KESKUSTELUALOITE 9/2002
vp
KA 9/2002
vp - Sirpa Pietikäinen /kok ym.
Tarkistettu versio 2.1
Taiteen yhteiskunnallinen merkitys
Eduskunnan puhemiehelle
Taide avaa ihmiselle luovan itseilmaisun, tunne-elämän
kehittämisen ja itseymmärryksen väylän, jonka
kautta hän myös rakentaa identiteettiään
ja jäsentää todellisuutta. Taide on yksilön
perusoikeus.
Yhteisölle taide on luovaa, sosiaalista, kulttuurillista
ja taloudellista pääomaa. Taiteen kasvava soveltava
käyttö tuo esiin myös mm. taiteen terveyttä edistäviä vaikutuksia,
vaikutuksia ympäristöön, muotoilun merkitystä ja
muuta taiteen monipuolista käyttöä yrityselämässä.
Taide on itseisarvoista, mutta se rikastuttaa monin tavoin yksilöiden
ja yhteisöjen elämää. Taide
on yksilön esteettisen ja eettisen kasvun lähde.
Yhteiskunnan kehityksen strategisena voimavarana se on rinnastettavissa
tieteeseen ja teknologiaan. Sama koskee sen merkitystä kansakunnan
taloudellisen merkityksen perustana.
Nykyisen hallitusohjelman mukaan kulttuuri on entistä tärkeämpi
kansallisen ja kansainvälisen kehityksen voimavara. Kulttuuripolitiikan asemaa
yhteiskunnallisessa päätöksenteossa vahvistetaan.
Edelleen hallitusohjelmassa todetaan, että luovan toiminnan
edellytyksien kehittämiseksi laaditaan erityinen taide-
ja taiteilijapoliittinen ohjelma.
Valtioneuvoston taide- ja taiteilijapoliittisessa ohjelmaehdotuksessa
esitetään pitkäjänteisen, poikkihallinnollisen Luova
hyvinvointiyhteiskunta -ohjelman käynnistämistä.
Ohjelmassa taide on
- kansalaisen perusoikeus; ja
- keskeinen osa yhteiskuntaa uudistavaa ja kehittävää innovaatioperustaa,
uuden tiedon, taidon, osaamisen ja hyvinvoinnin kokonaisuutta.
Ohjelmassa lähdetään myös
siitä, että valtioneuvoston seuraava tulevaisuusselonteko
tehdään taiteen ja kulttuurin näkökulmasta
ja että keskeisissä yhteiskuntapoliittisissa hankkeissa
otetaan käyttöön kulttuuristen vaikutusten
arviointimenettely. Myös kulttuuribudjetille asetetaan
selkeä kehittämistavoite.
Taide on myös taloudellisen panostuksen vaikutusten
suhteen verrannollinen tieteeseen. Sekä julkisen vallan
että yksityisen sektorin lisäpanostukset tieteeseen
ja tutkimukseen ovat tuottaneet hyviä tuloksia. Näin
tapahtuu myös taiteessa, kun resursseja lisätään.
Viime vuosikymmenellä valtion tutkimusrahoituksen prosenttiosuus
BKT:stä kasvoi tuntuvasti samanaikaisesti, kun kulttuurirahoituksen
vastaava osuus laski entisestään. Nykyisellä kulttuuribudjetin
mitoituksella on vaarana taiteen perusrakenteen, maanlaajuisen taidelaitoskentän,
rapautuminen. Toisaalta myös vapaiden, etukäteen
kiintiöimättömien resurssien asema valtion
kulttuuribudjetissa on tällä hetkellä marginaalinen.
Uusiutumisen ja innovatiivisuuden kannalta on kuitenkin olennaisen
tärkeää kyetä joustavaan reagointiin
muuttuviin tarpeisiin sekä taiteen ja muiden alueiden välisen
vuorovaikutuksen kehittämiseen. Taiteen rahoitukseen tuo
epävarmuutta myös rajusti lisääntynyt riippuvuus
veikkausvoittovaroista.
Taiteen entistä laajempi käyttäminen
yhteiskunnan keskeisenä, strategisena kehitystekijänä edellyttää myös
taiteen resurssoinin nykyistä määrätietoisempaa
kasvattamista. Asia on erityisen tärkeä ja ajankohtainen,
koska taiteen merkitys korostuu eriytyvässä, monimuotoistuvassa, kulttuuristuvassa
ja teknistyvässä tietoyhteiskunnassa.
Eduskunnan on aika käydä linjakeskustelua taiteen
asemasta yhteiskunnan strategisena kehitystekijänä sekä taiteen
resurssoinnin ja taidepolitiikan kehittämisestä vastaamaan
tätä asemaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittavasti,
että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun
taiteen edistämisestä yhteiskunnan strategisena
kehitystekijänä.
Helsingissä 19 päivänä kesäkuuta
2002
- Sirpa Pietikäinen /kok
- Maria Kaisa Aula /kesk
- Marja-Liisa Tykkyläinen /sd
- Irina Krohn /vihr
- Margareta Pietikäinen /r
- Outi Ojala /vas
_________
Ajankohtaiskeskustelu 17.10.2002