KIRJALLINEN KYSYMYS 1001/2010 vp
         KK 1001/2010 vp - Risto Kuisma /sd 
         
         Tarkistettu vesio 2.0
         Suomen pankkien myöntämät asuntolainat
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Suomalaisilla on paljon suuria asuntolainoja, joiden
            vakuutena on yksin tai lähes yksin vain asunto. Asuntolaina
            on yleisesti suuri suhteessa velallisten tuloihin. Laina-ajat ovat
            usein ylipitkiä. Lainanmaksukyky perustuu ennätysmäisen
            alhaisiin korkoihin ja poikkeuksellisen pitkiin laina-aikoihin.
            Velallisen lainanmaksukyky ei yleensä kestä mitään
            taloudellisia vastoinkäymisiä.
         
         
         Erityisen vaikeaan tilanteeseen velalliset joutuvat, jos korkotaso
            nousee. Asuntojen hinnat ovat nousseet viime vuosina merkittävästi.
            Jos taloudellinen tilanne huononee, on Suomessakin vaarana asuntojen
            hintakupla. Silloin asuntolainojen vakuutena olevat asunnot eivät
            kaikissa tapauksissa riitä velan vakuudeksi.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Onko hallitus tietoinen, paljonko suomalaisilla on asuntolainoja, 
         
         miten paljon ja miten suuri osa kokonaispääomasta
            on sellaista, jossa vakuutena on lainoitettu asunto,
         
         
         miten hallitus on varautunut siihen, että heikentyvä taloustilanne
            ja korkojen nousu heikentävät velallisten lainanhoitokykyä ja 
         
         
         selviävätkö suomalaiset pankit,
            jos merkittävä osa velallisista ei kykene hoitamaan
            lainojaan?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 2 päivänä joulukuuta
            2010
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
         olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
         Risto Kuisman /sd näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen
         KK 1001/2010 vp:
         
         
Onko hallitus tietoinen, paljonko suomalaisilla on asuntolainoja,
         
         miten paljon ja miten suuri osa kokonaispääomasta
            on sellaista, jossa vakuutena on lainoitettu asunto,
         
         
         miten hallitus on varautunut siihen, että heikentyvä taloustilanne
            ja korkojen nousu heikentävät velallisen lainanhoitokykyä ja
         
         
         selviävätkö suomalaiset pankit,
            jos merkittävä osa velallisista ei kykene hoitamaan
            lainojaan?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Suomen rahalaitosten antamat euromääräiset
         lainat euroalueelle olivat lokakuun 2010 lopussa 169 miljardia euroa.
         Suomen kotitalouksien lainat Suomen rahalaitoksilta olivat yhteensä noin 102
         miljardia euroa. Siitä asuntolainoja oli noin 76 miljardia
         euroa. Asuntolainojen osuus kaikista lainoista on noin 45 prosenttia.
         Kotitalouksien asuntolainojen määrä on
         lähes viisinkertaistunut 15 vuodessa. Samassa ajassa asuntojen
         hinnat ovat nimellisesti noin kolminkertaistuneet. Asuntojen hintojen
         nousun lisäksi kotitalouksien velkaantumiseen ovat vaikuttaneet
         korkojen alhaisuus ja pidentyneet lainojen takaisinmaksuajat. Kotitalouksien
         velkaantumisaste, alle 60 prosenttia bruttokansantuotteesta ja hieman
         yli 100 prosenttia käytettävissä olevista
         tuloista, on keskimääräistä eurooppalaista
         tasoa. Korkojen alhaisuuden ja lainojen vaihtuvakorkoisuuden ansiosta
         lainojen korkomenot ovat käytettävissä olevista
         tuloista nyt vain noin 2 prosenttia, mikä on vain neljännes
         1990-luvun alkuvuosiin verrattuna. Kuitenkin 9 prosentilla kotitalouksista
         oli vuoden 2008 lopussa velkaa yli kolme kertaa käytettävissään
         oleviin vuosituloihinsa verrattuna. Heillä lainojen hoitomenot
         voivat olla tuloihin nähden varsin suuret.
      
      
      
      Velkaantuneisuuden kasvu ja vaihtuvakorkoiset lainat ovat lisänneet
         kotitalouksien velanhoitorasituksen herkkyyttä korkojen
         nousun suhteen. Korkojen merkittävä, usean prosenttiyksikön
         nousu lisäisi velanhoito-ongelmista kärsivien
         kotitalouksien määrää, vaikka
         korkojen verovähennysoikeus lieventäisikin maksurasitetta. Samanlainen
         vaikutus olisi velallisen tulojen huomattavalla pienentymisellä esimerkiksi
         työttömyyden vuoksi. Uskottavalla ja talouden
         kasvua tukevalla talouspolitiikalla voidaan vähentää työttömäksi
         joutumisen riskiä, mutta viime kädessä asuntovelallinen
         vastaa itse ottamistaan lainoista. Finanssivalvonnan ja pankkien
         omien ohjeiden mukaan pankin pitää lainaneuvottelussa
         varmistua lainanhakijan maksukyvystä myös siinä tapauksessa,
         että korot nousevat tai käytettävissä olevat
         tulot vähenevät merkittävästi.
      
      
      
       Korkojen nousun maksurasitetta lisäävää vaikutusta
         vähentää lyhyellä aikavälillä myös
         se, että yleisesti käytössä olevien
         lainasopimusten mukaan kuukausittaiset maksuerät eivät
         muutu korkojen muuttuessa, vaan laina-aika joko lyhenee tai pitenee
         alkuperäisestä maksusuunnitelmasta. Velallisen
         tulojen pudottua tilapäisesti pankit suhtautuvat pääsääntöisesti
         myönteisesti esimerkiksi lainan lyhennyksen tilapäiseen
         keskeyttämiseen. 
      
      
      Asuntolainat ovat pankeille jokseenkin riskittömiä,
         sillä pankkien omalla riskillä oleva asuntolaina
         on pääsääntöisesti
         enintään 70 prosenttia asunnon arvosta. Jos asiakas
         tarvitsee tätä enemmän luottoa, hän
         joutuu antamaan lainalle lisävakuuksia. Esimerkiksi valtio
         on antanut noin 14 000 asuntovelalliselle valtiontakauksen
         omistusasunnon ostamiseen. Asuntolainojen riskittömyyttä kuvaa
         se, ettei edes 1990-luvun laman aikana niistä aiheutunut
         pankeille juurikaan luottotappioita. Riskittömyyttä kuvaa
         myös asuntolainoista perittävä korkomarginaali.
         Luottotappioiden kannalta yritysluotot ovat pankeille huomattavasti
         riskipitoisempia. Finanssivalvonnan mukaan suomalaisten pankkien
         vakavaraisuus on pysynyt vahvana. Omien varojen pääomapuskuri oli
         syyskuun lopussa yhteensä 9,6 miljardia euroa, joten pankkisektori
         on varautunut varsin hyvin yllättäviinkin tappioihin.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 21 päivänä joulukuuta
            2010
         
         
         Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 1001/2010 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Risto Kuisma /sd:
         
         
Är regeringen medveten om hur mycket bostadslån
            finländarna har,
         
         
         och för hur stor andel av det totala kapitalet den
            lånefinansierade bostaden utgör säkerhet,
         
         
         hur har regeringen förberett sig på att den
            försämrade ekonomiska situationen och räntestegringen
            försvagar gäldenärernas förmåga
            att sköta lånen och
         
         
         klarar sig de finländska bankerna om en betydande
            andel av gäldenärerna inte klarar av att sköta
            sina lån?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      De eurobaserade lånen som finländska penninginstitut
         har gett till euroområdet uppgick i slutet av oktober 2010
         till 169 miljarder euro. De finländska hushållens
         lån från finländska penninginstitut uppgick
         till sammanlagt cirka 102 miljarder euro. Av detta stod bostadslånen
         för cirka 76 miljarder euro. Bostadslånens andel
         av samtliga lån är cirka 45 procent. På 15 år
         har hushållens bostadslånevolym i det närmaste
         femfaldigats. Under samma period har det nominella priset på bostäder
         tredubblats. Förutom ökningen i bostadspriserna
         har även de låga räntorna och de allt
         längre återbetalningstiderna påverkat
         hushållens skuldsättning. Hushållens
         skuldsättningsgrad, under 60 procent av bruttonationalprodukten
         och något över 100 procent av de tillgängliga inkomsterna,
         ligger på genomsnittlig europeisk nivå. Tack vare
         att räntorna är låga och lånen bundna
         till rörliga räntor är ränteutgifterna
         på lånen nu endast cirka 2 procent, vilket endast är
         en fjärdedel av vad de var i början av 1990-talet. Trots
         detta hade 9 procent av hushållen i slutet av år
         2008 skulder som var över tre gånger större än årsinkomsterna.
         För dem kan utgifterna för låneskötsel
         vara tämligen stora i förhållande till
         inkomsterna.
      
      
      
      Den ökade skuldsättningen och lånen
         till rörliga räntor har ökat känsligheten
         i hushållens börda från skötseln
         av skulderna vid stigande räntor. En betydande höjning
         av räntorna med flera procentenheter skulle öka
         andelen hushåll som har problem med skötseln av
         skulderna även om rättten att göra ränteavdrag
         lindrar betalningsbelastningen. Samma effekt skulle en betydande minskning
         av gäldenärens inkomster till exempel till följd
         av arbetslöshet ha. Genom en trovärdig ekonomisk
         politik, som samtidigt stöder ekonomisk tillväxt,
         kan risken att bli arbetslös sänkas, men det är
         i sista hand den som har bostadsskulder som ansvarar för
         de lyfta lånen. Enligt Finansinspektionen och bankernas
         egna anvisningar ska banken vid låneförhandlingarna
         försäkra sig om betalningsförmågan
         också i det fall att räntorna stiger eller de
         tillgängliga inkomsterna minskar betydligt.
      
      
      
       På kort sikt minskas betalningsbelastningen från
         räntehöjningen också av att de månatliga
         betalningsposterna enligt de låneavtal som är
         i allmänt bruk inte ändrar när räntorna ändrar,
         men lånetiden antingen förkortas eller förlängs
         från den ursprungliga planen. Då gäldenärens
         inkomster tillfälligt rasar brukar bankerna som huvudregel
         ställa sig positivt till exempel till ett tillfälligt
         avbrott i låneamorteringarna. 
      
      
      Bostadslånen är relativt riskfria för
         bankerna eftersom bankens egen risk som huvudregel uppgår
         till högst 70 procent av bostadens värde. Om kunden
         behöver större kredit än detta blir han
         eller hon tvungen att ge tilläggssäkerheter på lånet. Staten
         har till exempel gett cirka 14 000 personer med bostadslån
         en statsgaranti för inköp av ägarbostad.
         Det faktum att inte ens recessionen under 1990-talet orsakade några
         större kreditförluster för bankerna belyser
         hur riskfria bostadslånen är. Även räntemarginalen
         som tas ut på bostadslånen belyser riskfriheten.
         I fråga om kreditförluster är företagskrediterna
         betydligt mera riskfyllda för bankerna. Enligt Finansinspektionen är
         de finländska bankernas soliditet fortfarande stabil. I
         slutet av september var kapitalbufferten med egna medel sammanlagt
         9,6 miljarder euro, vilket betyder att banksektorn är mycket välförberedd även
         på överraskande förluster.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 21 december
            2010
         
         
         Förvaltnings- och kommunminister Tapani Tölli