KIRJALLINEN KYSYMYS 533/2013 vp
KK 533/2013 vp - Jouko Jääskeläinen /kd
Tarkistettu versio 2.0
Kansalaisten oikeusturva ja korkeiden oikeudenkäyntikulujen
kohtuullistaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Siviilioikeudenkäyntien keskimääräiset
oikeudenkäyntikulut Suomessa voivat olla tällä hetkellä jopa
8 000—9 000 euroa. Noin joka toisessa jutussa
osapuolten yhteenlasketut oikeudenkäyntikulut ovat suuremmat
kuin riideltävä rahallinen intressi.
Suomen perustuslaki lähtee siitä, että tarpeen vaatiessa
ihmisen täytyy voida viedä asiansa oikeuteen.
Useimmiten ongelmat liittyvät asumiseen liittyviin riitoihin.
Tuntiveloitukseen perustuvat oikeudenkäyntikulut ovat Suomessa
nyt sillä tasolla, että se uhkaa oikeusturvaa.
Yksityishenkilön koko omaisuus voi olla jutun lopputuloksesta
kiinni. Potentiaalinen ongelma on, että oikeutta ei uskalleta
hakea, koska tappio oikeudenkäynnissä romuttaisi
talouden. Rahalla saa. Suomessa yritykset voittavatkin oikeudenkäyntinsä useammin
kuin yksityishenkilöt.
Asianajajien tuntilaskutuksen mediaani sekä tuomioistuinasioissa
että tuomioistuinten ulkopuolella käsiteltävissä asioissa
on tällä hetkellä 200 euroa ilman arvonlisäveroa.
Riidattomien velkomisasioiden oikeudenkäyntikuluja alennettiin
syyskuun 2012 alusta lähtien. Tämä ei
kuitenkaan ratkaise niiden keskituloisten tilannetta, jotka yrittävät
hakea itselleen oikeutta esimerkiksi hometalokauppojen yhteydessä.
Tyypillisen hometaloriidan kulut voivat olla käräjäoikeudessa
15 000 euroa per osapuoli, ja hovioikeudessa vielä lisää.
Yhteensä hometaloriidan oikeuskulut voivat olla 50 000
euroa, jotka häviäjä maksaa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä kansalaisten oikeusturvan
parantamiseksi ja oikeuskulujen kohtuullistamiseksi?
Helsingissä 12 päivänä kesäkuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Jouko Jääskeläisen /kd
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 533/2013
vp:
Mitä hallitus aikoo tehdä kansalaisten oikeusturvan
parantamiseksi ja oikeuskulujen kohtuullistamiseksi?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Oikeusturva ja sen tuottaminen on tällä hetkellä hyvin
ajankohtainen aihe. Oikeusministeriön asettama neuvottelukunta
on helmikuussa 2013 antanut ehdotuksensa oikeudenhoidon uudistamisohjelmaksi
vuosille 2013—2025. Ohjelma sisältää kymmeniä ehdotuksia
oikeudenhoidon uudistamiseksi. Osa ohjelman sisältämistä ehdotuksista
on sellaisia, joilla toteutuessaan saattaa olla vaikutuksia myös
kansalaisille aiheutuviin oikeuskuluihin.
Oikeudenkäynnistä asianosaiselle aiheutuvia kuluja
voivat olla esimerkiksi asianosaisen omat kulut ja avustajanpalkkiot,
asianosaisen nimeämille todistajille maksettavat todistajanpalkkiot ja
tuomioistuimen perimät käsittelymaksut. Lisäksi
asianosainen, joka häviää riita-asian,
on velvollinen korvaamaan kaikki vastapuolensa tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat
kohtuulliset oikeudenkäyntikulut, jollei toisin säädetä. Yksittäisissä asioissa
oikeudenkäyntikulut kokonaisuudessaan saattavat muodostua
varsin suuriksi, vaikka tuomioistuinten perimät käsittelymaksut
ovat nykyisellään varsin vähäisiä.
Oikeuskulut eivät kuitenkaan aina jää asianosaisen
itsensä vastattaviksi. Oikeusapulain mukaista julkista
oikeusapua annetaan valtion varoin henkilölle, joka tarvitsee
asiantuntevaa apua oikeudellisessa asiassa ja joka taloudellisen
asemansa vuoksi ei kykene itse suorittamaan sen hoitamisen vaatimia
menoja. Oikeusapua annetaan korvauksetta tai osakorvausta vastaan
henkilölle, jonka käyttövara ja varallisuus
eivät ylitä valtioneuvoston asetuksella vahvistettavaa
määrää. Kansalaisilla on myös
mahdollisuus varautua oikeudellisen avun tarpeeseensa oikeusturvavakuutuksella.
Oikeusavun kehittäminen on otettu hallitusohjelmaan.
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on selvittänyt julkisen
oikeusavun kohdentumista ja julkaisee vielä tämän
vuoden aikana tutkimuksen toisen osan, joka koskee oikeusturvavakuutusta.
Oikeusministeriö ottaa selvitykset huomioon arvioidessaan
oikeusavun kattavuutta.
Julkinen oikeusapu ja oikeusturvavakuutukset eivät
korvaa vastapuolen oikeudenkäyntikuluja, jos oikeusapua
saava henkilö tai vakuutuksenottaja häviää asiansa
tuomioistuimessa. Vastapuolen oikeudenkäyntikulujen osalta
lähtökohta kuitenkin on, että hävinneen
asianosaisen korvausvelvollisuus ulottuu vain tarpeellisiin toimenpiteisiin
ja kohtuullisiin kuluihin. Mikäli toimenpiteiden tarpeellisuus
ja kulujen kohtuullisuus eivät korvausvaatimuksessa toteudu,
vaatimus voidaan riitauttaa. Nykyisenkin lain mukaan tuomioistuin
voi myös viran puolesta alentaa asianosaisen maksettavaksi
tuomittavien oikeudenkäyntikulujen määrää,
jos niiden tuomitseminen täysimääräisesti
olisi kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuutonta. Korvauksia
oikeudenkäyntikuluista voidaan myös jättää kokonaan tuomitsematta,
jos asia on ollut siten oikeudellisesti epäselvä,
että kantajalla on ollut perusteltu syy oikeudenkäyntiin.
Pääsääntö kuitenkin
on ja kuuluukin olla, että oikeudenkäynnin hävinnyt henkilö on
velvollinen korvaamaan vastapuolelle oikeudenkäyntiin liittyvistä tarpeellisista
toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset kulut.
Joissain tapauksissa riitainen asia saattaa olla ratkaistavissa
myös muutoin kuin riita-asian oikeudenkäynnissä.
Oikeudenkäynnissäkin tuomioistuin on
velvollinen jo asian valmistelussa selvittämään,
onko asiassa edellytyksiä sovinnolle. Nykyään
on voimassa myös laki riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon
vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa. Sen mukaan
asia, joka ei ole tuomioistuimessa oikeudenkäyntiasiana
käsiteltävänä, voidaan ottaa
soviteltavaksi riidan osapuolen tai osapuolten hakemuksesta. Tuomioistuinsovittelulla
pyritään asian sovinnolliseen ratkaisuun. Tuomioistuinsovittelun edellytyksenä on,
että asia soveltuu soviteltavaksi ja sovittelu on tarkoituksenmukaista
osapuolten vaatimuksiin nähden. Tuomioistuinsovittelua
on toistaiseksi käytetty oikeusturvakeinona melko vähän.
Helsingissä 27 päivänä kesäkuuta
2013
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 533/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Jouko Jääskeläinen /kd:
Vad tänker regeringen göra för
att förbättra medborgarnas rättsskydd
och för att rättegångskostnaderna blir
skäligare?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Rättsskyddet och rättsskyddsmedlen är
ett ytterst aktuellt tema just nu. En delegation tillsatt av justitieministeriet överlämnade
i februari 2013 sitt förslag till ett reformprogram för
rättsvården för åren 2013—2025.
Programmet innehåller tiotals förslag för
att reformera rättsvården. En del av dessa förslag är
sådana att om de genomförs kan de inverka även
på de rättegångskostnader som åsamkas
medborgare.
Kostnader som orsakas en part av en rättegång är
t.ex. partens egna kostnader och biträdets arvoden, arvoden
till vittnen som åberopats av parten samt domstolens handläggningsavgifter.
Därtill är den part som förlorar ett
tvistemål skyldig att ersätta alla motpartens
skäliga rättegångskostnader som föranletts
av nödvändiga åtgärder, om inte
något annat bestäms i lag. I enskilda fall kan beloppet
av de totala rättegångskostnaderna bli relativt
stort, trots att domstolarnas handläggningsavgifter för
närvarande är rätt låga.
Parten behöver dock inte alltid själv svara
för sina rättegångskostnader. En person
som behöver sakkunnig hjälp i en rättslig
angelägenhet och som på grund av sin ekonomiska
ställning inte själv kan betala utgifterna för
att sköta saken kan enligt rättshjälpslagen
beviljas offentlig rättshjälp med statlig finansiering.
Rättshjälp beviljas kostnadsfritt eller mot partiell
ersättning den vars disponibla medel och förmögenhet
inte överstiger ett belopp som fastställs genom
förordning av statsrådet. Med tanke på ett
eventuellt behov av rättslig hjälp kan medborgarna
också ta en rättsskyddsförsäkring.
Enligt regeringsprogrammet ska rättshjälpsverkamheten
utvecklas. Rättspolitiska forskningsinstitutet har utrett
inriktandet av offentlig rättshjälp. Utredningens
andra del, som gäller rättsskyddsförsäkringar,
ska publiceras ännu i år. Justitieministeriet
ska beakta dessa utredningar vid bedömningen av den offentliga
rättshjälpens omfattning.
Offentlig rättshjälp och rättsskyddsförsäkringar
ersätter inte motpartens rättegångskostnader, om
rättshjälps- eller försäkringstagaren
förlorar sitt mål i domstolen. När det
gäller ersättningsskyldigheten för motpartens
rättegångskostnader är utgångspunkten
dock att skyldigheten omfattar enbart nödvändiga åtgärder
och skäliga kostnader. Om de åtgärder
eller kostnader som anges i ersättningsanspråket
inte kan anses nödvändiga eller skäliga,
kan anspråket bestridas. Redan enligt den gällande
lagen kan domstolen på tjänstens vägnar
sänka beloppet av de rättegångskostnader
som parten ska dömas att betala, om det bedömt
som en helhet skulle vara uppenbart oskäligt att förplikta
parten att ersätta motpartens rätttegångskostnader.
Domstolen kan också helt låta bli att döma
ut ersättning för rättegångskostnaderna,
om målet rättsligt har varit så oklart
att käranden har haft grundad anledning till rättegång. Huvudregeln är
och bör vara att den förlorande parten är
skyldig att ersätta alla motpartens skäliga rättegångskostnader
som föranletts av nödvändiga åtgärder.
I vissa fall kan det vara möjligt att avgöra
ett tvistigt mål också genom något annat
förfarande än rättegång. Också vid
en rättegång är domstolen redan under
förberedelsen skyldig att utreda om det i målet
finns förutsättningar för förlikning.
Lagen om medling i tvistemål och stadfästelse
av förlikning i allmänna domstolar trädde
i kraft år 2011. Enligt lagen kan en sak som inte är föremål
för rättegång bli föremål
för medling på ansökan av en part eller
parterna i tvisten. Genom medling i domstol eftersträvas
en uppgörelse i godo. Förutsättningar
för medling i domstol är att saken är
lämplig för medling och att medling är ändamålsenlig
med hänsyn till parternas yrkanden. Hittills har medling
i domstol använts som rättsskyddsmedel i ganska
liten utsträckning.
Helsingfors den 27 juni 2013
Justitieminister Anna-Maja Henriksson