KIRJALLINEN KYSYMYS 296/2014 vp
         KK 296/2014 vp - Pia Kauma /kok 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Ulkomailla toimivien suomalaisten koulujen toimintaedellytyksien
            turvaaminen 
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa on vuodesta
            1991 lähtien toiminut yksityinen suomalainen koulu, jota
            ylläpitää Aurinkorannikon suomalaisen
            koulun kannatusyhdistys ry. Kyseessä on suurin ulkomailla
            toimiva suomalainen koulu, jossa opiskelee noin 300 oppilasta. Sillä on
            virallinen asema Espanjassa sekä todistuksenanto-oikeus,
            ja se saa oppilaskohtaista valtionapua Suomesta. Oppilaat palaavat
            Suomeen jatko-opintoihin ja suorittamaan asevelvollisuuttaan pääsääntöisesti
            aina.
         
         
         Kannatusyhdistys on saanut vuosittain noin kaksi miljoonaa euroa
            valtionavustusta, minkä lisäksi se perii oppilailta
            noin 2 000 euron lukuvuosimaksun. Opetus- ja kulttuuriministeriö aloitti
            vuonna 2012 koulua koskevan laajan selvityksen, jonka pohjalta valtionosuus
            poistettiin sellaisilta oppilailta, jotka asuvat pysyvästi
            ulkomailla. Tämä rikkoi 20 vuotta voimassa olleen käytännön
            tuen osalta. Uusi tulkinta voi vaikeuttaa jatkossa myös
            esimerkiksi Moskovan ja Pietarin suomalaisten koulujen toimintaa.
         
         
         OKM:n päätöksen vuoksi Aurinkorannikon suomalainen
            koulu on anonut 18.3.2014 koulutuksen järjestämisluvan
            muuttamista siltä osin, että tilapäisyysmaininta
            poistettaisiin. Tällöin vaatimus oppilaan Suomen
            kansalaisuudesta olisi riittävä tuen edellytys.
         
         
         Suomen kielen ja kulttuurin säilyttämistä on pidetty
            perinteisesti tärkeänä tavoitteena myös ulkosuomalaisten
            yhteisöjen kohdalla. Kielitaitoisina ja kansainvälisyyttä saaneina
            näiden yhteisöjen jäsenillä on
            myös potentiaali hyödyttää tulevaisuudessa
            Suomea moninkertaisesti heidän koulunsa saamaan valtionapuun
            verrattuna. Viime vuosina suomalaiset yritykset ovat arvioineet
            esimerkiksi juuri espanjan ja venäjän kielen osaajien
            tarpeen kasvavan lähivuosina työmarkkinoilla.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Miten hallitus aikoo toimia turvatakseen ulkomailla toimivien
            suomalaisten koulujen toimintaedellytykset myös jatkossa?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 11 päivänä huhtikuuta
            2014
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Pia Kauman /kok näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 296/2014 vp:
         
         
Miten hallitus aikoo toimia turvatakseen ulkomailla toimivien
            suomalaisten koulujen toimintaedellytykset myös jatkossa?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Myöntämällä Aurinkorannikon
         suomalaisen koulun kannatusyhdistykselle ja muille ulkomailla toimiville
         opetuksen järjestäjille opetuksen järjestämisluvan
         ja siihen liittyvän rahoituksen sekä oikeuden
         periä kohtuullisia oppilasmaksuja, valtio on taannut niille
         erinomaiset toimintamahdollisuudet, jota on tapauskohtaisesti vielä täydennetty
         ylimääräisillä valtionavustuksilla.
         Ministeriön yhdistykseltä saamien tietojen mukaan
         kannatusyhdistys on kuitenkin oman toimintansa seurauksena ajautunut
         taloudellisiin ongelmiin muista syistä jo ennen mainittua
         takaisinperinnän uhkaa.
      
      
      Opetus- ja kulttuuriministeriö on tarkastussuunnitelmansa
         mukaisesti suorittanut Aurinkorannikon suomalainen koulu ry:n toimintaa
         ja taloutta koskevan opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun
         lain mukaisen valtionosuustarkastuksen. Tarkastuskertomus on valmistunut 27.2.2014.
         Valtionosuuksia koskeva tarkastus on kohdistunut Aurinkorannikon
         suomalaisen koulun vuosiin 2009—2011. Sisäisen
         tarkastuksen yksikkö esittää, että opetus-
         ja kulttuuriministeriö ryhtyy tarkastuskertomuksen johdosta
         toimenpiteisiin sekä tarkastuskertomuksessa esitettyyn
         perusteettoman edun takaisinperintään opetus-
         ja kulttuuriministeriön rahoituksesta annetun lain 62 §:n
         1 momentin mukaisesti. Tarkastuksessa on tullut esille, että Aurinkorannikon suomalaisen
         koulun kannatusyhdistys ry:n Aurinkorannikon suomalaisen koulun
         osalta ei ole noudatettu koulutuksen järjestämislupia.
         Tarkastuskertomuksen mukaan järjestämislupien
         oppilaita ja opiskelijoita koskevat ehdot Suomen kansalaisuudesta
         ja tilapäisestä ulkomailla asumisesta eivät
         kaikkien osalta ole täyttyneet.
      
      
      Opetuksen järjestämislupa ei ole yhdenkään ulkomailla
         sijaitsevan valtionosuutta saavan koulun osalta koskenut pysyvästi
         ulkomailla asuvia. Aiemmin tästä säädettiin
         suoraan laissa (Laki ulkomailla toimivasta peruskoulua vastaavasta
         yksityiskoulusta), sittemmin koulutuslainsäädännön
         kokonaisuudistuksen jälkeen vuodesta 1998 kaikissa ulkomaankouluja
         koskevissa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen järjestämisluvissa. Ulkomaankoulut
         on alun perin tarkoitettu toimimaan tukena ulkomaan viennin kasvussa
         ja se on tarkoitettu sellaisille perheille, joiden ulkomailla asumisen
         syy on työperäistä ja projektiluontoista.
         Nimenomaisena tarkoituksena on ollut helpottaa lasten palaamista
         kotimaan peruskouluun. Mahdollinen muutto Suomeen korkeakouluopintojen
         tai varusmiespalveluksen takia ei vaikuta arvioon siitä,
         onko henkilö lain mukaan ulkomailla pysyvästi
         vai tilapäisesti asuva. Esimerkiksi varusmiespalvelus on
         velvollisuus, joka määräytyy Suomen kansalaisuuden,
         iän ja sukupuolen mukaan, eikä se ole riippuvainen
         henkilön asuinpaikasta tai kotikunnasta.
      
      
      Tarkastuksen aikana kerättyjen tietojen mukaan koulussa
         on oppilaita, joilla ei ole vuosiin ollut kotikuntaa Suomessa. Noin
         puolella sellaisista oppilaista, joiden osalta kotikuntalain tarkoittama
         tilapäisen ulkomailla asumisen määritelmä ei
         täyty, ei ole yli seitsemään vuoteen
         ollut kotikuntaa Suomessa. Merkittävällä määrällä näistä oppilaista
         kotikuntaa Suomessa ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen tai milloinkaan.
         Opetus- ja kulttuuriministeriössä selvitetään
         parhaillaan, onko Aurinkorannikon suomalaisen koulun kannatus yhdistys
         ry saanut perusteetonta etua, jonka vuoksi ministeriön
         on määrättävä liikaa maksettu
         määrä palautettavaksi. Tehdyn arvioinnin
         perusteella ministeriössä valmistellaan asiasta
         päätös mahdollisimman pian. 
      
      
      Pysyvästi ulkomailla asuvien tulee osallistua asuinmaansa
         opetusjärjestelmän mukaiseen opetukseen ja koulutukseen.
         Toistaiseksi ei ole katsottu valtion velvollisuudeksi huolehtia
         kaikkien ulkomaille asumaan muuttaneiden suomalaisten peruskoulutuksesta
         ja muista peruspalveluista, vaan niiden osalta tulee ensisijaisesti
         tukeutua asuinmaan palveluihin, kuten vastavuoroisesti toimitaan
         Suomeen muuttaneiden ulkomaan kansalaisten osalta. Suurin osa ulkomailla
         asuvista oppivelvollisuusikäisistä suomalaisista
         osallistuukin asuinmaansa järjestämään
         opetukseen ja tukeutuu samalla esimerkiksi suomalaiseen verkko-opetukseen
         ja saatavilla oleviin itseopiskelumateriaaleihin.
      
      
      Ulkomaankoulujen opetuksen järjestämislupaa
         koskeva muutoshakemus on ministeriössä käsittelyssä.
         Asiaan arvioidaan liittyvän yhtä tapausta laajempia
         vaikutuksia ja se on toistaiseksi kesken. Luvan muuttaminen esitetyllä tavalla koskemaan
         kaikkia ulkomailla asuvia Suomen kansalaisia irrottaisi opetuksen
         järjestämislupien myöntämisperusteen
         niiden alkuperäisestä tilapäisen ulkomailla
         asumisen tukemisen tarkoituksesta. Luvan muuttaminen yhden hakijan
         kohdalla merkitsisi tosiasiallista tarvetta muuttaa lupia myös
         muiden ulkomaan koulujen osalta. Tämän lisäksi
         lupien myöntämisen edellytyksiä tulisi uudelleen
         harkita myös niiden maiden osalta, joissa toistaiseksi
         ei ole valtionosuuden piirissä olevia suomalaisia kouluja.
         Tiedusteluita ministeriöön on saapunut useasta
         Euroopan maasta, mutta myös muista maanosista, joihin on
         muuttanut perheitä Suomesta. Tilapäisen asumisen
         edellytyksestä luopumiseen ja suomalaisen valtionvaroin
         toimivan peruskouluverkon merkittävään laajentumiseen
         ulkomaille edellyttäisi nykyistä huomattavasti
         enemmän määrärahoja, mitä ei voida
         pitää nykyisessä julkisen talouden tilanteessa
         tarkoituksenmukaisena.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 7 päivänä toukokuuta
            2014
         
         
         Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 296/2014 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Pia Kauma /saml:
         
         
Hur tänker regeringen förfara för
            att säkerställa verksamhetsförutsättningarna för
            finländska skolor i utlandet också i fortsättningen?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Staten har genom att bevilja understödsföreningen
         för Solkustens finska skola (Aurinkorannikon suomalaisen
         koulun kannatusyhdistys ry) och andra utbildningsanordnare i utlandet
         tillstånd och finansiering för anordnande av utbildning
         samt rätt att uppbära skäliga elevavgifter,
         garanterat dem utomordentliga verksamhetsmöjligheter, som ännu
         i en del fall har kompletterats med extra statsbidrag. Enligt de
         uppgifter som ministeriet fått av understödsföreningen
         har föreningen på grund av andra orsaker, som
         en följd av den egna verksamheten, hamnat i ekonomiska
         svårigheter redan innan nämnda risk för återkrav.
      
      
      	Undervisnings- och kulturministeriet har i enlighet med sin
         granskningsplan genomfört en granskning av statsandelarna
         enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet,
         som gäller Solkustens finska skolas verksamhet och ekonomi.
         Granskningsrapporten blev klar den 27 februari 2014. Granskningen
         av statsandelarna har gällt den finska skolan på Solkusten åren
         2009—2011. Enheten för intern granskning föreslår
         att undervisnings- och kulturministeriet vidtar åtgärder
         på basis av granskningsrapporten och enligt 62 § 1
         mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet återkräver
         den grundlösa förmånen som framgår
         ur rapporten. I granskningen har det framkommit att understödsföreningen
         rf för den finska skolan på Solkusten, för
         den finska skolans del, inte har iakttagit tillstånden
         för anordnande av utbildning. Enligt granskningsrapporten
         har anordningstillståndens villkor om elevers och studerandes
         finska medborgarskap och tillfälligt boende utomlands inte
         för allas del uppfyllts.
      
      
      	Tillstånden för anordning av utbildning utomlands
         har inte för någon skola som får statsandelar
         gällt personer som permanent bor utomlands. Tidigare stadgades
         om detta direkt i lagen (lagen om utomlands verksam privat skola
         som motsvarar grundskolan), sedan efter totalrevideringen av utbildningslagstiftningen
         från och med 1998 i alla tillstånd för
         anordnande av grundläggande utbildning och gymnasieutbildning
         utomlands. Utlandsskolorna har från början varit
         avsedda som stöd för exporttillväxten
         och avsedda för barnfamiljer, vilkas utlandsboende är
         arbetsrelaterat och projektbetonat. Syftet har uttryckligen varit
         att underlätta barnens återkomst till grundskolan
         i hemlandet. En eventuell flyttning till Finland på grund
         av högskolestudier eller militärtjänst
         inverkar inte på bedömningen av om en person enligt
         lagen bor stadigvarande eller tillfälligt utomlands. Till
         exempel militärtjänst är en skyldighet
         som bestäms av medborgarskap, ålder och kön,
         och är inte beroende av personens bostad eller hemkommun.
      
      
       Enligt data som insamlats under granskningen finns det i skolan
         elever som inte har haft en hemkommun i Finland på många år.
         Ungefär hälften av de elever som inte uppfyller
         definitionen om tillfälligt boende utomlands enligt lagen om
         hemkommun har inte haft någon hemkommun i Finland på över
         sju år. En stor del av dessa elever har inte haft en hemkommun
         i Finland på över tio år eller aldrig.
         I undervisnings- och kulturministeriet utreder man som bäst
         om understödsföreningen för den finska
         skolan på Solkusten har fått en grundlös
         förmån, vilket betyder att ministeriet måste
         fatta beslut om återkrav av den summan. På basis
         av den bedömning som görs förbereder
         ministeriet ett beslut så fort som möjligt.
      
      
       De finländare som stadigvarande bor utomlands ska
         delta i den undervisning och utbildning som landets utbildningssystem
         erbjuder. Hittills har man inte ansett det vara statens skyldighet
         att sörja för den grundläggande utbildningen
         och andra bastjänster för alla finländare
         som flyttat utomlands, utan de bör stöda sig på landets
         service, liksom man på motsvarande sätt gör
         i Finland för de utlänningar som flyttat hit.
         Det gör också största delen av finländarna
         i läropliktsålder som bor utomlands; de deltar
         i den utbildning som landet där de bor ordnar och har samtidigt
         som stöd till exempel finsk nätundervisning och
         självstudiematerial som finns tillgängliga.
      
      
      En ansökan om ändring som gäller
         tillstånd för anordnande av utbildning utomlands är
         under behandling i ministeriet. Man bedömer att ärendet har
         mer omfattande inverkan än på detta enda fall och ärendet är
         tills vidare på hälft. Att ändra anordningstillståndet
         på det sätt som föreslås, att gälla
         alla finska medborgare som bor utomlands, skulle ändra
         kriteriet för beviljande av tillstånd för
         anordnande av utbildning från dess ursprungliga avsikt
         att stöda tillfälligt boende utomlands. Att ändra
         tillståndet för en sökande skulle innebära
         ett faktiskt behov att ändra tillstånden också för
         de övriga skolorna utomlands. Dessutom skulle man också vara
         tvungen att på nytt överväga villkoren
         för tillstånd för de länders
         del, där det än så länge inte
         finns finska skolor som får statsandelar. Det har kommit
         förfrågningar till ministeriet från flera
         europeiska länder, men också från andra
         delar av världen, dit finländska familjer flyttat.
         Att frångå villkoret om tillfälligt boende
         och att märkbart utvidga det finländska grundskolenät
         utomlands som upprätthålls med budgetmedel skulle
         förutsätta ett betydligt större budgetanslag,
         vilket inte med dagens offentliga ekonomi kan betraktas som ändamålsenligt.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 7 maj 2014
         
         Undervisnings- och kommunikationsminister Krista Kiuru