin Ahvenanmaan maakunnassa rahapelitoimintaa
harjoittavan toimijan katsotaan toimeenpanevan valtakunnassa voimassa olevan
lain soveltamisalaan kuuluvaa rahapelitoimintaa. Näitä edellytyksiä tarkastellaan
myös valtionsyyttäjän syyttämättäjättämistä koskevassa
päätöksessä 28.1.2009 (asia
nro R 07/6). Toimenpiteiden, joiden tarkoituksena on mahdollistaa
peleihen osallistuminen valtakunnassa ja edistää sitä,
on katsottu merkitsevän, että arpajaisten toimeenpano
tapahtuu valtakunnassa. Samat seikat koskevat ulkomailla toimivaa
rahapelitoimintaa harjoittavaa toimijaa, kun arvioidaan kysymystä,
koska arpajaiset on toimeenpantu Suomessa.
Mainitusta korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenee myös,
ettei ole olemassa mitään syytä kyseenalaistaa
EY-tuomioistuimen jo tekemää Suomen arpajaislakia
koskevaa perusarviota, jonka mukaan suomalaisen järjestelmän
on katsottu olevan sopusoinnussa EY:n perustamissopimuksen kanssa.
Valiokunta toteaa lisäksi EY-tuomioistuimen oikeuskäytännön
antavan jäsenmaille suuren vapauden päättää rahapelipolitiikkansa
tavoitteista ja keinoista ja siten myös siitä,
mitä pelaajien suojeleminen edellyttää.
Korkein hallinto-oikeus on puolestaan ratkaisussaan KHO 2007:28
katsonut, että kokonaisuutena arvioiden Suomen arpajaislain
valvonta- ja soveltamiskäytäntö pyrkivät
niiden rahapelitoimintaa koskevien tavoitteiden toteuttamiseen,
joiden on puolestaan todettu olevan sopusoinnussa EY-tuomioistuimen
oikeuskäytännössä asetettujen
vaatimusten kanssa. Suomen lainsäädännössä ja
sen soveltamiskäytännössä on myös
havaittavissa yhä selkeämpää pyrkimystä puuttua
rahapelitoiminnasta aiheutuviin ongelmiin, erityisesti riippuvuutta
aiheuttaviin pelimuotoihin ja ongelmapelaamiseen.
Hallituksen alkuperäisessä esityksessä HE 96/2008
vp selostetaan myös EU-lainsäädäntöä.
Alkuperäisestä esityksestä ilmenee muun
muassa, että luvattomia eli kiellettyjä pelejä pelaavien
ja vetoja lyövien pelaajien houkuttelemiseksi luvallisen
ja säännellyn toiminnan piiriin luvan saaneiden
toimijoiden on muodostettava luotettava, mutta samanaikaisesti houkutteleva
vaihtoehto kielletylle toiminnalle, mikä itsessään
voi merkitä laajan pelivalikoiman tarjoamista, tietynlaista
mainontaa ja turvautumista uusiin jakelutekniikoihin.
Rahapelien ikäraja
Runsaasti pelaavien riskiryhmään arvioidaan Suomessa
kuuluvan noin 65 000 henkilöä. Peliriippuvaisten
hoito aiheuttaa yhteiskunnalle merkittäviä kustannuksia.
Lisäksi liiallinen pelaaminen aiheuttaa monenlaisia yksilö-
ja pienyhteisötason ongelmia. Pelaamisen aloittamisen nuorena
on todettu olevan selvä peliongelman syntymisen riskitekijä.
Tämän vuoksi valiokunta pitää perusteltuna
18 -vuoden yleisen alaikärajan asettamista rahapelaamiselle.
Rahapelitoiminnan luonteesta johtuen korostuu tarve huolehtia
pelaamisen valvonnasta asianmukaisella tavalla. Tästä syystä valiokunta puoltaa
alkuperäisessä esityksessä ehdotettua säännöstä,
jonka nojalla ikärajavalvonta kuuluu rahapeliyhteisöjen
itsensä lisäksi niiden asiamiesten ja raha-automaattien
käytettävänä pitämiseen
tilan luovuttaneiden tehtäviin (arjapaislain 14 a §).
Valvontavelvoitteen noudattamisen tehostamiseksi on myös
syytä asettaa rikosoikeudellinen vastuu rahapeliyhteisöjen,
niiden edustajien ja asiamiesten lisäksi raha-automaattien
käytettävänä pitämiseen
tilan luovuttaneille sekä niiden edustajille (arpajaisrikkomus,
arpajaislain 64 §). Rikosoikeudellisen vastuun
kohdentuminen yhteisömuotoisissa tahoissa määrittyy
rikosoikeuden yleisten oppien mukaisesti.
Lakivaliokunta pitää myös lausunnossaan ikärajavalvontaa
peliriippuvuuden ehkäisemisen kannalta hyvin olennaisena
seikkana, koska pelaamisen aloittaminen nuorena on selvä peliongelman
syntymisen riskitekijä. Tämän vuoksi ikärajavalvontaa
on erittäin tärkeää pyrkiä tehostamaan
eri keinoin.
Luvallisten rahapelien markkinointi
Lukuunottamatta arpajaislain 62 §:n kieltoa edistää ilman
laissa edellytettyä lupaa toimeenpantuja arpajaisia julkaisemalla
tai levittämällä mainosaineistoa tai
muulla vastaavalla tavalla voimassa olevaan arpajaislakiin ei sisälly
säännöksiä rahapelien markkinoinnista.
Hallituksen esityksessä HE 96/2008 vp ehdotetaan
rahapelaamisesta aiheutuvien sosiaalisten ja terveydellisten haittojen
ehkäisemiseksi arpajaislakiin lisättäväksi
luvallisten rahapelien markkinointia koskeva säännös
(arpajaislain 14 b §). Luvallisten rahapelien ja rahapeliyhteisöjen
markkinointi on säädettävän
lain nojalla lähtökohtaisesti sallittua, jos se
tapahtuu vastuullisella tavalla ja tarkoituksessa suunnata olemassa
olevaa kysyntää luvallisiin rahapeleihin. Markkinointia
ei saa kohdistaa alaikäisiin eikä sillä saa
luoda runsaalle pelaamiselle myönteistä mielikuvaa.
Myöskään pelaamattomuutta tai kohtuullista
pelaamista ei saa kuvata kielteisesti.
Markkinoinnilla tarkoitetaan rahapelien myynnin edistämisen
tarkoituksessa tapahtuvaa viestintää. Markkinointia
on varsinaisen mainonnan lisäksi kaikenlainen epäsuora
mainonta ja muu myynnin edistämistoiminta.
Erityisiä pelihaittariskejä sisältävien
luvallisten rahapelien markkinointi säädetään
vastaisuudessa kielletyksi muualla kuin erityisissä pelisaleissa,
pelikasinoissa tai raviradoilla. Erityinen pelihaittojen vaara todetaan
pelisääntöjen vahvistamisen yhteydessä.
Alkuperäisen hallituksen esityksen HE 96/2008
vp perusteluissa on kuvattu ongelmapelaamis- ja peliriippuvuusriskiin
vaikuttavia peliominaisuuksia sekä lueteltu niitä nykyisiä rahapelejä,
joihin sisältyy mainittuja haittariskejä. Tässä kohdin
on syytä todeta, ettei markkinointikielto rajoita sinänsä erityisiä pelihaittariskejä
sisältävien
pelien toimeenpanijoiden mahdollisuuksia markkinoida rahapeliyhteisöä itseään.
Valiokunta tähdentää lisäksi
lupa- ja valvontaviranomaisten, sosiaali- ja terveysministeriön
ja riippumattomien tutkimuslaitosten yhteistyön tärkeyttä rahapelien
toimeenpanosta aiheutuvien ongelmien seuraamiseksi, tutkimiseksi,
ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi. Valiokunta painottaa myös
luvallista rahapelitoimintaa harjoittavien rahapeliyhteisöjen omaa
toimintaa haittojen torjumisessa.
Hallituksen esityksen HE 96/2008 vp säännökset
merkitsevät myös sitä, että Suomessa
rahapelejä saa markkinoida laissa säädettävin
rajoituksin vain yksinoikeusjärjestelmän mukaisesti
rahapeliluvan saanut rahapeliyhteisö. Muu rahapelien markkinointi
on kokonaan kiellettyä
Ilman lupaa toimeenpantujen arpajaisten markkinointi
Arpajaisten toimeenpanoa koskevista kielloista säädetään
arpajaislain 62 §:ssä. Voimassa olevassa laissa
kiellettyä on muun muassa ilman laissa edellytettyä lupaa
toimeenpantujen arpajaisten edistäminen julkaisemalla tai
levittämällä mainosaineistoa tai muulla
vastaavalla tavalla (arpajaislain 62 §:n 2 momentin 1 kohta).
Tämä sääntely ehdotetaan alkuperäisessä hallituksen esityksessä HE
96/2008 vp korvattavaksi arpajaisten markkinoinnin
kiellolla. Rahapelin markkinoiminen vastoin arpajaislain 62 §:n
2 momentin 1 kohdassa säädettyä kieltoa
on puolestaan täydentävässä hallituksen
esityksessä HE 212/2008 vp ehdotetun
rikoslain 17 luvun 16 a §:n nojalla rangaistavaa.
Markkinoinnin määritelmä sisältyy
arpajaislakiehdotuksen uuteen 4 §:n 3 kohtaan. Markkinoinnilla
tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa.
Lisäksi mainitusta 3 kohdasta ilmenee, että epäsuoraa
mainontaa on erityisesti tuotteen myynnin edistäminen
tuotteen mainonnan yhteydessä siten, että muun
tuotteen tunnuksena käytetään sellaisenaan
tai tunnistettavaksi muutettuna tuotteen tai sen myyjän
tunnusta tai että muun tuotteen mainonnasta muutoin välittyy mielikuva
tietystä tuotteesta tai sen myyjästä. Valiokunta
tähdentää 4 §:n 3 kohdan sanamuodon
kattavan kaikenlaisen myyntiä epäsuorastikin edistävän
toiminnan. Hallintovaliokunta korostaa lakivaliokunnan lausuntoon
samalla viitaten, että rahapelitoimintaa on tärkeää säännellä tiukasti
ja viranomaisilla on oltava tehokkaat keinot puuttua säännösten
vastaiseen toimintaan.
Suomalainen rahapelitoiminnan yksinoikeusjärjestelmä lähtee
siitä, että Suomessa rahapelejä voivat
toimeenpanna vain ne toimijat, jotka ovat saaneet arpajaislain nojalla
rahapeliluvan. Valiokunta korostaa, että kaikki muu rahapelien toimeenpano
on Suomessa kiellettyä. Samoin kaikenlainen luvattoman
rahapelitoiminnan epäsuorakin myynninedistämistoiminta
on lainvastaista. Yksinoikeusjärjestelmän lähtökohtiin kuuluu
myös se seikka, että laitonta pelitarjontaa torjutaan
tehokkaasti yhteiskunnan toimin ja samalla suunnataan pelaamista
lailliseen pelaamiseen.
Korkein oikeus käsittelee ratkaisussaan KKO 2005:27
myös markkinointikysymystä arvioidessaan, onko
kysymys valtakunnassa tapahtuvasta arpajaisten toimeenpanosta. Korkein
oikeus tarkastelee asiakokonaisuutta ottaen huomioon arpajaislain
yleisen soveltamisalan ja tarkoituksen sekä lakiin sisältyvien
rangaistussäännösten tehtävän.
Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenee muun muassa, että kääntämällä internetsivusto
suomeksi
on myötävaikutettu siihen, että valtakunnan
suomenkielisille pelaajille ovat tarjoutuneet käytännön
mahdollisuudet osallistua internetissä toimeenpantuihin
peleihin. Siten on tietoisesti tähdätty valtakunnan
pelimarkkinoille. Kysymystä on käsitelty myös
valtionsyyttäjän 28.1.2009 tekemässä päätöksessä (asia
nro R 07/6). Päätöksessä katsotaan,
että sitä tosiseikkaa, että pelisivu
on saatavilla suomeksi, on pidettävä merkittävänä arvioitaessa
pelitoiminnan suuntaamista valtakunnan alueelle. Suomi ei ole käyttökieli
muissa maissa kuin Suomessa, eikä suomi ole yleinen kieli
Ahvenanmaalla. Ei ole uskottavaa, että pelisivu on käännetty
suomeksi muualla kuin valtakunnassa asuvia suomenkielisiä ajatellen.
Rahapelien markkinointina ei perustuslakivaliokunnan mielestä voida
pitää esimerkiksi pelkkää suomenkielisten
pelisivujen saatavilla oloa internetissä. Hallintovaliokunta
pitää hyväksyttävänä tällaista
lähestymistapaa, joka merkitsee, ettei yksinomaan suomenkielisten
internetsivujen saatavilla olo ilman muita arpajaisiin osallistumista
edistäviä toimia merkitse lainvastaista markkinointia.
Alkuperäiseen hallituksen esitykseen sisältyvä markkinoinnin
määritelmä on lain tasolla uusi, eikä sillä siten
ole sellaisenaan markkinoinnin osalta suoraa yhtymäkohtaa
esimerkiksi mainitun korkeimman oikeuden ratkaisun kanssa. Hallituksen
esityksen sanamuoto on kuitenkin hallintovaliokunnan käsityksen
mukaan — kattaessaan kaikenlaisen rahapelaamisen epäsuorankin
markkinoinnin — sellainen, että markkinoinnin
käsitettä on tarkennettava arpajaislain 4 §:n
3 kohtaan tehtävällä lisäyksellä. Hallintovaliokunta
ehdottaakin säädettäväksi, ettei
arpajaisten markkinointina pidetä, arpajaissivustossa käytetystä kielestä riippumatta,
pelkkää ulkomaisen tai ahvenanmaalaisen arpajaissivuston
saatavilla oloa sähköisessä tietoverkossa,
jos arpajaissivustoon ei ole liitetty muuta arpajaisiin Suomessa
tai valtakunnassa osallistumista edistävää aineistoa.
Esimerkiksi pelisivujen suomenkielisyys voi muodostaa yhdessä muiden
markkinointia ilmentävien seikkojen kanssa kokonaisuuden,
jota voidaan pitää laittomana markkinointina.
Selvyyden vuoksi on tässä yhteydessä syytä todeta,
ettei jo syntyneessä pelisuhteessa tapahtuva asiakasneuvonta
ilman markkinointitarkoitusta, esimerkiksi pelaajan suojelemiseksi,
merkitse laitonta menettelyä.
Perustuslakivaliokunta pitää selvänä,
ettei ehdotettua markkinoinnin kieltoa voida soveltaa rahapelien
mainontaan esimerkiksi sellaisissa Suomessa levitettävissä ulkomaalaisissa
tai ahvenanmaalaisissa painokirjoituksissa, joiden pääasiallinen
tarkoitus ei ole rahapelien mainonta. Hallintovaliokunta korostaa,
ettei tarkoitus ole puuttua ulkomaalaisten tai ahvenanmaalaisten
aikakaus- ja sanomalehtien levittämiseen, vaikka ne sisältäisivät
rahapelien mainontaa. Tällaisia painokirjoituksia, jotka
ovat ahvenanmaalaisina lähtökohtaisesti ruotsinkielisiä ja
ulkomaalaisina usein englanninkielisiä, saadaan myydä myös
Suomessa. Valiokunta ehdottaa tämän vuoksi 4 §:n
3 kohtaa selkeytettäväksi siten, ettei markkinointina
pidetä myöskään arpajaisten
markkinointia Suomessa tai valtakunnassa levitettävässä ulkomaisessa
tai ahvenanmaalaisessa julkaisussa, jos julkaisun pääasiallinen tarkoitus
ei ole rahapelien markkinointi ja jos arpajaisten markkinointi ei
kohdistu erityisesti Suomeen tai valtakuntaan.
Valiokunta tähdentää, ettei markkinointikiellon
kiertäminen kuitenkaan ole sallittua. Esimerkiksi suomalaisen
julkaisun levittäminen muualta käsin ei tee menettelyä lailliseksi.
Kiellettyä on esimerkiksi johonkin Suomessa järjestettävään
tapahtumaan liittyvässä ohjelmalehtisessä tai
muussa tapahtumajulkaisussa tapahtuva arpajaisten myynnin edistäminen.
Muutoinkin on arvioitava kokonaisvaltaisesti, missä määrin
tosiasiallisesti pyritään vaikuttamaan julkaisulla
rahapelien myynnin edistämiseen.
Valiokunta painottaa, että luvattoman rahapelin markkinoinnin
estäminen on yksinoikeusjärjestelmän
kannalta ja valtion valvontatoimien uskottavuuden vuoksi erittäin
tärkeää. Tärkeää on
myös, että luvattoman rahapelin markkinointi rangaistaan
rahapelirikoksena. Erityisesti internetympäristössä on
huomattava, että luvaton rahapelin toimeenpano ja laittoman
pelitoiminnan kielletty markkinointi saattavat olla tilannekohtaisesti
vaikeasti erotettavissa toisistaan, kun pelisivustoissa pelejä koskevaan
laittomaan markkinoivaan aineistoon saattaa sisältyä välitön
mahdollisuus pelaamiseen.
Valvontaviranomaisen toimivaltuudet
Nykyisellään valvontaviranomaisena toimivan Poliisihallituksen
keinot puuttua luvattomaan rahapelitoimintaan rajoittuvat esitutkintapyynnön
tekemiseen. Esitutkinta ja siinä käytettävät pakkokeinot
ovat hidas tapa reagoida luvattomaan toimintaan. Tämän
vuoksi hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että valvontaviranomainen voi kieltää luvattoman
rahapelin toimeenpanon ja sen markkinoinnin (arpajaislain 62 a §)
sekä luvallisen rahapelin lainvastaisen markkinoinnin (arpajaislain
62 b §).
Lisäksi on perusteltua, että lupaviranomainen voi
asettaa kieltojensa tehosteeksi uhkasakon (arpajaislain 62 c §).
Luvattoman rahapelin toimeenpanoa tai markkinointia koskevan kiellon tehosteeksi
asetetun uhkasakon tuomitsee maksettavaksi valvontaviranomainen
sekä luvallisen rahapelin lainvastaista markkinointia koskevan
kiellon tehosteeksi asetetun uhkasakon Markkinatuomioistuin. Luvattoman
rahapelin toimeenpanon tai markkinoinnin kieltämistä koskevissa
asioissa muutosta valvontaviranomaisen tekemiin päätöksiin
haetaan hallinto-oikeudelta. Luvallisen rahapelin markkinointia koskevissa
asioissa valvontaviranomaisen päätös
voidaan saattaa Markkinaoikeuden käsiteltäväksi.
Kiellot voivat kohdistua rahapelin toimeenpanijan lisäksi
sen puolesta pelimaksuja ja voittoja välittäviin
asiamiehiin, tilan raha-automaattien käytettävänä pitämiseen
luovuttaneisiin sekä rahapelien markkinointiin osallistuviin
muihin tahoihin. Näin mahdollistetaan myös ulkomaille sijoittautuneiden
rahapelitoimijoiden toimintaan puuttuminen. Vastaavasti kiellot
kohdistuvat niihin, jotka osallistuvat eri tavoin laittomaan markkinointiin.
Hallintovaliokunta tähdentää perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten, että hallinnollisia pakkokeinoja — kiellot
ja uhkasakot — voidaan kohdistaa myös Ahvenanmaan
maakunnan alueella toimivaan toimijaan, jos rahapelitoimintaa on
toimeenpantu tai sellaisen markkinointia on harjoitettu valtakunnan
alueella. Sama koskee myös ulkomailta käsin tapahtuvaa vastaavaa
toimintaa.
Muut kannanotot
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että ryhdytään valmistelemaan tavara-arpajaisten
kehittämistoimenpiteitä muun muassa urheiluseurojen varainhankinnan
kannalta. Ensi vaiheessa on syytä ryhtyä ainakin
toimenpiteisiin, joilla mahdollistetaan arpajaisten järjestäminen
nykyistä kuuden kuukauden jaksoa pidemmällä ajanjaksolla.
Rahapelitoiminnan luonne edellyttää tehokasta
viranomaisvalvontaa. Arpajaislupajärjestelmämme
uskottavuuden kannalta on tärkeää, että laillista
rahapelitoimintaa harjoittavat noudattavat säännöksiä ja
asetettuja muita velvoitteita. Erityisen painokkaasti on kyettävä puuttumaan laittomaan
pelitarjontaan ja markkinointiin. Kaikki tämä edellyttää toimivaltuuksien
ohella muun muassa asianmukaisia henkilöresursseja ja tietojärjestelmiä.
Valiokunta korostaa, että säädettävän
normiston toimivuutta ja viranomaisten toimintaedellytyksiä on
tarkkaan seurattava ja ryhdyttävä tarvittaessa
lainvalmistelu- ja muihin toimenpiteisiin laittoman pelitoiminnan
entistä tehokkaammaksi torjumiseksi.
Valiokunta katsoo lisäksi, että hallituksen
tulee tarkkaan seurata jatkuvasti lisääntyvää internetissä tapahtuvaa
erilaista rahapelitoimintaa sekä arvioida niitä keinoja
ja eri toimintatapoja, joilla voidaan tukea kansallista rahapelipolitiikkaa.
Samalla on seurattava rahapelipolitiikan ja lainsäädännön
kehitystä EU:n eri jäsenmaissa.
Valiokunta toteaa, että yksinoikeusjärjestelmän
tarkoituksena on muun muassa torjua sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja
aiheuttavaa pelaamista suuntaamalla pelaamista lailliseen rahapelitoimintaan,
jonka markkinointiin puolestaan sisältyy tästä mietinnöstä ilmeneviä rajoituksia.
Myös perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnan lausunnoista
ilmenee, että esillä olevan ehdotetun sääntelyn
tarkoituksena on ehkäistä rahapelaamisesta aiheutuvia
sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja estämällä pelaamiseen
kehottava agressiivinen myynnin edistäminen. Perustuslakivaliokunnan
lausunnossa todetaan, että rajoitusten taustalla on perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttäviä kansanterveyden edistämiseen
ja lasten suojeluun liittyviä perusteita. Valiokunta korostaa
lisäksi, että valtion, tutkimuslaitosten ja rahapeliyhteisöjen
on tärkeää panostaa eri toimin
rahapelien yksilöllisten ja yhteiskunnallisten haittavaikutusten
ennalta estämiseen ja torjuntaan.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki arpajaislain muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa 1. lakiehdotuksen hyväksymistä alkuperäisen
hallituksen esityksen HE 96/2008 vp 1. lakiehdotuksen ja
täydentävän hallituksen esityksen HE
212/2008 vp 2. lakiehdotuksen pohjalta muutettuna.
4 §. Muut määritelmät.
Lakiehdotuksessa markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa
mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa. Epäsuoraa
mainontaa on erityisesti tuotteen myynninedistäminen muun
tuotteen mainonnan yhteydessä siten, että muun
tuotteen tunnuksena käytetään sellaisenaan
tai tunnistettavasti muunnettuna tuotteen tai sen myyjän
vakiintunutta tunnusta tai että muun tuotteen mainonnasta
muutoin välittyy mielikuva tietystä tuotteesta
tai sen myyjästä.
Valiokunta toteaa, että hyödyntämällä markkinoinnin
määrittelyssä alkoholi- ja tupakkalainsäädäntöön
sisältyvää sääntelyä on
pyritty tiettyyn johdonmukaisuuteen ja ennakoitavuuteen jo muodostuneen
tulkintakäytännön myötä.
Myyjän tunnuksen ottamisella tuotteen tunnuksen rinnalle
pyritään puuttumaan tuotteen epäsuoraan
markkinointiin myyjän tunnus mainitsemalla. Tämä on
erityisen ajankohtaista silloin, kun yrityksen toiminta muodostuu
pääosin tai yksinomaan rahapelitoiminnasta. Myös
yrityskuvamainonnan osalta on olennaista, pyritäänkö sillä epäsuorasti
markkinoimaan rahapelituotteita.
Rahapelituotteen tai sen myyjän tunnuksen julkaisussa
tai esimerkiksi televisio-ohjelmassa näkymisen osalta on
keskeistä, onko julkaisijan tai ohjelmatoiminnan harjoittajan
tarkoituksena edistää rahapelien myyntiä.
Tarkoituksen olemassaoloa voidaan arvioida muun muassa sen perusteella,
onko rahapeliyritys maksanut julkaisijalle tai ohjelmatoiminnan
harjoittajalle palkkiota tunnuksen näkymisestä.
Valiokunta viittaa lisäksi markkinointiin liittyen
myös muualla mietinnössä tältä osin
lausuttuun sekä ehdottaa 4 §:n 3 kohdan muuttamista yleisperusteluista
ilmenevällä tavalla.
14 a §. Rahapelien ikäraja.
Hallintovaliokunta pitää lakivaliokunnan tavoin
ikärajavalvontaa peliriippuvuuden ehkäisemisen
kannalta hyvin olennaisena, koska pelaamisen aloittaminen nuorena
on selvä peliongelman syntymisen riskitekijä.
Rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain (68/1998) on korvannut hallituksen esityksen
antamisen jälkeen uusi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen
estämisestä ja selvittämisestä annettu
laki (503/2008). Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa 14 a §:n 3 momentissa viitattavaksi
mainittuun uuteen lakiin.
14 b §. Rahapelien markkinointi.
Olemassa olevan rahapelien kysynnän ohjaaminen luvalliseen
rahapelitoimintaan edellyttää vastuullisen markkinoinnin
sallimista. Rahapeliluvan saaneen rahapeliyhteisön markkinointia
säännellään lakiehdotuksen 14
b §:ssä. Valiokunta viittaa luvallisen markkinoinnin
osalta yleisperusteluissa lausuttuun. Tässä kohdin
on aiheellista mainita, etteivät ehdotetut säännökset
estä rahapeliluvan saanutta rahapeliyhteisöä markkinoimasta
itseään silloinkaan, kun rahapeliyhteisön nimeen
tai vakiintuneeseen tunnukseen sisältyy erityisen pelihaittariskejä sisältävän
pelituotteen nimi. Sen sijaan rahapeliyhteisö, jolla ei
ole rahapelilupaa, ei saa markkinoida tuotteitaan myöskään
epäsuorasti itseään markkinoimalla. Ehdotetut
säännökset eivät kuitenkaan
rajoita rahapelin pelikohteena olevan kilpailun, esimerkiksi urheilu-
tai ravikilpailun, itsensä markkinoimista.
Saadun selvityksen perusteella lakiehdotuksen valmistelun yhteydessä käsite
"pelikohde" on tarkoitettu ymmärrettävän
laajasti, myös peliehdot ja pelipaikat käsittäen.
Kun pelikohteella voidaan kuitenkin suppeammassa merkityksessä tarkoittaa
lähinnä vedonlyönti- tai veikkauskohteena
olevaa kilpailua, valiokunta ehdottaa 14 b §:n
2 momentin toiseen virkkeeseen tehtäväksi lisäyksen
seuraavasti: "Pelaajille voidaan kuitenkin antaa tietoa edellä mainittujen pelien
pelikohteista, pelipaikoista, peliehdoista, pelimaksuista,
voittojen todennäköisyydestä ja voitoista."
Valiokunta toteaa lisäksi, että lakiehdotuksessa
säännellään paikkoja, joissa
erityisiä pelihaittoja sisältäviä pelejä saadaan
markkinoida, ei sen sijaan sitä, missä tällaisia
pelejä saadaan myydä. Näitä pelejä saadaan
myydä esimerkiksi kioskeissa, mutta niitä ei saada
markkinoida siellä.
Lakiehdotuksen 14 b §:n 3 momentin
mukaan sisäasiainministeriön tehtävänä on
valvoa, että rahapelien markkinoinnissa noudatetaan arpajaislain
ja kuluttajansuojalain (38/1978) säännöksiä.
Rahapeliyhteisön on lisäksi annettava vuosittain
sisäasiainministeriölle selvitys rahapelien markkinoinnista.
Poliisin hallintorakenneuudistuksen myötä myös
arpajaishallinto on siirtynyt sisäasiainministeriöstä vuoden
2010 alussa Poliisihallitukseen. Uudistus on osittain otettu huomioon
laissa 506/2009 arpajaislain muuttamisesta. Valiokunta
ehdottaa, että käsiteltävänä olevaa
arpajaislakiehdotuksen 14 b §:n 3 momenttia muutetaan toteutetun
hallintorakenneuudistuksen johdosta siten, että momentissa
säädetään luvallisten rahapelien
markkinoinnin valvonnan kuulumisesta sisäasiainministeriön
sijasta Poliisihallitukselle. Selvitys rahapelien markkinoinnista
tulee antaa sisäasiainministeriön lisäksi
myös Poliisihallitukselle.
Perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossaan lakiehdotuksen 14 b §:n
4 momentin säännöksen, jonka mukaan valtioneuvoston
asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä rahapelien sallituista
tai kielletyistä markkinointitavoista, jättävän
täsmällisyysvaatimuksen ja perustuslain 80 §:n
1 momentin näkökulmasta asetuksen antajalle varsin
paljon harkintavaltaa päättää elinkeinonharjoittajan
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteisiin ulottuvasta sääntelystä. Perustuslakivaliokunnan
mielestä on selvää, ettei valtioneuvoston
asetuksella voida säätää esimerkiksi
esityksen perusteluissa mainituista kielloista toteuttaa rahapelien
markkinointia tietynlaisissa ohjelmissa, julkisissa esityksissä tai julkaisuissa.
Tällaiset säännökset on — jos
niitä pidetään tarpeellisina — säädettävä lain
tasolla (vrt. alkoholilain 33 §:n 2 momentin 1 a
kohta). Asetuksenantovaltuus on tältä osin siten
poistettava tai siinä on ainakin määriteltävä ne
markkinointitavat, joista tarkempia säännöksiä voidaan antaa,
jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Hallintovaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon
johdosta lakiehdotuksen 14 b §:n 4 momentista
poistettavaksi lausunnossa mainituilta osin asetuksenantovaltuuden.
Samalla valiokunta ehdottaa 14 b §:n 1 momentin loppuun
lisättäväksi uuden virkkeen seuraavasti:
"Rahapelien markkinointi on kielletty sellaisessa televisio- ja
radiotoiminnassa, kuvaohjelman elokuvateatterissa tapahtuvassa julkisessa esittämisessä
ja
julkaisutoiminnassa, joka on suunnattu alaikäisille."
52 §. Arpajaisten toimeenpanosta aiheutuvien ongelmien
seuranta, tutkimus, ehkäisy ja hoito.
Valiokunta ehdottaa pykälän otsikon muuttamista
vastaamaan paremmin lakitekstiä seuraavasti: "Arpajaisten
toimeenpanosta aiheutuvien ongelmien seuranta ja tutkimus sekä ehkäisyn
ja hoidon kehittäminen".
62 §. Arpajaisten toimeenpanoa koskevat kiellot.
Rahapelin markkinoiminen vastoin arpajaislain 62 §:n
2 momentin 1 kohdassa säädettyä kieltoa ehdotetaan
rangaistavaksi rahapelirikoksena. Tästä seuraa,
että rangaistusasteikko muodostuu ankarammaksi kuin alkoholijuoman
markkinointirikoksessa, josta voidaan rikoslain 30 luvun 1 a §:n
mukaan tuomita sakkoon tai enintään kuudeksi kuukaudeksi
vankeuteen. Toisaalta toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi annetun
lain (693/1976) vastaisesta mainonnasta
on säädetty rangaistukseksi sakkoa (markkinointirikkomus
31 §), mutta jos tapaus on törkeä,
enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta
(markkinointirikos 31 a §).
Lakivaliokunnan lausunnossa todetaan, että mainittuihin
alkoholin ja tupakan markkinointia koskeviin säännöksiin
liittyy kuitenkin se ero, että ne koskevat sinänsä lainmukaista
toimintaa ja laillista tuotetta, kun taas rahapelien markkinointia
koskeva kriminalisointi koskee ilman lupaa toimeenpannun rahapelin
markkinointia. Tämän eron vuoksi lakivaliokunta
pitää perusteltuna, että luvattoman rahapelin
markkinointi kuuluu rahapelirikoksen ja sille säädetyn
rangaistusasteikon piiriin. Lisäksi lakivaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, että eräissä tapauksissa, esimerkiksi
internetympäristössä, luvattoman rahapelin
markkinointi voi käytännössä olla
vakavuudeltaan samanlaista kuin toimeenpano. Luvattoman rahapelin
markkinointia koskevan tekomuodon poistaminen rahapelirikoksen piiristä voisi
näin ollen merkittävästi vesittää rahapelirikoksen
merkitystä. Hallintovaliokunta yhtyy näihin lakivaliokunnan
kannanottoihin.
62 a §. Rahapelien toimeenpanon kieltäminen.
Valiokunta ehdottaa poliisin hallintorakenneuudistuksen johdosta
62 a §:n 1 momentissa säädettäväksi,
että Poliisihallitus on toimivaltainen kieltämään
rahapelin toimeenpanon. Lisäksi 3 momenttia on tarpeen
muuttaa siten, että Poliisihallitus tekee myös
päätöksen kiellon jatkamisesta.
62 c §. Uhkasakko.
Hallintovaliokunta viittaa tässä kohdin siihen,
mitä yleisperusteluissa on edellä lausuttu hallinnollisista
pakkokeinoista valvontaviranomaisen toimivaltuuksiin liittyen. Kielto-
ja uhkasakkomenettelyt tehostavat olennaisesti toimia laittoman
rahapelitoiminnan torjunnassa.
Myös tässä kohdin valiokunta ehdottaa
poliisin hallintorakenneuudistuksen johdosta säädettäväksi
62 c §:n 1 momentissa, että Poliisihallitus
voi asettaa 62 a ja 62 b §:ssä tarkoitetun
kiellon tehosteeksi uhkasakon. Vastaavasti 62 c §:n 2
momenttia valiokunta ehdottaa muutettavaksi siten, että Poliisihallitus
tuomitsee 62 a §:ssä tarkoitetun
kiellon tehosteeksi asetetun uhkasakon maksettavaksi.
63 §. Viittaukset rikoslakiin.
Pykälän mukaan rangaistus rahapelirikoksesta
ja arpajaisrikoksesta säädetään
rikoslain (39/1889) 17 luvun 16 a ja
16 b §:ssä. Valiokunta toteaa, että pykäläehdotus
sisältyy täydentävään
hallituksen esitykseen HE 212/2008 vp.
64 §. Arpajaisrikkomus.
Rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain (68/1998) on korvannut hallituksen esityksen antamisen jälkeen
uusi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä annettu laki (503/2008).
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa 64 §:n
2 momentissa viitattavaksi annettuun uuteen lakiin.
66 a §. Markkinointikiellon saattaminen markkinaoikeuden
käsiteltäväksi.
Valiokunta ehdottaa poliisin hallintorakenneuudistuksen johdosta
66 a §:n 1 ja 2 momentissa säädettävän
sisäasiainministeriön tehtävien sijasta
Poliisihallituksen tehtävistä.
2. Laki eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annetun
lain 2 ja 7 §:n muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa 2. lakiehdotuksen hyväksymistä alkuperäiseen
hallituksen esitykseen HE 96/2008 vp sisältyvän
2. lakiehdotuksen mukaisesti muuttamattomana.
3. Laki rikoslain 17 luvun muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa 3. lakiehdotuksen hyväksymistä täydentävän
hallituksen esityksen HE 212/2008 vp 1.
lakiehdotuksen pohjalta muutettuna.
16 a §. Rahapelirikos.
Voimassa olevan rikoslain 17 luvun 16 a §:ssä säädetään
arpajaisrikoksesta, josta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään
kuusi kuukautta. Arpajaisrikoksen tekotapana on muun muassa arpajaisten
toimeenpaneminen ilman arpajaislaissa tarkoitettua lupaa. Arpajaisrikos
koskee myös rahapelejä.
Täydentävässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan, että rikoslain 17 lukuun
lisätään uudistettavaan 16 a §:ään
rahapelitoimintaa koskeva uusi rikosmuoto rikosnimikkeeltään
rahapelirikos. Rahapelirikoksena ehdotetaan tuomittavaksi lainvastaisen
rahapelitoiminnan ehkäisemisen kannalta keskeiset, nykyisin
tavallisena arpajaisrikoksena rangaistavat teot. Rangaistusasteikoksi
ehdotetaan sakkoa tai vankeutta enintään kaksi
vuotta.
Uuden rikosnimikkeen ja ankaramman rangaistusasteikon tarkoituksena
on ottaa huomioon rahapelitoiminnan huomattava yhteiskunnallinen
ja taloudellinen merkitys. Tavoitteena on tehostaa rahapelaamisesta
aiheutuvien sosiaalisten ja terveydellisten haittojen
ehkäisemistä sekä lisätä viranomaisten
keinoja puuttua lainvastaiseen rahapelitoimintaan.
Lakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että rahapelejä säännellään
jo nykyisin eräissä suhteissa tiukemmin kuin muita
arpajaisia, sillä samaa rahapeliä varten saadaan
antaa samaksi ajaksi vain yksi lupa. Tulojen hankkiminen ihmisten pelihalua
hyväksikäyttämällä on
näin sallittua ainoastaan rajoitetuissa määrin
ja yksinomaan yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Yksinoikeuteen perustuvan
lupajärjestelmän taustalla on se seikka, että uhkapeliluonteisiin
rahapeleihin katsotaan liittyvän muuhun arpajaistoimintaan
verrattuna suurempia oikeusturvan, väärinkäytösten
ja sosiaalisten haittojen riskejä.
Lakivaliokunnan mielestä rahapelejä voidaan edellä mainittujen
riskiensä vuoksi pitää alkoholiin ja
huumeisiin rinnastettavina hyödykkeinä. Rahapelit
voivat aiheuttaa riippuvuutta, ja niissä voi lyhyessä ajassa
menettää suuria rahasummia. Tämän
vuoksi on tärkeää, että rahapelitoimintaa
säännellään tiukasti ja viranomaisilla
on tehokkaat keinot puuttua säännösten
vastaiseen toimintaan. Sen lisäksi, että tehostetaan
viranomaisten hallinnollisia keinoja siten kuin alkuperäisessä esityksessä esitetään,
on perusteltua tiukentaa myös rikosoikeudellista sääntelyä. Hallintovaliokunta
yhtyy näihin lakivaliokunnan kannanottoihin.
Hallintovaliokunta puoltaa lakivaliokunnan tavoin rahapelirikoksen
käyttöönottoa. Valiokunta puoltaa myös
ehdotettua rangaistusasteikkoa ottaen huomioon, että se
on johdonmukainen suhteessa alkoholi- ja huumausainerikosten rangaistusasteikkoihin.
Hallintovaliokunta tähdentää lakivaliokunnan
lausuntoon viitaten, että keskeisintä on torjua
luvatonta rahapelitoimintaa, koska se loukkaa rahapelitoiminnalle
asetettuja rajoituksia ja niillä suojattavia intressejä.
Hallintovaliokunta ehdottaa 17 luvun 16 b §:n perusteluihin
viitaten 17 luvun 16 a §:n 1 kohdasta poistettavaksi rahapeliluvan
ehtojen tai määräysten rikkomisen rankaisemisen
rahapelirikoksena.
16 b §. Arpajaisrikos.
Täydentävässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan rahapelirikoksena rangaistavaksi
rikoslain 17 luvun 16 a §:ssä myös rahapeliluvan
ehtojen tai määräysten rikkominen.
Lakivaliokunta katsoo lausunnossaan, että lupaehtojen
ja määräysten kriminalisoimista voidaan
sinällään puoltaa luvallisen rahapelitoiminnan
huomattavan taloudellisen merkityksen sekä rahapelijärjestelmän
läpinäkyvyyden ja uskottavuuden varmistamiseksi.
Rahapeleihin liittyy erityisiä pelihaittariskejä,
minkä vuoksi on tärkeää, että myös
luvallisen rahapelitoiminnan asianmukaisuus voidaan varmistaa. Kriminalisointi
myös osoittaa valtion ohjaustoimien tiukentamista, millä on
merkitystä erityisesti EU-yhteydessä.
Rangaistavuudelle esitetty ala muodostuu kuitenkin liian laajaksi,
koska lupaehtojen rikkomista merkitsee esimerkiksi se, että pelikasinoa
pidetään auki tunti pidempään
kuin luvassa on määritelty tai pelikasinossa on
yksikin luvassa mainitsematon kasinopeli. Tämän
vuoksi sääntelyä on lakivaliokunnan mielestä syytä tarkentaa
rangaistavuuden edellytysten osalta siten, että lupaehtoja
ja määräyksiä on rikottava olennaisesti.
Olennaista rikkomista merkitsisi esimerkiksi se, että raha-automaateille
ja kasinopeleille asetettu enimmäismäärä ylitetään
huomattavasti.
Toisaalta lakivaliokunta pitää esitettyä kahden
vuoden vankeusuhkaa lupaehtojen tai määräysten
olennaisestakin rikkomisesta liian ankarana. Tässä tekomuodossa
ei lakivaliokunnan mielestä ole kyse yhtä paheksuttavasta
tekomuodosta kuin muissa rahapelirikoksen tekomuodoissa, jotka koskevat
lähinnä ilman lupaa toimeenpantuja rahapelejä.
Lakivaliokunta katsookin, että lupaehtojen tai määräysten
olennainen rikkominen on perusteltua säätää rangaistavaksi arpajaisrikoksena,
jolloin rangaistusasteikko alenee enintään 6 kuukauteen
vankeutta. Tämä selkeyttää myös
eri tekotapojen ryhmittelyä rahapelirikoksen ja arpajaisrikoksen
välillä.
Hallintovaliokunta katsoo yhtyen edellä mainituilta
osin lakivaliokunnan lausuntoon, että lupaehtojen tai määräysten
olennaisen rikkomisen lisäksi rangaistavaa tulee olla lupaehtojen
tai määräysten toistuva rikkominen. Muussa
tapauksessa sääntelyyn jää rahapelitoiminnan
valvonnan kannalta perusteeton aukko.
Alkuperäiseen hallituksen esitykseen sisältyvät
ehdotukset siitä, miten rahapelejä voidaan laillisen
toiminnan yhteydessä markkinoida. Arpajaislakiehdotuksen
14 b §:n mukaan markkinointia ei esimerkiksi saa kohdistaa
alaikäisiin eikä siinä saa kuvata runsasta
pelaamista myönteisesti taikka pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista
kielteisesti. Samoin rajoitetaan sitä, missä rahapelejä saadaan
markkinoida. Toiminnan harjoittajalta, joka rikkoo näitä säännöksiä, voidaan
kieltää rahapelin markkinointi (arpajaislain 62
b §) ja kiellon tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakko (arpajaislain
62 c §).
Lakivaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan hallintovaliokunnan
huomiota siihen, että luvallisen rahapelitoiminnan lainvastaista
markkinointia ei ole ehdotettu kriminalisoitavaksi. Tämä ei
ole johdonmukaista ottaen huomioon, että luvallisen rahapelitoiminnan
yhteydessä tapahtuva lupaehtojen rikkominen säädetään
rangaistavaksi. Hallintovaliokunta katsoo lakivaliokunnan tavoin,
että yhteiskunnan ohjausotetta suhteessa luvalliseen rahapelitoimintaan
on perusteltua tiukentaa saattamalla myös rahapelin lainvastainen
markkinointi rangaistavaksi. Kriminalisointia puoltaa myös
alkoholin ja tupakan markkinointia koskeva voimassa oleva sääntely.
Rikosnimikettä ja rangaistusasteikkoa harkittaessa
on otettava huomioon, että rikkomistapaukset
ja niiden vaikutukset voivat olla vakavuudeltaan erilaisia. Markkinointikiellon
törkeällä rikkomisella voi
olla vakaviakin seurauksia ottaen huomioon, että markkinointikiellolla suojataan
muun muassa lapsia. Rangaistusasteikon tulisi myös olla
johdonmukainen suhteessa alkoholin ja tupakan markkinointirikosten
asteikkoihin. Näin ollen hallintovaliokunta ehdottaa lakivaliokunnan
lausuntoon viitaten, että luvallisen rahapelin markkinointia
koskevien säännösten rikkominen säädetään
rangaistavaksi arpajaisrikoksena, jonka rangaistusasteikko on sakkoa
tai enintään 6 kuukautta vankeutta. Tämä on
myös linjassa sen kanssa, että lupaehtojen rikkominen
säädetään rahapelirikoksen sijasta
rangaistavaksi arpajaisrikoksena.
Lakivaliokunta toteaa vielä lausunnossaan, että rahapelien
tuottojen sallituista käyttötarkoituksista säädetään
suoraan arpajaislain 17 §:ssä. Tämän
johdosta hallintovaliokunta ehdottaa, että rikoslain 17
luvun 16 b §:n 3 kohtaa täydennetään
viittaamalla mainittuun lakiin.
24 §. Oikeushenkilön rangaistusvastuu. (Uusi).
Hallituksen esityksissä ei ehdoteta oikeushenkilön
rangaistusvastuun ulottamista rahapelirikokseen ja arpajaisrikokseen.
Voimassa olevan säännöksen mukaan oikeushenkilön
rangaistusvastuu soveltuu kuitenkin esimerkiksi uhkapelin järjestämiseen.
Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan laajamittainen luvaton
rahapelitoiminta toteutetaan yleensä oikeushenkilön puitteissa,
ja näin on myös luvattomassa arpajais- ja rahankeräystoiminnassa.
Tämän vuoksi lakivaliokunta pitää perusteltuna,
että oikeushenkilön rangaistusvastuu ulotetaan
rahapelirikokseen, arpajaisrikokseen ja rahankeräysrikokseen.
Hallintovaliokunta ehdottaa lakivaliokunnan lausunnon mukaisesti
hallituksen esityksiin sisältymättömän
voimassa olevan rikoslain 17 luvun 24 §:n muuttamista.