KIRJALLINEN KYSYMYS 354/2014 vp
KK 354/2014 vp - Eero Suutari /kok
Tarkistettu versio 2.0
Maatalousyrittäjän velkojen takaaminen
valtion varoista
Eduskunnan puhemiehelle
Maatalousyrittäjän työ on
elämäntapa yleensä koko yrittäjäperheelle.
Työtä ja vapaa-aikaa ei ole mahdollista erottaa
täysin toisistaan, jolloin myös työhön
liittyvät huolet tulevat mukaan vapaa-aikaan. Eläinten,
koneiden ja maatalousmaan hallitsijana maatalousyrittäjä kohtaa
sesonkiluonteisessa ammatissaan lukuisia erityistilanteita, joista
joku voi muodostua yrittämisen kannalta jopa ylitsepääsemättömäksi.
Tilanne voi kriisiytyä myös maatalousyrittäjää kohdanneen sairauden
tai tapaturmasta aiheutuneen työkyvyttömyyden
johdosta, joista ei selviä ilman ulkopuolista tukea. Näiden
tilanteiden varalta kansallisen lainsäädäntömme
nojalla on maatalousyrittäjällä mahdollista
saada apua sekä myös myönnettyä luopumistukea
sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, jotka toteutetaan vuoteen
2014 mennessä.
Maatalousyrittäjän puoliso on maatalousyrittäjän
eläkkeestä annetun lain (1280/2006)
3.1 §:n mukaan myös maatalousyrittäjä.
Puolisoa kohdanneen sairauden ja siitä johtuvan, jopa lopullisen,
työkyvyttömyyden johdosta saattaa maatilalla olla
käytettävissä vain yhden ihmisen työpanos,
jolloin myös yrittäjän fyysinen jaksaminen on
koetuksella. Maatalousyrittäjä on oikeutettu saamaan
maatalousyrittäjien lomituspalvelusta annetun lain (1231/1996)
7.2 §:n mukaan lääkärintodistuksella
osoitetun yhtäjaksoisen tai vähäisin
keskeytyksin jatkuneen työkyvyttömyyden perusteella
sijaisapua enintään 300 päivän ajaksi.
Todellisessa tilanteessa, jossa maatalousyrittäjä on
investoinut keskimääräistä kolme kertaa
suurempaan keskilypsykarjatilaansa velkarahalla satojatuhansia euroja,
voi tilanne kriisiytyä entisestään. Maatalousyrittäjä tekee
työtä äärirajoilla, jolloin
yhden ihmisen työpanoksella ei pysty hoitamaan velkaa pankin
vaatimalla aikataululla. Maatalousyrittäjä on
käytännössä pattitilanteessa,
jossa vastakkain ovat oma fyysinen ja henkinen selviytyminen tilanhoidosta
sekä velkavastuun hoitaminen. Maatalousyrittäjäperheen
lapset eivät ole vielä täysi-ikäisiä kantamaan
vastuuta, vaan perheen ja maatilan hoito velkavastuineen on yhden
ihmisen harteilla.
Pankit hyväksyvät joidenkin lainanlyhennysten
lykkäämisiä, mutta pankkisäännöt
estävät esimerkiksi viiden vuoden lyhennyskeskeytyksen
hyväksymisen. Lykkääminen olisi kuitenkin tärkeä maatalousyrittäjän
jaksamisen ja myös maatalouden rakenteen ylläpidon
kannalta, koska muutamien vuosien kuluttua maatalousyrittäjän
lapset tulevat osallistumaan maatilan hoitamiseen. Tällaisissa
erityistilanteissa voisi valtiontakauksen myöntäminen
sekä korkotukilainaan että normaaliin pankkilainaan
olla keino edesauttaa tilanpidon jatkamisessa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Koska maatalousyrittäjä tekee yhteiskunnan
kannalta merkittävää työtä,
joka on Suomen elintarviketeollisuuden perusta, ja työ on
myös altis lukuisille erityistilanteille, niin mitä maa-
ja metsätalousministeriö aikoo tehdä,
että maatilan pidon jatkaminen voidaan erityisin ehdoin
mahdollistaa pankkien takaussäännöistä riippumatta?
Helsingissä 8 päivänä toukokuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Eero Suutarin /kok näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 354/2014 vp:
Koska maatalousyrittäjä tekee yhteiskunnan
kannalta merkittävää työtä,
joka on Suomen elintarviketeollisuuden perusta, ja työ on
myös altis lukuisille erityistilanteille, niin mitä maa-
ja metsätalousministeriö aikoo tehdä,
että maatilan pidon jatkaminen voidaan erityisin ehdoin
mahdollistaa pankkien takaussäännöistä riippumatta?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Kysymyksessä tuodaan esille se valitettava tilanne,
jossa voimakkaasti investoineen lypsykarjatilan lainojen hoito on
vaikeutunut yrittäjäparin toisen osapuolen sairastumisen
johdosta.
Maatalouden rakennetukilain (1476/2007) 25 §:n
4 momentin mukaan "Luotonantaja voi myöntää lyhennysmaksuille
lykkäystä, jos tämä on tarpeen
tuen saajan tilapäisten taloudellisten vaikeuksien vuoksi.
Lykkäystä voidaan myöntää enintään
vuodeksi kerrallaan ja yhteensä enintään
viideksi vuodeksi." Lykkäyksen johdosta laina-aikaa
voidaan pidentää 17 §:n 1 momentissa
säädetyn 30 vuoden enimmäisajan rajoissa
tai jäljellä olevia lyhennysmaksuja korottaa.
Kun lainan lyhennyslykkäys myönnetään
vain vuodeksi kerrallaan, on osapuolten vuosittain tarkasteltava,
voidaanko edelleen katsoa, että on kyse tilapäisistä taloudellisista
vaikeuksista, joista on mahdollista selvitä lainan lyhennyslykkäyksen
avulla, vai onko tarpeen ryhtyä muihin toimiin.
Euroopan unionissa noudatettavan periaatteen mukaan investointituella
tulee olla kannustava vaikutus hankkeeseen ryhtymisen kannalta.
Jos hanke on jo toteutettu tai toteuttaminen aloitettu, ei kannustavaa
vaikutusta ole. Tämä sääntö koskee
myös valtiontakauksia. Näin ollen valtiontakauksen
myöntäminen lainoille investoinnin toteuttamisen
jälkeen ei ole mahdollista.
Parhaillaan valmistellaan kauden 2015—2020 rakennetukisäädöksiä.
Tämän valmistelun yhteydessä pohditaan
myös lyhennyslykkäyksiä ja valtiontakauksia
koskevien säädösten uudistamistarvetta.
Helsingissä 28 päivänä toukokuuta
2014
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 354/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Eero Suutari /saml:
Eftersom det arbete som lantbruksföretagare utför är
viktigt för samhället och ligger till grund för
den finska livsmedelsindustrin, och eftersom det också uppstår
många specifika situationer i detta arbete så vad
har jord- och skogsbruksministeriet tänkt göra
för att man fortsatt kan driva en lantgård på särskilda
villkor oberoende av bankernas borgensregler?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Spörsmålet tar upp den beklagliga situationen
där en mjölkgård med stora investeringar
har svårt att betala tillbaka sina lån på grund
av att den ena av företagarparet har insjuknat.
Enligt 25 § 4 mom. i lagen om strukturstöd
till jordbruket kan "kreditgivaren bevilja uppskov med
amorteringar om detta är nödvändigt på grund
av stödmottagarens tillfälliga ekonomiska svårigheter.
Uppskov kan beviljas för högst ett år i
sänder och sammanlagt för högst fem år." Till följd
av uppskov kan lånetiden förlängas inom den
i 17 § 1 mom. nämnda maximitiden på 30 år eller
de återstående amorteringarna höjas.
När lånets amorteringsuppskov beviljas endast
för ett år i sänder, ska parterna årligen överväga
situationen huruvida man fortfarande kan anse att det handlar om
tillfälliga ekonomiska svårigheter som är
möjliga att klara av med uppskov med amorteringar eller
finns det anledning att vidta andra åtgärder.
Enligt den princip som man följer i Europeiska unionen
ska investeringsstödet ha en uppmuntrande effekt när
det gäller att inleda projekt. Om man redan slutfört
eller inlett projektet, finns det ingen uppmuntrande inverkan. Denna
regel gäller också statsborgen. Således är
det inte möjligt att bevilja statsborgen för lån
efter att investeringen är slutförd.
Arbetet med att bereda bestämmelser om strukturstöd
för 2015—2020 pågår som bäst.
I samband med detta arbete diskuteras också behovet att
reformera bestämmelserna om amorteringsuppskov och statsborgen.
Helsingfors den 28 maj 2014
Jord- och skogsbruksminister Jari Koskinen