KIRJALLINEN KYSYMYS 177/2002 vp
KK 177/2002 vp - Sulo Aittoniemi /alk
Tarkistettu versio 2.0
Laillisten metsänhakkuiden turvaaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Televisiosta saamme aina silloin tällöin
seurata näytelmää, jossa liuhupartaiset
luonnonsuojelijat ovat metsänhakkuualueilla kiivenneet
puihin tai sitoneet itsensä kettingeillä hakkuukoneisiin. Näin
he estävät laillisen hakkuutoiminnan leimikoissa,
joiden hakkaamiseen ei ole esteitä. Toiminnallaan nämä henkilöt,
jotka todennäköisesti itse harvoin ovat tehneet
päivääkään töitä,
aiheuttavat varsin merkittäviä taloudellisia
tappioita. Kaiken lisäksi heidän kanniskeluunsa
pois hakkuualueelta tarvitaan kymmenkunta poliisia, joilla kokemuksen
mukaan olisi tekemistä muuallakin omalla työsarallaan.
Teko voidaan ilmeisesti tuomita ainakin haitantekona viranomaisille,
mutta rangaistukset ovat kovin vähäisiä,
jos niitä käytetään ollenkaan.
Sen vuoksi teot pitäisi saattaa erikoiskriminalisoinnin
piiriin, jossa rangaistukset olisivat huomattavasti nykyisiä korkeammat.
Tämä todennäköisesti estäisi
luonnonsuojelijoita tekemästä laittomia tekoja.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän kunnioittavasti valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Aikooko hallitus ryhtyä lainsäädäntötoimiin
laillisia metsänhakkuita estävien luonnonsuojelijoiden
rangaistuksia koventamalla ja tätä kautta hillitsemällä lainvastaista
toimintaa?
Helsingissä 1 päivänä maaliskuuta
2002
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Rouva puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Sulo Aittoniemen /alk
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 177/2002
vp:
Aikooko hallitus ryhtyä lainsäädäntötoimiin
laillisia metsänhakkuita estävien luonnonsuojelijoiden
rangaistuksia koventamalla ja tätä kautta hillitsemällä lainvastaista
toimintaa?
Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti
seuraavaa:
Kieltäytyessään noudattamasta poliisin
toimivaltansa rajoissa antamaa kieltoa tai käskyä taikka vaikeuttaessaan
virkatoimen suorittamista luonnonsuojelija voidaan tuomita tapauksesta
riippuen joko rikoslain 16 luvun 3 tai 4 §:n
mukaan haitanteosta virkamiehelle tai niskoittelusta poliisia vastaan.
Mainituista rikoksista on seurauksena sakkoa.
Kysymyksessä tarkoitetut luonnonsuojelijoiden toimet
liittyvät tavallisesti sinänsä lailliseen perustuslaissa
suojattuun oikeuteen ilmaista mielipiteensä. Itse hakkuutoiminnan
vaikeuttamista ei sellaisenaan ole yleensä pidettävä rikoksena. Jos
töiden estämisessä käytetään
väkivaltaa tai sen uhkaa, voi rikoslain 25 luvun 8 §:n
pakottaminen tulla kysymykseen. Pakottamisesta voi seurata sakkoa
tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Ns. Koijärvi-jutussa
(KKO 1983 II 159) syytetyt tuomittiin pakottamisesta, kun he olivat maansiirtotyömaalla
kahlinneet itsensä kaivinkoneeseen estääkseen
erään suon ojituksen. Korkein oikeus katsoi myös,
ettei kansalaistottelemattomuus ollut sellainen peruste, joka olisi poistanut
teon rangaistavuuden.
Milloin luonnonsuojelijat ovat toiminnallaan aiheuttaneet taloudellisia
tappioita, he ovat velvolliset sen korvaamaan. Tietoisuus vahingonkorvausvelvollisuudesta
on usein myös sakon uhkaa tehokkaampi keino luonnonsuojelijoiden toiminnasta
aiheutuvien vahinkojen ehkäisemisessä.
Helsingissä 21 päivänä maaliskuuta
2002
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Till
riksdagens talman
I det syfte 27 § riksdagens
arbetsordning anger har Ni, Fru talman, till behöriga medlem
av statsrådet översänt följande
av riksdagsledamot Sulo Aittoniemi /alk undertecknade skriftliga
spörsmål SS 177/2002 rd:
Avser regeringen vidta lagstiftningsåtgärder
för att skärpa straffen för naturvårdare
som förhindrar laglig skogsavverkning och på så sätt
stävja denna lagstridiga verksamhet?
Som svar på detta spörsmål
får jag vördsamt anföra följande:
En person som vägrar lyda ett förbud eller
en befallning som polisen meddelar inom ramen för sina
befogenheter eller som försvårar en tjänsteåtgärd
kan, beroende på fallet, dömas enligt 16 kap.
3 eller 4 § strafflagen för hindrande
av tjänsteman eller för tredska mot polis. För
nämnda brott döms till böter.
De åtgärder från naturvårdarnas
sida som avses i spörsmålet gäller vanligen
den i och för sig lagliga och i grundlagen tryggade rätten
att framföra åsikter. Att försvåra
avverkningsarbetet skall i allmänhet som sådant
inte anses som ett brott. Om våld eller hot om våld
används för att hindra arbetet kan strafflagens
25 kap. 8 § om olaga tvång komma i fråga.
För olaga tvång kan dömas till böter
eller fängelse i högst två år.
I det s.k. Koijärvi-målet (HD 1983 II 159) dömdes
de åtalade för olaga tvång då de
på en schaktningsarbetsplats hade kedjat fast sig vid en
grävskopa för att förhindra utdikningen
av ett kärr. Högsta domstolen ansåg också att
medborgarolydnad inte var en grund av sådan karaktär
att den skulle ha uteslutit gärningens straffbarhet.
När naturvårdarna genom sin verksamhet förorsakar
ekonomiska förluster är de skyldiga att ersätta
dem. Vetskap om skadeståndsskyldigheten är också ofta
ett effektivare sätt än risk för böter
när det gäller att förhindra skador till
följd av naturvårdarnas verksamhet.
Helsingfors den 21 mars 2002
Justitieminister Johannes Koskinen