Tavoite homoseksuaalisten parien tekemisestä tasa-arvoisemmiksi
aviopuolisoihin nähden toteutui lailla rekisteröidystä parisuhteesta
(jäljempänä parisuhdelaki), jonka eduskunta
hyväksyi loppusyksystä 2001. Parisuhdelain mukaan
avioliittoa koskevaa säännöstä sovelletaan
myös rekisteröityyn parisuhteeseen täsmälleen
samoin kuin aviopuolison mainitsevan säännöksen
tulee parisuhdelain mukaan koskea myös rekisteröidyn
parisuhteen osapuolta, jollei kyseisessä laissa nimenomaisesti
muuta säädetä. Tästä lainsäätäjän
taholta selkeästi lausutusta tavoitteesta huolimatta suomalaisessa
yhteiskunnassa on vielä nykyään toimijoita,
jotka kieltäytyvät tunnustamasta, että homoseksuaaliset
parit tulee rinnastaa aviopuolisoihin.
Melko tuoreena esimerkkinä, joka ei suinkaan ole ainoa
laatuaan, on vakuutustapaus, jossa henkilöltä kiellettiin
henkivakuutuksesta maksettava korvaus sillä perusteella,
että hän oli elänyt rekisteröidyssä parisuhteessa
vakuutetun kanssa. Rekisteröidyllä parisuhteen
osapuolella ei katsottu olevan edunsaajan asemaa, koska vakuutusehdot
mainitsivat ainoastaan aviopuolison edunsaajana. Lainsäädäntö ei
suinkaan ole epäselvä tässä kohdin,
vaan kyse on kieltäytymisestä noudattaa lainsäädännön
myönteisiä muutoksia, joita yhteiskunnan asennekehitys
on tuonut mukanaan.
Vakuutusvalvontavirasto on päätöksellään 14 päivänä helmikuuta
2005 (Dnro 6/410/2005) ottanut yleisellä tasolla
kantaa tapaan, jolla ryhmähenkivakuutusasiain neuvottelukunta,
joka toimii Henkivakuutusosakeyhtiö Retron yhteydessä,
soveltaa ja tulkitsee työntekijäin ryhmähenkivakuutuksen
vakuutusehtoja. Neuvottelukunta kielsi rekisteröidyssä parisuhteessa
eläneeltä henkilöltä korvauksen
ryhmähenkivakuutuksesta, jossa hänen kumppaninsa
oli vakuutettu sillä perustella, että kuolleen
henkilön kanssa rekisteröidyssä parisuhteessa
elänyttä henkilöä ei ole mainittu
edunsaajana ryhmähenkivakuutuksessa eikä häntä myöskään
neuvottelukunnan ehtoja koskevan tulkinnan mukaan tule rinnastaa aviopuolisoon.
Neuvottelukunta on kuitenkin ainoastaan todennut vakuutuksen ehtojen
sanamuodon ja ilmeisesti jättänyt vaille huomiota voimassa
olevan lainsäädännön, joka säätelee
vakuutuksia ja vakuutusehtojen sisältöä ja
joka pakottaisi neuvottelukunnan laajentamaan edunsaajamääräystä ainakin
tulkinnan kautta koskemaan myös rekisteröidyssä parisuhteessa elänyttä osapuolta.
Työntekijäin ryhmähenkivakuutukseen
sovelletaan eräiltä osin vakuutussopimuslakia,
jonka säännökset ovat pääsääntöisesti
pakottavia. Vakuutussopimuslain 50 §:n säännöstä edunsaajamääräyksen
tulkinnasta tulee lain 4 §:n mukaan soveltaa myös
ryhmävakuutuksiin. Jos vakuutuksenottajan puoliso on
määrätty edunsaajaksi, määräys
on 50 §:n 2 momentin mukaan voimassa sen hyväksi,
jonka kanssa vakuutuksenottaja kuollessaan oli avioliitossa. Parisuhdelain
8 §:n 4 momentin mukaan, kuten jo edellä todettiin,
tulee aviopuolisoa koskevaa säännöstä soveltaa myös
parisuhdelaissa tarkoitetun parisuhteen osapuoleen, jollei toisin
säädetä. Vakuutussopimuslaissa ei tehdä poikkeusta
parisuhdelaista, ja näin ollen tulee 50 §:n 2
momentin sisältöä tulkita siten, että se
käsittää rekisteröidyn parisuhteen osapuolen.
Aivan kuten Vakuutusvalvontavirasto toteaa päätöksessään,
ovat siis edunsaajaa koskevat vakuutusehdot työntekijöiden
ryhmähenkivakuutuksessa lainvastaisia.
Vaikka Vakuutusvalvontavirasto voisi ryhtyä ankariin
toimenpiteisiin, se on päätöksessään päätynyt
ainoastaan toteamaan, että epäselvyyksien
välttämiseksi työntekijäin
ryhmähenkivakuutuksen edunsaajaa koskevia ehtoja tulisi muuttaa
niin, että ne vastaisivat voimassa olevan lainsäädännön
tarkoitusta. Koska tässä on kyse periaatteellisesti
tärkeästä asiasta ja koska Vakuutusvalvontavirasto
on pitänyt kyseisten vakuutusehtojen lainvastaisuutta selvänä,
on huolehdittava siitä, että asiaan saadaan muutos.
Kenenkään oikeus korvaukseen ei saa olla riippuvainen
siitä, miten pitkälle asianomaisella henkilöllä on
voimavaroja valittaa asiassaan. Tavallisten kansalaisten on voitava
luottaa siihen, että he tietenkin saavat sen, mikä heille
lain mukaan kuuluu ilman lisäkustannuksia tai -tietoa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mihin toimenpiteisiin ministeri aikoo ryhtyä huolehtiakseen
siitä, että Vakuutusvalvontavirasto ryhtyy tapauksissa, joissa
vakuutusyhtiöt soveltavat selkeästi lainvastaisia
vakuutusehtoja, käytössään oleviin
painostustoimenpiteisiin saadakseen valvonnan kohteen muuttamaan
lainvastaiset vakuutusehtonsa voimassa olevan lain mukaisiksi?