KIRJALLINEN KYSYMYS 432/2009 vp
KK 432/2009 vp - Päivi Räsänen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Oikeudenkäyntikulut velkomusasioissa
Eduskunnan puhemiehelle
Tuomioistuimet arvioivat viran puolesta velkomusta
koskevassa asiassa, joka ratkaistaan yksipuolisella tuomiolla, vastapuolen
maksettaviksi tuomittavien oikeudenkäyntikulujen määrän.
Oikeudenkäymiskaaren (4/1734)
21 luvun 8 c §:n 1 mom. edellyttää,
että arviossa otetaan huomioon haastehakemuksen edellyttämä tarpeellisen
työn määrä, saatavan suuruus
ja välttämättömät kulut. Oikeusministeriön
asetuksella (836/2008) on säädetty
maksimimäärä tuomittaville kuluille. Kun
velan pääoma on 250 euroa tai vähemmän, vaadittuina
oikeudenkäyntikuluina tuomitaan 210 euroa.
Käytännössä perintäyhtiön
vaatiessa asetuksessa säädetty maksimi määrätään
aina, vaikka perittävän velan pääoma
olisi ollut hyvin pieni. Esimerkiksi alle 20 euron velkapääoman
perinnästä velallinen voi joutua maksamaan velkapääomaan
nähden yli kymmenkertaiset, yli 200 euron oikeudenkäyntikulut
perintätoimistolle. Asetusta tulee tältä osin
kohtuullistaa. Tuomittaessa hyvin pieniä velkapääomia
velalliselta tulisi periä korkeintaan käräjäoikeuden
perimä maksu lisättynä korkeintaan pääomaa
vastaavalla summalla oikeudenkäyntikuluja.
Perintätoimistolle tulevat yli 200 euron oikeudenkäyntikulut
kannustavat perintätoimistoja viemään
hyvin pienetkin perittävät summat käräjäoikeuteen,
ja korkeat oikeudenkäyntikulut johtavat myös käytännössä käräjäoikeuksien
ruuhkautumiseen. Käräjäoikeuksiin saapuneiden
rikos- ja siviiliasioiden määrä kasvoi
viime vuonna yhteensä lähes 13 prosenttia. Velalliselta
perittävien oikeudenkäyntikulujen kohtuullistaminen
olisi velalliselle inhimillisempää ja lisäksi vähentäisi
käräjäoikeuksien ruuhkaa pienimpien velkasaatavien
jäädessä pois käräjäoikeuksien käsittelyistä.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi
seuraavan kysymyksen:
Aikooko hallitus laskea velkomusasioissa velalliselta perittävien
oikeudenkäyntikulujen määrää pienissä velkapääomissa?
Helsingissä 7 päivänä toukokuuta
2009
- Päivi Räsänen /kd
- Kari Kärkkäinen /kd
- Sari Palm /kd
- Bjarne Kallis /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Päivi Räsäsen /kd ym. näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 432/2009 vp:
Aikooko hallitus laskea velkomusasioissa velalliselta perittävien
oikeudenkäyntikulujen määrää pienissä velkapääomissa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Oikeudenkäynnistä aiheutuu aina kustannuksia kantajalle
ja kanteeseen vastaavalle vastaajalle. Oikeudenkäymiskaaren
21 luvussa säädetään asianosaisen
velvollisuudesta korvata vastapuolen oikeudenkäyntikulut,
toisin sanoen siitä, miten aiheutuneet kustannukset jaetaan
asianosaisten kesken. Lähtökohtana on, että oikeudenkäynnin voittavan
asianosaisen on saatava tarpeelliset ja kohtuulliset kulunsa korvatuiksi.
Riidattomassa velkomusasiassa, joka ratkaistaan yksipuolisella
tuomiolla, ei kuitenkaan ole kysymys varsinaisesta oikeusriidasta,
vaan yleensä ulosottoperusteen hankkimisesta perintää varten.
Vastaaja saattaa olla maksukyvytön tai joskus maksuhaluton.
Näitä asioita koskee mainitun luvun 8 c §:ssä oleva
erityissäännös, jonka mukaan tuomioistuimen
tulee viran puolesta arvioida vastapuolen maksettavaksi tuomittavien
oikeudenkäyntikulujen määrä ottaen
huomioon haastehakemuksen edellyttämä tarpeellisen
työn määrä, saatavan suuruus
ja välttämättömät kulut.
Pykälä säädettiin vuonna 1999,
jolloin tarkoituksena oli kohtuullistaa ja yhtenäistää asioissa
tuomittavien kulujen määrää (HE 107/1998
vp).
Tarkemmat säännökset mainitun pykälän
mukaan tuomittavien oikeudenkäyntikulujen määristä on
annettu oikeusministeriön asetuksella (1311/2001).
Asetuksen rahamääriä on tarkistettu useampana
vuotena oikeudenkäyntimaksujen ja ansiotasoindeksin nousun
vuoksi. Merkittäviä tasokorotuksia ei ole tehty.
Viimeksi rahamääriä on korotettu kuluvan
vuoden alusta 12 päivänä joulukuuta 2008
annetulla oikeusministeriön asetuksella (836/2008).
Voimassa olevan asetuksen mukaan vaaditut oikeudenkäyntikulut
tuomitaan korkeintaan perustaksan tai korkean taksan määräisinä velan pääoman
määrän mukaan. Jos velan pääoma
on 250 euroa tai vähemmän, perustaksa on 210 euroa
ja korkea taksa 292 euroa. Perustaksan mukaista oikeudenkäyntikuluvaatimusta
ei tarvitse eritellä tarkemmin. Taksat sisältävät
muun muassa valtiolle perittävän 79 euron suuruisen
oikeudenkäyntimaksun.
On tärkeää huolehtia siitä,
ettei velallisten kulurasitus muodostu kohtuuttomaksi, erityisesti silloin,
kun peritään pieniä saatavia. Huomiota on
kiinnitettävä paitsi oikeudenkäyntikuluihin, myös
yksityisen perinnän perintäkuluihin ja täytäntöönpanovaiheen
ulosottomaksuihin. Esimerkiksi pienituloisilta perittäviä ulosottomaksuja alennettiin
ulosottolain uudistuksessa vuonna 2007.
Toisaalta on huolehdittava siitä, että myös pienten
saatavien velkojat voivat saada oikeussuojaa tuomioistuimista. Oikeudenkäyntikulujen
korvauksen
tarkoituksena on korvata voittaneelle asianosaiselle aiheutuneet
kulut. Kulujen määrä ei ole suoraan riippuvainen
perittävän saatavan määrästä.
Pienenkin saatavan perinnästä oikeudenkäynnissä aiheutuu
kustannuksia, ja esimerkiksi asian laadullinen vaativuus saattaa
kasvattaa niitä. Oikeudenkäyntikulukorvausten
taso ei saa olla niin matala, että pienet saatavat jäisivät
käytännössä sen vuoksi perimättä.
Oikeusministeriön asettama, tiedoksiantoa oikeudenkäynnissä pohtinut
työryhmä luovutti mietintönsä 31
päivänä maaliskuuta 2009. Työryhmä ehdotti
muun muassa, että riidattomasta asiasta valtiolle perittävä oikeudenkäyntimaksu ja
vastaavasti vastapuolen oikeudenkäyntikulujen korvaus porrastettaisiin
haasteen tiedoksiantotavan mukaan. Ehdotuksen mukaan nykyinen 79
euron oikeudenkäyntimaksu alennettaisiin 69 euroon. Asioissa,
joissa haasteen on joutunut antamaan tiedoksi haastemies, maksu
nostettaisiin 89 euroon. Kulurasitus jakautuisi siten nykyistä paremmin.
Työryhmä on tehnyt myös muita ehdotuksia,
jotka keventäisivät tiedoksiantoja erityisesti
riidattomissa asioissa. Työryhmän mietintö on
parhaillaan lausuntokierroksella, jonka perusteella päätetään
jatkovalmistelusta.
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta
2009
Oikeusministeri Tuija Brax
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 432/2009 rd undertecknat
av riksdagsledamot Päivi Räsänen /kd
m.fl.:
Ämnar regeringen sänka beloppet av de rättegångskostnader
som i fordringsmål med litet skuldkapital drivs in av gäldenären?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
En rättegång orsakar alltid kostnader för
käranden och den svarande som avger svaromål.
I 21 kap. i rättegångsbalken
föreskrivs om parts skyldighet att ersätta motpartens
rättegångskostnader, med andra ord hur de rättegångskostnader som
har uppstått ska fördelas mellan parterna. Utgångspunkten är
att den part som vinner rättegången ska få sina
nödvändiga och skäliga rättegångskostnader
ersatta.
I ett ostridigt fordringsmål som avgörs genom en
tredskodom är det dock inte fråga om en egentlig
rättstvist utan i allmänhet om att skaffa en utsökningsgrund
för indrivningen. Svaranden kan vara insolvent eller någon
gång betalningsovillig. För dessa mål
gäller specialbestämmelsen i 8 c § i
nämnda kapitel. Enligt bestämmelsen ska domstolen
på tjänstens vägnar och med beaktande
av den arbetsmängd som krävts för upprättande
av stämningsansökan, fordringsbeloppet och nödvändiga
kostnader pröva beloppet av de rättegångskostnader
som motparten ska dömas att ersätta. Paragrafen
stiftades år 1999 och avsikten var då att åstadkomma
att beloppen i målen blir skäliga och att förenhetliga
beloppen (RP 107/1998 rd).
Närmare bestämmelser om rättegångskostnader
som ska dömas ut i mål som avses i nämnda paragraf
har utfärdats i en förordning av justitieministeriet
(1311/2001). Beloppen i förordningen har setts över
under flera år på grund av höjningar
av rättegångsavgifterna och inkomstnivåindex.
Några betydande nivåhöjningar har inte gjorts.
Senast har beloppen i förordningen höjts vid ingången
av detta år med en förordning av justitieministeriet
som utfärdades den 12 december 2008 (836/2008).
Enligt gällande förordning döms de
yrkade rättegångskostnaderna ut enligt skuldkapitalet högst
enligt en grundtaxa eller en förhöjd taxa. Om
skuldkapitalet är 250 euro eller mindre, är grundtaxan
210 euro och den förhöjda taxan 292 euro.
Yrkande på rättegångskostnader enligt grundtaxan
behöver inte specificeras närmare. Taxorna inkluderar
bl.a. en rättegångsavgift till staten på 79
euro.
Det är viktigt att sörja för att
kostnadsbelastningen för gäldenären inte
blir oskälig, särskilt då små fordringar
drivs in. Man bör fästa uppmärksamhet
förutom vid rättegångskostnaderna också vid
indrivningskostnaderna för privat indrivning och utsökningsavgifterna
i utsökningsskedet. T.ex. sänktes utsökningsavgifterna
för personer med små inkomster vid reformen av
utsökningslagen år 2007.
Å andra sidan bör man sörja för
att också borgenärerna vid små fordringar
ska kunna få rättsskydd av domstolarna. Avsikten
med ersättning av rättegångskostnader är
att ersätta den vinnande parten för dess kostnader.
Beloppet av kostnaderna är inte direkt beroende av beloppet
av den fordran som drivs in. Det uppstår kostnader för att
i en rättegång driva in tom. en liten fordran, och
till exempel att arten av målet är krävande kan öka
kostnaderna. Nivån på ersättningen av rättegångskostnader
får inte vara så låg att små fordringar
på den grunden i praktiken inte drivs in.
Den arbetsgrupp som justitieministeriet tillsatt och som har
dryftat delgivning i rättegång överlät
sitt betänkande den 31 mars 2009. Arbetsgruppen föreslog
bl.a. att rättegångsavgiften till staten för
ostridiga tvistemål och på motsvarande sätt
ersättningen för motpartens rättegångskostnader
ska graderas enligt sättet för stämningsdelgivning.
Enligt förslaget sänks den nuvarande
rättegångsavgiften på 79 euro till 69 euro.
I mål där man har varit tvungen att låta en
stämningsman delge stämningen höjs avgiften
till 89 euro. Kostnadsbelastningen fördelas på detta
sätt bättre än för närvarande.
Arbetsgruppen lade också fram andra förslag som
underlättar delgivningarna särskilt i ostridiga
mål. Arbetsgruppens betänkande är som
bäst på remiss utifrån vilken man besluter
om den fortsatta beredningen.
Helsingfors den 27 maj 2009
Justitieminister Tuija Brax