KIRJALLINEN KYSYMYS 440/2007 vp
KK 440/2007 vp - Jacob Söderman /sd
Tarkistettu versio 2.0
Kansalaisten oikeusturvan toteutuminen vakuutusoikeudessa
Eduskunnan puhemiehelle
Vakuutusoikeuden toimintaa on viime vuosina kritisoitu
oikeusturvan heikosta toteutumisesta. Kansalaisten kannalta suurimmat
ongelmat ovat käsittelyaikojen pituus, puutteelliset perustelut sekä lääketieteellisen
arvioinnin puolueettomuus ja avoimuus.
Eduskunnan oikeusasiamies on jo useiden vuosien ajan kiinnittänyt
huomiota käsittelyaikojen pituuteen. Vuonna 2006 muutoksenhakija joutui
odottamaan ratkaisua keskimäärin 14,5 kuukautta,
kun käsittelyaika vuonna 2004 oli 13,1 kuukautta. Tietooni
on tullut myös tapaus, jossa henkilö on
joutunut odottamaan vakuutusoikeuden päätöstä yli
viisi vuotta hakemuksen jättämisestä.
Vuonna 2004 tehdyistä päätöksistä 44 % lähetettiin
alle vuoden sisällä vireilletulopäivästä,
mutta vuonna 2006 enää 24 %. Oikeusasiamiehen
mukaan tätä on pidettävä yhtenä suurimmista
oikeusturvaongelmista sosiaalivakuutuksen alueella.
Lääketieteellisen toiminnan avoimuuteen on kiinnittänyt
huomiota oikeusturvan toteutumista oikeusministeriölle
vuonna 2003 selvittänyt tutkija Maija Sakslin. Hänen
mukaansa on ongelmallista, että lääketieteellinen
arviointi on tuomioistuimen neuvottelusalaisuuden piirissä ja että lääkärijäsenet
eivät yleensä osallistu päätösten
perusteluiden laatimiseen. Etuuden hakija ja hänen terveyttään
arvioiva lääkäri eivät useimmiten
tapaa, vaan lääkäri tekee arvion asiakirjojen
perusteella. Hakijat ovat valittaneet myös siitä,
etteivät he saa tietää, mitä seikkoja
arvioinnissa on otettu huomioon. Hylkäävän
päätöksen perusteluna saattaa olla pelkkä "Ei
anna aihetta kannan tarkistukseen". Ratkaisuksi ristiriitaisiin lääkärinlausuntoihin
on esitetty suullisten käsittelyjen lisäämistä.
Kuitenkin niiden määrä on romahtanut
lähes olemattomiin. Kun vuonna 2004 oli 33 suullista käsittelyä,
vuonna 2006 niitä oli vain kuusi.
Oikeusturvaa uhkaavat lisäksi vakuutusoikeuden lääkäreiden
sidonnaisuudet vakuutusyhtiöihin. Käytännössä useimmat
vakuutusoikeuden asiantuntijalääkärit
työskentelevät vakuutusyhtiöiden
palkkalistoilla. Eduskunnan oikeusasiamies otti vuonna 2000 ja
oikeuskansleri vuonna 2002 sen kannan, että vakuutuslaitoksen
palveluksessa olevia lääkäreitä ei
tule valita muutoksenhakulautakuntien jäseniksi.
Vakuutusoikeuden toiminnassa on piirteitä, jotka asettavat
kyseenalaiseksi perustuslain 21 §:n, jonka mukaan
jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti
ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa
tuomioistuimessa, sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen
6 artiklan 1 kohdan, jonka mukaan jokaisella on oikeus kohtuullisen
ajan kuluessa oikeudenmukaiseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin
laillisesti perustetussa, riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa
silloin, kun päätetään hänen
oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä vakuutusoikeuden
käsittelyaikojen lyhentämiseksi, päätösten
perustelujen parantamiseksi ja lääkärijäsenten
riippumattomuuden varmistamiseksi niin, että kansalaisten
oikeusturva toteutuu?
Helsingissä 9 päivänä marraskuuta
2007
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Jacob Södermanin /sd näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 440/2007 vp:
Mitä hallitus aikoo tehdä vakuutusoikeuden
käsittelyaikojen lyhentämiseksi, päätösten
perustelujen parantamiseksi ja lääkärijäsenten
riippumattomuuden varmistamiseksi niin, että kansalaisten oikeusturva
toteutuu?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Vakuutusoikeuden lainkäyttötoimintaan osallistuvista
vakinaisista tuomarijäsenistä ja sivutoimisista
jäsenistä säädetään
vakuutusoikeuslaissa (132/2003), joka
on tullut voimaan 1 päivänä toukokuuta
2003. Lain 4 §:ssä säädetään
lääkärijäsenten kelpoisuudesta
ja sivutoimiseen tehtävään määräämisestä.
Valtioneuvosto määrää vakuutusoikeuteen
riittävän määrän lääkärijäseniä ja
lääkärivarajäseniä oikeusministeriön
esityksestä viideksi vuodeksi kerrallaan. Lääkärijäsenten
määräämistä varten
sosiaali- ja terveysministeriö tekee ehdotuksen oikeusministeriölle.
Lääkärijäsenillä on
toimikaudellaan vakuutusoikeuslain mukaan vastaava virassapysymisoikeus
kuin tuomareilla. Käytännössä lääkärijäseniä on
yhdeksän ja lääkärivarajäseniä sama
määrä. Lääkärijäsenen
paikan vapautuessa kesken toimikauden hänen tilalleen määrätään
jäljellä olevaksi toimikaudeksi uusi jäsen.
Vakuutusoikeuslain 10 §:n mukaan lainkäyttöasiat
ratkaistaan istunnossa, jossa on puheenjohtajana vakuutusoikeuden
ylituomari, laamanni tai vakuutusoikeustuomari ja muina jäseninä kaksi
lakimiesjäsentä. Asian käsittelyyn osallistuu
yhden lakimiesjäsenen sijasta lääkärijäsen, jos
lääketieteellinen selvitys voi vaikuttaa asian ratkaisuun.
Muusta toimenpiteestä kuin lopullisesta pääasiaratkaisusta
vakuutusoikeus voi päättää ilman
sivutoimisia jäseniä.
Vakuutusoikeuden sivutoimisiin lääkärijäseniin
ei sovelleta tuomareiden nimittämisestä annetun
lain (205/2000) mukaista nimitystä edeltävää sidonnaisuuksien
ilmoittamismenettelyä, jota sovelletaan vain vakinaisiin
tuomarinvirkoihin nimitettäviin.
Valtion virkamieslain (750/1994)
mukainen tuomareiden sidonnaisuuksien ilmoittaminen koskee selvitystä elinkeinotoiminnasta,
omistuksesta yrityksissä ja muusta varallisuudesta, kyseiseen
tehtävään kuulumattomista muista tehtävistä,
lain 18 §:ssä tarkoitetuista sivutoimista
ja muista sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä arvioitaessa
tuomarin edellytyksiä hoitaa täytettävänä olevan
viran tehtäviä. Vakinaiset tuomarit antavat selvityksen
sidonnaisuuksistaan oikeusministeriölle.
Vakuutusoikeuden tuomareihin ja sivutoimisiin asiantuntijoihin
sovelletaan oikeudenkäymiskaaren 13 luvun tuomarin esteellisyyttä koskevia
säännöksiä.
Tuomioistuimen riippumattomuuden ja puolueettomuuden
kannalta arvioituna lääkäriä,
jolla on työsuhde vakuutusyhtiöön tai
vakuutusyhtiöryhmään ja jonka työsuhteeseen
liittyy merkittävä taloudellinen intressi, ei
tulisi määrätä vakuutusoikeuden
sivutoimiseksi jäseneksi, koska esteellisyys voi konkretisoitua
useissa yksittäisissä soveltamistilanteissa. Tällainen
lääkärijäsen voi käsitellä vain
työnantajaansa nähden kilpailevien vakuutusyhtiöiden
asioita, eikä hänen lääketieteellistä erityisosaamistaan
välttämättä voida hyödyntää kaikissa
käsiteltävissä asioissa. Pysyvien esteiden
syntymistä ehkäisisi se, että sivutoimiset
lääkärijäsenet velvoitettaisiin
antamaan samankaltainen sidonnaisuusilmoitus kuin tuomarit. Lainsäädännön
täydentämistä tältä osin tulee
selvittää.
Vakuutusoikeuden käsittelyajat ovat vakuutusoikeuden
organisaation ja henkilöstön kehittämisestä huolimatta
pysyneet pitkinä:
| Vuosi |
Keskimääräinen käsittelyaika
(kk)
|
Yli 12 kk viipyneiden ratkaisujen osuus |
| 2001 |
12,9 |
|
| 2002 |
13,9 |
68 % |
| 2003 |
12,6 |
53 % |
| 2004 |
13,1 |
56 % |
| 2005 |
14 |
68 % |
| 2006 |
14,5 |
76 % |
| 2007 |
14,9 (arvio) |
76 % (arvio) |
Vakuutusoikeuden käsittelyaikoja on tähän
mennessä pyritty nopeuttamaan useilla eri tavoin. Vakuutusoikeuden
perusorganisaatiota on uudistettu vakuutusoikeuslailla. Samalla
on pyritty luomaan puitteet aiempaa tehokkaammalle vakuutusoikeuden
johtamisorganisaatiolle. Vakuutusoikeuden henkilöstöresursseja
on lisätty vuodesta 2004 vuoden 2008 budjettiin noin 16
prosenttia eli 20 henkilötyövuotta. Vakuutusoikeuden
käsittelemien asioiden määrä on
kuitenkin varsin mittava, ja se on pysynyt viime vuosina suurin
piirtein samalla tasolla. Käytännössä vakuutusoikeus
ratkaisee vuosittain noin 10 000—10 500
asiaa, eikä kehittämistoimilla ole pystytty toistaiseksi
suurestikaan vaikuttamaan käsittelyaikoihin.
On nähtävissä, että kuluvana
vuonna vakuutusoikeudessa tulee vireille eräitä viime
vuosia huomattavasti vähemmän asioita. Vähentymä selittyy
lähinnä kahdella eri tekijällä.
Vakuutusoikeuden toimivaltaan aikaisemmin kuuluneet poistohakemukset,
jotka muodostivat noin 20 prosenttia vakuutusoikeuden asiamääristä vuositasolla,
kuuluvat nykyisin pääosin muutoksenhakulautakuntien
ensi asteen toimivaltaan, eikä näistä päätöksistä ole
tehty mainittavassa määrin enää jatkovalituksia
vakuutusoikeuteen. Muutoksenhakulautakuntien uudelleenorganisointi on
puolestaan hidastanut muutoksenhakulautakuntien toimintaa ja samalla
vähentänyt vakuutusoikeuteen saapuvien asioiden
määrää. Erityisesti jälkimmäinen
selitystekijä huomioon ottaen nyt toteutumassa
oleva vähentymä on ainakin osittain vain tilapäinen.
Käsittelyaikoja pyritään lyhentämään
kehittämällä vakuutusoikeuden sisäisiä työmenetelmiä ja
menettelytapoja sekä etsimällä vaihtoehtoja keventää päätösvaltaisia
kokoonpanoja. Vakuutusoikeuden itsensä tekemässä aloitteessa
esitetyistä keinoista valituslupajärjestelmän
käyttöön ottaminen haettaessa muutosta
valittamalla valitusoikeuteen on valtiosääntöoikeudellisesti
ongelmallinen, koska vakuutusoikeus on ainoa varsinainen tuomioistuinaste.
Muihin esitettyihin kehittämistoimenpiteisiin ei liity
vastaavaa vaikeutta, mutta nämäkin toimet edellyttävät
lainsäädännön muutoksia. Vakuutusoikeuden
tulostavoiteasiakirjaan vuodelle 2008 on kirjattu, että vakuutusoikeuden
toiminnan kehittämiseksi asetetaan selvitysmies tai työryhmä.
Oikeusministeriön tarkoituksena on käynnistää tulostavoiteasiakirjassa
tarkoitettu valmistelu vuonna 2008.
Tuomioistuimen päätösperustelujen
laadun varmistaminen ja kehittäminen kuuluvat ensisijaisesti
tuomioistuimelle itselleen joko laatuhankkeena tai muilla tavoin
toteutettavin toimenpitein. Oikeusministeriö tukee tätä kehittämistyötä järjestämällä
erilaisia
koulutustilaisuuksia ja seminaareja.
Helsingissä 28 päivänä marraskuuta
2007
Oikeusministeri Tuija Brax
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 440/2007 rd undertecknat
av riksdagsledamot Jacob Söderman /sd:
Vad tänker regeringen göra för
att förkorta behandlingstiderna vid försäkringsrätten,
förbättra motiveringen till besluten och säkra
läkarledamöternas oavhängighet på ett
sådant sätt att medborgarnas rättsskydd
tillgodoses?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Bestämmelser om de ordinarie domarledamöterna
och ledamöterna med uppgiften som bisyssla som deltar i
försäkringsdomstolens rättsskipningsverksamhet
finns i lagen om försäkringsdomstolen (132/2003)
som trädde i kraft den 1 maj 2003. I 4 § i
lagen föreskrivs om behörigheten för
läkarledamöter och förordnande av ledamöter
med uppgiften som bisyssla. Statsrådet förordnar
på framställning av justitieministeriet för
fem år i sänder till försäkringsdomstolen
ett tillräckligt antal läkarledamöter
och suppleanter för dem. För förordnande
av läkarledamöterna lägger social- och
hälsoministeriet fram ett förslag för
justitieministeriet.
Enligt lagen om försäkringsdomstolen har läkarledamöterna
under den tid för vilken de har utnämnts en motsvarande
rätt att kvarstå i tjänst som domarna.
I praktiken finns det nio läkarledamöter och samma
antal läkarsuppleanter. När en läkarledamots
plats blir ledig under mandatperioden, förordnas en ny
ledamot för återstoden av mandatperioden.
Enligt 10 § i lagen om försäkringsdomstolen avgörs
rättskipningsärenden vid ett sammanträde
där överdomaren, en lagman eller en försäkringsrättsdomare
vid försäkringsdomstolen är ordförande
och två lagfarna ledamöterna är övriga
ledamöter. Om en medicinsk utredning kan inverka på avgörandet
av ärendet, deltar en läkarledamot i behandlingen
av ärendet i stället för en av de lagfarna
ledamöterna. I fråga om andra åtgärder än
ett slutligt avgörande i huvudsaken kan försäkringsdomstolen
fatta beslut utan ledamöter med uppgiften som bisyssla.
I fråga om läkarledamöterna med uppgiften som
bisyssla tillämpas inte det förfarandet med redogörelse
för bindningar enligt lagen om utnämning av domare
(205/2000) som skall föregå utnämningen
och som tillämpas endast på dem som utnämns
till ordinarie domare.
Redogörelsen för domarnas bindningar enligt statstjänstemannalagen
(750/1994) avser en redogörelse
för näringsverksamhet, ägande i företag
och annan förmögenhet samt uppgifter utanför
tjänsten, bisysslor enligt 18 § och andra bindningar
som kan vara av betydelse vid bedömningen av domarens förutsättningar
att sköta de uppgifter som hör till den tjänst
som skall besättas. De ordinarie domarna lämnar
redogörelsen för bindningar till justitieministeriet.
På försäkringsdomstolens domare och
på sakkunniga med uppgiften som bisyssla tillämpas bestämmelserna
om domarjäv i 13 kap. i rättegångsbalken.
Med hänsyn till domstolens oavhängighet och opartiskhet
bör till ledamot vid försäkringsdomstolen
med uppgiften som bisyssla inte utnämnas en läkare
som står i arbetsförhållande till något försäkringsbolag
eller en grupp försäkringsbolag och vars arbetsförhållande är
förenat med ett betydande ekonomiskt intresse. Detta är
fallet eftersom jäv kan konkretiseras i många
enskilda tilllämpningssituationer. En sådan läkarledamot
kan behandla enbart ärenden som hänför
sig till försäkringsbolag som konkurrerar med
ledamotens arbetsgivare och hans eller hennes medicinska specialsakkunskap
kan inte nödvändigtvis utnyttjas i alla ärenden
som skall behandlas. Man skulle kunna undvika bestående
hinder genom att förplikta läkarledmöterna
med uppgiften som bisyssla att lämna en motsvarande redogörelse
om bindningar som domarna. En komplettering av lagstiftningen till
denna del bör utredas.
Trots en utveckling av försäkringsdomstolens organisation
och personal har behandlingstiderna vid försäkringsdomstolen
förblivit långa:
| År |
Behandlingstiden i genomsnitt (månader) |
Andelen avgöranden som dröjt
längre än 12 månader
|
| 2001 |
12,9 |
|
| 2002 |
13,9 |
68 % |
| 2003 |
12,6 |
53 % |
| 2004 |
13,1 |
56 % |
| 2005 |
14 |
68 % |
| 2006 |
14,5 |
76 % |
| 2007 |
14,9 (uppskattning) |
76 % (uppskattning) |
Man har hittills eftersträvat att på många
sätt förkorta försäkringsdomstolens
behandlingstider. Försäkringsdomstolens basorganisation
har förnyats genom lagen om försäkringsdomstolen. Samtidigt
har man eftersträvat att skapa ramar för en ledningsorganisation
för försäkringsdomstolen som är
effektivare än tidigare. Försäkringsdomstolens
personalresurser har utökats cirka 16 procent från år
2004 till budgeten för år 2008, dvs. cirka 20 årsverken.
Antalet ärende som behandlas av försäkringsdomstolen är
dock tämligen stort och har under de senaste åren
hållits på i stort sett samma nivå. I
praktiken avgör försäkringsdomstolen årligen
cirka 10 000—10 500 ärenden
och tillsvidare har ma inte i någon högre
grad förmått inverka på behandlingstiderna.
Det kan förutses att det under detta år väcks betydligt
färre ärenden vid försäkringsdomstolen än
under vissa av de senaste åren. Minskningen förklaras
närmast av två faktorer. Ansökningarna
om undanröjande som tidigare hörde till försäkringsdomstolens
behörighet utgjorde cirka 20 procent av antalet ärenden
på årsnivå omfattas numera av besvärsnämndernas
behörighet som första instans och besluten i dessa ärenden
har inte längre i nämnvärd grad överklagats
hos försäkringsdomstolen. Omorganiseringen av
besvärsnämnderna har för sin del gjort
besvärsnämndernas verksamhet långsammare
och alltså minskat på antalet ärenden
som kommer in till försäkringsdomstolen. Särskilt
med beaktande av den senare förklaringen är den
minskning som nu uppstått åtminstone delvis endast
tillfällig.
Man eftersträvar att förkorta behandlingstiderna
genom att utveckla försäkringsdomstolens interna
arbetsmetoder och förfaranden samt genom att söka
alternativ i syfte att lindra reglerna om beslutföra sammansättningar.
Av de medel som har föreslagits i försäkringsdomstolens
egna initiativ är ett ibruktagande av ett besvärstillståndssystem
vid överklagande hos försäkringsdomstolen
problematisk med hänsyn till statsförfattningsrätten,
eftersom försäkringsdomstolen är den
enda egentliga domstolsinstansen. De övriga föreslagna
utvecklingsåtgärderna är inte förknippade
med samma svårigheter, men också dessa åtgärder
kräver ändringar av lagstiftningen. I försäkringsdomstolens
handling gällande resultatmålen för år
2008 har det skrivits in att det för utveckling av försäkringsdomstolen
ska utses en utredningsman eller tillsätts en arbetsgrupp.
Justitieministeriet har för avsikt att år 2008
inleda den beredning som avses i handlingen gällande resultatmålet.
En säkring och utveckling av kvaliteten för motiveringen
till domstolens beslut hör i första hand till
domstolen själv, antingen som ett kvalitetsprojekt eller
med åtgärder som genomförs på annat
sätt. Justitieministeriet stöder detta utvecklingsarbete
genom att arrangera utbildning av olika slag och seminarier.
Helsingfors den 28 november
2007
Justitieminister Tuija Brax