KIRJALLINEN KYSYMYS 46/2013 vp
KK 46/2013 vp - Tuija Brax /vihr
Tarkistettu versio 2.0
Hiihtoreittien turvaaminen hiihtäjille
Eduskunnan puhemiehelle
Talvi talvelta herää keskustelu hiihtoreittien
turvallisuudesta etenkin taajamissa ja virkistysalueilla,
joihin kohdistuu merkittävää muutakin käyttöpainetta.
Latujen päällä kävellään
latuja kiusallisesti tai jopa vaarallisesti rikkoen. Kenkien
pohjissa kulkeutuva hiekka voi väärässä kohtaan
latua aiheuttaa todella vaarallisia kaatumisia, samoin kuin ladulle
viskotut tupakantumpit ja muut roskat. Vaaratilanteita aiheuttavat myös
sekä kytketyt että järjestyslain vastaisesti kytkemättä olevat
ladulla juoksevat koirat.
Kuntien liikuntatoimesta vastaavat tahot ovat eri kunnissa päätyneet
mitä erilaisimpiin keinoihin rakentaa ja ylläpitää laturauhaa.
Joku kieltää ladulla kävelemisen erityisin
kyltein, toisen kylteissä muistetaan ladun kuuluvan vain
hiihtäjille, kolmas pyrkii kartoin opastamaan kävelijät
ja pyöräilijät omille reiteilleen ja
neljäs auraa latujen lähettyville erikseen polun
jalankulkijoille. Olen hiihtänyt myös ladulla,
jonka varrella on varta vasten kerrottu, että juuri tällä ladulla
on hiihto sallittu myös koiran kanssa.
Konstit ovat monet, kun niinkin yksinkertaista asiaa kuin latujen
jättämistä hiihtäjille on yritetty
edesauttaa. Monet kunnat ovat kuitenkin kokeneet hyvin vaikeaksi
toimia asiassa, koska eivät ole löytäneet
ladulla kävelemisen kieltoon yksiselitteitä toimivaltuutta.
Ladulla kävelijät ovat kuulemma vedonneet oikeuteensa
tallata latuja mm. jokamiehen oikeutena tai kaavaan merkityn kulkuväylän
yleisenä käyttöoikeutena. Turussa on
liikuntatoimi taas katsonut voivansa kieltää laduilla
kävelyn vetoamalla kuluttajaturvallisuuslakiin, jossa vastuu
ladun turvallisuudesta kuuluu palvelun tuottajalle. Muitakin laintulkintoja
ja väitteitä olen vuosien varrella kuullut molempiin
suuntiin.
Olisi kohtuullista, että ladut voitaisiin osoittaa
hiihtäjille yksiselitteisen ja helposti sovellettavan normipohjan
nojalla, ja että viranomaiset myös kehittäisivät
viestinnässä selkeitä tapoja neuvoa ulkoilijoita
kutakin omalle turvalliselle reitilleen.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Minkä normiston mukaan kunta voi kieltää kävelyn,
koirien ulkoiluttamisen ja pyöräilyn ladulla ja
miten hallitus aikoo edistää latujen turvallisuutta
yleisesti sekä erityisesti tiedottamalla tai tarvittaessa
muuttamalla normistoa, jotta latujen käytön pelisäännöt
voidaan selkeästi viestiä laajalle yleisölle
ja ladunvarsille?
Helsingissä 8 päivänä helmikuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Tuija Braxin /vihr näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 46/2013 vp:
Minkä normiston mukaan kunta voi kieltää kävelyn,
koirien ulkoiluttamisen ja pyöräilyn ladulla ja
miten hallitus aikoo edistää latujen turvallisuutta
yleisesti sekä erityisesti tiedottamalla tai tarvittaessa
muuttamalla normistoa, jotta latujen käytön pelisäännöt
voidaan selkeästi viestiä laajalle yleisölle
ja ladunvarsille?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Hiihtoa harrastaa 42 % suomalaisista. Hiihtoharrastus
ajoittuu muutamalle talvikuukaudelle, ja etenkin asutuskeskusten
lähellä olevat hyvät latualueet ruuhkautuvat
toisinaan. Pääsääntöisesti Suomessa
osataan edetä laduilla sovussa ja toisille tilaa antaen.
Latujen käyttöä ohjaavat hyvien tapojen
lisäksi myös muutamat säädökset.
Hyvät tavat ladulla määrittävät
esimerkiksi sen, että nopeampi väistää hitaampaa,
ylämäkeä kulkeva väistää alaspäin
tulevaa ja laduilla on oikeanpuoleinen liikenne.
Tämänhetkinen lainsäädäntö ei
juurikaan tunne latua. Latu on hiihtämiseen tarkoitettu
väylä, joka kulkee useimmiten metsässä,
pellolla tai ulkoilureitillä. Latua ei ole määritelty
lainsäädännössä samalla
tavalla kuin esimerkiksi teitä, joilla liikkumista ohjataan
liikennesäännöillä. Liikennesääntöjen
rikkominen on kiellettyä ja rangaistavaa. Laduilla tällaisia
sääntöjä ei ole.
Latujen käyttöoikeus perustuu lähinnä jokamiehenoikeuteen,
jolla tarkoitetaan mahdollisuutta liikkua ja oleskella toisen omistamalla alueella,
jos siitä ei aiheudu maanomistajalle vähäistä suurempaa
haittaa tai häiriötä. Kävely
ja hiihto ovat tärkeitä jokamiehenoikeuksia.
Jokamiehenoikeuksia voidaan rajoittaa vain lakiin nojautuvin perustein.
Koska ladun käyttöä määrittävät
jokamiehenoikeudet, ladun ylläpitäjällä on
vain vähäisiä lakiin nojautuvia oikeuksia puuttua
ennalta ladulla kulkijoihin ja heidän liikkumistapaansa.
Ladun ylläpitäjällä on oikeus
ohjata ladun käyttöä opasteilla ja erilaisilla
merkeillä sekä velvollisuus varoittaa ilmeisistä vaaranpaikoista.
Tähän toimintaan on olemassa Suomen standardisoimisliiton
standardi "Ulkoilun ja liikunnan merkit, SFS 4424".
Ladun käyttäjälle on olemassa yleisiä vaatimuksia.
Rikoslaki (39/1889) kieltää haitan ja vaaran
aiheuttamisen sekä vahingonteon. Haitan aiheuttamista voi
olla esimerkiksi ladun pilaaminen siten, ettei sillä voi
enää hiihtää. Latujen ylläpitäjällä katsotaan
olevan hallintaoikeus latuun, mistä seuraa vaatimus, ettei
latua saa rikkoa. Ladulla kävelyä ei voi lakiin
nojautuen kieltää, mutta lakiin nojautuen ladun
rikkominen on kiellettyä.
Ladun ylläpitäjä (useimmiten kunta,
yritys, järjestö tai latupooli) voi ilmoittaa
latuun kohdistuneista vahingoista ja haitoista poliisille mahdollista
syytteen nostoa varten. Latuun kohdistuneet vahingot ovat asianomistaja-asioita.
Järjestyslain (612/2003) mukaan koiraa ei
saa viedä edes kytkettynä yleiseen käyttöön
kunnostetulle ladulle. Koirille sallitut ladut on erikseen osoitettu
merkeillä.
Latuturvallisuuden huolehtimisesta ei ole olemassa vastaavia
säädöksiä kuin esimerkiksi jalkakäytävien
turvallisuudesta (Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden
kunnossa- ja puhtaanapidosta, 547/2005).
On epäselvää, miten paljon latu on
kuluttajaturvallisuuslain (920/2011) mukainen palvelu. Metsässä ja
ladulla kuljetaan omalla vastuulla. Yleiseen käyttöön
tarkoitetun ladun ylläpitäjä on vastuussa
siitä, että ladun käyttäjille
ei aiheudu tuottamuksellista vahinkoa tai vaaraa. Ladun ylläpitäjä vastaa
esimerkiksi ylikulkusiltojen turvallisuudesta. Latua ei myöskään
saa ohjata tietoisesti heikoille jäille tai varoittamatta
vaaralliseen tienristeykseen. Latujen ylläpitäjä ei
kuitenkaan ole vastuussa siitä, jos metsäneläin
tai metsäkone on rikkonut ladun. Kun ylläpitäjälle ilmenee,
että latu on vaarallisella tavalla rikki, tulee latu viipymättä korjata,
jotta siitä ei aiheudu tuottamuksellista vahinkoa. Kuluttajaturvallisuuslain
mukaan toiminnanharjoittajan on toiminnan huolellisuuden ja ammattitaidon
avulla huolehdittava siitä, että kuluttajapalvelusta
ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle tai omaisuudelle.
Ladut ovat hiihtämistä varten. Talvikävelijän vaihtoehdot
voivat olla vähissä. Ulkoilureitit jätetään
usein joko talvikunnossapidon ulkopuolelle tai niistä tehdään
latuja. Luontoympäristössä liikkuminen
on myös monelle hiihtoa harrastamattomalle talvella tärkeää.
Kunta voi vaikuttaa latujen muuhun kuin hiihtokäyttöön
tarjoamalle kuntalaisille laadukkaita talvikävelyreittejä, pulkkamäkiä ja
muita vastaavia liikuntamahdollisuuksia lumisessa metsäympäristössä.
Ladun ylläpitäjän velvoitteita ei
ole tarkoituksenmukaista lisätä velvoittavalla
lainsäädännöllä. Latujen
kunnossapitoa ja käytön ohjeistusta on kuitenkin
syytä kohentaa. Monen muun liikuntapaikan ylläpitoon
verrattuna ladunpito on kunnalle edullista suhteessa niiden vilkkaaseen käyttöön.
Liikuntalain (1054/1998) mukaan yleisten edellytysten
luominen liikunnalle on valtion ja kuntien tehtävä,
ja liikunnan järjestämisestä vastaavat
pääasiassa liikuntajärjestöt.
Ladun ylläpitäjän ja ladun käyttäjän
vastuiden korostaminen on tarpeen. Kuntia voidaan ohjeistaa nykyistä paremmin
huolehtimaan talvikunnossa pidettyjen luontoliikuntareittien ylläpitämisestä,
mikä vähentää painetta, että kävelijät,
koirien ulkoiluttajat ja muut ilman suksia liikkuvat tulevat latureiteille
liikkumaan. Ohjeistusta ja tiedottamista eri toimijoiden vastuista
toteutetaan parhaiten yhteistyössä liikuntajärjestöjen
kanssa.
Helsingissä 1 päivänä maaliskuuta
2013
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 46/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Tuija Brax /gröna:
Enligt vilka normer kan kommunen förbjuda gång,
rastning av hundar och cykling på skidspåret och
hur ämnar regeringen främja säkerheten
på skidspåren i allmänhet samt särskilt
genom information eller vid behov genom att ändra normerna
så att spelreglerna för användning av
skidspåren tydligt kan kommuniceras till den breda allmänheten
och längs med spåren?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Skidåkning utövas av 42 % av
finländarna. Skidåkningen sker under de några
vintermånaderna och i synnerhet på områden
med bra skidspår i närheten av bosättningscentra
uppstår det ibland trängsel. I regel kan man i
Finland använda skidspåren i gott samförstånd
och så att man ger plats åt varandra. Användningen
av skidspåren regleras förutom av goda seder även
av några lagar.
Goda seder i skidspåret bestämmer exempelvis
att den snabbare väjer för den långsammare, att
den som åker upp för en backe väjer för
den som åker ner och att det råder högertrafik
på spåren.
Den nuvarande lagstiftningen beaktar inte skidspåren
i särskilt stor omfattning. Skidspåret är
en led avsedd för skidåkning som vanligtvis finns
i skogar, på åkrar eller på friluftsleder. Skidspåret
har inte definierats i lagstiftningen på samma sätt
som till exempel vägar, där rörligheten
styrs genom trafikreglerna. Brott mot trafikreglerna är
förbjudna och straffbara. För skidspåren
finns inga sådana regler.
Rätten att använda skidspåren bygger
närmast på allemansrätten, med vilken
avses möjligheten att röra sig och vistas på ett
område som ägs av någon annan om detta
inte medför större än marginell olägenhet
eller störning för markägaren. Gång
och skidåkning är viktiga allemansrätter. Allemansrätterna
kan begränsas enligt på grunder som stödjer
sig på lagen. Eftersom användningen av skidspåret
bestäms av allemansrätter har skidspårets
upprätthållare endast marginella lagstadgade rättigheter
att på förhand påverka personerna som
använder skidspåret och det sätt de rör
sig på.
Skidspårets upprätthållare har rätt
att styra användningen av skidspåret med skyltar
och olika märkningar, samt skyldighet att varna för
uppenbart farliga platser. För sådan verksamhet
finns Finlands standardiseringsförbunds standard "Skyltning
i samband med sport och friluftsliv, SFS 4424".
Det finns allmänna krav som gäller användare av
skidspår. Strafflagen (39/1889) förbjuder framkallande
av olägenhet och fara samt skadegörelse. Framkallande
av olägenhet kan vara till exempel att förstöra
skidspåret så att man inte längre kan åka
i det. Skidspårets upprätthållare anses
ha besittningsrätt till spåret varvid följer kravet
om att skidspåret inte får förstöras.
Gång på skidspåret kan inte med stöd
av lagen förbjudas, men med stöd av lagen är
det förbjudet att förstöra spåret.
Skidspårets upprätthållare (vanligtvis
en kommun, ett företag, organisation eller skidförening) kan
anmäla skador och olägenheter som uppstått på spåret
till polisen i syfte att eventuellt väcka åtal.
Skador som uppstått på spåret är
målsägandeärenden.
Enligt ordningslagen (612/2003) får hundar inte
ens kopplade komma ut i skidspår som iståndsatts
för allmänt bruk. Skidspår som är tilllåtna
för hundar är separat märkta.
För tryggandet av säkerheten i skidspår
finns inte motsvarande lagar som i fråga om exempelvis
säkerheten på gångbanor (Lag om underhåll och
renhållning av gator och vissa allmänna områden,
547/2005).
Det är oklart i vilken omfattning ett skidspår är en
tjänst enligt konsumentsäkerhetslagen (920/2011).
I skogen och i skidspåret rör man sig på eget
ansvar. Upprätthållaren av ett skidspår som är
avsett för allmänt bruk ansvarar för
att skidspårets användare inte vållas
av skada eller fara. Spårets upprätthållare
ansvarar exempelvis för säkerheten på övergångsbroar.
Skidspåret får inte heller medvetet styras ut
på svag is eller utan varning till en farlig vägkorsning.
Skidspårets upprätthållare är
dock inte ansvarig om ett skogsdjur eller en skogsmaskin förstört
spåret. När upprätthållaren
får veta att spåret är förstört
på ett farligt sätt ska spåret omedelbart
repareras så att det inte vållar skada. Enligt
konsumentsäkerhetslagen ska verksamhetsutövaren
genom omsorgsfull verksamhet och yrkesskicklighet säkerställa att
konsumenttjänsten inte medför fara för
någons hälsa eller egendom.
Skidspåren är till för skidåkning.
En person som är ute och går på vintern
kan ha få alternativ. Friluftslederna lämnas ofta
antingen utan vinterunderhåll eller så görs
de till skidspår. Att röra sig i naturmiljöer
på vintern är viktigt även för många
som inte åker skidor. Kommunen kan påverka användningen
av skidspåren för annat än skidåkning
genom att erbjuda kommuninvånarna högklassiga
leder för vinterpromenader, pulkabackar och andra motsvarande
friluftsmöjligheter i den vintriga skogsmiljön.
Det är inte ändamålsenligt att öka
skyldigheterna för skidspårens upprätthållare
genom förpliktigande lagstiftning. Det är dock
skäl att förbättra skidspårens
underhåll och anvisningarna för användningen
av spåren. Jämfört med underhållet
av många andra idrottsplatser är skötseln av
skidspår förmånlig för kommunen
i relation till hur flitigt de används.
Enligt idrottslagen (1054/1998) ska staten och kommunerna
skapa de allmänna förutsättningarna för
idrott och idrottsverksamheten ska i huvudsak skötas av
idrottsorganisationerna. Det är nödvändigt
att betona ansvaren hos skidspårets upprätthållare
och användare. Kommunerna kan ges bättre anvisningar
om att säkerställa naturfriluftsleder med vinterunderhåll,
vilket minskar trycket på att fotgängare, hundrastare
och andra personer utan skidor rör sig i skidspåren.
Anvisningar och information om olika aktörers ansvar genomförs
bäst i samarbete med idrottsorganisationerna.
Helsingfors den 1 mars 2013
Kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki