LA 65/2013 vp — Markku
Eestilä /kok ym.
Laki autoverolle kannetun arvonlisäveron suuruisen
veron palauttamisesta eräissä tapauksissa annetun
lain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitetään, että eduskunta
korjaa vuonna 2009 säädettyä palautuslakia
siten, että yksityisten kansalaisten maahantuomista autoista
ja moottoripyöristä laittomasti autoverotuksen yhteydessä perityt
arvonlisäverot (elv) palautetaan myös vuosilta
2002—2005.
PERUSTELUT
Autoverosta perittiin vuosina 2002—2009 yhteisöoikeuden
vastaista ja syrjivää lisäosaa, niin
sanottua elv:tä. Yhteisöjen tuomioistuimen päätöksen
C-10/08 jälkeen vuonna 2009 eduskunnassa säädettiin
laki, jonka nojalla laittomasti perityt arvonlisäverot
palautettiin vuosina 2006—2009 tehtyjen päätösten
osalta.
Tällöin palautusta ei ulotettu aiempiin päätöksiin,
koska katsottiin, että hallinnollinen palautusvelvollisuus
voitiin rajata autoverolain muutoksenhakuajan mukaiseen kolmeen
vuoteen. Korkeimman oikeuden viime heinäkuussa tekemä ratkaisu
on kuitenkin muuttanut tilannetta oleellisesti.
Äskeisellä ratkaisullaan KKO 2013:58 korkein
oikeus päätti, että valtio on velvollinen
palauttamaan yksityisiltä perityn elv:n myös eurooppaoikeuden
loukkaukseen perustuvana vahingonkorvauksena. Korkeimman oikeuden
ratkaisu perustui siihen, että veron periminen oli siinä määrin
ilmeisen virheellistä, että hallinnollisen palautusvelvollisuuden
lisäksi myös vahingonkorvauksen edellytykset täyttyivät.
Vahingonkorvauksen palautusaika ei Suomessa rajaudu hallinnollisen
veronpalautuksen tavoin kolmeen vuoteen, vaan ainoa rajoittava tekijä on saatavan
vanhentuminen. Vanhentumislain mukaan saatava vanhenee kymmenessä vuodessa,
ja vahingonkorvausta rajoittaa lisäksi kolmen vuoden vanhentumisaika
siitä, kun korvausta vaativa on saanut tiedon vahingosta
ja siitä vastuussa olevasta.
Tulli on kieltäytynyt maksamasta korvauksia, koska
se katsoo, että verovelvollisten on katsottava tienneen
vahingosta ja valtion vastuusta vahingosta jo vuonna 2009 yhteisöjen
tuomion C-10/08 jälkeen. Tällainen tulkinta
on kuitenkin virheellinen ja kohtuuton, koska kenenkään
kansalaisen ei voi edellyttää tienneen valtion
vastuusta jo tuolloin.
Kansalaisten oletettaisiin tällöin myös
pitäneen tietää, että viranomaisten
antamat ohjeet ja kannanotot ovat olleet virheellisiä ja
että KKO:n päätöksessä ohitettu
vahingonkorvauslain vastuunrajaus on yhteisöoikeuden vastaisena
laiton.
Raskauttavana asiana on syytä todeta, että korkein
hallinto-oikeus ei ole purkanut tullin virheellistä hallintomenettelyä yhdenkään
tapauksen osalta. Kansalaisten eli laittoman verotuksen kohteiksi
joutuneiden olisi siis tullin näkemyksen mukaan pitänyt
ymmärtää korkeimman hallinto-oikeuden
tulkinnan olleen yhteisöoikeuden näkökulmasta
väärä.
Laittoman veron palauttamisessa ei ole lainkaan kysymys siitä,
onko verovelvollisten saatava perusteltu, vaan ainoastaan siitä,
voidaanko laittomasti perittyjen verojen palauttamiselta välttyä riitelemällä laittoman
veron maksaneita vastaan vanhentumisperusteella. Veromoraalin ylläpitäminen
edellyttää, että veronsaaja myös itse
oikaisee omat laittomat toimensa eikä ainoastaan vaadi
kansalaisilta samaa. Harmaan talouden vastaisessa taistelussa valtio
ei voi olla erityisasemassa.
Autoverotuksen arvonlisäverojen syrjivä ja laiton
periminen on komplisoitu ja uniikki kokonaisuus, jonka ratkaisu
ei tästä syystä muodosta minkäänlaista
ennakkotapausta valtion vastuusta, varsinkaan, jos ongelma ratkaistaan
palautuslailla eikä riitelemällä kansalaisia
vastaan.
Hallintolainkäyttölain perusteella virheellinen
hallintomenettely voidaan anomuksesta purkaa viiden vuoden määräajan
kuluessa, mutta erityisen painavista syistä tätä määräaikaa
voidaan jatkaa.
Tämän vuoksi tullin virheelliseen hallintomenettelyyn
perustuvat päätökset voidaan purkaa sellaiseen
ajankohtaan asti, jonka voidaan katsoa edustavan mahdollisimman
suurta oikeudenmukaisuutta. Erityisen huomionarvoista on se, että korkein
hallinto-oikeus on virheellisesti estänyt kaikki verovelvollisten
tekemät purkuanomukset.
Pitkiä oikeusprosesseja vanhentumisajan tulkinnasta
ei tarvita. Eduskunnan tulee viipymättä muuttaa
palautuslakia siten, että elv:n palautus viran puolesta
tai vähintäänkin vaatimuksesta ulotettaisiin
veroihin, jotka on maksettu EYTI:n tuomion asiassa Siilin, C-101/00,
19.9.2002 jälkeen, sekä veroihin, joista on tämän
päivämäärän jälkeen
tehty purkuvaatimus verotuksen rakenteellisen virheellisyyden johdosta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki autoverolle kannetun arvonlisäveron suuruisen
veron palauttamisesta eräissä tapauksissa annetun
lain muuttamisesta Eduskunnan päätöksen
mukaisesti kumotaan autoverolle kannetun arvonlisäveron
suuruisen veron palauttamisesta eräissä tapauksissa
annetun lain (822/2009) 2 §:n 2
momentti ja 6 § ja muutetaan 5 §:n
1 momentti seuraavasti:
5 §
Palautus viran puolesta
Yksityishenkilölle on palautettava taannehtivasti tässä laissa
tarkoitettu, vuosina 2002—2009 maksuunpantu vero viran
puolesta verovelvollista kuulematta.