KIRJALLINEN KYSYMYS 435/2006 vp
KK 435/2006 vp - Oras Tynkkynen /vihr
Tarkistettu versio 2.0
Viharikokset
Eduskunnan puhemiehelle
Viharikokset (engl. hate crimes) ovat rikoksia, joiden
motiivina ovat ennakkoluulot yksilöä kohtaan siksi,
että tämä kuuluu tiettyyn etniseen, uskonnolliseen,
kulttuuriseen, seksuaaliseen tai vamman, kansallisuuden tai sukupuolen
perusteella määrittyneeseen ryhmään.
Uhrien kimppuun ei käydä heidän yksilöllisten
ominaisuuksiensa takia vaan ryhmiensä edustajina.
Suomen lainsäädäntö ei tunne
käsitettä "viharikos". Sen sijaan rikoslaissa
mainitaan rangaistuksen koventamisperusteena "rikoksen kohdistaminen
kansalliseen, rodulliseen, etniseen tai muuhun sellaiseen kansanryhmään
kuuluvaan henkilöön tähän ryhmään
kuulumisen perusteella". Koventamisperusteissa ei mainita erikseen esimerkiksi
uhrin seksuaalista suuntautumista tai vammaa, mutta lain perusteluiden
mukaan rikoslain tulkintaohje saadaan yleisistä syrjintäsäännöksistä,
jotka suojaavat kaikkia vähemmistöjä.
Rasististen rikosten selvittelyssä on käytössä poliisin
rikosilmoitusjärjestelmä (RIKI), josta poimitaan
tietyt kriteerit täyttävät rikosilmoitukset.
Vuodesta 1997 lähtien RIKIssä on ollut erillinen
luokittelu rasistisille tapauksille. Rasismiluokittelun käytöstä annetussa
ohjeessa todetaan: "Poliisin on tehtävä RIKI:in
merkintä rasismijutusta silloin, kun vähemmistöryhmän
edustaja on joutunut rikoksen uhriksi joko pääasiassa tai
ainakin osittain sen johdosta, että hän rodultaan,
ihonväriltään, kansalliselta tai etniseltä syntyperältään
poikkeaa rikoksen tekijästä. Rikoksen rasistiset
piirteet tai motiivit voivat tulla esille uhrin tai jonkun muun
asianosaisen kertomuksesta, tai poliisin itsensä päättelemänä.
Epävarmoissa tapauksissa poliisin on kirjattava rikos rasismijutuksi."
Järjestelmä perustuu mm. poliisin rikosilmoitustilastoihin
ja uhrikyselyihin. Vuonna 2003 poliisin tietoon tuli 522 rasistista
rikosta. Suuri osa rasistisista kuten muistakin rikoksista jää ilmoittamatta
poliisille. Ison-Britannian poliisin mukaan valtaosa uskonnollisista
ja etnisistä sekä jopa 90 % homofobisista
viharikoksista jää rekisteröimättä.
Periaatteessa rikosilmoitusjärjestelmään
rekisteröityy teon rasistinen motiivi, mutta käytännössä poliisi
ei luokittele kaikkia rasistisia ilmoituksia rasismijutuiksi. Vuotta
2003 koskevassa selvityksessä poliisi oli merkinnyt rasismikoodilla
vain hieman yli puolet rasistisiksi luokitelluista ilmoituksista.
Lisää epävarmuutta tulee yksilöllisistä ja
alueellisista eroista rikosilmoitusten kirjaamistavoissa. Myös
motiivin rasistisuuden päätteleminen rikosilmoituksen
tietojen perusteella on hankalaa. Muista kuin rasistisista rikoksista
ei toistaiseksi ole edes vastaavanlaista seurantajärjestelmää.
Viharikoksen tunnistaminen ja sen motiivin selvittäminen
voi olla hankalaa, jos uhri ei siitä kerro eikä sitä osata
kysyä. Moniperusteisissa viharikostapauksissa uhrin asema
voi olla kaksin verroin hankala. Esimerkiksi maahanmuuttajanaisen
pahoinpitelytilanteessa keskitytään ehkä ainoastaan
rasismiin, vaikka rikokseen voi vaikuttaa myös hänen
seksuaalinen suuntautumisensa. Kovennetun rangaistuksen uhka taas
voi aiheuttaa sen, että rikoksentekijä välttää antamasta
tietoja, jotka viittaisivat viharikokseen.
Isossa-Britanniassa on olemassa monia matalan kynnyksen menetelmiä viharikoksista
ilmoittamiseksi. Poliisin verkkosivuilla voi ilmoittaa, jos on joutunut
ei-kiireellisen viharikoksen tai vihatapahtuman (hate incident)
kohteeksi tai todistajaksi. Maassa on myös lukuisia kansalaisjärjestöjä,
jotka tukevat ja neuvovat viharikosten uhreja.
Suomessa ei vielä ole matalan kynnyksen järjestelmää viharikoksista
ilmoittamiseksi. Suomessa ei myöskään
ole aktiivisesti pyritty turvaamaan viharikosten todistajan asemaa,
mikä lisää juttujen raukeamista syyttäjällä todistajanlausuntojen
puuttuessa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä myös
muiden kuin rasististen viharikosten tutkimuksen, tilastoinnin ja
seurannan edistämiseksi ja
miten hallitus aikoo parantaa viharikosten, etenkin moniperusteisten
viharikosten uhrien asemaa?
Helsingissä 17 päivänä toukokuuta
2006
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Oras Tynkkysen /vihr näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 435/2006 vp:
Mitä hallitus aikoo tehdä myös
muiden kuin rasististen viharikosten tutkimuksen, tilastoinnin ja
seurannan edistämiseksi ja
miten hallitus aikoo parantaa viharikosten, etenkin moniperusteisten
viharikosten uhrien asemaa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Viharikos-käsitettä ei ole Suomessa tyhjentävästi
määritelty, mutta viharikoksilla tarkoitetaan laajempaa
rikoskokonaisuutta kuin rasismirikoksilla. Koska useat maat pyrkivät
tilastoimaan viharikoksia ja -tapahtumia, myös Suomen poliisi on
selvittänyt, miten asia Suomessa tulisi hoitaa. Selvitystyö on
vielä kesken. Viharikosten määritelmät
myös vaihtelevat eri maissa, joten vertailukelpoisia tilastoja
on vaikea saada.
Rikosten ennalta ehkäisy on poliisin tärkeä tehtävä.
Rikoksen uhriksi joutuneiden oikeusturvaa toteutetaan muun muassa
tehokkaalla ja nopealla esitutkinnalla. Vähemmistöihin
kuuluviin henkilöihin kohdistuvien rikosten torjuntaa,
kuten rikollisuuden torjuntaa yleensäkin, voidaan tehostaa
selvittämällä ja tutkimalla ilmiötä laajemmin
kuten Suomessa rasismirikoksia on tutkittu. Kokonaiskuvan saamiseksi
myös syyttäjien ja tuomioistuinten päätökset
on näissä jutuissa kartoitettava. Uhritutkimuksilla,
joita on jo tehty, voidaan saada kattavampi kuva todellisuudesta
kuin pelkästään viranomaisten järjestelmistä.
On syytä korostaa, että yksittäisinä rikoksina esimerkiksi
vähemmistöihin kohdistuvat rikokset tutkitaan
tietenkin samalla vakavuudella kuin muutkin rikokset.
Esitutkinnasta ja pakkokeinoista annetun asetuksen (575/1988)
1 §:ssä todetaan, että kun asianomistaja
tai joku muu ilmoittaa poliisille tai muulle esitutkintaviranomaiselle
rikoksesta tai tapahtumasta, jota hän pitää rikoksena,
ilmoitus on viipymättä kirjattava. Poliisi kirjaa
ilmoitukset poliisiasiain tietojärjestelmään
(PATJA), jossa ilmoitukset säilyvät vähintään
2 vuotta.
Esitutkintalain (449/1987) 2 §:n
mukaan poliisin tai muun esitutkintaviranomaisen on toimitettava
esitutkinta, kun sille tehdyn ilmoituksen perusteella tai muutoin
on syytä epäillä, että rikos on
tehty. Esitutkinnassa pyritään selvittämään myös
teon motiivi. Rikoksen tekijä ei tosin ole velvollinen
kertomaan motiiveistaan.
Jos ilmoitettu rasistisia piirteitä sisältävä teko ei
kuitenkaan ole rikos, vaan esimerkiksi huonoa tai sopimatonta käytöstä,
esitutkintaa ei voida tehdä. Ihmisten vahvana perusoikeutena
on ilmaista mielipiteitään vapaasti, kunhan pysytään lain
määrittämissä rajoissa. Asian
käsittelyn aikana ei myöskään
aina tule esille se, että uhri kuuluu johonkin vähemmistöön
ja että teko johtui juuri tästä.
Esimerkiksi perheväkivalta-, talousrikos- tai rasismijutut
luokitellaan poliisiasiain tietojärjestelmässä tilastoinnin
ja erityisesti poliisitoiminnan ohjaamisen helpottamiseksi. Tämä luokittelu
ei vaikuta jutun selvittämiseen tai tutkintaan. Poliisiasiain
tietojärjestelmään kirjataan vuosittain
noin 700 000 ilmoitusta, joten tiettyjen juttutyyppien
luokittelu varmistaa ja nopeuttaa tilastojen keräämistä suuresta
massasta. Tällä hetkellä poliisiasiain
tietojärjestelmästä ei saada luokittelun
perusteella tilastoja, jos rikos on kohdistunut esim. seksuaalivähemmistöön
juuri tähän ryhmään kuulumisen
perusteella. Erillisen tutkimuksen tekeminen rikosilmoitustietokannan
tiedoista on mahdollista. Joidenkin tietojen osalta on syytä korostaa
henkilöiden intimiteettisuojaa, koska tiedot ja asiat tulevat
yleensä julkisiksi oikeusprosessin aikana.
Rikosasioissa esiintyvien todistajien todistajansuojeluohjelman
kehittämistä on pidetty Suomessa tärkeänä ja
ohjelman kehitystyö on parhaillaan käynnissä.
Poliisi on myös kiinnittänyt huomiota poliisien
koulutuksessa vähemmistöihin kohdistuvien
rikosten, erityisesti rasismirikosten tunnistamiseen. Lisäksi
poliisi tekee tiivistä yhteistyötä eri
viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa ko.
asioissa samoin kuin syrjinnän vastaisuuden ja suvaitsevaisuuden
lisäämiseksi poliisihallinnossa ja yhteiskunnassa
kokonaisuudessaan.
Helsingissä 6 päivänä kesäkuuta
2006
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 435/2006 rd undertecknat
av riksdagsledamot Oras Tynkkynen /gröna:
Vad tänker regeringen göra för
att utredningen, statistikföringen och uppföljningen
av också andra brott än rasistiska hatbrott ska
bli bättre och
hur tänker regeringen hjälpa upp situationen
för dem som fallit offer för hatbrott, inte minst
hatbrott med flera orsaker?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Begreppet hatbrott har inte fått någon uttömmande
definition hos oss, men det är ett bredare brottsbegrepp än
rasistbrott. Många länder försöker
föra statistik över hatbrott och hatfall och därför
har polisen också hos oss utrett hur vi ska gå till
väga i saken i Finland. Utredningsarbetet är fortfarande
på gång. Definitionerna av hatbrott varierar dessutom
från land till land och därför är
det svårt att få tag på jämförbara
statistiska uppgifter.
Att förebygga brott är en viktig polisuppgift. Rättssäkerheten
för dem som fallit offer för brott tillgodoses
bl.a. genom effektiv och snabb förundersökning.
Brott mot människor som tillhör någon
minoritet kan, precis som brottslighet över lag, förebyggas
effektivare genom att fenomenet utreds och undersöks i
större omfattning än vad rasistbrott gjorts i
Finland. För en helhetsuppfattning behövs det
också en kartläggning av åklagarnas och
domstolarna beslut i de här frågorna. Offerundersökningar
har redan gjorts och med hjälp av dem kan man få en
mer heltäckande bild av verkligheten än vad myndigheternas
system ensamma kan ge.
Det är skäl att understryka att t.ex. enskilda brott
mot minoriteter givetvis utreds precis lika seriöst som
andra brott.
I 1 § i förordningen om förundersökning
och tvångsmedel (575/1988)
konstateras att då en målsägande eller
någon annan anmäler ett brott eller en händelse
som han anser vara ett brott till polisen eller någon annan
förundersökningsmyndighet, ska anmälan
utan dröjsmål registreras. Polisen registrerar
anmälningarna i datasystemet för polisärenden
(PATJA), där anmälningarna bevaras minst 2 år.
Enligt 2 § i förundersökningslagen
(449/1987) ska polisen eller någon
annan förundersökningsmyndighet göra
förundersökning när det på grund
av anmälan till den eller annars finns skäl att
misstänka att ett brott har begåtts. I förundersökningen
ska också handlingens motiv om möjligt utredas.
Gärningsmannen är visserligen inte skyldig att
uppge sina motiv.
Men om en handling som enligt anmälan har rasistiska
kännetecken ändå inte är ett
brott utan t.ex. prov på dåligt eller olämpligt
uppförande, kan en förundersökning inte
göras. Det är en stark grundläggande
rättighet för människor att fritt kunna
uttala sin mening bara de håller sig inom lagens råmärken.
Under behandlingen av ett ärende kommer det inte heller
alltid fram att offret tillhör någon minoritet
och att handlingen berodde just på detta faktum.
I datasystemet för polisärenden klassificeras t.ex.
fall av familjevåld, ekobrottslighet eller rasism för
att underlätta statistikföringen och framför
allt ledningen av polisarbetet. Klassificeringen inverkar inte på om
saken klaras upp eller undersöks. I datasystemet registreras
varje år omkring 700 000 anmälningar
och i det sammanhanget säkrar och påskyndar klassificeringen
av vissa typer av ärenden insamlingen av statistiska uppgifter
ur en stor massa. För tillfället ger klassificeringen
inte statistiska uppgifter ur datasystemet för polisärenden
om ett brott har riktat sig t.ex. mot en sexuell minoritet precis
på grund av tillhörighet till den gruppen. Det är
möjligt att göra en separat utredning utifrån
uppgifterna i databasen för polisanmälningar.
Vid vissa uppgifter är det skäl att lyfta fram
de involverades integritetsskydd, eftersom uppgifter och ärenden vanligen
blir offentliga under rättsprocessen.
I Finland har det ansetts viktigt att ta fram ett program för
vittnesskydd för vittnen i brottmål. Arbetet med
att utveckla programmet pågår.
I polisutbildningen har polisen särskilt tagit upp
frågan om att kunna identifiera brott mot minoriteter,
inte minst rasistbrott. Dessutom har polisen ett nära samarbete
med olika myndigheter och frivilligorganisationer i de här
frågorna liksom för att motarbeta diskriminering
och öka toleransen i polisförvaltningen och samhället
i stort.
Helsingfors den 6 juni 2006
Inrikesminister Kari Rajamäki