KIRJALLINEN KYSYMYS 193/2012 vp
KK 193/2012 vp - Suna Kymäläinen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Lapsen oikeus biologiseen isään
Eduskunnan puhemiehelle
YK:n lasten oikeuksien sopimuksen artikla 3 (lapsen
edun käsite), artikla 8 (oikeus sukulaisuussuhteisiin)
ja artikla 9 (oikeus ylläpitää yhteyttä molempiin
vanhempiinsa) sekä artikla 7 takaavat lapselle oikeuden
tuntea molemmat vanhempansa ja olla heidän hoidettavanaan.
Lapselle tulee siis taata yksiselitteinen oikeus biologiseen
vanhempaansa. Tällä hetkellä suomessa
on tilanne, jossa äiti voi kieltää DNA-testin
tekemisen kirjallisella ilmoituksella ilman perusteita tai selvityksiä ja
päättää "valita" isäksi jonkun
muun kuin biologisen isän. Isällä tai
viranomaisella ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa tähän
päätökseen. Suomessa viimeisen seitsemän vuoden
aikana isyys on jätetty tutkimatta äidin kirjallisesta
vastustuksesta johtuen 5 069:ssä tapauksessa.
Käytännössä siis joka päivä jää isättömäksi
kaksi lasta äidin vastustuksesta johtuen. Lapsella on oikeus
tuntea oma vanhempansa eikä perherakenne, johon lapsi syntyy,
voi tätä oikeutta lapselta estää.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten ministeri aikoo toimia, jotta lapsen oikeudet sekä isään
että äitiin turvataan tulevaisuudessa?
Helsingissä 15 päivänä maaliskuuta
2012
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Suna Kymäläisen /sd näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 193/2012 vp:
Miten ministeri aikoo toimia, jotta lapsen oikeudet sekä isään
että äitiin turvataan tulevaisuudessa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Jos lapsi syntyy äidin ollessa avioliitossa, äidin aviomiestä pidetään
isyyslain (700/1975) 2 §:n isyysolettaman
nojalla lapsen isänä. Jos lapsen äiti
ei ole avioliitossa, toimitetaan isyyden selvittäminen,
josta huolehtii äidin kotikunnan lastenvalvoja.
Jos äiti, jonka huollossa tai hoidettavana lapsi on,
kirjallisesti ilmoittaa lastenvalvojalle vastustavansa isyyden selvittämistä,
lastenvalvoja ei saa isyyslain 8 §:n nojalla aloittaa
tai jatkaa isyyden selvittämistä. Isyyden selvittäminen
on kuitenkin äidin vastustuksesta huolimatta toimitettava,
jos mies, joka katsoo olevansa lapsen isä, on tunnustanut
isyytensä. Edelleen lain 11 §:n mukaan
lastenvalvojan on tilattava oikeusgeneettinen isyystutkimus lapsesta, äidistä ja
miehestä, joka saattaa olla lapsen isä, jos mies
pyytää tutkimusta tai jos lastenvalvoja muuten
katsoo sen tarpeelliseksi.
Lastenvalvojan tilaama isyystutkimus voidaan tehdä vain
sen suostumuksella, josta näyte on tarkoitus ottaa. Jos
lapsen äiti ei anna suostumusta näytteenotolle
eikä maistraatti äitiä kuultuaan hyväksy
isyyden tunnustamista, voi lapsen tunnustanut mies vaatia isyyden
vahvistamista tuomioistuimelta, joka voi oikeusgeneettisistä isyystutkimuksista
annetun lain (378/2005) 4 §:n mukaan
määrätä tutkimuksen tehtäväksi
lapsesta ja lapsen äidistä myös vastoin
näiden tahtoa. Lapsen biologisella isällä on
siis mahdollisuus saada isyytensä vahvistetuksi myös
ilman äidin myötävaikutusta.
Tilanne on toinen, jos lapsen biologinen isä ei joko
tiedä isyydestään tai ole aktiivinen
isyyttä koskevassa asiassa. Lapsen äidillä,
joka haluaa lastenvalvojan huolehtivan isyyden selvittämisestä,
on isyyslain 10 §:n mukaan velvollisuus antaa
totuudenmukaiset tiedot lastenvalvojalle kaikista seikoista, jota
ovat tarpeen isyyden selvittämiseksi. Jos lapsen äiti
ei suostu antamaan tietoja miehestä tai miehistä,
jotka saattaisivat tulla kyseeseen lapsen isyyttä selvitettäessä,
ei viranomaisella ole keinoa pakottaa äitiä tietojen antamiseen.
Jos lapsen äiti antaa virheellisen tiedon lapsen isästä ja
tämä tunnustaa lapsen, maistraatti hyväksyy
tunnustamisen, ellei sillä ole aihetta olettaa, että isyytensä tunnustanut
mies ei ole lapsen isä. Oikeusgeneettisten tutkimusten teettäminen
jokaisen tunnustamisen yhteydessä aiheuttaisi viivästystä ja
merkittäviä kustannuksia. Tämä ei
olisi tarkoituksenmukaista ottaen huomioon, että isän
tunnustaminen vastaa valtaosassa tapauksista biologista totuutta.
Isyyslain uudistaminen on oikeusministeriössä vireillä hallitusohjelman
mukaisesti. Uudistamistyön yhteydessä tullaan
pohtimaan myös lapsen äidin ja biologisen isän
oikeuksien ja velvollisuuksien tasapainoa sen varmistamiseksi, että lapsen
oikeus sekä isään että äitiin
tulee asianmukaisella tavalla turvatuksi.
Helsingissä 28 päivänä maaliskuuta
2012
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 193/2012 rd undertecknat
av riksdagsledamot Suna Kymäläinen /sd:
Vad avser ministern göra för att ett barns
rätt till både en far och en mor ska tryggas i
framtiden?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Om ett barn föds medan modern är gift betraktas den äkta
mannen enligt faderskapspresumtionen i 2 § i lagen
om faderskap (700/1975) som barnets far. Om barnets mor
inte är gift, verkställs en faderskapsutredning,
som görs av en barnatillsyningsman i moderns hemkommun.
Om modern, som har vårdnaden om eller sköter
barnet, skriftligen meddelar barnatillsyningsmannen att hon motsätter
sig faderskapsutredningen, får barnatillsyningsmannen med
stöd av 8 § i lagen om faderskap inte
inleda eller fortsätta faderskapsutredningen. Även
om modern har motsatt sig faderskapsutredningen ska faderskapet ändå utredas,
om den man som anser sig vara fader till barnet har erkänt
faderskapet. Enligt lagens 11 § ska barnatillsyningsmannen
beställa en rättsgenetisk faderskapsundersökning
som gäller barnet, modern och den man som kan vara far
till barnet, om mannen begär undersökning eller
om barnatillsyningsmannen i övrigt anser att en sådan
behövs.
En rättsgenetisk faderskapsundersökning som beställs
av barnatillsyningsmannen kan utföras endast med samtycke
av den som avses ge ett prov. Om barnets mor inte samtycker till
att prov tas och magistraten efter att ha hört modern inte godkänner
erkännandet, kan den man som erkänt barnet kräva
att faderskapet fastställs i domstol, som enligt 4 § i
lagen om rättsgenetisk faderskapsundersökning
(378/2005) kan förordna en undersökning
i fråga om barnet och barnets mor också mot deras
vilja. Barnets biologiske far har alltså möjlighet
att få faderskapet fastställt också utan
moderns medverkan.
Situationen är en annan om barnets biologiske far antingen är
omedveten om sitt faderskap eller inte är aktiv i faderskapsfrågan.
Om barnets mor önskar att barnatillsyningsmannen sköter
faderskapsutredningen, är hon enligt 10 § i
lagen om faderskap skyldig att lämna barnatillsyningsmannen
sanningsenliga uppgifter om alla de omständigheter som är
nödvändiga för utredningen. Om barnets
mor inte samtycker till att lämna uppgifter om den man
eller de män som kunde komma i fråga när
faderskapet utreds, har myndigheterna inga medel att tvinga modern
att lämna uppgifterna. Om barnets mor felaktigt uppger
en man som barnets far och denne erkänner barnet, godkänner
magistraten erkännandet, om den inte har anledning att
anta att den man som erkänt faderskapet inte är
barnets far. Att låta göra rättsgenetiska
undersökningar i samband med varje erkännande
skulle förorsaka dröjsmål och betydande kostnader.
Detta skulle inte vara ändamålsenligt med beaktande
av att faderns erkännande i merparten av fallen motsvarar
den biologiska sanningen.
Vid justitieministeriet pågår i enlighet med
regeringsprogrammet en revidering av lagen om faderskap. I samband
med revideringsarbetet kommer man också att dryfta balansen
mellan moderns och den biologiske faderns rättigheter och skyldigheter
för att se till att barnets rätt till både en
far och en mor tryggas på tillbörligt sätt.
Helsingfors den 28 mars 2012
Justitieminister Anna-Maja Henriksson