KIRJALLINEN KYSYMYS 350/2012 vp
KK 350/2012 vp - Arja Juvonen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Henkilöstön riittävyyden turvaaminen
vanhustenhoidossa
Eduskunnan puhemiehelle
Vanhusten hoidossa suurin epäkohta on henkilöstön
riittämätön määrä.
Hoitotyön vaatimaa perustyövoimaa ei voi korvata
pelkästään henkilökunnan laadulla,
vaikka hyvä ammattitaito onkin laadukkaan hoitotyön
edellytys. Henkilöstömitoitus on siten myös
vanhuspalvelulain tärkeimpiä ongelmakohtia. Laatusuosituksissa
ympärivuorokautisen hoivan vähimmäishenkilöstömääräksi
on katsottu 0,5—0,6 hoitajaa asiakasta kohden. Sosiaali-
ja terveysministeriön laatusuosituksessa vuodelta 2008
hyvä henkilöstömitoitus on 0,8 hoitotyöntekijää asiakasta
kohden. Edellisenä vastauksena kysymykseen henkilöstömitoituksesta
(KK 282/2011 vp) peruspalveluministeri
Guzenina-Richardson esitti ministeriön pitävän
tärkeänä, että riittävän
henkilöstön määrä vanhusten
palveluissa turvataan lailla. Vastauksen mukaan ympärivuorokautisen
hoivan henkilöstömitoitukset lakiin kirjattuina
ovat tässä turvaamisessa keskeisessä asemassa.
Samassa vastauksessa esitettiin, että palvelujen laadun varmistamiseen
tähdätään lakiluonnoksen kohdalla,
jossa havaitessaan epäkohdan tai epäkohdan uhan
sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijän olisi
ilmoitettava siitä välittömästi
toimintayksikön vastuuhenkilölle ja kunnan sosiaali-
ja terveydenhuollosta vastaavalle viranomaiselle sekä vakavassa
tapauksessa aluehallintovirastolle.
Uudessa vanhuspalvelulain luonnoksessa (Sosiaali- ja terveysministeriön
raportteja ja muistioita 2012:x) ei ole selvää henkilöstömitoitusta.
Sen sijaan pykälässä 19 hoitohenkilökunta
määritellään sanallisella viittauksella
henkilöstöön, "jonka määrä,
asiantuntemus ja tehtävärakenne vastaavat iäkkäiden
asiakkaiden lukumäärää ja heidän
toimintakykynsä edellyttämää palvelun tarvetta
ja joka turvaa heille laadukkaat palvelut." Tämänkaltaiset
sanalliset muotoilut ovat jo viimeisten vuosikymmenien aikana vakiintuneet kuntien
tuottamiin perusteluihin riittävästä henkilöstömäärästä ja
hoidon laadusta silloinkin, kun henkilöstöä on
ollut hyvän hoidon toteuttamiseksi liian vähän.
Lakiluonnoksen 23. pykälä jättää sosiaali-
terveysministeriölle asetuksenantovaltuuden, jolla muun
muassa henkilöstöstä voidaan antaa tarkempia
säännöksiä. Toistaiseksi hallitus
ei ole kuitenkaan esittänyt arviota siitä, millaisella
henkilöstömäärällä lain
kirjain tai henki voi toteutua. Uudesta lakiluonnoksesta on lisäksi
jätetty pois sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijän
ilmoitusvelvollisuus, jonka avulla edellisessä luonnoksessa
pyrittiin hoidon laadun varmistamiseen.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä uutta vanhuspalvelujen heikkoon tilaan vaikuttavaa
voidaan tuoda lailla, joka edelleen jättää vapaasti
määriteltäväksi, mikä on
henkilöstön riittävä määrä ja
millä tavoin hallitus aikoo jatkossa turvata hyvän
hoidon edellyttämän henkilöstön
määrän?
Helsingissä 2 päivänä toukokuuta
2012
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Arja Juvosen /ps näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 350/2012 vp:
Mitä uutta vanhuspalvelujen heikkoon tilaan vaikuttavaa
voidaan tuoda lailla, joka edelleen jättää vapaasti
määriteltäväksi, mikä on
henkilöstön riittävä määrä ja
millä tavoin hallitus aikoo jatkossa turvata hyvän
hoidon edellyttämän henkilöstön
määrän?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Olen käsitellyt vanhuspalvelulain valmistelua varten
asettamani ohjausryhmän ehdotuksia (Sosiaali- ja terveysministeriön
raportteja ja muistioita 2012:12) äskettäin
antamissani vastauksissa kirjallisiin kysymyksiin KK 314/2012
vp ja KK 337/2012 vp.
Edellä mainittu ohjausryhmä teki yksimielisen
ehdotuksen lakiluonnokseksi, joka toteutuessaan vahvistaisi iäkkäiden
ihmisten asemaa monin tavoin. Lakiluonnoksessa on muun ohessa useita
palvelujen laadun varmistamiseen tähtääviä säännöksiä.
Ne koskevat ympärivuorokautista hoitoa antavien asumispalveluyksikköjen
ja laitosten lisäksi myös esimerkiksi kotipalvelusta vastaavia
toimintayksikköjä. Kaikissa niissä henkilöstön
määrän, asiantuntemuksen ja tehtävärakenteen
on vastattava asiakkaiden määrää ja heidän
toimintakykynsä edellyttämää palvelun tarvetta.
Toimitilojen on oltava riittävät ja olosuhteiltaan
sopivat asiakkaiden tarpeisiin nähden. Toimintayksikössä on
järjestettävä omavalvonta palvelujen
laadun varmistamiseksi. Omavalvonnan lisäksi laissa säädettäisiin
myös viranomaisvalvonnasta ja toimenpiteistä valvonnassa havaittujen
puutteiden korjaamiseksi.
Ohjausryhmä on esittänyt kantanaan (muistion
s. 35), että ensin on perusteltua seurata ja arvioida,
miten uusi laki sekä uudistettavat laatusuositukset, koulutuksen
kehittäminen ja muu informaatio-ohjaus vaikuttavat iäkkäiden
henkilöiden palvelujen laatuun. Jos esimerkiksi henkilöstön
mitoituksessa ilmenee seurannan ja valvonnan perusteella ongelmia,
jotka edellyttävät normiohjauksen tiukentamista,
sosiaali- ja terveysministeriön on ohjausryhmän
mielestä käynnistettävä asetuksen
valmistelu.
Keväällä 2011 julkistetussa lakiluonnoksessa yhdeksi
laadunhallintaa tukevaksi välineeksi oli kaavailtu henkilökunnan
ilmoitusvelvollisuutta. Luonnoksen mukaan sosiaalipalveluja tuottavan toimintayksikön
henkilöstöön kuuluvalle säädettäisiin
velvollisuus välittömästi ilmoittaa toimintayksikön
toiminnasta tai kotiin annettavista palveluista vastaavalle henkilölle
ja kunnan sosiaali- tai terveydenhuollosta vastaavalle viranomaiselle,
jos hän huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai
ilmeisen epäkohdan uhan iäkkäille henkilöille
annettavissa palveluissa. Vakavasta epäkohdasta tai ilmeisen
vakavan epäkohdan uhasta olisi ilmoitettava viivytyksettä aluehallintovirastolle.
Ehdotus sai lausuntokierroksella osakseen runsaasti ristiriitaista
palautetta. Ohjausryhmä toteaa muistiossaan, että asia
edellyttää vielä monipuolista arviointia
ja huolellista jatkovalmistelua, mihin ei ole ollut mahdollisuutta
ohjausryhmän toimiajan puitteissa. Tausta-ajatuksena oli, että ehdotetunlainen
henkilöstön ilmoitusvelvollisuus tulisi valmistella
siten, että samalla turvataan ilmoituksen tehneen henkilön
työoikeudellisen aseman säilyminen.
Ohjausryhmä piti kuitenkin tärkeänä,
että toimintayksiköiden henkilöstöllä on
mahdollisuus ilmaista käsityksensä toimintayksikön
toiminnasta ja siinä mahdollisesti havaitsemistaan epäkohdista.
Tämä tapahtuisi omavalvonnan yhteydessä henkilöstöltä kerättävän
palautteen avulla.
Lisäksi ohjausryhmä ehdottaa, että tiettyjen viranomaistahojen
palveluksessa oleville säädetään
velvollisuus ilmoittaa kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranomaiselle,
jos he ovat tehtävässään saaneet
tiedon iäkkäästä henkilöstä, joka
on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan,
terveydestään tai turvallisuudestaan. Säännöksen
ensisijaisena tarkoituksena on varmistaa, että iäkäs
henkilö saa tarvitsemansa huolenpidon silloinkin, kun hän
ei itse osaisi tai ymmärtäisi sitä pyytää.
Vaikka iäkäs henkilö olisi jo esimerkiksi
kotipalvelun tai asumispalvelun piirissä, hänen
saamansa palvelut saattavat olla liian niukkoja tai muuten sopimattomia
hänen tarpeisiinsa nähden. Sellaisessakin tapauksessa
nyt ehdotettu ilmoitus voi olla tarpeellinen.
Ohjausryhmän muistio on juuri lähetetty laajalle
lausuntokierrokselle. Henkilöstömitoituksia ja
henkilökunnan ilmoitusvelvollisuutta koskevaan sääntelyyn
otetaan kantaa lausuntokierroksen jälkeen.
Helsingissä 23 päivänä toukokuuta
2012
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 350/2012 rd undertecknat
av riksdagsledamot Arja Juvonen /saf:
Vad nytt som förmår påverka det
dåliga läget i fråga om tjänsterna
för de äldre kan man tillföra med en
lag som fortfarande möjliggör att man fritt bestämmer
vilken personalmängd som är tillräcklig
och
på vilket sätt ämnar regeringen
framöver trygga att personalmängden är
sådan som en god vård förutsätter?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Jag har behandlat de förslag som den styrgrupp som
jag tillsatte för att bereda en lag som tryggar äldre
personers tillgång till social- och hälsovårdstjänster
(Social- och hälsovårdsministeriets rapporter
och promemorior 2012:12) i de två svar som jag nyligen
anförde på de skriftliga spörsmålen
SS 314/2012 rd och SS 337/2012 rd.
Den ovan nämnda styrgruppen lade fram ett enhälligt
förslag till utkast till lag som om den verkställs
kommer att stärka de äldres ställning på ett
flertal sätt. I utkastet till lag finns ett stort antal
bestämmelser som bl.a. syftar till kvalitetssäkring.
De gäller förutom enheter för boendeservice
och institutioner som ger vård dygnet runt också verksamhetsenheter
som svarar för t.ex. hemservice. På alla de här
enheterna ska det finnas personal som till antal, behörighet
och uppgiftsstruktur svarar på de befintliga behoven gällande
antalet äldre klienter och de servicebehov som personernas
funktionsförmåga förutsätter.
Lokalerna ska vara tillräckliga och förhållandena
vad gäller dem ska vara lämpliga med tanke på klienternas
behov. På verksamhetsenheterna ska ordnas egenkontroll
för att säkerställa kvaliteten på tjänsterna.
Förutom egenkontrollen kommer det i lagen att föreskrivas även
om myndighetstillsynen och om åtgärder för
att rätta till brister som har upptäckts vid tillsynen.
Styrgruppen har som sin ståndpunkt (på sida 35
i promemorian) anfört att det till en början är befogat
att följa och utvärdera hur den nya lagen, revideringen
av kvalitetsrekommendationerna, utvecklingen av utbildningen och
annan informationsstyrning inverkar på kvaliteten på de
tjänster som tillhandahålls de äldre.
Om det exempelvis på grundval av uppföljningen
och övervakningen upptäcks problem i personaldimensioneringen
vilka förutsätter att normstyrningen skärps,
bör social- och hälsovårdsministeriet
enligt styrgruppen påbörja beredningen av en förordning.
I det utkast till lag som publicerades våren 2011 hade
man planerat att ta med en anmälningsskyldighet som gäller
personalen som ett redskap för att stödja kvalitetsledningen.
Enligt utkastet bör de personer som är anställda
på en enhet som producerar socialvårdstjänster
vara skyldiga att om de lägger märke till eller
får vetskap om ett missförhållande eller
ett hot om ett missförhållande i de tjänster
som tillhandahålls en äldre person omedelbart
anmäla detta till den ansvariga personen för verksamheten
på verksamhetsenheten eller för de tjänster
som ges i hemmet eller till den myndighet i kommunen som svarar
för social-, hälso- och sjukvårdstjänsterna.
Arbetstagaren ska omedelbart anmäla ett gravt missförhållande
eller hot om ett uppenbart gravt missförhållande
i tjänsterna till regionförvaltningsverket. Förslaget
fick i samband med remissen rikligt med motstridig respons. Styrgruppen
konstaterar i sin promemoria att ärendet ytterligare förutsätter
en mångsidig utvärdering och omsorgsfull fortsatt
beredning som inte var möjlig inom de tidsramar som gällde
för styrgruppens mandattid. Den bakomliggande tanken var
att vid beredningen av en anmälningsskyldighet av det slag
som föreslogs på samma gång säkerställa
att den arbetsrättsliga ställningen för den
person som har gjort anmälan bevaras.
Styrgruppen ansåg emellertid att det är viktigt att
personalen på verksamhetsenheterna har möjlighet
att ge uttryck för sin uppfattning om verksamheten på verksamhetsenheten
och om de missförhållanden som den möjligtvis
upptäcker där. Avsikten var att realisera det
här med hjälp av den personalrespons som samlas
in i samband med egenkontrollen.
Dessutom föreslog styrgruppen att det utfärdas
bestämmelser om att anställda hos vissa myndighetsinstanser åläggs
att anmäla till den myndighet som ansvarar för
socialvården i kommunen om de i sitt arbete har fått
vetskap om en äldre person som uppenbart är oförmögen
att ta hand om sig själv, att sköta sin hälsa
eller att värna om sin säkerhet. Avsikten med
bestämmelsen är att säkerställa
att en äldre person får den omsorg som denne behöver
också i en sådan situation då denne inte
kan eller förstår att själv begära
hjälp. Trots att en person redan får exempelvis
hemservice eller boendeservice kan de tjänster som denne
tillhandahålls vara för knappa eller på annat sätt
olämpliga med tanke på behoven. Även
i fall av detta slag kan den anmälan som föreslås
vara nödvändig.
Styrgruppens promemoria har nyligen sänts på remiss
i vida kretsar. Efter remissförfarandet tar man ställning
till en reglering av personaldimensioneringen och personalens anmälningsskyldighet.
Helsingfors den 23 maj 2012
Omsorgsminister Maria Guzenina-Richardson