Jo vuonna 1999 sosiaali- ja terveysministeriön varhaiskasvatustyöryhmän
muistiossa (1999:4) esitettiin, että 1.4.1973 voimaan tulleet
lasten päivähoidosta annettu laki ja asetus tulisi
kokonaisuudessaan uudistaa. Työryhmä esitti tuolloin,
että tulisi säätää laki
lasten päivähoidosta ja varhaiskasvatuksesta.
Työryhmä totesi, että sääntely
ei vastaa asiallisesti eikä lakiteknisesti tämän
päivän käytäntöjä.
Vuonna 2001 yli sata kansanedustaja allekirjoitti toimenpidealoitteen
(TPA 261/2001 vp), jossa
vaadittiin työryhmän asettamista valmistelemaan
varhaiskasvatuslainsäädännön
kokonaisuudistusta. Olin itse tämän
toimenpidealoitteen ensimmäinen allekirjoittaja.
Tämän jälkeen päivähoitolain
uudistaminen varhaiskasvatuslaiksi on ollut kirjattuna hallitusohjelmissa
vuosina 2003—2006, 2007—2010 ja 2011—2014.
Kuluvaa vaalikautta on jäljellä puoli vuotta.
Edelleenkään meillä ei ole hallituksen esitystä varhaiskasvatuslaiksi
eikä selvää tulevaisuuden kuvaa siitä,
miltä haluamme varhaiskasvatuspalvelujen näyttävän
tulevaisuudessa.
Valtion ensi vuoden talousarvioesityksen opetus- ja kulttuuriministeriön
pääluokka esiteltiin eduskunnalle 17.9.2014. Talousarvioesityksessä ei
ole varattu määrärahoja varhaiskasvatuksen kehittämiseen.
Myönteistä esityksessä on kuitenkin siinä asetettu
tavoite, että vuoteen 2020 mennessä 95 % 4-vuotiaista
lapsista osallistuisi varhaiskasvatukseen.
Tämä tavoite on hyvä, vaikka ei kovin
kunnianhimoinen verrattuna esimerkiksi muihin Pohjoismaihin, joissa
jo nyt lähes 100 % yli kolmivuotiaista
lapsista on pedagogisen varhaiskasvatuksen piirissä. Ensi
vuoden valtion talousarvioesityksessä on laskettu,
että vuonna 2015 päivähoitoon osallistuu
vain noin 700 lasta enemmän kuin vuonna 2014. Näyttää siis
siltä, että varhaiskasvatukseen osallistuvien
lasten määrän kasvua ei todellisuudessa
tavoitella tai toivota.
Vuoden 2015 valtion talousarvioesityksessä on määritelty
Opetushallitukselle tehtäväksi valmistella varhaiskasvatuksen
suunnitelman perusteet. Tämä on myös
hyvä mutta haastava tavoite Opetushallitukseen kohdistuvien
säästötoimenpiteiden takia.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n 12.9.2014 julkaiseman "Lapsiperheiden
hyvinvointi 2014" -raportin mukaan korkeammin koulutettujen
vanhempien lapset ovat useammin hoidossa päiväkodissa
verrattuna vähemmän koulutettujen vanhempien lapsiin.
Näin siis koulutettujen vanhempien lapset osallistuvat
useammin päiväkotien tuottamaan pedagogiseen varhaiskasvatukseen.
Tämä tosiasia ei tue koulutukselliselle tasa-arvolle
asetettuja tavoitteita. Euroopan unioni on omissa kannanotoissaan
nimenomaan esittänyt ratkaisuksi huono-osaisuuden kierteen katkaisemiseksi
mm. sitä, että vanhempien tietoisuutta varhaiskasvatuksen
vaikuttavuudesta tulee lisätä.
Varhaiskasvatuslakia valmisteleva työryhmä asetettiin
joulukuussa 2012. Kyseinen työryhmä jätti
mietintönsä maaliskuussa 2014. Työryhmän mietintöön
jätettiin 10 eriävää mielipidettä.
Työryhmän mietinnöstä järjestetyllä lausuntokierroksella
lausuntoja antoi noin 100 eri tahoa. Useimmissa lausunnoissa todettiin,
että esitys on hyvä pohja jatkotyölle.
Pääministeri Aleksanteri Stubbin hallitusohjelmassa
todetaan, että varhaiskasvatuslain valmistelua jatketaan
suunnitellusti.
Uuden varhaiskasvatuslain säätämisen
ongelmallisuutta on perusteltu taloudellisella tilanteella. Lain
uudistaminen voitaisiin kuitenkin aloittaa pienemmät kustannusvaikutukset
käsittävillä toimenpiteillä.
Uudistamisen ensimmäisessä vaiheessa voitaisiin
täsmentää varhaiskasvatuksen tavoitteita
nykyistä tavoitteellisemmiksi sekä selkiyttää varhaiskasvatuksen
ja päivähoidon välistä eroa
käsitteitä tarkentamalla. Lisäksi voitaisiin
selkiyttää henkilöstön tehtäviä ja
vastuualueita. Tällaiset uudistukset olisivat ensisijassa
toiminnallisia uudistuksia eivätkä vaatisi suuria
taloudellisia panostuksia. Lainsäädännön uudistus
tulee käynnistää, jotta varhaiskasvatukselle
annetaan sen ansaitsema rooli kasvatus- ja koulutusjärjestelmässä.
Laadukas varhaiskasvatus on parhaita välineitä koulupudokkaiden
vähentämiseen ja syrjäytymisen ennalta
ehkäisemiseen.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Milloin hallitus aikoo tuoda eduskunnalle esityksensä varhaiskasvatuslaiksi ja
tuleeko esitys sisältämään
esityksen kokonaan uudesta varhaiskasvatuslaista vai esityksen nykyisen
lainsäädännön osittaisuudistuksesta?