KIRJALLINEN KYSYMYS 1155/2014 vp
KK 1155/2014 vp - Mika Raatikainen /ps
Tarkistettu versio 2.1
Helsinki-Malmin lentokentän säilyttäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Hallitus on päättänyt lakkauttaa
Helsinki-Malmin lentokentän. Päätös
on tehty liian nopeasti, eikä kaikkia seikkoja ole otettu
huomioon. Mahdollisesti hallituksella ei ole ollut käytössään
riittävästi oleellista tietoa lentokentän
säilyttämisen puoltamiseksi.
Ensiksikin Helsinki-Vantaan lentomelu tulee kasvamaan melualueen
laajenemisen vuoksi. Vantaan ja Keravan kaupungit ja useat kansalaisjärjestöt
ovat vastustaneet melualueen laajenemista, ja alun perin kaavassa
alue oli merkitty pienemmäksi. Omassa tiedotteessaan Finavia
on kertonut, kuinka melualueet tulevat pienenemään,
mutta näin ei todellisuudessa tule käymään.
Jos Helsinki-Malmin lentokenttä suljetaan, tulee lentotoiminta
sen yli tapahtumaan selvästi matalammalla. Lentomelualue
tulee laajenemaan voimakkaasti kiitotien 33 suuntaan.
Rajavartiolaitosta on käsketty siirtymään
Malmin modernista tukikohdastaan vuonna 2016 Helsinki-Vantaalle,
jonne rakennetaan uusi tukikohta "kustannusneutraalisti".
Helsingin seudun lentokenttäselvityksessä (LVM
ja Finavia 2007) kuitenkin todetaan (s. 5): "Malmin toimintojen siirto
Helsinki-Vantaan lentoasemalle ei ole miltään
osin realistinen vaihtoehto. Helsinki-Vantaan nykyiset operaatiomäärät
rajoittaisivat jo pelkästään Rajavartiolaitoksen
toimintaa huomattavasti." Siirto tulisi olemaan myös
kallis, ja lasku siitä tulisi veronmaksajille.
EU on ottanut kantaa kaupunki- ja yleisilmailukenttien säilyttämisen
puolesta mm. Euroopan parlamentin päätöslauselmassa
3. helmikuuta 2009 yleisilmailun ja liikelentotoiminnan kestävästä tulevaisuudesta
(2008/213(INI). Päätöslauselmassa
on todettu, että yleisilmailu ja liikelentotoiminta ovat
nopeimmin kasvavia siviili-ilmailun aloja Euroopassa ja
että ne täydentävät kaupallisten
lentoyhtiöiden harjoittamaa säännöllistä lentoliikennettä ja
tarjoavat siten erityisiä yhteiskunnallisia ja taloudellisia
etuja esimerkiksi lisäämällä kansalaisten
liikkuvuutta, liiketoiminnan tuottavuutta ja alueellista yhteenkuuluvuutta.
Kevyt liikeilmailu on alan voimakkaimmin kasvava sektori, ja lentoliikenteen
ennustetaan kasvavan EU:ssa 2—3 -kertaiseksi nykyisestä vuoteen
2050 mennessä. Lentokenttäkapasiteetin riittävyys
on EU:n strateginen huolenaihe. 150 km:n säteellä Helsingistä ei
ole muuta vapaalla aikataululla palvelevaa kevyen lentoliikenteen
kansainvälistä kenttää kuin
Helsinki-Malmin lentoasema. Päättäjillä tulee
olla käytössään riittävästi
tietoa ja tilastoja yleisilmailusta ja liikelentotoiminnasta, jotta
he voivat täysin ymmärtää ilmailualaa
ja säännellä sitä asianmukaisesti.
Helsinki-Malmin lennoista on 20 % harrastelentämistä,
ja valtion osuus on n. 15 %. Muu lentäminen
on matkalentoja, koulutusta ym. Kaikista Suomessa tapahtuvista yleisilmalaskeutumisista
44 % tapahtuu Malmilta. Finavia, joka on valtion
100-prosenttisesti omistama yhtiö ja jonka tehtävänä on
ilmaliikenteen palveluiden tuottaminen Suomessa, on päättänyt
lopettaa Suomen toiseksi vilkkaimman lentokentän ja Suomen
suurimman koulutuskentän toiminnan. Tässä yhteydessä voi
ihmetellä, että kun valtionyhtiö on ollut
säästökuurilla jo pidemmän aikaa, niin
siitä huolimatta Finavian toimitusjohtajan ansiot ovat
nousseet tänä aikana. Vuonna 2013 toimitusjohtaja
ansaitsi 80 prosenttia enemmän kuin edeltäjänsä,
euroissa yli 185 000. Myös muun johtoryhmän
ansiot ovat nousseet säästökuurin aikana.
Vuonna 2013 johtoryhmälle maksettiin lähes täydet
bonukset, vaikka samaan aikaan yhtiön liikevoittoprosentti
ja sijoitetun pääoman tuotto huononivat.
Jos Malmin lentokenttä suljetaan, ei siellä oleville
lentokoneille ole sijoituspaikkoja. Suurin osa lentokoneista myytäisiin
todennäköisesti ulkomaille ja pilottien määrä vähenisi
huomattavasti. Kaikista Suomessa olevista ilmalupakirjoista 35 % on
pääkaupunkiseudulla. Huoltovarmuuden säilyminen
uusissa olosuhteissa olisi selkeästi uhattuna. On aivan
selvää, että huoltovarmuus tulee säilyttää vähintään
nykytasolla. Finavian johtoryhmän jäsen on huoltovarmuusjaoston
vetäjä, ja tässä on selkeä ristiriita.
Huoltovarmuusjaostoa vetää henkilö, joka
saa bonuksia vähentäessään Finavian
kuluja.
Trafilla on ollut projekti harrasteilmailun turvallisuuden parantamiseksi.
Lentoturvallisuus on ollut esillä monissa yhteyksissä.
Malmin lentoturvallisuus on ylivertainen sen aktiivisen ja monipuolisen
ilmailuklusterin (koulut, kerhot, huollot ja muu ilmailutoiminta)
ja niiden yhteistyön vuoksi. Kerhot mm. käyvät
läpi toistensa koulutusjärjestelmät.
Jos toiminta siirretään valvomattomille kentille,
voidaan siirron hinta alkaa laskea ihmishengissä.
Joidenkin arvioiden mukaan Malmin kentän muuttaminen
asuinalueeksi on järjetöntä maaperän
sopimattomuuden vuoksi. Paalutus tulee olemaan suuri häiriötekijä ympäristölle.
Pohjaveden korkeus voi muuttua vaarallisen suureksi paalutuksen
seurauksena. Tattarisuon savikko on poikkeuksellinen, koska se on
erittäin syvä. Siinä on kaksi pohjavesikerrosta,
ja sen alla voi olla lähteitä. Savea jouduttaisiin
kuljettamaan pois, ja se lisää kustannuksia, tietenkin
veronmaksajille. Kentän maaperä on oletettavasti
saastunut, ja on hyvin todennäköistä,
että rakentaja tulee vaatimaan valtiolta maaperän
puhdistamista, koska saastuminen on tapahtunut valtion hallinta-aikana.
Puhdistuksen kustannukset lankeavat jälleen kerran veronmaksajille.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Aikooko hallitus ottaa kaikki perusteluissa luetellut seikat
uudelleen harkintaan ja näin ollen perua Helsinki-Malmin
lentokentän lakkauttamisen?
Helsingissä 19 päivänä helmikuuta
2015
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Mika Raatikaisen /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 1155/2014 vp:
Aikooko hallitus ottaa kaikki perusteluissa luetellut seikat
uudelleen harkintaan ja näin ollen perua Helsinki-Malmin
lentokentän lakkauttamisen?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Hallitus päätti kehysriihen 24.—25.3.2014
yhteydessä, että Malmin lentoasema luovutetaan asuntokäyttöön.
Kesäkuussa sovittuun hallitusohjelmaan sisältyy
tavoite tukea Helsingin seudun suuria infrastruktuurihankkeita ja
edistää samalla alueen asuntotuotantoa. Kirjauksen
mukaisesti Helsingin seudun kuntien ja valtion välillä on
neuvoteltu 25.8.2014 sopimus tonttituotannon lisäämisestä.
Sopimuksessa todetaan, että "valtio lopettaa toimintonsa
Malmin lentokentällä tavoitteena vuoden 2016,
mutta viimeistään vuoden 2020 loppuun mennessä,
jonka jälkeen alue palautuu Helsingin kaupungin käyttöön." Hallituksella
on ollut riittävästi tietoa lentokentän
lakkauttamispäätöksen tekemiseksi. Liikenne-
ja viestintäministeriö on selvittänyt
Malmin kentän tilannetta moneen kertaan viime vuosien aikana.
Malmin lakkauttamisella ei ole vaikutusta Helsinki-Vantaan
lentomeluun. Rajavartiolaitosta ei ole käsketty siirtymään
vaan sen kanssa on neuvoteltu ratkaisu, joka täyttää tarpeen
hyvin nyt ja tulevaisuudessa. Rajavartiolaitokselle on varattu asemapaikka,
joka on vapautunut aikaisemmasta käytöstään.
Alueella on koneiden pysäköintialue ja uusi helposti
muunneltava rakennus. Rajavartioston operaatioiden sovittaminen Helsinki-Vantaan
kapasiteettiin käy vaivattomasti. Veronmaksajille ei synny
ainakaan välittömiä kustannuksia.
Yleisilmailun kehittymiselle on tarjottava mahdollisuus, mutta
Malmin lentoasema ei ole sopiva paikka kasvulle. Suomessa on lentokenttäkapasiteettia
kylliksi myös harraste- ja yleisilmailulle. Vuoden alussa
on käynnistetty liikenne- ja viestintäministeriön
vetämä selvitys, jossa osoitetaan sovelias alue
harraste- ja yleisilmailua varten. Selvityksessä arvioidaan
harjoitettavan toiminnan laajuus, rahoitusmalli ja sijaintipaikka.
Koska yleisilmailun kentälle etsitään
uusi paikka, ei kentän puutteen takia ole tarvetta myydä koneita
ulkomaille. Näin Malmin lakkauttamisella ei ole vaikutusta
huoltovarmuuteen. Huoltovarmuuskeskuksen näkemyksen mukaan äskettäin
valmistuneessa lentoliikennestrategian taustaraportissa (s. 30,
ensimmäinen kappale) on tuotu esiin huoltovarmuuden kannalta
tärkeät lentoasemat (Helsinki-Vantaa, Tampere
ja Turku sen varakenttinä sekä Oulu). Malmin kentän
säilyttämistä ei voida perustella huoltovarmuussyillä.
Huoltovarmuusorganisaation Ilmakuljetuspoolin puheenjohtajana
toimii Finavian riskienhallintajohtaja, joka on toiminut aiemmin
Helsinki-Vantaan lentoaseman päällikkönä ja
hänellä on sotilastausta (ilmavoimat). Hän
on koulutus- ja kokemustaustansa sekä nykyisen tehtävänsä puolesta
sopiva henkilö toimimaan puheenjohtajana lentoliikenteen
toimivuutta myös poikkeusoloissa ja vakavissa häiriötilanteissa
suunnittelevassa ilmakuljetuspoolissa.
Malmin lentoturvallisuus on ollut ylivertainen ja lähtökohta
on, että sen sulkeminen ei aiheuta lentoturvallisuuden
heikkenemistä. Malmin lentokentät käytännöt
on syytä ottaa käyttöön myös
tulevissa järjestelyissä.
Helsingin kaupunki on halukas kaavoittamaan alueen asuinalueeksi,
joten sillä on riittävät tiedot maaperän
rakennuskelpoisuudesta, tarvittavista toimista ja niiden kustannuksista.
Maaperän pilaajalla on aina vastuunsa, riippumatta siitä mitä toimintaa
alueella harjoitetaan.
Helsingissä 17 päivänä maaliskuuta
2015
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1155/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Mika Raatikainen /saf:
Har regeringen för avsikt att omvärdera
alla de omständigheter som tas upp i motiveringen och således
dra tillbaka beslutet att lägga ned Helsingfors-Malms flygplats?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Regeringen beslutade i samband med ramförhandlingarna
den 24—25 mars 2014 att Malms flygplats överlåts
för bostadsbruk. Ett av målen i regeringsprogrammet
från juni är att stödja stora infrastrukturprojekt
i Helsingforsregionen och samtidigt främja bostadsproduktionen
i området. I enlighet med detta ingick staten och kommunerna
i Helsingforsregionen den 25 augusti 2014 ett avtal om ökad
tomtproduktion. I avtalet konstateras att "statens verksamhet
på Malms flygplats upphör, enligt målsättningen
före utgången av 2016, dock senast före
utgången av 2020, varefter området återgår
till Helsingfors stad." Regeringen har haft tillräckligt
med information för att fatta beslutet om indragning av
flygplatsen. Kommunikationsministeriet har utrett frågan
om Malms flygplats flera gånger under de senaste åren.
Indragningen av Malm inverkar inte på flygbullret
från Helsingfors-Vanda flygplats. Gränsbevakningsväsendet
har inte beordrats att flytta, utan en lösning som på ett
bra sätt uppfyller behoven både nu och i framtiden
har förhandlats fram med Gränsbevakningsväsendet.
För Gränsbevakningsväsendet har reserverats
en stationplats som blivit ledig då den tidigare verksamheten
har upphört på platsen. På området
finns en parkeringsplats för flygplan och en ny byggnad som
lätt kan ändras. Gränsbevakningens insatser kan
samordnas inom kapaciteten vid Helsingfors-Vanda utan problem. För
skattebetalarna uppstår det åtminstone inte några
direkta kostnader på grund av förflyttningen.
Allmänflyget ska ges möjlighet att utvecklas, men
Malms flygplats är inte en lämplig plats för tillväxten.
I Finland finns det tillräckligt med flygplatskapacitet
också för sportflygverksamhet och allmänflyg.
I början av året påbörjades
en utredning under ledning av kommunikationsministeriet, i vilken
ett lämpligt område anvisas för sportflygverksamheten
och allmänflyget. Man kommer att utreda verksamhetens omfattning,
finansieringsmodell och plats.
Eftersom man letar efter ett nytt ställe för
allmänflygets flygplats finns det inget behov att sälja
flygplan till utlandet på grund av avsaknaden av en flygplats.
Därmed inverkar inte indragningen av Malm på försörjningsberedskapen.
Enligt försörjningsberedskapscentralens uppfattning har
de flygplatser (Helsingfors-Vanda, med Tammerfors och Åbo
som dess alternativa flygplatser, samt Uleåborg) som är
viktiga med tanke på försörjningsberedskapen
lyfts fram i den bakgrundsrapport till flygtrafikstrategin (s. 30,
första stycket) som nyligen blev klar. Ett bevarande av
Malms flygplats kan inte motiveras med försörjningsberedskapsskäl.
Ordförande för Försörjningsberedskapsorganisationens
Lufttransportpool är Finnavias riskhante-ringschef, som
tidigare har varit flygplatschef vid Helsingfors-Vanda flygplats
och som har militär bakgrund (flygvapnet). Med tanke på hans
utbildning och erfarenhet samt nuvarande uppgift är han
en lämplig person att vara ordförande för
den lufttransportpool som planerar flygtrafikens funktion även
vid undantagsförhållanden och allvarliga störningssituationer.
Flygsäkerheten vid Malm har varit ypperlig och utgångspunkten är
att stängningen av den inte orsakar en försvagning
av flygsäkerheten. Det finns all orsak att ta i bruk praxisen
vid Malms flygplats även i kommande arrangemang. Helsingfors
stad är villig att planlägga området
som bostadsområde, så staden har tillräcklig in-formation
om byggnadsdugligheten för marken, de åtgärder
som krävs samt kostnaderna för dessa. Den som
förstör marken bär alltid sitt ansvar,
oberoende av hurudan verksamhet som bedrivs på området.
Helsingfors den 17 mars 2015
Trafik- och kommunminister Paula Risikko