KIRJALLINEN KYSYMYS 339/2006 vp

KK 339/2006 vp - Kirsi Ojansuu /vihr ym.

Tarkistettu versio 2.1

Psykoterapeuttikoulutuksen rahoitus

Eduskunnan puhemiehelle

Mielenterveyden ongelmat yleistyvät Suomessa, mutta hoidon tarve ja tarjonta eivät kohtaa. Monet jäävät ilman kipeästi tarvitsemaansa hoitoa. Mielenterveyden hoidossa jonot hoitoon ovat pitkiä, eikä hoitotakuu toteudu. Yksi syy hoitoon pääsyn vaikeuteen on koulutetun hoitohenkilökunnan puute. Mm. psykiatreja, psykiatriaan erikoistuneita sairaanhoitajia ja psykoterapeutteja tarvitaan lisää.

Ne psykoterapiaa tarvitsevat potilaat, jotka eivät saa hoitoa julkisen terveydenhuollon kautta, ohjataan yleensä yksityisille terapeuteille. Tällä hetkellä terapia-alan koulutuksen tarjonta on vaihtelevaa. Koulutuskentän monimuotoisuus ja sisäinen heterogeenisuus on ollut ongelmallista. Psykoterapeuttikouluttajina toimii yli sata erilaista tahoa. Koulutus järjestetään pääasiassa julkisen koulutusjärjestelmän ulkopuolella, ja vain pieni osa koulutuksesta järjestetään korkeakouluissa. Koulutusta tarjoavat mm. Therapeia-säätiö, yliopistojen psykologian laitokset, kansanopistot ja konsulttiyritykset. Terveydenhuollon oikeusturvakeskus (TEO) myöntää koulutuksen suorittaneille luvan käyttää psykoterapeutti-nimikettä. Joskus käy niin, että vasta nimikettä hakiessa selviää, ettei saatu koulutus täytä TEO:n kriteereitä. Kela korvaa ainoastaan TEO:n hyväksymien terapeuttien hoidon. Toinen merkittävä ongelma nykyisessä koulutustilanteessa on koulutustarjonnan alueellinen kattavuus. Koulutusta järjestetään markkinaperusteisen kysyntä- ja tarjontaperiaatteen mukaan ilman alueellista koulutustarvearviointia.

Sosiaali- ja terveysministeriö on tehnyt opetusministeriölle aloitteen psykoterapiakoulutuksen kehittämisestä ja koulutuksen kriteerien yhtenäistämisestä. Opetusministeriössä on suunniteltu jo vuosia psykoterapiakoulutuksen keskittämistä yliopistoihin. Asiaa on valmisteltu työryhmässä vuodesta 2001. Aiemmin koulutustilannetta on tutkittu Psykoterapiakoulutustoimikunnassa (1989) ja Stakesissa (1995). Opetusministeriön työryhmän selvityksen pohjalta tavoitteeksi on asetettu maksuton ja julkisissa oppilaitoksissa tarjottu psykoterapeuttikoulutus, vaikka muidenkin koulutusta tarjoavien annetaan jatkaa toimintaansa. Tarkoituksena on aloittaa tutkintoon johtavana sekä yliopisto- että ammattikorkeakoulutasoinen koulutus, jolla on selkeät koulutusvaatimukset. Psykoterapeuttikoulutukseen suunnitellaan kahta koulutustasoa, psykoterapeuttikoulutusta ja psykoterapeuttikouluttajan koulutusta.

Koulutuksen uudistuksella voidaan tuoda selkeyttä psykoterapeuttien koulutukseen ja ennen kaikkea helpottaa pulaa psykoterapeuteista. Vuonna 2002 koko maassa oli 3 155 psykoterapeuttia. Heistä noin 1 200 työskentelee julkisen terveydenhuollon piirissä. Tavoitteena on kouluttaa vuoteen 2020 mennessä 1 800 uutta terapeuttia, eli 200 terapeuttia vuodessa. Opetusministeriön tavoitteet ovat erinomaiset; psykoterapeuttikoulutuksen järjestäminen osana korkeakoulujärjestelmää on perusteltua ja yhteiskunnallisesti tärkeää. Kuitenkaan uudistuksen rahoituksesta ei ole mitään tietoa, vaikka uudenlainen psykoterapeuttikoulutus olisi tarkoitus aloittaa jo vuoden 2007 alusta. Korkeakouluille on myönnettävä riittävät voimavarat koulutuksen järjestämiseen. Ilman resursseja koulutuksen uudistaminen ei ole mahdollista.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Miten korkeakouluissa järjestettävä psykoterapeuttikoulutus tullaan järjestämään,

miten psykoterapeuttikoulutuksen uudistus tullaan rahoittamaan ja

milloin uudistunut psykoterapeuttikoulutus voidaan aloittaa korkeakouluissa?

Helsingissä 21 päivänä huhtikuuta 2006

  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Matti Kauppila /vas
  • Tuula Väätäinen /sd
  • Heli Paasio /sd
  • Markus Mustajärvi /vas
  • Susanna Rahkonen /sd
  • Minna Sirnö /vas
  • Reijo Laitinen /sd
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Annika Lapintie /vas
  • Marja Tiura /kok
  • Jutta Urpilainen /sd
  • Jukka Gustafsson /sd
  • Leena Harkimo /kok
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Pehr Löv /r
  • Bjarne Kallis /kd
  • Satu Taiveaho /sd
  • Pia Viitanen /sd
  • Aila Paloniemi /kesk
  • Riikka Moilanen-Savolainen /kesk
  • Terhi Peltokorpi /kesk
  • Ilkka Taipale /sd
  • Pekka Vilkuna /kesk
  • Kari Uotila /vas
  • Arto Satonen /kok
  • Kimmo Sasi /kok
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Sinikka Hurskainen /sd
  • Hanna-Leena Hemming /kok
  • Tuomo Hänninen /kesk
  • Esko Ahonen /kesk
  • Seppo Särkiniemi /kesk
  • Rauno Kettunen /kesk
  • Raija Vahasalo /kok
  • Mari Kiviniemi /kesk
  • Janina Andersson /vihr
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Osmo Soininvaara /vihr
  • Heidi Hautala /vihr
  • Oras Tynkkynen /vihr
  • Tarja Cronberg /vihr
  • Jyrki Katainen /kok
  • Kaarina Dromberg /kok
  • Ilkka Kanerva /kok
  • Roger Jansson /r
  • Minna Lintonen /sd
  • Arto Seppälä /sd
  • Timo Soini /ps 
  • Raimo Vistbacka /ps
  • Sari Essayah /kd
  • Jere Lahti /kok
  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Sirpa Paatero /sd
  • Erkki Virtanen /vas
  • Lyly Rajala /kok
  • Unto Valpas /vas
  • Päivi Räsänen /kd
  • Arja Alho /sd
  • Lauri Oinonen /kesk

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Kirsi Ojansuun /vihr ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 339/2006 vp:

Miten korkeakouluissa järjestettävä psykoterapeuttikoulutus tullaan järjestämään,

miten psykoterapeuttikoulutuksen uudistus tullaan rahoittamaan ja

milloin uudistunut psykoterapeuttikoulutus voidaan aloittaa korkeakouluissa?

Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittaen seuraavaa:

Mielenterveyden häiriöt ovat laajuudeltaan ja vaikutuksiltaan kansantaudin luokkaa. Mielenterveysongelmien kustannukset eläkemenoina, sairauspoissaoloina, lääkekuluina ja hoitokuluina olivat arviolta 1,5 miljardia euroa vuonna 2004. Tutkimusten mukaan psykoterapia joko yksin tai yhdessä lääkehoidon kanssa on osoittautunut tulokselliseksi hoitokeinoksi. Kuten kirjallisen kysymyksen johdannossa todetaan, psykoterapian saatavuus on riittämätöntä ja erityisesti alueelliset erot saatavuudessa ovat suuria. Myös koulutuksen heterogeenisuus on ollut ongelmallista. Sosiaali- ja terveysministeriön aloitteesta asetettu opetusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteinen psykoterapiakoulutustyöryhmä ehdotti, että koulutus järjestettäisiin korkeakouluissa (ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa) jatkotutkintoina ja että vuosina 2007—2020 koulutettaisiin kaikkiaan 1 800 psykoterapeuttia. Lisäksi tulisi kouluttaa 600 psykoterapeuttikouluttajaa. Koulutuksen tulisi tarjota koulutusta alueellisesti kattavasti ja myös ruotsinkielinen koulutus huomioon ottaen. Koulutus tulisi toteuttaa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tiiviissä yhteistyössä. Tutkimustoiminnan kehittäminen tulisi myös käynnistää.

Työryhmän ehdotuksen mukaisesti koulutuksen kokonaiskustannukset olisivat runsaat 50 miljoonaa euroa tutkimuksen rahoitus mukaan luettuna. Opetusministeriö on valmistellessaan työryhmän ehdotusten toimeenpanoa tutkinut mahdollisuuksia työryhmän ehdotusten toteuttamiseen ottaen huomioon valtion talouden rahoituskehysten mahdollisuudet.

Opetusministeriössä valmistellaan suunnitelmaa, jonka mukaan koulutusta tullaan kehittämään työryhmän ehdotusten pohjalta käytettävissä olevan rahoituksen puitteissa. Koulutus järjestetään lähtökohtaisesti jatkotutkintoon johtavana koulutuksena yliopistoissa. Harkittavana on myös, että ammattikorkeakouluissa olisi psykoterapian tutkinto ylempänä ammattikorkeakoulututkintona.

Täydennyskoulutuksella on nykyisin psykoterapian koulutuksessa tärkeä rooli. Rahoituksellisista syistä ja koulutuksen tarjonnan turvaamiseksi täydennyskoulutuksen asema tulee jatkossakin säilymään ja sen rahoituksenpohjan laajentaminen on tavoitteena.

Työryhmä ehdotti, että koulutus voitaisiin aloittaa vuoden 2007 alusta. Koulutuksen käynnistäminen edellyttää eräitä lainsäädäntömuutoksia, mm. koulutusta koskevien säädösten ottamisen ammattikorkeakoulujen osalta ylempää ammattikorkeakoulututkintoa koskeviin säännöksiin ja erikoislääkärikoulutuksen osalta tutkintosäännöksiin. Rahoitusjärjestelyiden osalta tarvitaan myös aikaa. Myös koulutuksen alueellisen järjestämisen organisointi ja itse koulutuksen käytännön kysymysten valmistelu tulee päätösten jälkeen suunnitella.

Opetusministeriö pyrkii huolehtimaan valmistelusta niin, että uudistunut koulutus voisi alkaa vaiheittain vuodesta 2007 alkaen. Koulutuksen käynnistäminen toteutettaisiin niin, että eri alueet tulisivat mukaan vaiheittain.

Helsingissä 16 päivänä toukokuuta 2006

Opetusministeri Antti Kalliomäki

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 339/2006 rd undertecknat av riksdagsledamot Kirsi Ojansuu /gröna m.fl.:

Hur kommer den psykoterapeututbildning som ordnas vid högskolor att organiseras,

hur kommer reformen av psykoterapeututbildningen att finansieras och

när kan den reviderade psykoterapeututbildningen inledas vid högskolorna?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

De psykiska störningarnas omfattning och effekter är av samma storleksordning som en folksjukdoms. Kostnaderna för psykiska problem i form av pensionsutgifter, sjukfrånvaro, läkemedelskostnader och vårdkostnader beräknades till 1,5 miljarder euro år 2004. Undersökningar visar att psykoterapi antingen som enda vårdform eller i kombination med läkemedelsbehandling har visat sig vara en framgångsrik vårdmetod. Som i inledningen till spörsmålet konstateras är tillgången till psykoterapi otillräcklig och i synnerhet de regionala skillnaderna i tillgången är stora. Också utbildningens heterogenitet har varit problematisk. Den gemensamma arbetsgrupp för psykoterapiutbildning som på social- och hälsovårdsministeriets initiativ tillsatts mellan undervisningsministeriet och hälsovårdsministeriet har föreslagit att utbildningen skall ordnas vid högskolor (yrkeshögskolor och universitet) som påbyggnadsexamen och att sammanlagt 1 800 psykoterapeuter skall utbildas åren 2007—2020. Enligt förslaget skall dessutom 600 psykoterapeututbildare utbildas. Utbildningen skall vara regionalt täckande och också beakta den svenskspråkiga utbildningen. Utbildningen skall genomföras i nära samarbete mellan universiteten och yrkeshögskolorna. Enligt förslaget skall också en utveckling av forskningsverksamheten inledas.

De totala kostnaderna för utbildningen, om den ordnas enligt arbetsgruppens förslag, skulle uppgå till dryga 50 miljoner euro, forskningsfinansieringen medräknad. Undervisningsministeriet har vid beredningen av verkställandet av arbetsgruppens förslag undersökt möjligheterna att genomföra förslagen med beaktande av de möjligheter som de statsekonomiska finansieringsramarna ger.

Vid undervisningsministeriet bereds en plan, enligt vilken utbildningen kommer att utvecklas utifrån arbetsgruppens förslag inom ramen för den finansiering som står till buds. Utgångspunkten är att utbildningen ordnas i form av universitetsutbildning som leder till en påbyggnadsexamen. Möjligheten att vid yrkeshögskolorna ha en examen i psykoterapi som högre yrkeshögskoleexamen övervägs också.

Fortbildningen har numera en viktig roll i psykoterapiutbildningen. Av finansiella skäl och för att trygga utbildningsutbudet bör fortbildningens ställning också i fortsättningen bevaras och målet är att utvidga dess finansieringsbas.

Arbetsgruppen föreslog att utbildningen kunde inledas i början av år 2007. För att starta utbildningen krävs det vissa lagstiftningsändringar, bland annat att författningarna om utbildningen för yrkeshögskolornas del införs i bestämmelserna om högre yrkeshögskoleexamen och i fråga om specialläkarutbildningen i examensbestämmelserna. Också finansieringsarrangemangen kräver tid. Efter att besluten fattats bör man också planera hur ordnandet av utbildningen skall organiseras på regional nivå och förbereda de praktiska frågor som gäller själva utbildningen.

Undervisningsministeriet strävar att sköta beredningen så att den reviderade utbildningen kunde inledas stegvis från början av år 2007. Utbildningen startas då så att de olika områdena stegvis kommer med.

Helsingfors den 16 maj 2006

Undervisningsminister Antti Kalliomäki