Perustelut
Muutosprosessin taustaa ja lähtökohtia
Poliisi on sisäisestä turvallisuudesta vastaava
viranomainen, jonka tehtäviin kuuluvat poliisilain (493/1995 ja 872/2011)
nojalla oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen,
yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen
sekä rikosten ennalta estäminen, selvittäminen
ja syyteharkintaan saattaminen. Poliisin on suoritettava myös
muut sille erikseen säädetyt tehtävät
ja annettava jokaiselle poliisin tehtäväpiiriin
kuuluvaa apua.
Poliisin organisaatiota ja johtamisjärjestelmää on
uudistettu merkittävästi 1990-luvun puolesta välistä lähtien.
Vuoden 1996 lopulla on tullut voimaan kihlakuntauudistus, jossa
on luovuttu perinteikkäästä nimismiesjärjestelmästä.
Poliisipiirien määrää on vähennetty
229:stä 90:een sekä samalla syyttäjä-
ja ulosottotoimet on erotettu poliisitoimesta. Poliisin hallintorakenneuudistus,
PORA I, on merkinnyt laajalti yhteistoiminnalle perustuneiden
90 poliisilaitoksen määrän vähenemistä 24:ään
vuoden 2009 alusta (HaVM 24/2006 vp — HE
72/2006 vp). Poliisin hallintorakenteen uudistamisen
seuraava vaihe on toteutettu vuoden 2010 alussa (HaVM 7/2009 vp).
Tässä PORA II -hankkeessa poliisin ylijohto on
irrotettu sisäasiainministeriöstä uuteen keskusvirastoon,
Poliisihallitukseen, ja jo aiemmin supistuneesta poliisin lääninjohdosta
on luovuttu kokonaan.
Poliisin nykyinen hallintomalli on kaksiportainen. Sisäasiainministeriö vastaa
poliisin toimialan ohjauksesta ja valvonnasta sekä erikseen ministeriölle
säädetyistä poliisin toimialan tehtävistä.
Ministeriön alaisena keskushallintoviranomaisena ja poliisin
ylijohtona toimii Poliisihallitus. Keskusrikospoliisi, suojelupoliisi
ja liikkuva poliisi sekä Poliisiammattikorkeakoulu ja Poliisin
tekniikkakeskus ovat Poliisihallituksen alaisia valtakunnallisia
yksikköjä. Poliisilaitokset ovat puolestaan Poliisihallituksen
alaisia paikallishallintoviranomaisia. Lisäksi kolmessa aluehallintovirastossa
on poliisitoimen vastuualue.
Käsittelyssä oleva hallituksen esitys liittyy poikkeuksellisen
laajaan — ilmeisesti suomalaisen poliisin historiassa laajimpaan — ja
erittäin merkittävään poliisin
hallintorakenneuudistukseen (PORA III -hankkeeseen), jonka tarkoituksena
on jatkaa poliisihallinnon organisaation ja johtamisen kehittämistä edellisten
uudistusten periaatteiden mukaisesti. Meneillään
olevan hankkeen käynnistämiseen ovat vaikuttaneet keskeisesti
poliisin tiukkaan talouteen liittyvät tekijät.
Tämän vuoksi on jouduttu tukeutumaan yleisluonteisimpiin
näkemyksiin PORA I- ja PORA II -uudistusten tuloksista
ilman, että olisi voitu odottaa PORA I ja PORA II -hankkeiden perusteellisempaa
arviota ennen uusien toimenpiteiden valmistelun käynnistämistä.
Hallituksen esitykseen sisältyvät lakiehdotukset
koskevat vain osaa PORA III -uudistusten kokonaisuutta. Tosiasiallisesti
kysymys on hallituksen esityskin huomioon ottaen kokonaisuudesta, minkä vuoksi
valiokunta on tässä mietinnössään tarkastellut
ja arvioinut koko poliisin hallintorakenteen uudistushanketta. Poliisin
hallintorakenneuudistuksessa tavoitellaan yhteensä 28,8 miljoonan
euron säästöjä vuoden 2016 tasolla.
Hallituksen esityksen mukaan vuoden 2012 alussa on arvioitu,
että poliisin palvelutason ylläpitäminen
nykyisillä toimintatavoilla, resursseilla ja rakenteilla
johtaisi vuoteen 2016 mennessä noin 70 miljoonan euron
alijäämään. Hallituksen kehysriihessä keväällä 2012
on linjattu seuraavat ratkaisut taloudellisiin haasteisiin: 1) määrärahan
tasokorotus (täysimääräisenä vuoden
2016 tasolla noin 30 miljoonaa euroa), 2) poliisin hallintorakenneuudistuksen
kolmas vaihe (noin 25—30 miljoonan euron kustannussäästöt
erityisesti johtorakenteista, hallinto- ja tukitoiminnoista sekä toimitiloista)
sekä 3) toiminnan tehostaminen, jolla kompensoidaan operatiivisen
henkilöstön vähennys. Säästöjä jää operatiiviseen
toimintaan kohdennettaviksi vielä yhteensä noin
10—15 miljoonaa euroa, johon sisältyy muiden säästöjen
lisäksi myös 150—200 henkilötyövuoden
säästötavoite.
Poliisin kokonaismenoista viime vuosien aikana henkilöstömenojen
suhteellinen osuus on alentunut (vuonna 2007 75,7 % ja
vuonna 2012 71,4 %), toimitilamenojen osuus hieman kasvanut
(vuonna 2010 8,4 % ja vuonna 2012 9.2 %) ja muut
menot -kokonaisuus (vuonna 2007 13,6 % ja vuonna
2012 17,5 %) , johon sisältyy muun muassa tieto-
ja viestintäteknologiamenoja, on kasvanut.
Hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä poliisin
toiminnan tehokkuutta ja yksinkertaistaa poliisiorganisaatiota.
Esitys sisältää jäljempänä tarkemmin
kuvattavia liikkuvaan poliisiin, Poliisin tekniikkakeskukseen ja
aluehallintovirastojen poliisin vastuualueisiin kohdistuvia hallinnollisia
muutoksia. Hallituksen esitys perustuu keskeisesti PORA III -hanketyöryhmän
esitykseen, josta myös ilmenevät pääosin
hallituksen esitystä yksityiskohtaisemmin uudistusprosessiin
liittyvät tausta- ja tilastotiedot (sisäasiainministeriön
julkaisu 34/2012). Kokonaisuuteen liittyy myös
sisäasiainministeriön poliisin tulosohjauksen
ja voimavarojen kehittämisen kohdentamiseksi asettaman
työryhmän loppuraportti (sisäasiainministeriön
julkaisuja 4/2012).
Uudistushankkeen monitahoisuus ja merkittävyys huomioon
ottaen valiokunnan mielestä toiminnan tehostamisen tavoitteena
tulee olla hyväksyttyjen kehysten puitteissa, että poliisin
toiminnalliset tulokset paranevat tai pysyvät vähintään
nykyisellä tasolla. Operatiivisen toiminnan tulee valvonnan,
hälytystoiminnan, rikostorjunnan ja lupapalvelujen osalta
olla korkealuokkaista ilman, että toiminnan laadun vaihtelu
lisääntyy. Nykytasoksi on hallituksen esityksessä määritelty
vuosien 2009—2011 keskimääräinen taso.
Liikkuva poliisi ja liikenteen valvonta
Hallituksen esityksessä liikkuva poliisi ehdotetaan
yhdistettäväksi paikallispoliisiin siten, että liikkuva
poliisi erillisenä hallinnollisena yksikkönä lakkautetaan.
Sen hoitamat liikenteenvalvontatehtävät ja muut
tehtävät on tarkoitus organisoida uudelleen säilyttäen
näihin toimintoihin kohdennetut voimavarat. Henkilöstön
kokonaismäärä on ollut liikkuvassa poliisissa
vuonna 2011 keskimäärin 668 henkilöä,
joista poliisimiehiä on ollut 609. Liikkuvan poliisin hoitamia erityistehtäviä ovat
nykyisin poliisitoiminta Helsinki-Vantaan lentoasemalla, tasavallan
presidentin turvatehtävät ja poliisireservinä toimiminen.
Liikennevalvontaa ja liikenneturvallisuuden edistämistä koskevat
tehtävät muodostavat käytännössä keskeisen
osan liikkuvan poliisin toimenkuvasta.
Valiokunta kiinnittää huomiota tässä yhteydessä myös
siihen, että voimassa olevan poliisin hallinnosta annetun
asetuksen (158/1996) 9 §:n sisältämään
lakia täydentävään liikkuvan
poliisin tehtäväkokonaisuuteen kuuluvat muun muassa
velvollisuus seurata liikenneturvallisuuskehitystä, kehittää liikennevalvontamenetelmiä
ja yhteistyössä Poliisin
tekniikkakeskuksen kanssa kehittää liikennevalvonnassa
käytettäviä välineitä.
Liikkuvan poliisin henkilöstö siirretään
hallituksen esityksen mukaan siihen poliisilaitokseen, jonka alueella
kyseisen liikkuvan poliisin yksikkö toimii tällä hetkellä.
Liikkuvan poliisin tehtävien uudelleenorganisoiminen on
läheisessä yhteydessä lakia alemmanasteisilla
säännöksillä toteutettavaksi
suunniteltuun paikallispoliisin organisaatiouudistukseen.
Liikkuvan poliisin ja paikallispoliisin yhdistämisellä on
esityksen perusteella merkittäviä taloudellisia
vaikutuksia. Nykyisessä järjestelmässä näillä tahoilla
nähdään olevan päällekkäisiä,
alueellisesti koko maan kattavia toimintarakenteita. Kummallakin
toimijataholla ovat erilliset johtorakenteet, suunnittelutoiminnot,
hallintopalvelut, toimitilat, kuljetusvälineet ja muu kalusto.
Liikennevalvontaa suorittaa maassamme tällä hetkellä paikallispoliisi,
jonka henkilöstömäärä on
karkeasti kymmenen kertaa suurempi liikkuvaan poliisiin verrattuna,
työajassa mitattuna noin 55 prosenttia ja liikkuva poliisi
noin 45 prosenttia koko poliisin liikenteenvalvonnasta. Hallituksen
esityksestä ei ilmene tarkemmin toteutetun liikenteenvalvonnan
tapa tai vaikuttavuus. Kahden toimijan mallia on arvosteltu sekä toiminnallisesti
että taloudellisesti epätarkoituksenmukaiseksi.
Yhdistäminen mahdollistaisi päällekkäisten
rakenteiden purkamisen johto-, hallinto- ja tukitoiminnoista.
Hallituksen esitykseen sisältyvien säästötavoitteiden
perusteella liikkuvan poliisin ja paikallispoliisin yhdistyessä hallinnollisissa
tukitoiminnoissa työaikaa voitaisiin vähentää 35 henkilötyövuotta.
Liikennevalvonnan muodostaessa yhtenäisen kokonaisuuden
osana paikallispoliisin valvontatoimintaa voitaisiin päällystötason
tehtäviä vähentää yhteensä 20
henkilötyövuodella. Pääteiden
valvonnan työjärjestelyjä on tarkoitus
uudistaa siten, että nykyistä useampia paikallispoliisin
toimipisteitä voidaan hyödyntää liikenteenvalvonnassa
muun muassa asetetun päivärahojen 0,5 miljoonan
euron säästötavoitteen toteuttamiseksi.
Yhteiseen kuljetusvälineiden käyttöön
siirryttäessä nähdään
hallituksen esityksessä mahdolliseksi nostaa välineiden
käyttöastetta ja vähentää kaluston
määrää. Esitykseen sisältyvät
säästötavoitteet autojen (80 autoa),
venekaluston (5 isoa venettä) ja moottoripyörien
(8 moottoripyörää) määrän
vähentämiseksi.
Poliisilaitoksittain tehdyn arvion perusteella liikkuvan poliisin
yhdistymisen paikallispoliisin kanssa on laskettu mahdollistavan
tilankäytön tehostamisen noin puolessa liikkuvan
poliisin nykyisistä toimipisteistä. Asetettu 1,2
miljoonan euron suuruinen toimitiloja koskeva säästötavoite
vastaa noin puolta liikkuvan poliisin nykyisistä toimitilakustannuksista.
Hallituksen esityksessä liikennevalvonnan yhdistämisen
ja liikkuvan poliisin toimintojen uudelleenorganisoinnin kustannusvaikutuksen arvioidaan
merkitsevän vuoden 2016 tasolla yhteensä 6,4 miljoonan
euron säästöjä.
Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty valiokunnan huomiota
siihen, että liikkuvan poliisin yhdistäminen paikallispoliisiin
uhkaa heikentää liikenneturvallisuutta tähän
työhön käytettävien resurssien
määrän vähentyessä ainakin ajan
mittaan ja liikenneturvallisuustehtävissä tarvittavan
ammattitaidon heiketessä vähitellen. Kritiikkiä on
esitetty myös säästötavoitteiden realistisuuden
suhteen.
Valiokunta toteaa, että liikkuva poliisi on osaava
ja arvostettu liikenteenvalvonnan ja muun liikenneturvallisuustyön
vastuuviranomainen. Liikkuva poliisi on myös entisestään tehostanut
toimintojaan ja keventänyt rakenteitaan. Sen tehtävien
menestyksekäs hoitaminen uudistettavassa organisaatiorakenteessa
ei ole helppoa. Valiokunta tunnistaa PORA III -hankkeessa erityisesti
tältä osin huomattavia haasteita, eikä muutos
ole välttämättä riskitön.
Toisaalta onnistunut uudistuksen toimeenpano, jota valiokunta tähdentää ja
pitää välttämättömänä,
sisältää myös myönteisiä liikenneturvallisuustyön
kehittämismahdollisuuksia.
Valiokunta korostaa, että liikenteenvalvonnan ja liikenneturvallisuustyön
eri osa-alueineen tulee säilyä PORA III -hankkeen
toimeenpanossa sekä määrällisesti
että laadullisesti ja vaikuttavuudeltaan vähintäänkin
nykytasolla. Oman haasteensa tässä suhteessa asettaa
paikallispoliisin hälytystehtävien ja rikostutkinnan henkilöresurssien
riittävyys, mikä saattaa johtaa tarpeeseen kohdistaa
entistä enemmän liikenteenvalvonnan voimavaroja
muihin kiireellisiin poliisitehtäviin.
Liikenteenvalvonnan hyvä taso on PORA III -hankkeessa
tarkoitus turvata muun muassa keskittämällä alueellinen
liikenteenvalvonta paikallispoliisiin perustamalla jokaiseen poliisilaitokseen
liikennepoliisitoiminto. Valtakunnallisen ohjauksen ja johtamisen
varmistamiseksi perustetaan puolestaan Poliisihallitukseen valtakunnallinen
liikenneturvallisuuden- ja -valvonnan ohjaustoiminto hyödyntämällä nykyisiä liikkuvan
poliisin ja Poliisihallituksen resursseja.Valiokunta katsoo, että liikenteenvalvonnan
ja muun liikenneturvallisuustyön määrän,
laadun ja vaikuttavuuden tilastoinnissa tulee kiinnittää huomiota
aineiston vertailukelpoisuuteen suhteessa nykytilaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota lisäksi
siihen, että raskaan liikenteen valvonta, johon sisältyy muun
muassa EY-säädöksissä edellytetty
vaarallisten aineiden sekä kuljettajien lepotaukojen valvonta,
edellyttää erikoistunutta henkilöstöä ja erikoisvälineitä.
Vuonna 2011 liikkuva poliisi on suorittanut raskaan liikenteen valvontaa
48 henkilötyövuotta ja paikallispoliisi 5 henkilötyövuotta.
Valiokunta tähdentää, että raskaan
liikenteen valvonta tulee säilyttää myös
vastaisuudessa erityistoimintona ja että samalla on huolehdittava
nykyisten erityisosaajien pysymisestä näissä tehtävissä.
Valiokunnalle esitetyn selvityksen mukaan muita toteutettavia
liikenneturvallisuuden toimenpiteitä ovat muun muassa liikennevalvonnan
toimintatapojen yhtenäistäminen ja kehittäminen
koko maassa, automaattivalvonnan uudelleenorganisointi, liikenteenvalvontakoulutuksen
keskittäminen Poliisiammattikorkeakouluun sekä liikenteenvalvonnan
strategisen ohjauksen ja tulosohjauksen kehittäminen.
Liikkuva poliisi toimii tällä hetkellä myös
poliisireservinä. Hallituksen esityksessä todetaan
tältä osin ainoastaan, että paikallispoliisi
toimii poliisireservinä myöhemmin suunniteltavalla
tavalla.
Edellä lausutun ohella hallintovaliokunta viittaa liikenne-
ja viestintävaliokunnan lausuntoon LiVL 8/2013
vp, jossa asiakokonaisuutta on käsitelty monipuolisesti
ja ainakin osin tätä mietintöä yksityiskohtaisemmin.
Paikallispoliisi ja palveluverkosto
Tällä hetkellä paikallispoliisin
toimialueita on yhteensä 24. Niiden olosuhteet mukaan lukien organisaatio-
ja johtamisrakenteet, henkilöstömäärät
ja pinta-alat vaihtelevat. Hallituksen esityksestä ilmenee,
että 24 poliisilaitoksen määrää on
tarkoitus vähentää 11 poliisilaitokseen vuoden
2014 alusta lukien.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että poliisin hallinnosta annettuun lakiin (110/1992)
sisältyvä valtuus valtioneuvoston asetuksella
päättää paikallispoliisin toimialueista
on syntynyt toisenlaisen hallinnollisen jaotuksen vallitessa. Poliisipiirien
määrä vähenee PORA III -hankkeen
yhteydessä edelleen yli puolella entisestään.
Valiokunta muistuttaa, että poliisin hallinnosta annetun
lain 6 § koskee paikallisen poliisitoimen järjestämistä.
Valiokunnan käsityksen mukaan poliisipiirien määrän
vähentäminen vielä meneillään
olevaa hallintorakenneuudistusta enemmän olisi ilman lainmuutosta
ongelmallista huolimatta siitä, että 11 uudella
luonteeltaan alueellisella poliisilaitoksella on paikallisia toimintoja.
Hallituksen esityksessä poliisilaitosten määrän
vähentämistä perusteellaan sillä,
että konserniohjauksen näkökulmasta poliisilaitosten
määrää voidaan pitää suurena.
Hallinnon resursseilla mitattuna nykyistä suurempia poliisilaitoksia voidaan
esityksen mukaan pitää myös tehokkaampina,
sillä niissä käytetään
hallinnon tukitoimiin vähemmän työaikaa.
Lisäksi suurempien poliisilaitosten perustaminen
loisi edellytyksiä nykyistä yhdenmukaisemmille
johto- ja hallintoratkaisuille.
Valiokunta korostaa, että kansalaisten tarvitsemien
poliisipalvelujen kannalta — liittyivätpä ne
kiireellisiin hälytystehtäviin, rikostorjuntaan ja
-tutkintaan, lupapalveluihin tai muihin poliisin tehtäviin — on
konserniohjausnäkökulmaa olennaisempaa palvelujen
saatavuus ja laatu. Suomen oloissa erityisen haasteen muodostavat yhtäältä edellytykset
vastata taajaan asuttujen alueiden määrällisesti
suurista palvelutarpeista sekä toisaalta edellytykset vastata
pitkien etäisyyksien vuoksi harvaan asuttujen alueiden
määrällisesti pienemmistä palvelutarpeista.
PORA I -uudistukseen sisältyvään mietintöönsä hallintovaliokunta
onkin oma-aloitteisesti ottanut lakiin poliisin hallinnosta säännöksen,
joka velvoittaa poliisilaitosta vastaamaan poliisin tehtäviin
liittyvien kansalaisten palvelujen tasapuolisesta saatavuudesta
ja laadusta toimialueellaan (HaVM 24/2006 vp — HE
72/2006 vp). Vastaava tehtävä on
asetettu myös poliisin ylijohdolle koko maan tasolla. PORA
I -uudistuksen vaikutuksia ei ole vielä kattavasti selvitetty,
eikä ole myöskään tiedossa,
että poliisilaitosten johtoa tai poliisin ylijohtoa olisi
tähän mennessä vaadittu vastuuseen palvelujen
tasapuolisen saatavuuden puutteiden johdosta.
Huoli poliisin edellytyksistä kyetä suorittamaan
tehtävänsä asianmukaisesti liittyy paljolti poliisin
niukkoihin resursseihin. Tässä suhteessa PORA
III -hanke tuo paikallispoliisille tuiki tarpeellista helpotusta
resurssivajeeseen. Paikallispoliisin henkilöstövahvuus
nousee merkittävästi liikkuvan poliisin yhdistyessä siihen
ja osaltaan helpottaa muun muassa kiireellisten hälytystehtävien
hoitamista. Toiminnan tehostamiseksi on meneillään
myös muita erillisiä kehittämishankkeita,
kuten poliisin uusi toiminnanohjausjärjestelmä,
Vitja, ja sähköisten palvelumuotojen kehittäminen.
Tähän mennessä tämäntyyppisistä kehittämishankkeista
saatujen kokemusten valossa uudet tekniset ratkaisut ovat osoittautuneet
tarpeellisiksi ajanmukaisten palvelujen järjestämiseksi.
Henkilöstöresurssien kompensointi ei ole kuitenkaan
osoittautunut teknisillä uudistuksilla helpoksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuoden 2014 alusta Suomessa
on 11 pääpoliisiasemaa, 108 poliisiasemaa ja 32—42
yhteispalvelupistettä, joissa ovat poliisin laajat palvelut. Pitkien
etäisyyksien olosuhteissa huolenaiheen ja haasteen muodostavat
poliisiasemien resurssit, jotka ovat harvaan asutulla alueella vuosien varrella
ainakin osaksi niukentuneet. Esimerkiksi pinta-alaltaan suurimmassa
vuoden 2014 alussa toimintansa aloittavassa Lapin poliisilaitoksessa
tulee olemaan tämän hetken tietojen perusteella
6 poliisiasemaa, joissa on alle 5 poliisimiestä ja kahdessa
näistä vain yksi, ellei resursseja sijoiteta lisää kyseisille
poliisiasemille.
Valiokunta tähdentää, että erilaisia
suunnitelmallisen poliisitoiminnan keinoja on mahdollista hyödyntää myös
harvaan asuttujen alueiden poliisipalveluiden turvaamiseksi. Onnistuminen edellyttää
kuitenkin
määrätietoista, systemaattista ja suunnitelmallista
toimintaa sen ohella, että myös poliisiasemilla
on asianmukaisen työskentelyn edellyttämä henkilöstön
perusvahvuus.
Meneillään oleva Asiakaspalvelu 2014 -hanke
perustuu pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen
linjauksiin, joissa viranomaisten yhteispalvelun kehittämiselle
on asetettu tavoitteeksi, että koko maassa luodaan kuntatasolle
kattava viranomaisten yhteispalvelupisteiden verkko. Hallintovaliokunta
on omalta osaltaan tähdentänyt yhteispalvelun
kehittämisen merkitystä käsitellessään
esitystä julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain
(223/2007) muuttamisesta. Palvelujen sisällön
osalta valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että yhteispalvelussa
tulee olla tarjolla nykyistä laajemmin esimerkiksi poliisin palveluja
(HaVM 21/2010 vp — HE 230/2010 vp).
Valiokunta toteaa myönteisenä Asiakaspalvelu
2014 -hankkeessa tähän mennessä tehdyn
linjauksen, jonka mukaan poliisin asiakaspalveluja tarjotaan kaikissa
yhteispalvelupisteissä. Valiokunta korostaa tältä osin
palvelujen laatua ja sisältöä. Laajan
palveluvalikoiman palvelupisteet täydentävät
poliisin omaa toimipisteverkostoa, jota ei tule yhteispalvelun kehittämisen
myötä heikentää. Asiakaspalveluhankkeelle
on asetettu tarkasteltavaksi kaksi vaihtoehtoa, siten että yhteispalvelupiste
tulisi joko 129 kuntaan tai 169 kuntaan.
Kielellisten palvelujen turvaaminen
Hallituksen esitykseen liittyvät kielelliset vaikutukset
kohdistuvat sekä liikkuvaan poliisiin että paikallispoliisiin.
Liikkuva poliisi on kaksikielinen viranomainen, suomi enemmistön
kielenä. Liikkuvan poliisin henkilöstön
siirtäminen sen alueen perustettavaan poliisilaitokseen,
jonka alueella henkilöstö tällä hetkellä työskentelee, merkitsee
sitä, että kaksikielisellä poliisilaitosalueella
kielitaitovaatimukset pysyvät liikkuvan poliisin nykyisen
henkilöstön osalta ennallaan. Yksikielisen poliisilaitoksen
alueella kielitaitovaatimukset lieventyvät nykyiseen verrattuna.
Vuoden 2009 alusta voimaan tulleen paikallispoliisin hallintorakenneuudistuksen
yhteydessä on muodostettu ruotsinkielisten palvelujen turvaamiseksi
kielilain (423/2003) 6 §:n
2 momentin mukaisia alueellisia yksiköitä, joita
ovat Raaseporin, Pietarsaaren, Mustasaaren ja Närpiön
sekä Turunmaan kihlakunnan alueet, joiden tehtävät
ja kielellinen asema säilyvät PORA III -uudistuksessa
ennallaan. Selvyyden vuoksi on paikallaan todeta, että alueelliset
yksiköt on perustettu ruotsinkielisten palvelujen turvaamiseksi
eikä niillä ole tarkoitettu olevan erityistä alueellista
toimivaltaa. Alueelliselle yksikölle voidaan toki antaa
myös erityisvastuita ruotsinkielisten palvelujen kehittämisestä koko
poliisilaitoksen alueella. Alueelliset yksiköt on muodostettu
kaksikielisistä enemmistöltään
ruotsinkielisistä kihlakunnista, ja ne ovat kielelliseltä asemaltaan
kaksikielisiä, ruotsi enemmistön kielenä.
Näiden yksiköiden työkieli on ruotsi.
Meneillään olevaan paikallispoliisiin rakenneuudistukseen
liittyvä kihlakuntien poliisilaitosten uusi toimialuejako
vaikuttaa myös poliisilaitosten kielellisiin jaotuksiin.
Suurin osa lakkautettaviksi suunniteltujen kihlakuntien poliisilaitosten
toimialueista kuuluisi vuoden 2014 alusta lukien kielelliseltä asemaltaan
sellaisten uusien kihlakuntien poliisilaitosten toimialueisiin,
joiden kielellinen asema on sama kuin lakkautettaviksi suunnitteluilla
poliisilaitoksilla. Osa lakkautettavien yksikielisten poliisilaitosten
toimialueista kuuluisi jatkossa kaksikielisten, suomi enemmistön
kielenä, poliisilaitosten toimialueisiin. Hallintovaliokunta
tähdentää, että paikallispoliisin
hallintorakenneuudistus tulee toteuttaa niin, että turvataan
kielellisten oikeuksien toteutuminen myös käytännössä.
Hallituksen esityksessä todetaan, että poliisihallinnon
vakituiseen virkaan nimitetty voidaan siirtää vuoden
2014 alussa toimintansa aloittavan uuden poliisilaitoksen palvelukseen
kielitaitoa koskevien kelpoisuusvaatimusten muuttumisesta huolimatta.
Poliisin paikallishallintouudistuksesta johtuva kielelliseltä asemaltaan
erilaiseen poliisilaitokseen siirtäminen ei kuitenkaan muuta
henkilön kielitaitokelpoisuutta, joka määräytyy
31. päivän joulukuuta 2013 vallitsevan tilanteen
mukaisesti. Näin ollen, jos virkaan nimitetty virkamies
hakee toista virkaa tai määräaikaista
virkasuhdetta, jonka kielitaitoa koskevat kelpoisuusvaatimukset
ovat toiset kuin sen viran, johon hänet on nimitetty, tulee
vaadittava kielitaito osoittaa erikseen.
Valiokunta katsoo, että paikallispoliisin poliisipiirien
hallinnollisesta muutoksesta voi aiheutua yksilötasolla
kohtuuttomia vaikutuksia. Esimerkiksi kokenut ja ansioitunut poliisimies,
joka täyttää yhdestä tai useammasta
kihlakunnasta muodostetun nykyisen yksikielisen poliisilaitoksen
avoimena olevan viran kelpoisuusvaatimukset kaikilta osin, ei enää ensi
vuoden alusta täyttäisi saman viran kelpoisuusvaatimuksia
uudessa kaksikielisessä poliisilaitoksessa, ellei hän ole
osoittanut kaksikielisessä viranomaisessa vaadittavaa kielitaitoa.
Tämä ongelma voi johtaa siihen, että selvästi
ansioitunein ja kokenein poliisimies jää valitsematta
virkaan eikä hänellä ole enää mahdollisuuksia
edetä edes entisen poliisipiirinsä tehtävissä ilman
säädetyn kielitaidon osoittamista. Käytännössä ongelma
koskee iältään vanhempia poliisimiehiä,
joilta kielitutkinnon suorittaminen ei välttämättä enää myöskään
vaikeuksitta onnistu. Julkisen kielitaidon osoittamisesta annetusta
laista (424/2003) ja poliisin hallinnosta annetusta asetuksesta
ilmenevät muun muassa poliisimieheltä vaadittava
suomen ja ruotsin kielen taito. Lain 9 §:n edellytysten
täyttyessä valtioneuvostolla on mahdollisuus myöntää erivapaus
kelpoisuusvaatimuksista. Valiokunnan mielestä tilanteessa,
jossa paikallishallintoon syntyy erittäin laajoja poliisipiirejä,
ei voida jättää asiaa erivapausmenettelyn varaan.
Lisäksi valiokunta pitää välttämättömänä,
että poliisimiesten kieliopintoja tuetaan konkreettisesti
etenkin tilanteissa, joissa kielitaitovaatimukset tiukentuvat hallinnollisten
jaotusten muutosten yhteydessä.
Keskusrikospoliisi
Keskusrikospoliisin säästötavoitteeksi
on kehittämishankkeessa asetettu 0,6 miljoonaa euroa. Hallituksen
esityksen mukaan keskusrikospoliisin toimintaa on tarkoitus kehittää niin,
että se keskittyy selkeästi järjestäytyneen
ja kansainvälisen rikollisuuden torjuntaan.
Hallituksen esityksestä ilmenee myös, että keskusrikospoliisin
toimipisteverkostoa karsitaan ja järjestäytyneen
rikollisuuden torjuntaan kohdennetut resurssit turvataan. Samalla
on tarkoitus varmistaa myös paikallispoliisin riittävät resurssit
ja osaaminen vakavimman rikollisuuden torjunnassa.
Valiokunta katsoo, että joka tapauksessa on tärkeää säilyttää keskusrikospoliisin
toimipisteverkosto sellaisena, ettei vaaranneta keskusrikospoliisin
tehtäviin kuuluvan tuloksellisen rikostorjunnan ja -tutkinnan
edellytyksiä. Lisäksi valiokunta ilmaisee käsityksensä siitä,
että paikallispoliisin yksikkökoon kasvamisesta
huolimatta on edelleen mitä ilmeisimmin tarvetta keskusrikospoliisin
kokemuksen ja syvällisen osaamisen hyödyntämiseen
myös muun vakavimman rikollisuuden kuin järjestäytyneen
ja kansainvälisen rikollisuuden tutkinnassa. Osa vakavimman
rikollisuuden ilmenemismuodoista voi olla paikallispoliisin kannalta
niin harvinaisia, ettei tapausten pienehkön lukumäärän
vuoksi ole syntynyt tai synny riittävää kokemusta
ja osin siihen perustuvaa korkeaa ammattitaitoa erityisen tai poikkeuksellisen
vaativan rikostutkinnan suorittamiseen.
Suojelupoliisi
PORA III -uudistushankkeessa ei esitetä erityisiä suojelupoliisia
koskevia muutoksia, vaan suojelupoliisin nykyinen organisointi ja
tehtävät on nähty tarkoituksenmukaisiksi.
Joka tapauksessa myös suojelupoliisiin kohdistuu
0,2 miljoonan euron säästötavoite. Poliisin
hallintorakenneuudistuksen toimeenpanovaiheessa mainittujen säästöjen
aikaansaaminen on suunniteltu toteutettavaksi tehostamalla hallintoa,
aluetoimintaa ja tilankäyttöä.
Poliisiammattikorkeakoulu
Poliisiammattikorkeakouluun ei kohdistu käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä ehdotuksia. Siitä tosin
ilmenee, että Poliisiammattikorkeakoululle on asetettu
4,2 miljoonan säästövelvoite vuoden 2016
tasolla. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Poliisiammattikorkeakoulun
henkilöstöä on tarkoitus vähentää 20 henkilövuotta
poliisin hallintorakenneuudistuksessa tehostamalla toimintaa. Tehtävien
laajennuksena liikennevalvonnan koulutuksen ja ammattitaidon ylläpidon
kokonaisuus keskitetään Poliisiammattikorkeakoululle.
Nykytilaan verrattuna tämä merkitsee lähinnä liikkuvan
poliisin koulutustehtävien siirtämistä ammattikorkeakoulun
vastuulle.
Eduskunnalle annettavalla erillisellä hallituksen esityksellä on
tarkoitus uudistaa poliisikoulutus ja sen tutkintorakenne. Maksullista
toimintaa on pyrkimys myös voimakkaasti hyödyntää. Lisäksi
Poliisiammattikorkeakoulun asuntolatoiminta järjestettäisiin
uudelleen ja opintososiaaliset edut harmonisoitaisiin
muita ammattikorkeakouluja vastaaviksi.
Poliisin tekniikkakeskus
Poliisin tekniikkakeskus ostaa lähtökohtaisesti tekniset
tuotteet valmiina ja myy ne pääosin Poliisihallinnon
yksiköille (86 %). Muut asiakkaat ovat
lähes yksinomaan valtionhallinnon toimijoita. Poliisin
tekniikkakeskuksen henkilöstö vastaa pääosin
suunnittelu- ja kehitystehtävistä. Tuotannolliset
tehtävät on pääasiallisesti
ulkoistettu alihankkijoille.
Poliisin tekniikkakeskus erillisenä hallinnollisena
yksikkönä ehdotetaan hallituksen esityksessä lakkautettavaksi,
jolloin sen hoitamat tehtävät ja henkilöstö siirtyisivät
pääosin Poliisihallitukseen, joka huolehtisi muiden
tehtäviensä ohella poliisin kaluston, varusteiden
ja välineiden suunnittelusta, kehityksestä ja
hankintatyöstä. Tuotannollisten ja logististen
tehtävien ulkoistamista jatkettaisiin. Valiokunta painottaa ulkoistamisten
toteuttamisessa ennen kaikkea toiminnallisuutta ja kustannustehokkuutta.
Valiokunta yhtyy näkemykseen, että keskuksen
vastuulla olevia tehtäviä voidaan hoitaa taloudellisesta,
toiminnallisesti ja asiakkaiden näkökulmasta entistä tehokkaammin
eivätkä tehtävät edellytä erillisen
virastoaseman säilyttämistä. Tuotannollisesta
toiminnasta ja välivarastoinnista onkin tarkoitus luopua
ja keskittyä hankinnan, kehittämisen ja testauksen
asiantuntijatehtäviin. Myös hallinnointitehtäviä arvioidaan voitavan
tehostaa, jos toiminnot organisoidaan itsenäisen viraston
sijasta Poliisihallituksen alaisuuteen, mutta erilleen ylijohtotehtävistä.
Nettokustannuksissa tavoitteena on 1 miljoonan euron säästö.
Hallituksen esityksessä ehdotetuilla toimenpiteillä voidaan
vähentää henkilöstökustannuksia
arviolta noin 15—20 henkilötyövuotta.
Nykyisistä toimitiloista voitaisiin luopua ja toiminta
siirtää Kouvolan poliisitalon tiloihin. Nykyisestä henkilöstöstä siirtyisi
uuteen organisaatioon noin 25—30:tä henkilötyövuotta
vastaava henkilöstö. Valiokunta korostaa, että niille
henkilöille, jotka eivät sijoitu uuden organisaation tehtäviin,
järjestetään heidän ammattitaitoaan
ja kokemustaan vastaavaa työtä muualta poliisin hallinnosta
hyvän henkilöstöpolitiikan periaatteita
noudattaen.
Alueelliset yksiköt
Poliisitoimen vastuualue on Lounais-Suomen, Itä-Suomen
ja Pohjois-Suomen aluehallintovirastoissa. Poliisitoimen vastuualueet
ovat organisatorisesti osa aluehallintovirastoa, mutta toiminnallisesti
ja henkilöstöhallinnollisesti osa Poliisihallitusta.
Aluehallintovirastojen poliisitoimen vastuualueilla on ollut henkilöstöä maaliskuussa
2012 henkilötyövuosina ilmaistuna 27.
Aluehallintouudistuksen tavoitteena on ollut turvata poliisin
osallistuminen aluehallinnon viranomaisyhteistyöhön,
varautumisen yhteensovittamiseen ja peruspalvelujen saatavuuden
arviointiin. Aluehallintovirastojen poliisivastuualueella on kuitenkin
hoidettu lähtökohtaisesti vain Poliisihallituksen
tehtäviä ja varsinaisten aluehallintoviranomaisille
kuuluvien poliisitoimen alueellisten tehtävien osuuden
on todettu käytännössä olleen
vähäsen. Valmiuden ja varautumisen suunnittelu
ja alueellinen viranomaisyhteistyö ovat poliisin operatiiviseen
toimintaan kuuluvaa käytännön yhteistyötä,
jota paikallispoliisin yksiköt tekevät jo nyt
alueensa aluehallintovirastojen kanssa. Peruspalvelujen saatavuuden
arvioinnissa Poliisihallitus voisi valiokunnan mielestä säilyttää nykyisen
roolinsa.
Valiokunta pitää perusteltuna, että hallinnollinen
kytkentä aluehallintovirastojen ja poliisin vastuualueiden
välillä puretaan ja että vastuualueilla
hoidettavat asiat hoidetaan vastaisuudessa poliisilaitosten ja Poliisihallituksen
toimesta yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa.
Aluehallintovirastojen poliisin vastuualueiden henkilöstö on
tarkoitus siirtää hallinnollisesti tehtävissään
Poliisihallitukseen. Valiokunnan saaman tiedon mukaan vastuualueiden
henkilöstö on tarkoitus siirtää Poliisihallitukseen
noudattaen työssäkäyntialueperiaatetta.
Poliisihallitus
PORA III -hankkeen toimeenpano suunnitellulla tavalla merkitsee,
että Poliisihallituksen alaisten yksiköiden määrä vähenee
29:stä 14:ään (13 poliisilaitosta vähemmän,
liikkuva poliisi ja Poliisin tekniikkakeskus lakkaavat itsenäisinä hallinnollisina
yksikköinä). Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uudistusprosessi koskee myös Poliisihallitusta,
jolle onkin hankkeessa asetettu 2,4 miljoonan euron säästötavoite
vuoden 2016 tasolla. Poliisiyksiköiden vähentyessä on
myös Poliisihallituksessa organisaatiorakennetta uudistettava,
Poliisihallituksen omien yksiköiden määrää vähennettävä ja
toimintatapoja kehitettävä nykyistä tarkoituksenmukaisemmiksi.
Valiokunta tähdentää, että Poliisihallituksen tulee
keskittyä ydintehtäviinsä. Tulosohjausta kehittämällä on
tärkeää vahvistaa Poliisihallituksen
alaisten poliisiyksiköiden oman toiminnan tehokasta johtamista
sekä huolehtia selkeästä vastuunjaosta
poliisihallinnon eri johtotasoilla. Valiokunnan saaman tiedon mukaan
Poliisihallituksen henkilöresursseja on tarkoitus vähentää niin,
että ylijohtotehtävien henkilötyövuosimäärä vähenee
vajaasta 150:stä alle 120:een. Valiokunta pitää tarpeellisena
sen arvioimista, voidaanko toimintaa tehostaa enemmän
ja saada aikaan vielä suurempi resurssisäästö poliisin
ylijohdossa. Poliisihallitukseen on tarkoitus kuulua vastaisuudessakin
ylijohtotehtävistä erilleen sijoitettavat arpajais-
ja asehallintoyksikkö ja turvallisuusalan valvontayksikkö sekä uutena
tehtävänä Poliisin tekniikkakeskuksen
tehtävät.
Poliisihallitus on keskeinen sisäisen turvallisuuden
viranomainen, jolla on merkittävästi toimivaltaa.
Poliisiylijohtajalla on vahva asema suomalaisen poliisin korkeimpana
virkamiehenä. Viime aikoina valtion ylimpiin virkoihin,
kuten ministeriön kansliapäälliköksi,
on nimitetty määräajaksi. Valiokunta
esittää poliisiylijohtajan tosiasiallinen asema
huomioon ottaen, että kyseiseen virkaan nimittäminen
tapahtuu vastaisuudessa määräajaksi.
Poliisilaitosten määrä vähenee
PORA III -uudistuksessa nykyisestä 24:stä 11:teen
poliisipiiriin. Valiokunta pitää muuttuvissa olosuhteissa
perusteltuna, että paikallispoliisin poliisipäälliköt
nimittää tulevaisuudessa sisäasiainministeriö poliisiylijohtajaa kuultuaan.
Tämä esitys ei koske vielä vuoden 2014
alusta toteutettavaan uudistettuun rakenteeseen siirtymisen vaihetta.
Tässä yhteydessä on syytä todeta,
että Poliisihallituksen ja sisäasiainministeriön
poliisiosaston hallintorakenteen kehittämistarpeesta on tehty
erillinen lisäselvitys selvitysmies Kari Salmen toimesta
helmikuussa 2013 (Sisäasiainministeriön julkaisu
7/2013). Tämän lisäksi sisäasiainministeriön
poliisiosastoon kohdistuu osana valtioneuvostoa keskushallinnon
uudistushanke, jonka tavoitteena on muun muassa saada valtioneuvostossa
tehtävä politiikka-, lainsäädäntö-
ja resurssiohjaus yhtenäiseksi ja lisätä henkilöstön
ja taloudellisten resurssien liikkuvuutta.
Helsingin poliisilaitoksen erityisasema
Voimassa olevan poliisin hallinnosta annetun lain 7 §:ssä säädetään,
että Helsingin poliisilaitoksella on erityistehtäviä,
jotka perustuvat pääkaupungin poliisilaitoksen
toimialueen erityispiirteisiin sekä Poliisihallituksen
määräyksiin.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan sääntelyn muuttamista
siten, että poliisilaitoksella voi olla toimialueensa erityispiirteisiin
tai muihin seikkoihin perustuvia erityistehtäviä.
Poliisihallitus määrää ne asiaryhmät,
jotka kuuluvat poliisilaitosten erityistehtäviin.
Hallintovaliokunta pitää sääntelyehdotusta
sikäli kannatettavana, että myös muilla
poliisilaitoksilla kuin Helsingin poliisilaitoksella voi olla erityistehtäviä.
Valiokunnan käsityksen mukaan lakiehdotuksen hyväksyminen
ei merkitse sitä, että Helsingin poliisilaitoksen
tietynlainen erityisasema pääkaupungin poliisilaitoksena
poistuisi tai vähenisi nykyisestään.
Passilain muuttaminen
Valiokunta ehdottaa hallituksen esitykseen sisältyvän
3. lakiehdotuksen johtolauseen sekä 6 ja 10 §:n
muuttamista siten, että lakiehdotuksessa otetaan huomioon
29. päivänä huhtikuuta 2013 voimaan tulleet
lakiin 303/2013 sisältyvät passilain
muutokset (HaVM 4/2013 vp — HE 188/2012
vp).
Henkilöstövaikutukset
Edellä on tarkasteltu henkilöstövaikutusten
kohdentumista poliisin eri yksiköiden toimintaan kunkin
yksikön kohdalla. Hallituksen esityksessä on myös
oma henkilöstövaikutuksia tarkasteleva osionsa.
Hallintovaliokunta tähdentää laajamittaisen PORA
III -hankkeen toimeenpanossa hyvän henkilöstöpolitiikan
noudattamisen merkitystä. Uudistus muotoutuu sisällöltään
konkreettiseksi nimenomaan toimeenpanovaiheessa. Välttämätöntä on
ottaa eri tahot mukaan uudistusten toimenpanon valmisteluun sekä huolehtia
avoimesta ja reaaliaikaisesta viestinnästä henkilöstön kanssa.
Työhyvinvointiin on panostettava erityisesti tällaisessa
vaativassa ja edelliset uudistukset huomioon ottaen pitkäkestoisessa
muutosprosessissa, joka saattaa koetella myös työssä jaksamista
ja työmotivaatiota. Henkilöstöä tukevaan
muutosjohtamiseen ei myöskään panosteta koskaan
liikaa. Lähtökohta tulee olla lisäksi,
ettei kenenkään palkka alene organisaatiouudistusten
takia. Nimitysten on puolestaan oltava oikeudenmukaisia, ja eri
ratkaisujen perustuttava toiminnallisiin näkökohtiin.
Valiokunta korostaa myös sitä, että säästötavoitteisiin
liittyvät henkilöstövähennykset
tulee toteuttaa ilman irtisanomisia eläköitymisen, muun
poistuman ja määräaikaisuuksien päättymisten
myötä.
Seuranta ja uudistusten arviointi
Suomalainen poliisitoiminta on erittäin arvostettua.
Kuluvan vuoden tammikuun lopulla julkistetun poliisibarometrin mukaan
48 prosenttia kansalaisista luottaa poliisiin erittäin
paljon ja 44 prosenttia melko paljon. Valiokunta pitää tällaista
korkeaa luottamusta ensiarvoisen tärkeänä,
koska poliisi on sekä kansallisen sisäisen turvallisuuden
että kansalaisten itsensä kokeman turvallisuuden
kannalta olennainen toimija. Toisaalta barometrista ilmenee kansalaisten
kokema selvä huoli poliisipalveluiden heikentymisestä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että poliisin toimintakyvystä, johon vaikuttavat
olemassa olevat resurssit ja poliisin toimintavaltuudet, pidetään
huolta. Viime vaalikauden lopulla on eduskunnassa hyväksytty
poliisin toimintaan keskeisesti vaikuttavat vuoden 2014 alusta voimaan
tulevat toimivaltuuksiin liittyvät uusi poliisilaki (HaVM
42/2010 vp — HE 224/2010
vp) sekä uudistettu esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädäntö (LaVM
44/2010 vp — HE 222/2010 vp; 805/2011 ja 806/2011).
Poliisin resurssien riittävyys sen sijaan on ollut hallintovaliokunnan
jatkuvanluonteinen huolenaihe, jota valiokunta on käsitellyt
vuosittain erityisesti valtion talousarvioista antamissaan lausunnoissa.
Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelman mukaan
poliisipalvelut turvataan koko maassa. Tavoitteena on vakiinnuttaa
poliisien määrä vähintään
nykyiselle tasolle koko vaalikaudeksi.
Vuoden 2009 alkupuolella on sisäasiainministeriön
asettama työryhmä laatinut poliisin pitkän
aikavälin henkilöstötarpeiden suunnitelman,
jonka tavoitteena on ollut perusteiden selvittäminen päätöksenteolle
poliisin resurssitilanteen vakiinnuttamiseksi. Kyseisessä poliisi 2020
-hankkeessa on arvioitu ensi vuosikymmenen alkuun saakka, minkälaista
resurssimäärää eri tehtävät
vaativat työryhmän työssä määritellyllä palvelutasolla
(Sisäasiainministeriön julkaisu 5/2009).
Hallintovaliokunta on edellä mainitussa mietinnössään HaVM
42/2010 vp uuden poliisilain käsittelyn
yhteydessä hyväksynyt lausuman, jossa se edellyttää hallituksen
laativan ajantasaisen poliisin pitkän aikavälin
tehtävä-, resurssi- ja rahoitussuunnitelman, johon
myös sitoudutaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että poliisin toimintaa suunnitellaan pitkäjänteisesti
ja että poliisilla on tehtäviin suhteutetut taloudelliset
ja toiminnalliset resurssit, joilla se pystyy huolehtimaan asianmukaisesti
tehtävistään. Käytettävissä olevan
tilastotiedon mukaan Suomessa on EU:n jäsenmaista pienin
poliisien määrä suhteessa asukaslukuun.
Valiokunta on päätynyt puoltamaan hallituksen
esityksen hyväksymistä sekä lakiehdotuksen
että muiden PORA III -hankkeeseen sisältyvien
uudistusten toteuttamista. Poliisin hallintorakenneuudistusta on
asiantuntijakuulemisissa myös kritisoitu edellä tässä mietinnössä lausutun
lisäksi kirjallisista asiantuntijalausunnoista tarkemmin
ilmenevin tavoin. Esiin on noussut muun muassa arvioitujen säästöjen
realistisuus, liikenteen valvonnan ja liikenteen turvallisuustyön
tulevaisuus sekä poliisin eri palvelujen saatavuus maan
eri osissa.
Valiokunta tähdentää, että PORA
III -hankkeen kannalta on ratkaisevaa sen onnistunut toimeenpano,
mikä edellyttää myös henkilöstön
sitoutumista uudistuksiin. Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että PORA III -hankkeen toimeenpanoa seurataan tarkasti
ja että hallintovaliokunnalle toimitetaan kirjallinen selvitys
uudistuksen toimeenpanosta vuoden 2014 loppuun mennessä,
jolloin jo voidaan odottaa olevan vähintäänkin
suuntaa-antavia johtopäätöksiä ja
tuloksia käytettävissä. Tuolloin on myös
tarpeen varmistaa, että uudistuksen toimeenpano on käynnistynyt
ja jatkunut asianmukaisella tavalla
Poliisihallinnon uudistusten lisäksi maassamme meneillään
olevat kehittämistoimenpiteet koskevat valiokunnan käsityksen
mukaan koko sisäisen turvallisuuden viranomaissektoria
ja muita toimijoita. Hätäkeskusuudistus, joka
merkitsee muun muassa hätäkeskusten määrän
vähentämistä ja uuden hätäkeskustietojärjestelmän
toteuttamista, on parhaillaan meneillään. Rajavartiolaitoksen
toimintaan vaikuttavat esimerkiksi rajaliikenteen kasvu, rajavalvonnan
tason ylläpitäminen sekä toiminnan sopeuttaminen
laitoksen taloudellisiin voimavaroihin. Tulli puolestaan on jo pidempään
sopeuttanut resurssejaan niukentuneisiin taloudellisiin edellytyksiin
ja juuri uudistanut hallintorakenteensa. Edellä mainittuja
sisäisen turvallisuuden viranomaisia koskee myös
varautuminen mahdolliseen Venäjän viisumivapauteen.
Alueelliset pelastuslaitokset ovat kehittäneet ja kehittävät
toimintojaan. Kunnilla on oma tärkeä roolinsa
turvallisuussuunnittelussa. Kansalaiset kantavat osaltaan huolta
arjen turvallisuudesta Lisäksi valmisteilla on yhä laajenevaa
ja taloudellisesti merkittävää yksityistä turvallisuusalaa
koskeva lainsäädäntöuudistus.
Sisäisen turvallisuuden sektorin eri toimijoihin kohdistuu
tässä tilanteessa monenlaisia haasteita, odotuksia
ja vaatimuksia. Ne voivat olla myös erilaisia ja erisuuntaisia
keskenään.
Edellä lausutun lisäksi hallintovaliokunta
on valtioneuvoston selonteosta Suomen turvallisuuspolitiikka 2012
antamassaan lausunnossa kiinnittänyt huomiota sisäisen
turvallisuuden osion niukkuuteen selontekokokonaisuudessa omaksutusta
kokonaisturvallisuuden käsitteestä huolimatta
(HaVL 4/2013 vp — VNS
6/2012 vp). Valtioneuvosto on myös tehnyt
periaatepäätöksen vuonna 2008 sisäisen
turvallisuuden ohjelmasta, jonka väliraportti on valmistunut vuonna
2011 (Sisäasiainministeriön julkaisu 10/2011).
Sisäisen turvallisuuden ohjelmaa, joka ulottuu vuoteen
2015, ei ole käsitelty eduskunnassa. Hallintovaliokunta
katsoo edellä lausuttuun viitaten, että on olemassa
erityisiä painavia syitä erillisen sisäisen
turvallisuuden selonteon antamiseen eduskunnalle, jotta voidaan
laaja-alaisesti ja samalla kattavasti tarkastella sisäisen
turvallisuuden tilaa ja siihen liittyviä eri kysymyksiä sekä kehittämistoimenpiteitä.
Hallintovaliokunta ehdottaakin, että eduskunta edellyttää hallituksen
- seuraavan tarkkaan poliisin
hallintorakenneuudistuksen toimeenpanoa ja
- antavan hallintovaliokunnalle vuoden 2014 loppuun mennessä perustuslain
47 §:n 2 momentissa tarkoitetun selvityksen poliisin
hallintorakenneuudistuksen toimeenpanosta mukaan lukien asetettujen
toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden saavuttaminen kiinnittäen erityistä
huomiota
muun muassa liikenteen valvontaan ja liikenneturvallisuustyöhön
sekä poliisin palvelujen saatavuuteen maan eri osissa ja
- antavan eduskunnalle vuoden 2017 loppuun mennessä kokonaisvaltaisen
seikkaperäisen selonteon sisäisen turvallisuuden
tilasta, sisäisen turvallisuuden viranomaisten ja muiden toimijoiden
toiminnan tuloksellisuudesta, toimintojen kehittämistarpeista
ja haasteista sekä eri tehtävien edellyttämistä pidemmän
tähtäimen taloudellisista voimavaroista ja muista
resurssitarpeista (Valiokunnan lausumaehdotus).
Yhteenveto
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa 1. ja 2. sekä 4.—6.
lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomina ja
3. lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna tästä mietinnöstä ilmenevin
huomautuksin ja kannanotoin.