KIRJALLINEN KYSYMYS 1067/2013 vp
KK 1067/2013 vp - Antti Kaikkonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Kertakäyttöisten muovipussien käytön
vähentäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Arvioidaan, että EU:ssa päätyy
jopa yli 8 miljardia ohutta muovipussia roskaksi joka vuosi. Pussit
säilyvät ympäristössä pieninä palasina
jopa satojen vuosien ajan, jolloin roskan määrä kasvaa
jatkuvasti hälyttävällä vauhdilla.
Pieni, mutta vuosisatoja säilyvä muoviroska aiheuttaa
merkittäviä ympäristöhaittoja
varsinkin merien ekosysteemeille ja niissä eläville
kaloille ja linnuille. Muoviroska voi sekoittua muun muassa hiekan
ja meriveden joukossa eläinten ravintoon. Merien roskaantuminen
tunnustetaan yhä enemmän maailmanlaajuiseksi ongelmaksi. Myös
Euroopan merissä, varsinkin Tyynessämeressä,
on selkeää näyttöä suurista
jätekertymistä.
Euroopan komissio on 4.11.2013 hyväksynyt ehdotuksen
muovipussien kuluttamisen vähentämisestä.
Ehdotus koskee ohuita, alle 50 mikronin paksuisia muovipusseja,
joita käytetään usein vain yhden kerran.
Suomessa niihin pakataan usein hedelmä- ja vihannesostoksia.
Komission ehdotuksessa pakkauksista ja pakkausjätteistä annettua
direktiiviä muutettaisiin siten, että jäsenmaiden
on ryhdyttävä toimiin alle 50 mikronin paksuisten
muovikassien käytön vähentämiseksi.
Kukin jäsenmaa voi ehdotuksen mukaan itse valita tämän
tavoitteen toteuttamiskeinot. Näitä keinoja voivat
olla esimerkiksi maksut, kansalliset vähennystavoitteet
tai tietyissä olosuhteissa myös käyttökiellot.
Niistä on jo hyviä kokemuksia eräissä jäsenmaissa,
joten niiden voidaan olettaa toimivan myös laajemmin unionin
alueella.
Suomessa tämäntyyppisten ohuiden muovipussien
käyttö on melko alhaisella tasolla verrattuna
moniin muihin EU-maihin. Vaikka meriin ajautuneet muoviroskat eivät
ole niin merkittävä ongelma Itämerellä kuin
Tyynellämerellä, on Suomen kuitenkin ympäristövastuullisena
maana syytä toimia asiassa fiksulla tavalla. Suomessakin
on huomattavasti muovipussien turhaa käyttöä.
Lisäksi Suomenkin on syytä ryhtyä toimiin kaikenlaisten
muovipussien käytön vähentämiseksi
ympäristönsuojelullisista syistä. Emme
kirjallisen kysymyksen jättäjinä ole
vaatimassa muovipussien käytön täyskieltoa,
mutta haluamme, että Suomessa ryhdytään
tarvittaviin toimiin muovipussien käytön vähentämiseksi.
Kysymykseen voisi tulla esimerkiksi erityinen muovipussivero ja
yleinen valistus, neuvonta ja kampanjointi.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi
seuraavan kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä ohuiden, alle
50 mikronin paksuisten muovipussien käytön vähentämiseksi Suomessa
ja
mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta kaikkien
muovipussien käyttöä saadaan Suomessa
vähennettyä?
Helsingissä 19 päivänä marraskuuta
2013
- Antti Kaikkonen /kesk
- Timo Heinonen /kok
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Antti Kaikkosen /kesk ym. näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1067/2013 vp:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä ohuiden, alle
50 mikronin paksuisten muovipussien käytön vähentämiseksi Suomessa
ja
mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta kaikkien
muovipussien käyttöä saadaan Suomessa
vähennettyä?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Euroopan komissio antoi 4 päivänä marraskuuta 2013
ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi pakkauksista
ja pakkausjätteistä annetun direktiivin 94/62/EY
muuttamisesta kevyiden muovisten kantokassien kulutuksen vähentämiseksi
(KOM(2013)761 lopullinen).
Ehdotuksella muutettaisiin pakkausjätedirektiivin 4
artiklaa (Pakkausjätteiden syntymisen ehkäiseminen)
siten, että jäsenvaltioiden olisi kahden vuoden
kuluessa direktiivin voimaantulosta toteutettava toimenpiteitä,
joilla vähennetään kevyiden muovisten
kantokassien kulutusta. Toimenpiteet voisivat sisältää myös
taloudellisten välineiden käyttöä sekä markkinoille
saattamista koskevia rajoituksia, mikä poikkeaisi voimassa
olevan pakkausjätedirektiivin 18 artiklasta, jonka mukaan
jäsenvaltiot eivät saa estää direktiivin
mukaisten pakkausten markkinoille saattamista alueellaan.
Ehdotuksen yleisenä tavoitteena on vähentää muoviroskien
aiheuttamia haitallisia vaikutuksia ympäristöön.
Erityisesti tavoitteena on vähentää roskaantumista
ja ehkäistä jätteen syntymistä sekä tehostaa
resurssien käyttöä. Ehdotuksen tavoitteena
on erityisesti vähentää sellaisten muovisten
kantokassien käyttöä, joiden paksuus
on alle 50 mikronia (0,05 millimetriä) ja jotka ovat pääosin
kertakäyttöisiä. Kaikki Suomessa kaupoissa
myytävät tai annettavat tavanomaiset muoviset
kauppakassit ja hedelmien mukana saatavat ohuet muovikassit ovat
alle 50 mikronin paksuisia.
Komission arvion mukaan päätyi EU:ssa vuonna
2010 yli 8 miljardia muovikassia roskaksi ympäristöön.
Selvityksen mukaan Suomessa käytetään
keskimäärin 77 muovikassia henkeä kohti
vuodessa (määrä ei sisältäne
muovisia hedelmäpusseja). Määrä on
huomattavasti alhaisempi kuin Euroopassa keskimäärin
käytetty 198 muovikassia henkeä kohti vuodessa.
Arviolta kolmasosa Suomessa käytettävistä kasseista
on valmistettu kierrätysmateriaalista. Lisäksi
Suomessa suurin osa muovikasseista käytetään
uudelleen jätepusseina, kun taas kaikista Euroopassa käytettävistä muovikasseista
lähes 90 % arvioidaan olevan
kertakäyttöisiä. Myös käytössä olevien
muovikassien laatu vaihtelee maittain. Osassa maista on käytössä hyvin
ohuet muovikassit. Suomessa kauppojen kassoilta ostettavat tai saatavat
kassit ovat niitä selvästi vahvempia ja paksumpia.
Ne ovat kuitenkin paksuudeltaan alle 50 mikronia ja kuuluisivat
siten komission esittämän vähentämistavoitteen
piiriin. Suomessa lähes kaikki ruokakauppojen kertakäyttöiset
muovikassit ovat maksullisia, minkä voidaan katsoa vastaavan
joissakin maissa käytössä olevaa muovikassiveroa.
Muovikassit on koettu ongelmallisiksi niiden aiheuttaman roskaantumisen
ja toisaalta niiden hajoamattomuuden ja pitkäikäisyyden
takia. Muoviroskan päätyminen meriin on maailmanlaajuinen
ongelma. On myös näyttöä suurista
jätekertymistä Euroopan merissä. Muovi
säilyy luonnossa vuosikymmeniä ja jopa vuosisatoja, yleensä hajonneena
pieniksi osiksi.
Nykytutkimuksen valossa suurin osa meriroskasta on peräisin
maalta. Kansainvälisten tutkimusten mukaan tästä roskasta
suurin osa on muovia, arviolta 60—90 % kaikesta
roskasta. Muovin tuotannon kasvun myötä merissä esiintyvän muoviroskan
määrä on kasvanut suunnattomasti. Näkyvän
roskan haitoista merieliöille, kuten esimerkiksi linnuille
tai hylkeille on olemassa vahvaa tutkimukseen pohjautuvaa tietoa,
kun taas pienemmän, alle 300 µm kokoisen roskan
(mikroroskan) määrää ja merkitystä merten
ravintoverkossa vasta selvitetään.
Suomen merenhoitosuunnitelmassa todetaan, että Itämeren
roskaantumista ei tunneta riittävästi. Itämeren
roskaantuminen ei kuitenkaan ole yhtä suuri ongelma kuin
valtamerten. Suunnitelman tavoitteena on selvittää meren
roskaantumisen määrä ja laatu sekä vaikutukset,
ja sen jälkeen tarvittaessa vähentää roskan
määrää nykytasolta.
Itämeren rantojen roskaantumista selvittäneessä tutkimuksessa
mukana olleilta suomalaisilta rannoilta löytyi vuonna 2012
selvästi suurempi määrä roskia
verrattuna muiden maiden tutkittuihin kohteisiin. Muoviroskien osuus
kaikista roskista oli yli 60 %. Muovikassien osuus
ei ollut erityisen korkea, niitä oli 3,4 % roskista.
Valtioneuvosto pitää komission ehdottamaa direktiivin
muutosta yleisesti ottaen kannatettavana. Valtioneuvosto katsoo,
että merten roskaantumisen vähentämiseen
tähtäävät toimet ovat kannatettavia.
Tämä on myös Suomen merenhoitosuunnitelman
mukaista.
Kertakäyttöisten kassien määrän
vähentäminen on kannatettavaa niin ympäristön
roskaantumisen kuin luonnonvarojen tehokkaamman käytön
näkökulmasta.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että ehdotuksessa jätetään jäsenmaille
harkintavalta millaisiin toimenpiteisiin kyseisessä maassa
on perusteltua ryhtyä ja millainen kansallinen vähentämistavoite
asetettaisiin. Mahdolliset toimenpiteet ja tavoitteiden asettaminen
vaativat vielä tarkempaa lisäselvitystä kansallisesti.
Lisäksi valtioneuvosto pitää tärkeänä varmistaa,
että ehdotus vähentämisvelvoitteen kohdentamisesta
alle 50 mikronin paksuisiin muovikasseihin ei johda epätarkoituksenmukaisesti nykyistä
paksumpien
kertakäyttöisten muovikassien käytön
lisääntymiseen.
Alustavana kantanaan mahdollisiksi kansallisiksi toimenpiteiksi
valtioneuvosto ei kuitenkaan näe tarkoituksenmukaisena
muovikassien täyskieltoa Suomessa ottaen huomioon kertakäyttöisten
muovikassien jo nykyisin melko alhaisen käyttömäärän
Suomessa. Muovikassit eivät myöskään
yksittäisenä tuotteena olisi alustavien tutkimustietojen
mukaan merkittävä Itämeren roskaantumisen
syy. Valtioneuvosto katsoo, että mahdolliset muovikassien
käytön rajoittamista koskevat toimet tulee sovittaa
yhteen Suomen merenhoitosuunnitelman toimenpiteiden kanssa.
Muovikassien maksullisuutta voidaan pitää veroon
verrattavana taloudellisena ohjauskeinona. Mahdollisena kansallisena
toimenpiteenä voisikin tulla kysymykseen esimerkiksi ostoskassien
maksullisuuden laajentaminen kaikkiin kertakäyttöisiin
muovisiin ostoskasseihin. Muita ohjauskeinoja voisivat olla neuvonta
ja valistus kertakäyttöisten muovikassien käytön
ja roskaantumisen vähentämiseksi. Ohuiden muovisten
hedelmäpussien käytön vähentämiseksi
voitaisiin harkita esimerkiksi kauppojen velvoittamista pitämään
tarjolla muitakin vaihtoehtoja pakkaamista varten. Valtioneuvoston
mielestä tulisi selvittää kaupan mahdollisuudet
vapaaehtoisen sopimuksen tekemiseen muovikassien käytön
rajoittamiseksi. Edellä esitettyjen alustavien toimenpide-ehdotusten
tarpeellisuutta ja vaikuttavuutta tulee kuitenkin vielä arvioida
tarkemmin ottaen huomioon Suomen kansalliset olosuhteet.
Helsingissä 14 päivänä tammikuuta
2014
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1067/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Antti Kaikkonen /cent m.fl.:
Vad tänker regeringen göra för
att i Finland minska användningen av tunna plastpåsar
med en tjocklek under 50 µm och
vad tänker regeringen göra för
att användningen av alla plastpåsar i Finland ska
minska?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Europeiska kommissionen antog den 4 november 2013 ett förslag
till Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring
av direktiv 94/62/EG om förpackningar
och förpackningsavfall för att minska användningen
av tunna plastbärkassar (COM/2013/0761
final).
Genom förslaget skulle artikel 4 (Förebyggande)
i direktivet ändras så, att medlemsstaterna inom
två år från ikraftträdandet
av direktivet ska vidta åtgärder för
att uppnå minskad förbrukning av tunna plastbärkassar
på sitt territorium. Åtgärderna kan också bestå av
ekonomiska instrument och saluföringsbegränsningar
som innebär avsteg från artikel 18 i direktivet
om förpackningsavfall, enligt vilken medlemsstaterna inte
får hindra att förpackningar som uppfyller bestämmelserna
i direktivet släpps ut på marknaden inom deras
respektive territorier.
Det övergripande målet för förslaget är
att begränsa de negativa effekterna av plastskräp
på miljön, särskilt i fråga
om nedskräpning, och att uppmuntra förebyggande
av avfall och en mer effektiv resursanvändning. Närmare
bestämt syftar förslaget till att minska förbrukningen
av plastbärkassar med en tjocklek av mindre än
50 µm (0,05 millimeter), och som huvudsakligen är
av engångstyp. I Finland är alla gängse
plastkassar som säljs eller ges i butikerna och de tunna
plastpåsar i vilka frukter plockas under 50 µm
tjocka.
Kommissionen uppskattar att det under 2010 i EU slängdes
mer än 8 miljarder plastbärkassar vilka belastar
miljön som skräp. Enligt en utredning används
i Finland i snitt 77 plastbärkassar per capita och år
(vari inte torde ingå plastpåsar för
frukt). Mängden är betydligt mindre än
genomsnittet för Europa som är 198 plastbärkassar per
capita och år. I Finland tillverkas uppskattningsvis en
tredjedel av alla använda plastbärkassar av återvunnet
material. I Finland återanvänds dessutom största
delen av plastbärkassarna som soppåsar, medan
nära 90 % av alla använda plastbärkassar
i Europa uppskattas vara engångsprodukter. Också kvaliteten
på de använda plastbärkassarna varierar
från land till land. I en del länder används
ytterst tunna plastbärkassar. De plastbärkassar
som i Finland säljs eller ges vid butikernas kassor är
betydligt starkare och tjockare. De är dock tunnare än
50 µm och skulle alltså omfattas av kommissionens
föreslagna minskningsmål. I Finland tar nästan
alla matbutiker betalt för plastbärkassarna, vilket
kan anses motsvara den plastkasseskatt som vissa länder
infört.
Plastbärkassarna har upplevts som problematiska på grund
av den nedskräpning de orsakar men också eftersom
de inte bryts ned och är långlivade. Anhopningen
av plastskräp i haven är ett globalt problem.
Det finns också belägg för stor ansamling
av skräp i Europas hav. Plast bevaras i naturen i decennier
och till och med i sekler, vanligen sönderdelad i små fragment.
Dagens forskning visar att största delen av havens
nedskräpning härstammar från land. Enligt internationella
studier består största delen av detta skräp
av plast, uppskattningsvis 60—90 %. I takt
med den ökande plastproduktionen har mängden marint
plastskräp ökat enormt. Det finns starka forskningsbelägg
för att det synliga skräpet är skadligt
för havsorganismerna, såsom till exempel för
fåglar och sälar, medan man först nu
utreder mängden och inverkan i de marina näringskedjorna
av det finfördelade skräp vars storlek är
under 300 µm (mikroavfall).
I Finlands havsförvaltningsplan konstateras att nedskräpningen
av Östersjön är otillräckligt känd.
Nedskräpningen av Östersjön är
dock inte ett lika stort problem som nedskräpningen av världshaven.
Planen har som mål att kartlägga nedskräpningen
av havet till kvantitet och kvalitet samt dess konsekvenser, och
därefter vid behov minska skräpets mängd
från nuvarande nivå.
I en undersökning där man utredde hur stränderna
kring Östersjön skräpas ned förekom år 2012
på de undersökta finländska stränderna
betydligt mera skräp än på övriga
länders undersökta stränder. Plastskräpets
andel av allt skräp var över 60 %.
Andelen plastbärkassar var inte särskilt hög,
3,4 % av allt skräp.
Statsrådet anser att den ändring av direktivet som
kommissionen föreslår allmänt taget är
värd att understöda. Statsrådet anser
att åtgärder som siktar till att minska nedskräpningen
av haven förtjänar understöd. Detta ligger
också i linje med Finlands havsförvaltningsplan.
En minskning av mängden engångskassar är välkommen
både med tanke på nedskräpningen av miljon
och en effektivare användning av naturresurserna.
Statsrådet anser det viktigt att man i förslaget överlåter åt
medlemsländerna själva att bestämma vilka åtgärder
som är befogade i landet i fråga och hur högt
man sätter det nationella minskningsmålet. De
eventuella åtgärderna och uppställandet
av målen kräver en utförligare nationell
analys.
Dessutom anser statsrådet det viktigt att man säkerställer
att förslaget som inriktar minskningsmålet på plastbärkassar
tunnare än 50 µm inte leder till den icke önskvärda
konsekvensen att användningen av tjockare engångskassar
av plast än nu i stället ökar.
Statsrådet preliminära ståndpunkt
till eventuella nationella åtgärder är
att ett totalförbud mot plastbärkassar i Finland
dock inte är ändamålsenligt eftersom
användningen av plastbärkassar i Finland redan
nu är relativt liten. Enligt preliminära forskningsrön är
plastbärkassarna som enskild produkt inte heller en betydande
orsak till nedskräpningen av Östersjön.
Statsrådet anser att eventuella åtgärder
i syfte att minska användningen av plastbärkassar
bör samordnas med åtgärderna i Finlands
havsförvaltningsplan.
Det pris som tas ut för plastbärkassar kan
anses som ett ekonomiskt styrmedel jämförbart med
en skatt. En eventuell nationell åtgärd vore därför
exempelvis att praxis att ta betalt för plastbärkassar
skulle utvidgas till att gälla alla plastkassar för
engångsbruk. Andra styrmedel kunde vara rådgivning
och information i syfte att minska användningen av plastbärkassar
och därmed nedskräpningen. För att minska
användningen av tunna plastpåsar för
frukt kunde man till exempel överväga att förplikta
butikerna att erbjuda också andra alternativ för
förpackningen. Statsrådet anser att man bör
utreda handelns möjligheter att ingå ett frivilligt
avtal om att minska användningen av plastbärkassar.
Behovet av de ovan anförda preliminära åtgärdsförslagen
och deras effekter måste dock ännu bedömas
utförligare med avseende på Finlands nationella
förhållanden.
Helsingfors den 14 januari
2014
Miljöminister Ville Niinistö