KIRJALLINEN KYSYMYS 463/2002 vp
KK 463/2002 vp - Sulo Aittoniemi /alk
Tarkistettu versio 2.0
Puolueiden lahjominen
Eduskunnan puhemiehelle
Hallitus esittää, että kansanedustajan
lahjominen kriminalisoitaisiin. Kysymys on eurooppalaisesta vouhotukseta,
joka sopii kyllä Berlusconin Italiaan, mutta tuskin meille.
Hallitus, niin kuin aikaisemmatkin hallitukset, on kuitenkin
unohtanut erään käytännön
esille tuoman ongelman. Se on lahjustyyppinen puoluerahoitus, joka
tuli aikoinaan esille ns. Noppa-juttujen tutkimuksissa. Puoluerahoituksessa
esimerkiksi rakennusteollisuus lahjoittelee pimeästi suuria
summia rahaa isoille puolueille, jotka sitten mandaatillaan olevien
virkamiesten kautta vievät eteenpäin rakennusliikkeiden
etuja lupa- ja rahoitusmenettelyssä. Noppa-juttujen yhteydessä tämä tuli
esille niin kunnallis- kuin valtakunnanpolitiikassakin. Valtakunnan
suurimpiin kuuluva puolue joutui noiden tutkimusten ansiosta korkeimman
oikeuden vahvistamalla päätöksellä maksamaan
valtiolle tällaisen rikollisen toiminnan kautta saatuja
varoja lähes 800 000 markkaa. Rahojen välittäjänä toiminut
virkamies kyllä tuomittiin, mutta puoluepamput pääsivät pälkähästä,
koska he eivät olleet virkamiehiä tai muuten sellaisessa
asemassa, että kriminalisointi olisi heitä koskenut.
Vain puolue menetti rahat.
Ei siis niinkään kansanedustajien, vaan puolueiden
lahjontaan pitäisi kiinnittää huomiota.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän kunnioittavasti valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mitä 1970-luvun ns. puoluelahjonnan esilletulon
jälkeen asialle on tehty ja
mitä hallitus aikoo tehdä lahjustyyppisen
puoluerahoituksen estämiseksi?
Helsingissä 17 päivänä toukokuuta
2002
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Rouva puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Sulo Aittoniemen /alk
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 463/2002
vp:
Mitä 1970-luvun ns. puoluelahjonnan esilletulon
jälkeen asialle on tehty ja
mitä hallitus aikoo tehdä lahjustyyppisen
puoluerahoituksen estämiseksi?
Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti
seuraavaa:
Vuoden 1987 alusta voimaan tulleella puoluelain muutoksella
(1048/1986) tarkistettiin puolueiden kirjanpitovelvollisuutta
ja eräiden asiakirjojen toimittamista oikeusministeriölle
koskevia säännöksiä. Lakiin
myös lisättiin säännös
oikeusministeriön oikeudesta tarkastaa puolueiden ja näiden
piiri- ja naisjärjestöjen tilinpitoa ja varojen
käyttöä. Puolueiden tulee toimittaa oikeusministeriölle
vuosittain puolueen ja sen piirijärjestöjen tuloslaskelma
ja tase liitteineen sekä tilintarkastuskertomus. Tuloslaskelmissa
on esitettävä vaalitoiminnasta aiheutuneet tuotot
ja kulut riittävästi eriteltynä. Ministeriö antaa
vuosittain kertomuksen puoluelaissa tarkoitetusta varainkäytön
valvonnasta. Oikeusministeriön ohella myös Valtiontalouden
tarkastusvirastolla on oikeus tarkastaa puolueille ja niiden piiri-
ja naisjärjestöille valtionavustuksena annettujen
varojen käyttöä.
Tarkastusmenettelyn voidaan katsoa toimivan tyydyttävästi
ja toistaiseksi tarkastuksissa onkin jouduttu kiinnittämään
puolueiden huomiota pääosin vain teknisluonteisiin
puutteisiin ja epäkohtiin. Puolueiden keskeinen tulolähde
on valtion myöntämä puoluetuki. Valvontatoiminnassa saatujen
tietojen pohjalta näyttää siltä,
että poliittisen toiminnan muut keskeiset tulolähteet
ovat muut valtiolta saadut tuet, kuten eduskuntaryhmän
kansliamääräraha, nuorisojärjestöjen
saamat avustukset ja lehdistötuki, jäsenistöltä saatava
tuki (kuten jäsen- ja kannatusmaksut, talkootyö,
tuotot arpajaisista ja maksullisista tilaisuuksista, taustajärjestöjen
rahallinen tuki, joka saattaa ilmetä muun muassa toimitilojen
käyttöön antamisena ilman vuokraa tai
alennetuin vuokrin), sekä yrityksiltä saatava
erilainen tuki (kuten avustukset, tuki-ilmoitukset, alennukset sekä korko-
ja sijoitustoiminnan tuotot).
Puoluelain mukaista puolueiden toiminnan ja varainkäytön
valvontaa voidaan pitää riittävänä sen
varmistamiseksi, että lahjustyyppistä puoluerahoitusta
ei esiinny. Puolueiden tilinpäätösten julkisuus
on myös omiaan lisäämään
puoluerahoituksen ja puoluetoiminnan avoimuutta. Vielä on
syytä mainita, että eri tiedotusvälineet
ovat viime vuosina tehneet laajojakin selvityksiä puolueiden
varainkäytöstä.
Laki ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta (414/2000)
tuli voimaan 15.5.2000 ja sitä sovellettiin ensimmäisen
kerran vuoden 2000 kunnallisvaaleissa. Laki velvoittaa vaaleissa
valitut kansanedustajat, valtuutetut ja Euroopan parlamentin jäsenet
varahenkilöineen sekä kaikki presidentinvaalin
ehdokkaat julkistamaan vaalirahoituksensa vaalien jälkeen.
Hallitus on myös antanut eduskunnalle esityksen lahjontaa
koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen eräiden
määräysten hyväksymisestä sekä eräiden
virkarikoksia ja niihin liittyviä rikoksia koskevien säännösten
muuttamisesta (HE 77/2001 vp). Ehdotukseen sisältyy
kansanedustajien lahjontakielto. Eduskunta on hyväksynyt
lakiehdotuksen ensimmäisessä käsittelyssä 4.6.2002.
Helsingissä 11 päivänä kesäkuuta
2002
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Till
riksdagens talman
I det syfte 27 § riksdagens
arbetsordning anger har Ni, Fru talman, till behöriga medlem
av statsrådet översänt följande
av riksdagsledamot Sulo Aittoniemi /alk undertecknade skriftliga
spörsmål SS 463/2002 rd:
Vad har det vidtagits för åtgärder
sedan de s.k. partimutorna ådagalades under 1970-talet
och vad ämnar regeringen göra för
att hindra partifinansiering av korruptionstyp?
Som svar på detta spörsmål
får jag vördsamt anföra följande:
Genom en ändring av partilagen (1048/1986) som
trädde i kraft i början av 1987 justerades bestämmelserna
om partiernas bokföringsskyldighet och vissa handlingar
som skall tillställas justitieministeriet. I lagen togs
också in en bestämmelse om justitieministeriets
rätt att granska partiernas och deras krets- och kvinnoorganisationers
räkenskapsföring och medelsanvändning. Partierna
skall årligen tillställa justitieministeriet partiets
och dess kretsorganisationers resultat- och balansräkningar
jämte bilagor samt revisionsberättelser. I resultaträkningarna
skall intäkterna och kostnaderna för valarbete
uppges tillräckligt specificerade. Ministeriet lämnar årligen
en berättelse om tillsynen enligt partilagen över
medelsanvändningen. Utöver justitieministeriet
har även statens revisionsverk rätt att granska
användningen av de medel som beviljats partierna och deras
krets- och kvinnoorganisationer såsom statsunderstöd.
Granskningsförfarandet kan anses fungera tillfredsställande
och hittills har endast brister och missförhållanden
av teknisk natur behövts påtalas vid granskningarna.
Statens partistöd är partiernas viktigaste inkomstkälla.
Upplysningar som inhämtats vid tillsynsverksamheten ger
vid handen att de övriga viktiga inkomstkällorna
för den politiska verksamheten består av andra
understöd från staten, såsom riksdagsgruppens
kanslianslag, bidrag och presstöd till ungdomsorganisationerna,
understöd från medlemmarna (såsom medlems-
och understödsavgifter, talkoarbete, intäkter
från lotterier och avgiftsbelagda tillställningar,
finansiellt stöd från bakgrundsorganisationerna,
som kan ta formen av t.ex. lokaler som ställs till förfogande
hyresfritt eller mot sänkt hyra) samt annat stöd
från företag (bidrag, annonser, rabatter samt
intäkter från ränte- och investeringsverksamhet).
Övervakningen enligt partilagen av partiernas verksamhet
och medelsanvändning kan anses tillräcklig för
att partifinansiering av korruptionstyp inte skall förekomma.
Det faktum att partiernas bokslut är offentliga är även ägnat
att öka partifinansieringens och partiverksamhetens öppenhet.
Ytterligare kan nämnas att olika medier under de senaste åren
har gjort omfattande undersökningar av partiernas medelsanvändning.
Lagen om anmälan av kandidaters valfinansiering (414/2000)
trädde i kraft den 15 maj 2000 och tillämpades
första gången vid kommunalvalet 2000. Lagen förpliktar
dem som valts till riksdagsmän, fullmäktige och
ledamöter av Europaparlamentet och dem som valts till ersättare
för dessa att göra anmälan om sin valfinansiering
efter valen.
Regeringen har även lämnat riksdagen en proposition
om godkännande av vissa bestämmelser i Europarådets
straffrättsliga konvention och med förslag till ändring
av vissa bestämmelser om tjänstebrott som har
samband med dem (RP 77/2001 rd). I förslaget ingår
ett förbud mot att muta riksdagsmän. Riksdagen
godkände lagförslaget vid första behandlingen
den 4 juni 2002.
Helsingfors den 11 juni 2002
Justitieminister Johannes Koskinen