KIRJALLINEN KYSYMYS 545/2008 vp
KK 545/2008 vp - Jacob Söderman /sd
Tarkistettu versio 2.0
Aktiivisen ikääntymisen tukeminen
Eduskunnan puhemiehelle
Tilastokeskuksen väestöennusteen
mukaan maassamme on vuonna 2008 noin 890 000 yli 65-vuotiasta
henkilöä. Vuonna 2020 heitä on arvioiden
mukaan jo yli 1 275 000.
Yhteiskunnan kannalta tämän yli miljoonapäisen
ihmisjoukon aktivoiminen jo ikääntymisen varhaisessa
vaiheessa on välttämätöntä.
Ennusteiden mukaan työvoimaa ei näytä riittävän
kunnollisten palvelujen ylläpitämiseen. Stakesin
arvioiden mukaan terveydenhuollon ja vanhustenhuollon kokonaismenot
lisääntyvät huomattavasti vuoteen 2020
mennessä. Mitä aktiivisempaa ja omatoimisempaa
ikääntyvä väestömme
on, sitä vähemmän hoivapalveluihin tarvitaan
työvoimaa ja sitä vähemmän julkinen
talous kuormittuu.
Aktiivinen ikääntyminen vaatii kuitenkin tuekseen
lainsäädäntöä. Tärkeää olisi
varmistaa ikäihmisten mahdollisuus osallistua heitä koskevien
palvelujen laadun ja toimivuuden kehittämiseen. Velvollisuus
asettaa kunnallinen vanhusneuvosto ja sen tehtävät
on kirjattava lakiin. Tätä ovat esittäneet
muun muassa Eläkkeensaajien keskusliitto sekä Svenska
pensionärsförbundet. Kuntiin tulee saada myös
lakisääteinen vanhusvaltuutettu, joka auttaa erilaisten
tukien anomisessa, tarjoaa neuvoa palveluita hakeville ja pitää muutenkin
ikäihmisten puolia.
Yhtä tärkeää on turvata
vanhuksille lakisääteinen oikeus aktiiviseen arkielämään.
Siinä keskeisessä asemassa ovat esimerkiksi maksuttomat
liikuntapalvelut ja tuettu joukkoliikenne ruuhkahuippujen ulkopuolella
sekä edulliset kulttuuritilaisuudet. Lisäksi eläkeläisjärjestöille
pitäisi varmistaa yhdistystoimintaan sopivat tilat edullisin kustannuksin.
Aktiivista ikääntymistä tulee lisäksi
tukea hankkimalla jatkuvasti ajankohtaista tutkimustietoa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Onko hallitus valmis tekemään ehdotuksen
sellaisen lain säätämiseksi, joka takaa
ikäihmisille oikeuden aktiiviseen elämään?
Helsingissä 19 päivänä kesäkuuta
2008
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Jacob Södermanin /sd näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 545/2008 vp:
Onko hallitus valmis tekemään ehdotuksen
sellaisen lain säätämiseksi, joka takaa
ikäihmisille oikeuden aktiiviseen elämään?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Suomalaisen yhteiskunnan haasteena on turvata terve ja aktiivinen
ikääntyminen, sillä terveys ja toimintakyky
vaikuttavat olennaisesti ikäihmisten hyvinvointiin sekä sosiaali-
ja terveyspalveluiden tarpeeseen. Eliniän pidentyessä myös
toimintakykyiset elinvuodet ovat lisääntyneet,
ja nykyiset eläkeikäiset ovat keskimäärin
edeltäjiään selvästi
hyväkuntoisempia ja aktiivisempia.
Hallituksen ohjelmassa korostetaan ikääntyneiden
toimintakyvyn, omatoimisuuden ja itsenäisen suoriutumisen
vahvistamista. Hallitus edistää ikäihmisten
tervettä ja aktiivista ikääntymistä sekä lainsäädännön
että informaatio-ohjauksen keinoin. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisella
kehittämisohjelmalla (KASTE-ohjelma) 2008—2011
lisätään eri-ikäisten osallisuutta,
vähennetään syrjäytymistä sekä kavennetaan
hyvinvointi- ja terveyseroja ja parannetaan ikääntyneiden
toimintakykyä. Hallituksen käynnistämän
Terveyden edistämisen politiikkaohjelman strategiset linjaukset
painottavat terveyden edistämisen rakenteiden vahvistamista
sekä olemassa olevan tutkimustiedon ja hyvien käytäntöjen
levittämistä ja juurruttamista ja osaamisen vahvistamista.
Ohjelmaan sisältyvät ikäihmisten neuvontakeskusten
verkoston ja ehkäisevien kotikäyntien laajentaminen
koko maan kattaviksi. Ohjelmaan kuuluu myös asuin- ja elinympäristön
esteettömyyden lisääminen. Ohjelmassa
esitetään selvitettäväksi mahdollisuus
lisätä ikäihmisille tarjottavia maksuttomia
tai edullisia liikuntamahdollisuuksia.
Myös helmikuussa 2008 annetussa Ikäihmisten
palvelujen laatusuosituksessa ikäihmisten terveyden ja
hyvinvoinnin sekä aktiivisen elämän edistäminen
ovat keskeisesti esillä. Ikäihmisten osallisuus
ja täysivaltaisuus oman elämänsä ja
palvelujen suunnittelussa ja laajemmin yhteiskunnan ja elinympäristön
kehittämisessä ovat laatusuosituksen mukaan ikääntymispolitiikan
keskeisiä periaatteita. Laatusuositus kannustaa kuntia
kehittämään ikäihmisten elinoloja
ja palveluita yhteistyössä ikäihmisten,
palvelun käyttäjien, muiden kuntalaisten, järjestöjen,
yrittäjien ja seurakuntien kanssa. Sosiaali- ja terveysministeriö seuraa
suosituksessa esitettyjen tavoitteiden toteutumista järjestelmällisesti
hyödyntäen erilaisia seurantaindikaattoreita.
Osana terveyden edistämisen politiikkaohjelman ja ikäihmisten
palvelujen laatusuosituksen toimeenpanoa sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut
työryhmän, jonka tehtävinä on
tehdä ehdotukset 1) ikäihmisten hyvinvointia ja
terveyttä edistävän neuvonta-
ja palvelukeskusverkoston rakenteeksi, toiminnan sisällöksi
ja valtakunnalliseksi toimeenpanoksi, 2) varhaisen puuttumisen
työmenetelmien laajemmaksi käyttöönottamiseksi
ja lisäämiseksi, 3) ehkäisevien kotikäyntien
lisäämiseksi sekä 4) ikäihmisten
hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja ehkäisevien palveluiden
vakiinnuttamiseksi kiinteäksi osaksi palvelurakennetta.
Työryhmän on myös selvitettävä
mahdollisesti tarpeelliset säädösmuutokset.
Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisellä ja
niitä tukevien neuvontapalveluiden kehittämisellä on
lainsäädännöllinen perusta.
Kansanterveyslaki (66/1972) sisältää velvoitteen huolehtia
kunnan asukkaiden terveysneuvonnasta ja terveystarkastuksista sekä seurata
kunnan asukkaiden terveydentilan ja siihen vaikuttavien tekijöiden
kehitystä väestöryhmittäin.
Kunnilla on myös velvollisuus huolehtia terveysnäkökohtien
ottamisesta huomioon kunnan kaikissa toiminnoissa sekä tehdä yhteistyötä terveyden
edistämiseksi muiden kunnassa toimivien julkisten ja yksityisten
tahojen kanssa. Sosiaalihuoltolain (710/1982) mukaan kunnan
on huolehdittava muun muassa ohjauksen, neuvonnan ja tiedostuksen
järjestämisestä sosiaalihuollosta ja
muusta sosiaaliturvasta. Kuntaa myös velvoitetaan toimimaan
alueellaan sosiaalisten olojen kehittämiseksi ja epäkohtien
poistamiseksi.
Kesäkuussa 2008 valtioneuvosto teki terveyttä edistävän
liikunnan ja ravinnon kehittämislinjoista ensimmäisen
yhteisen periaatepäätöksen, jota julkinen
sektori toteuttaa yhdessä kolmannen sektorin ja elinkeinoelämän
kanssa. Periaatepäätöksessä on
esitetty tavoitteet ja kehittämislinjat eri ikä-
ja väestöryhmille, paikallistason päätöksentekoon,
muuhun arkiympäristön kehittämiseen,
eri ammattiryhmien kouluttamiseen sekä seurantaan ja tutkimukseen.
Periaatepäätöksen tueksi on tehty hallituskaudelle
konkreettinen toimeenpanosuunnitelma.
Kesäkuussa 2008 julkaistiin myös työryhmän ehdotus
uudeksi terveydenhuoltolaiksi. Työryhmän ehdotuksessa
korostuvat terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin edistäminen
ja terveysongelmien ennaltaehkäisy. Kunnan tai useamman
kunnan yhdessä on laadittava suunnitelma kuntalaisten terveyttä ja
hyvinvointia edistävistä sekä terveysongelmia
ehkäisevistä toimista, palveluista ja niihin varattavista
voimavaroista. Yhteistyötä kunnan eri toimijoiden
ja muiden yhteisöjen välillä korostetaan.
Lakiehdotus lähtee lausuntokierrokselle elokuussa.
Ikäihmisten oikeutta aktiiviseen elämään
ei voida turvata yksittäisellä lailla. Ikäihmisten
aktiivisen elämän edellytysten turvaaminen on
eri hallinnonalojen sekä julkisen sektorin, järjestöjen
ja muiden sidosryhmien yhteinen tehtävä, johon
tarvitaan päättäjien vahvaa sitoutumista.
Meneillään olevien lainsäädännön
muutosten, valtakunnallisten ohjelmien ja ikäihmisten palvelujen laatusuosituksen
vaikutusten seurannan ja arvioinnin pohjalta hallitus
arvioi, tarvitaanko ikäihmisten aktiivisen elämän
tueksi lisätoimenpiteitä.
Helsingissä 3 päivänä heinäkuuta
2008
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 545/2008 rd undertecknat
av riksdagsledamot Jacob Söderman /sd:
Är regeringen beredd att lägga fram ett förslag
om att stifta en sådan lag som garanterar äldre
människor rätt till ett aktivt liv?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Det är en utmaning för det finländska
samhället att trygga ett friskt och aktivt åldrande,
eftersom hälsan och funktionsförmågan
väsentligt påverkar de äldres välfärd
och behovet av social- och hälsovårdstjänster.
I takt med att livslängden ökat har också levnadsåren
med bibehållen funktionsförmåga ökat,
och människor i pensionsåldern är i dag
i genomsnitt i bättre form och aktivare än sina
föregångare.
I regeringens program läggs vikt vid att stärka de äldres
funktionsförmåga, egen aktivitet och förmåga
att klara sig självständigt. Regeringen främjar äldre
människors hälsa och ett aktivt åldrande
såväl genom lagstiftning som genom informationsstyrning.
Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården
(KASTE) 2008—2011 syftar till att öka delaktigheten
för människor i olika åldrar, att minska
utslagningen och skillnaderna i välfärd och hälsa
och att förbättra de äldres funktionsförmåga.
I de strategiska riktlinjerna i det politikprogram för
hälsofrämjande som regeringen har inlett, framhålls att
strukturerna för hälsofrämjande ska stärkas, existerande
forskningskunskap och god praxis spridas och etableras och kompetensen
stärkas. Programmet omfattar en utvidging av nätverket av
rådgivningscentraler för äldre och de
förebyggande hembesöken så att de omfattar
hela landet. Programmet omfattar också insatser för
att öka boende- och livsmiljöns tillgänglighet.
Enligt programmet ska möjligheterna att öka utbudet
på avgiftsfria eller förmånliga motionsformer
för äldre utredas.
Också i den kvalitetsrekommendation om tjänster
för äldre som gavs i februari 2008, intar främjande
av välfärd, hälsa och ett aktivt liv
för de äldre en central plats. Enligt kvalitetsrekommendationen är
en av de centrala principerna i äldrepolitiken att de äldre
ska vara delaktiga och ha självbestämmanderätt
i planeringen av sina egna liv och olika tjänster, och
i ett vidare perspektiv i utvecklingen av samhället och
livsmiljön. Kvalitetsrekommendationen uppmuntrar kommunerna
att utveckla de äldres levnadsförhållanden
och tjänsterna för dem i samarbete med de äldre,
serviceanvändarna, övriga kommuninvånare,
organisationer, företagare och församlingar. Med
hjälp av olika uppföljningsindikatorer följer
social- och hälsovårdsministeriet systematiskt
upp hur de mål som presenteras i rekommendationen förverkligas.
Som en del av verkställigheten av politikprogrammet
för hälsofrämjande och kvalitetsrekommendationen
om tjänster för äldre har social- och hälsovårdsministeriet
tillsatt en arbetsgrupp som har till uppdrag att lägga
fram förslag om 1) strukturen för rådgivnings-
och servicenätverket för främjande av
de äldres välfärd och hälsa, verksamhetens
innehåll och den nationella verkställigheten,
2) en utvidgad användning och ökning av arbetsmetoderna
för tidigt ingripande, 3) en ökning av de förebyggande
hembesöken och 4) en etablering av tjänsterna
för främjande av de äldres välfärd
och hälsa som en bestående del av servicestrukturen.
Arbetsgruppen kommer också att utreda eventuella behov
av författningsändringar.
Det finns en legislativ grund för främjandet
av de äldres hälsa och välfärd
och utvecklingen av stödjande rådgivningstjänster.
I folkhälsolagen (66/1972) finns ett åliggande
för kommunen att sörja för hälsorådgivning
och hälsoundersökningar för kommunens
invånare samt att följa hur kommuninvånarnas
hälsotillstånd och faktorer som inverkar på hälsotillståndet
utvecklas i de olika befolkningsgrupperna. Kommunen är
också skyldig att sörja för att hälsoaspekter
beaktas i alla kommunala verksamheter samt att för främjande
av hälsan samarbeta med andra offentliga och privata instanser
som är verksamma i kommunen. Enligt socialvårdslagen
(710/1982) ska kommunen sörja för att
bland annat handledning, rådgivning och information ordnas
om socialvården och den övriga sociala tryggheten.
Kommunen åläggs också att inom sitt område
verka för att utveckla de sociala förhållandena
och för att avhjälpa sociala missförhållanden.
I juni 2008 fattade statstådet ett första
gemensamt principbeslut om utvecklingslinjerna för hälsofrämjande
motion och kost. Principbeslutet ska genomföras av den
offentliga sektorn tillsammans med den tredje sektorn occh näringslivet.
I principbeslutet presenteras mål och utvecklingslinjer
för olika ålders- och befolkningsgrupper, beslutsfattandet
på den lokala nivån, den övriga utvecklingen
av vardagsmiljön, utbildningen av olika yrkesgrupper samt
uppföljningen och forskningen. Som stöd för
principbeslutet har en konkret verkställighetsplan gjorts
upp för regeringsperioden.
I juni 2008 publicerades också ett arbetsgruppsförslag
till ny lag om hälso- och sjukvård. I arbetsgruppens
förslag betonas främjande av hälsa, funktionsförmåga
och välfärd samt förebyggande av hälsoproblem.
Den enskilda kommunen eller flera kommuner tillsammans ska göra
upp en plan för åtgärder, tjänster
och de resurser som ska reserveras för att främja
kommuninvånarnas hälsa och välfärd
och för att förebygga hälsoproblem. Samarbete
mellan de olika aktörerna i kommunen och andra sammanslutningar
betonas. Lagförslaget kommer att skickas ut på remiss
i augusti.
De äldres rätt till ett aktivt liv kan inte
tryggas genom en enskild lag. Att trygga förutsättningarna
för ett aktivt liv för äldre människor är
en gemensam uppgift för de olika förvaltningsgrenarna
och den offentliga sektorn, organisationerna och andra intressegrupper,
och detta kräver ett starkt engagemang från beslutsfattarnas
sida. På basis av uppföljningen och utvärderingen
av effekterna av de pågående lagstiftningsändringarna,
riksomfattande programmen och kvalitetsrekommendationen om tjänster
för äldre bedömer regeringen om det finns
behov av ytterligare åtgärder för att
stödja ett aktivt liv för de äldre.
Helsingfors den 3 juli 2008
Omsorgsminister Paula Risikko