KIRJALLINEN KYSYMYS 1241/2014 vp
KK 1241/2014 vp - Outi Alanko-Kahiluoto /vihr
Tarkistettu versio 2.1
Opintotukilainsäädännön
uudistaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Opintotuen tarkoituksena on turvata opiskelijan toimeentulo
opiskelujen aikana. Opintotuen tulisi mahdollistaa päätoiminen
ja suunnitelmallinen opiskelu ilman pelkoa toimeentuloturvan menettämisestä.
Opintotukilainsäädäntöä on
muutettu useaan kertaan 1990- ja 2000-luvuilla. Opintotukilakia on
muutettu mm. opintojen edistymisen seurannan, opintorahan määrän
ja tukiaikojen osalta. Opintotuen muutokset ovat useimmiten koskeneet
uusia opiskelijoita aiempien muutosten jäädessä voimaan.
Tämä on johtanut päällekkäisyyksiin.
Tällä hetkellä opintukilakia sovelletaan
kuudella eri tavalla, eli kaikkia opiskelijoita ei kohdella yhdenvertaisesti
opintotukilain edessä. Opintotuen määrä ja
kesto riippuvat siitä, milloin henkilö on tullut
oikeutetuksi opintotukeen.
Monimutkainen opintotukilainsäädäntö tulisi yhtenäistää,
jotta kaikki korkeakouluopiskelijat olisivat samalla viivalla lain
edessä. Opintotukea voitaisiin kehittää perustulon
suuntaan, mikä toisi enemmän turvaa ja suunnitelmallisuutta
opiskeluun. Perustulonomainen opintotuki voisi myös mahdollistaa
työnteon opintoaikana siten, ettei esimerkiksi kesäaikainen
työtulo vaikuttaisi opintotuen määrään
talvella tai viimeisinä kuukausina ennen valmistumista.
Opiskelijoiden työura alkaa jo opintoaikana, ja perustulonomainen
opintotuki voisi myös helpottaa työskentelyä opintojen
ohessa.
Työmarkkinat ovat murroksessa, ja teknologian ansiosta
työ muuttaa muotoaan. Elinikäisen oppimisen mahdollisuus
ja oman osaamisen päivittäminen on välttämätöntä tämän
päivän työmarkkinoilla pärjäämisessä.
Opiskelijalla ja jo valmistuneella ikään katsomatta
on oltava mahdollisuus vaihtaa alaa, jos aiemmin valittu koulutusala
ei tunnu sopivalta tai alan työllisyysnäkymät
heikentyvät.
Uuteen opintopolkuun ja uravalintaan on oltava mahdollisuus
virhevalinnan jälkeenkin ilman sanktioita.
Työttömillä on tänä päivänä mahdollisuus omaehtoiseen
opiskeluun työttömyyden aikana. Päätoimisia
opintoja voi tietyin edellytyksin opiskella enintään
24 kuukauden ajan opintokokonaisuutta kohden menettämättä työttömyysetuutta.
TE-toimistojen käytännöissä opiskelun mahdollistamisesta
on kuitenkin poikkeavia käytäntöjä eri
puolilla maata. TE-toimistoilla on paljon valtaa siinä,
katsotaanko henkilön jatko-opintojen tukevan työllistymistä.
Opiskeluun aktivoivat määrärahat
tulevat tällä hetkellä kahdesta eri kanavasta,
sekä työ- ja elinkeinoministeriön että opetus-
ja kulttuuriministeriön määrärahoista.
Opiskelun mahdollistavien määrärahojen
jakautuminen kahden ministeriön alaisuuteen monimutkaistaa
osaltaan järjestelmää. Opiskelun määrärahoja
olisi helpompi ohjata, jos rahat tulisivat yhden ministeriön
eli opetus- ja kulttuuriministeriön budjetista.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Aikooko hallitus yhdenmukaistaa opintotukilainsäädäntöä tasavertaisemmaksi
kaikille korkeakouluopiskelijoille ja
aikooko hallitus keskittää opiskelun mahdollistavat
määrärahat yhden ministeriön
alaisuuteen?
Helsingissä 13 päivänä maaliskuuta
2015
- Outi Alanko-Kahiluoto /vihr
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin
vastattavaksi kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluodon /vihr
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1241/2014 vp:
Aikooko hallitus yhdenmukaistaa opintotukilainsäädäntöä tasavertaisemmaksi
kaikille korkeakouluopiskelijoille ja
aikooko hallitus keskittää opiskelun mahdollistavat
määrärahat yhden ministeriön
alaisuuteen?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Opintotukilain (65/1994) mukaista opintotukea on uudistettu
tällä hallituskaudella hallitusohjelman mukaisesti
päätoimiseen opiskeluun kannustavaksi. 1.8.2014
lukien opintorahaan tuli ensimmäinen indeksikorotus, lainatakauksen
määrä nousi 100 eurolla ja otettiin käyttöön
uusille opiskelijoille suunnattu lainahyvitys samalla kun heidän
opintorahansa taso nousi 11 prosenttia tukiajan lyhetessä viidellä kuukaudella.
Opintotukijärjestelmä on rakenteeltaan selkeä,
mutta siihen sisältyy useita eri vuosina voimaan tulleita muutoksia.
Tämä johtuu siitä, että muutokset
on tullut toteuttaa kustannusneutraalisti sekä siitä, että rakenteelliset
muutokset voidaan kohdentaa koskemaan pääsääntöisesti
uusia opiskelijoita. Vanhojen opiskelijoiden tuen myöntämisperusteita
voi muuttaa vain hyvin rajallisesti kesken opintojen. Muutaman vuoden
kestävän siirtymäajan jälleen
on mahdollista pyrkiä nykyistä yhtenäisempiin
ja yksinkertaisempiin tuen myöntämisperusteisiin.
Lisäksi olisi perusteita tuen tason korottamiseen. Järjestelmän
yksinkertaistamiseen liittyy useita selvitettäviä kysymyksiä. Esimerkiksi
olisiko mahdollista määritellä kaavamaisemmin
rahamuotoisen tuen ja lainatakauksen taso, millaiset olisivat tarveharkinnan perusteet
sekä suhde muihin syyperusteisiin etuuksiin. Kysymyksessä mainitun
kaltainen tuloharkintamalli, jossa kesäajan tulot eivät
vaikuttaisi lainkaan tuen määrään,
oli käytössä opintotuessa ennen vuotta
2000. Käytännössä se monimutkaisti
tuloseurantaa ja siksi siitä luovuttiin vuositulomallin
käyttöönoton yhteydessä. Vuositulomallissa
ei ole merkitystä sillä minä ajankohtana
tulot on ansaittu. Myöskään valmistumisen jälkeen
ansaittuja tuloja ei oteta huomioon nk. vapaata tuloa määriteltäessä.
Opintotuen ohella voi ansaita yleensä enemmän
kuin muiden perusturvaetuuksien yhteydessä. Opiskelijoiden omien
tulojen seurannan kehittämisessä on tarkoitus
hyödyntää tulevaisuudessa valtakunnallista
tulorekisteriä. Tavoitteena on, että takaisinperintöjen
määrä vähenee.
Päätoimisen opiskelun aikainen toimeentulo turvataan
ensisijaisesti opintotuella tai aikuis-koulutustuella. Vaikka opintotuki-
ja työttömyysturvajärjestelmien tavoitteet
ovat samansuuntaisia siten, että järjestelmillä edistetään osaavan
työvoiman tarjontaa, muun muassa etuuksien myöntämisperusteissa
ja rahoituksessa on monia eroja. Opintotuki on osa koulutuspolitiikkaa
ja tarkoitettu turvaamaan opiskelijalle pääasiassa
perusasteen jälkeen tapahtuvan päätoimisen
opiskelun aikainen toimeentulo. Työttömyysturva
on puolestaan osa työvoimapolitiikkaa. Työttömyysturvajärjestelmän
tarkoituksena on turvata työnhakijan taloudelliset mahdollisuudet
hakea työtä ja parantaa edellytyksiään
päästä tai palata työmarkkinoille
korvaamalla työttömyydestä aiheutuvia
taloudellisia menetyksiä. Työttömällä voi
olla mahdollisuus opiskella työttömyysetuudella
tuettuna. Tarkoituksena on parantaa aikuisväestön
ammattitaitoa ja mahdollisuuksia saada työtä tai
säilyttää työpaikka sekä turvata
ammattitaitoisen työvoiman saantia. Edellytyksenä opiskelun
tukemiselle työttömyysetuudella on muun muassa,
että työnhakija on täyttänyt
25 vuotta, hänellä on työ- ja elinkeinotoimiston
toteama koulutustarve ja toimisto arvio, että omaehtoisen
opiskeluntukeminen on työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisin
keino parantaa työnhakijan ammattitaitoa ja mahdollisuuksia
saada työtä tai säilyttää työpaikkansa.
Ansiosidonnaista työttömyysturvaa rahoitetaan
valtion varojen lisäksi työnantajilta ja työntekijöiltä kerättävillä työttömyysvakuutusmaksuilla
sekä vähäisessä määrin
työttömyyskassojen jäsenmaksuilla. Opintotuki
puolestaan rahoitetaan rahamuotoisen tuen osalta kokonaan valtion
varoista ja opiskelija vastaa lainaosuudesta itse korkoavustusta
tai uutta lainahyvitystä lukuun ottamatta. Lainan tarkoitus
on korostaa koulutuksen investointiluonnetta yksilölle.
Opintotuki- ja työttömyysturvajärjestelmiä on pyritty
yhteen sovittamaan siten, että väliinputoamistilanteita
ei syntyisi. Ilman ammatillista koulutusta olevien nuorten oikeutta
työttömyys-etuuteen on lisäksi rajoitettu
koulutukseen ohjaamiseksi. Nykyisen hallituksen ohjelmaan ei sisälly
opiskelun mahdollistavien määrärahojen
keskittämistä yhteen ministeriöön.
Työmarkkinoiden murroksen myötä kansalaisten
tarve kehittää omaa osaamistaan tulee lisääntymään,
mikä haastaa myös uutta hallitusta edistämään
koulutukseen hakeutumista.
Helsingissä 23 päivänä maaliskuuta
2015
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1241/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Outi Alanko-Kahiluoto /gröna:
Ämnar regeringen förenhetliga studiestödslagstiftningen
så att den blir jämlikare för alla högskolestuderande
och
ämnar regeringen centralisera anslagen som möjliggör
studier så att de börjar lyda under ett ministerium?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Studiestödet enligt lagen om studiestöd (65/1994)
har under denna regeringsperiod reviderats i enlighet med regeringsprogrammet
så att det sporrar till heltidsstudier. Den 1 augusti 2014 kom
den första indexförhöjningen av studiepenningen,
låneborgensbeloppet steg med 100 euro och en studielånskompensation
avsedd för nya studerande togs i bruk samtidigt som studiepenningen
för dessa studerande steg med 11 procent och stödtiden
förkortades med fem månader. Studiestödssystemet
har en tydlig struktur, men den omfattar ett flertal ändringar
som trätt i kraft under olika år. Detta beror
på att ändringarna har genomförts på ett
kostnadsneutralt sätt samt på att strukturomvandlingarna
kan inriktas så att de i första hand gäller
nya studerande. Grunderna för beviljande av stöd
till gamla studerande kan endast ändras mycket begränsat
mitt under studietiden. Efter en övergångsperiod
på några år kan man eftersträva
enhetligare och enklare grunder än de nuvarande för
beviljande av stöd. Dessutom skulle det finnas grunder
för att höja nivån på stödet.
Om systemet förenklas måste ett flertal frågor
redas ut. Till exempel om penningstödet och nivån
på låneborgen kunde definieras mer schematiskt,
hurdana grunderna för behovsprövning skulle vara
och förhållandet till andra orsaksbaserade förmåner.
En inkomstprövningsmodell i likhet med den som nämns
i spörsmålet, där inkomsterna från
sommaren inte alls skulle inverka på stödets storlek,
var i bruk beträffande studiestödet före
2000. I praktiken komplicerade modellen inkomstuppföljningen
och därför slopades den då årsinkomstmodellen
togs i bruk. I årsinkomstmodellen har det ingen betydelse
när inkomsterna har intjänats. Inkomster som intjänats
efter examen beaktas inte heller då den s.k. fria inkomsten
fastställs. Den som får studiestöd kan
vanligen ha högre inkomster än den som får någon
annan grundtrygghetsförmån. Då uppföljningen
av studerandenas egna inkomster utvecklas är avsikten att
i framtiden utnyttja ett riksomfattande inkomstregister. Målet är
att minska mängden återkrav.
För studerande som bedriver heltidsstudier tryggas
utkomsten i första hand med studiestöd eller vuxenutbildningsstöd.
Målen för studiestöds- och utkomstskyddssystemen
påminner om varandra i och med att de främjar
utbudet av kunnig arbetskraft, men beträffande grunderna
för beviljande av förmåner och finansieringen
finns det många skillnader. Studiestödet är
en del av utbildningspolitiken och avsett för att trygga
studerandens utkomst under heltidsstudier i huvudsak efter grundskolenivån.
Utkomstskyddet för arbetslösa hör åter
till arbetskraftspolitiken. Syftet med utkomstskyddssystemet är
att trygga arbetssökandens ekonomiska möjligheter
att söka arbete och öka sina förutsättningar
att komma in på eller återvända till
arbetsmarknaden genom att ersätta ekonomiska förluster
som beror på arbetslösheten. En arbetslös
kan studera och få stöd i form av arbetslöshetsförmån.
Syftet är att förbättra den vuxna befolkningens
yrkeskunskaper och möjligheter att få arbete eller
bevara sin arbetsplats och att trygga tillgången på yrkeskunnig
arbetskraft. För att få studiestöd i
form av arbetslöshetsförmån ska arbetssökanden
ha fyllt 25 år, arbets- och näringsbyrån
ska ha konstaterat att personen behöver utbildning och
byrån bedömer att frivilligt studiestöd är
det arbetskraftspolitiskt mest ändamålsenliga
sättet att förbättra arbetssökandens
yrkeskompetens och möjligheter att få arbete eller
bevara sin arbetsplats. Inkomstrelaterat utkomstskydd betalas med
statsmedel men också med arbetslöshetsförsäkringspremier
som samlas in av arbetsgivare och arbetstagare samt i liten omfattning
med medlemsavgifter till arbetslöshetskassorna. Studiestödet finansieras
beträffande penningstödet helt med statsmedel
och studeranden svarar själv för låneandelen
med undantag av ränteunderstödet eller en ny studielånskompensation.
Lånets syfte är att framhäva att utbildningen är
en investering för individen.
Man har försökt sammanjämka studiestöds- och
utkomstskyddssystemen i syfte att undvika situationer där
någon blir förlorare. För unga som saknar
en yrkesutbildning är rätten till arbetslöshetsförmån
dessutom begränsad för att styra dem till utbildning.
Den nuvarande regeringens program innefattar inte en centralisering
av anslagen som möjliggör studier så att
de börjar lyda under ett ministerium. I och med omvälvningen på arbetsmarknaden
kommer medborgarnas behov av att utveckla sitt kunnande att öka,
vilket också utmanar den nya regeringen att öka
intresset för utbildning.
Helsingfors den 23 mars 2015
Kultur- och bostadsminister Pia Viitanen