KIRJALLINEN KYSYMYS 1203/2014 vp
KK 1203/2014 vp - James Hirvisaari /m11
Tarkistettu versio 2.1
Perustuslakituomioistuimen perustaminen Suomeen
Eduskunnan puhemiehelle
Monissa maissa on perustuslakituomioistuin, joka valvoo
maan perustuslain toteutumista. Perustuslakituomioistuin muun muassa
antaa ratkaisuja lakien perustuslainmukaisuudesta sekä antaa
päätöksiä kansainvälisten
sopimusten soveltuvuudesta maan perustuslain kannalta. Suomessa
sen sijaan ei ole perustuslakituomioistuinta, vaan perustuslain
toteutumista valvoo lakeja säätävän
eduskunnan jäsenistä muodostettu perustuslakivaliokunta.
Siis samat henkilöt, jotka säätävät
lakeja, arvioivat niiden perustuslaillisuutta.
Suomessa järjestelmän erityispiirre on perustuslakiprofessoreiden
suuri arvovalta. Ongelma johtaa siihen, että professoreista
tulee helposti asian ratkaisijoita. Asiantuntijoiden lausunnoilla on
suuri painoarvo.
Perusoikeuksien suoja on oikeusvaltiona pidetyssä Suomessa
yllättävän heikko. Nykyinen puutteellinen
järjestelmä rikkoo myös vallan kolmijaon
periaatetta. Lakien perustuslainmukaisuus pitäisi voida
ratkaista riippumattomassa tuomioistuimessa.
Vuoden 2014 hallitusneuvotteluissa rikottiin perustuslakia,
koska kaikkia eduskuntaryhmiä ei kutsuttu hallitustunnusteluihin,
vaikka perustuslain 61 pykälässä säädetään,
että ennen pääministerin valintaa eduskuntaryhmät
neuvottelevat hallitusohjelmasta ja valtioneuvoston kokoonpanosta.
Silloin kuitenkin kaksi eduskuntaryhmää jätettiin
kokonaan keskustelujen ulkopuolelle. Suomessa ei ole tällä hetkellä mitään
tahoa, joka olisi voinut asiaan puuttua. Eduskunnan pääsihteerin
kanta oli, että kaikki ryhmät olisi pitänyt kutsua
neuvonpitoon. Oikeuskanslerin mukaan asia ei hänelle kuulu.
Voidaan sanoa, että nykyhallituksen muodostamisessa tapahtui
muotovirhe, joka asettaa sen laillisuuden kyseenalaiseksi.
Suomen valtiojärjestelmästä puuttuu
tehokas perustuslain noudattamisen jälkikäteiskontrolli.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä perustuslakituomioistuimen
perustamiseksi Suomeen?
Helsingissä 5 päivänä maaliskuuta
2015
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja James Hirvisaaren /m11 näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 1203/2014 vp:
Mitä hallitus aikoo tehdä perustuslakituomioistuimen
perustamiseksi Suomeen?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Suomalaista perustuslainmukaisuuden valvontajärjestelmää voidaan
luonnehtia hajautetuksi siinä mielessä, että useat
eri orgaanit osallistuvat valvontaan riippuen asian luonteesta ja
sen käsittelyvaiheesta. Eduskunnan perustuslakivaliokunnalla
on keskeinen asema tässä järjestelmässä. Aikanaan
vuoden 2000 perustuslakiuudistusta valmisteltaessa ja säädettäessä päädyttiin
siihen, että Suomessa ei edelleenkään
ole tarvetta eikä riittäviä perusteita
erilliselle perustuslakituomioistuimelle.
Perustuslakituomioistuimen perustaminen muihin Euroopan maihin
on liittynyt esimerkiksi liittovaltiojärjestelmään,
jossa valtiosääntötuomioistuimelle on
osoitettu keskeisiä tehtäviä liittovaltion
ja sen osavaltioiden välisissä toimivaltakysymyksissä,
tai hyvin poikkeukselliseen historialliseen tilanteeseen, jollaista
Suomessa ei ole käsillä. Perustuslakituomioistuimen
perustamisen taustalla on usein ollut tarve luoda vahvoja institutionaalisia
takeita autoritaarisen järjestelmän uusiutumista
vastaan. Tällainen tausta liittyy esimerkiksi Saksan liittotasavallan,
Italian, Espanjan ja Portugalin sekä Keski- ja Itä-Euroopan
maiden valtiosääntötuomioistuimiin. Huomionarvioista
on, että yhdessäkään pohjoismaassa
ei ole perustuslakituomioistuinta.
Valtiosääntötuomioistuimen perustamisen
sijasta perustuslainmukaisuuden valvontajärjestelmää kehitettiin
perustuslakiuudistuksessa muulla tavoin. Järjestelmää täydennettiin
uudella, perustuslainmukaisuuden jälkivalvontaan kohdistuvalla
perustuslain 106 §:n säännöksellä,
jonka mukaan tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle,
jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa
asiassa lain säännöksen soveltaminen
olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa.
Perustuslain toimivuutta arvioitiin perustuslain tarkistamishankkeen
yhteydessä vuosina 2008—2011 eikä tuolloin
nähty tarvetta muuttaa perustuslakiuudistuksessa tehtyjä ratkaisuja
valtiosääntötuomioistuimen osalta. Lähtökohtana Suomessa
yleisemminkin on, että perustuslain muutostarpeita arvioidaan
ja muutoksia valmistellaan laajapohjaisen parlamentaarisen keskustelun
ja yhteisymmärryksen pohjalta eikä hallituksella
tällä hetkellä ole suunnitelmia tällaisen hankkeen
käynnistämiseksi.
Helsingissä 26 päivänä maaliskuuta
2015
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1203/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot James Hirvisaari /f11:
Vad avser regeringen göra för att inrätta
en författningsdomstol i Finland?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Det finländska systemet för kontroll av lagars grundlagsenlighet
kan karaktäriseras som splittrat såtillvida att
flera olika organ deltar i kontrollen beroende på ärendets
art och vilken behandlingsfas det är fråga om.
Riksdagens grundlagsutskott spelar en central roll i systemet. När
2000 års grundlagsreform bereddes och grundlagen stiftades
kom man fram till att Finland fortfarande inte har vare sig något
behov av en särskild författningsdomstol eller
tillräckliga skäl att inrätta en sådan.
I andra europeiska länder har inrättandet
av sådana varit förenat t.ex. med ett förbundsstatssystem,
där författningsdomstolen har anvisats centrala
uppgifter i behörighetsfrågor mellan förbundsstaten
och dess delstater, eller historiska omvälvningar av ett
slag som inte är aktuella i Finland. Bakgrunden till att
en författningsdomstol inrättats har ofta varit
ett behov att skapa starka institutionella garantier mot en upprepning
av de gamla auktoritära systemen. Detta är fallet
när det gäller författningsdomstolarna
t.ex. i Förbundsrepubliken Tyskland, Italien, Spanien och
Portugal samt i flera central- och östeuropeiska länder.
Det bör noteras att inget av de nordiska länderna
har någon författningsdomstol.
I stället för att inrätta en författningsdomstol vidtog
man vid reformen andra åtgärder för att utveckla
systemet för kontroll av lagarnas grundlagsenlighet. Systemet
kompletterades med en ny bestämmelse om efterkontroll av
lagarnas grundlagsenlighet i 106 § i grundlagen. Enligt
den ska domstolen ge grundlagsbestämmelsen företräde, om
tillämpningen av en lagbestämmelse i ett ärende
som behandlas av en domstol uppenbart skulle strida mot grundlagen.
Hur väl grundlagen fungerar bedömdes i samband
med ett projekt som gällde en översyn av grundlagen åren
2008—2011. Man såg då inget behov att ändra
de lösningar som slogs fast vid grundlagsreformen när
det gäller en författningsdomstol. Utgångspunkten
i Finland är också mer allmänt att behov
av ändringar i grundlagen bedöms och ändringar
bereds utifrån en bredbasig parlamentarisk diskussion och
ett brett samförstånd, och regeringen har inte
just nu några planer på att starta ett sådant
projekt.
Helsingfors den 26 mars 2015
Justitieminister Anna-Maja Henriksson