KIRJALLINEN KYSYMYS 792/2005 vp
KK 792/2005 vp - Päivi Räsänen /kd
Tarkistettu versio 2.0
Eutanasian ulottaminen lapsiin
Eduskunnan puhemiehelle
Hollannin hallitus on hiljattain päättänyt
laajentaa eutanasiaa koskemaan lapsia aina vastasyntyneistä lähtien.
Lääkärit voisivat uuden ehdotuksen mukaan
vanhempien suostumuksella tehdä päätöksen
lapsen surmaamisesta. Samalla pohditaan vakavasti laillisen eutanasian
laajentamista kehitysvammaisten ja dementiaa sairastavien vanhusten
kohdalla. Hollannissa on jo ennen eutanasialain voimaantuloa
surmattu arviolta jopa 1 000 ihmistä vuosittain
ilman heidän omaa pyyntöään,
ja joukossa on myös vastasyntyneitä vammaisia
lapsia. Tämä toiminta on jatkunut myös
vuonna 2001 voimaan tulleen eutanasialain jälkeen, vaikka
se ei täytä ehdonalaisen eutanasian kriteereitä.
Hollannissa lapsella on itsenäinen oikeus päättää eutanasiastaan
16 vuoden iässä ja huoltajan suostumuksella 12
vuoden iässä. Vuosittain kuolinapua annetaan noin
kahdelletuhannelle ihmiselle.
Eutanasialain tarkoituksena oli selkeyttää ja tarkentaa
käytäntöjä. Nyt on selkeästi
nähtävissä, mihin suuntaan käytäntöjä pyritään
selkeyttämään. Hollannissa säädetyn
laillisen oikeuden surmata ihmisiä ilman heidän
omaa pyyntöään pitäisi vihdoin
herättää muut EU:n jäsenmaat. Miten
voimme uskottavasti puhua yhteisistä eurooppalaisista
arvoista, jos yhdessä maassa lääkärit
harjoittavat toimintaa, josta toisessa tulisi tuomio murhasta?
Ihmisoikeudet ovat universaaleja oikeuksia. Vuonna 1998 hyväksytyn
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 2. artiklan mukaan keneltäkään
ei saa riistää elämää tahallisesti.
Hollannin nykylaki on jo sellaisenaan jyrkässä ristiriidassa sekä yleisen
ihmisarvon kunnioituksen että lapsen oikeuksien periaatteiden
kanssa. Täysin tuomittavaa on ryhtyä surmaamaan
puolustuskyvyttömiä ihmisiä, jotka eivät
itse ole kuolinapua pyytäneet. Vastauksena aiheesta tekemääni
kirjalliseen kysymykseen KK 959/2000 vp silloinen
ministeri Tuomioja totesi, että kaikessa päätöksenteossa
tulee etusijalle asettaa lapsen etu. Hän korosti, että lapsen
kuulemisen periaate tulee ottaa huomioon myös lapsen terveyttä – siis myös
eutanasiaa — koskevissa asioissa. Ministeri katsoi, ettei
Suomen ollut syytä huolestua Hollannin tilanteesta. Kun
nyt Hollanti aikoo hyväksyä sellaistenkin lasten
surmaamisen, jotka eivät edes voi tulla kuulluiksi, on
aika ryhtyä toimenpiteisiin Hollantia vastaan. Eurooppalaisia
perusarvoja on puolustettava.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Aikooko Suomen hallitus ilmaista huolensa Euroopan unionin
alueella lainsäädännön turvin
tapahtuvasta ihmisten surmaamisesta ilman heidän omaa pyyntöään
ja
aikooko hallitus tehdä aloitteen EU:n jäsenmaiden
yhteisiksi toimenpiteiksi Hollantia vastaan?
Helsingissä 4 päivänä lokakuuta
2005
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Päivi Räsäsen /kd
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 792/2005
vp:
Aikooko Suomen hallitus ilmaista huolensa Euroopan unionin
alueella lainsäädännön turvin
tapahtuvasta ihmisten surmaamisesta ilman heidän omaa pyyntöään
ja
aikooko hallitus tehdä aloitteen EU:n jäsenmaiden
yhteisiksi toimenpiteiksi Hollantia vastaan?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Alankomaissa voimassa oleva laki eutanasiasta tuli voimaan vuonna
1.4.2002 (Review procedures of termination of life on request and
assisted suicide and amendment to the Penal Code and the Burial
and Cremation Act). Lain mukaan eutanasia on periaatteessa rangaistava
teko, mutta laissa määritellään
ne edellytykset, joiden täyttyessä toimenpiteen
suorittanut lääkäri voidaan vapauttaa
rikosoikeudellisesta vastuusta. Tämän mukaisesti
lääkärin on noudatettava asianmukaista
hoitoa koskevia vaatimuksia ja lääkärin tulee
ilmoittaa suoritetusta toimenpiteestä paikalliselle kuolemansyyntutkijalle.
Asianmukaista hoitoa koskevat vaatimukset ovat mm. a) lääkärin
on oltava vakuuttunut siitä, että potilas on vapaaehtoisesti
esittänyt eutanasiaa koskevan pyynnön b) lääkärin
on oltava vakuuttunut siitä, että potilaalla ei
ole parantumismahdollisuutta ja potilaalla on ollut sietämätöntä kärsimystä c)
potilaalle on annettu tietoa tilastaan ja parantumismahdollisuudestaan
d) asiassa on konsultoitava toista riippumatonta lääkäriä ennen
toimenpiteen suorittamista. Eutanasia ilman asianomaisen suostumusta
ml. vastasyntyneiden eutanasia, on siis rangaistava teko eikä tietojemme
mukaan Alankomaiden hallituksen tarkoituksena ole laillistaa ilman
potilaan suostumusta suoritettavaa eutanasiaa. Tietojemme mukaan
hallituksen aikomuksena ei myöskään ole
laajentaa nykyistä eutanasiapolitiikkaa koskemaan parantumattomasti
sairaita vastasyntyneitä. Laki eutanasiasta pysynee ennallaan.
Tämänhetkisten tietojen mukaan Alankomaiden
hallituksella on suunnitteilla perustaa erillinen valvontalautakunta,
jonka tehtävänä olisi antaa alle 12-vuotiaiden
eutanasiatapauksista asiantuntijalausuntoja suoritettavan rikostutkinnan
ja syyttäjän syyteharkinnan tueksi. Lausunnolla
ei kuitenkaan olisi syyttäjäviranomaista sitovaa
vaikutusta, vaan syyttäjä päättäisi
itsenäisesti ja tapauskohtaisesti syytteen nostamisesta ottaen
huomioon oikeudelliset ennakkotapaukset.
Suunnitteilla oleva lautakunta eroaa voimassa olevan eutanasialain
perusteella aiemmin perustetusta tarkastuslautakunnasta siten, että viimeksi
mainittu voi jättää ilmoittamatta syyttäjälle sellaisesta
eutanasiatapauksesta, jossa se katsoo, että laissa määritellyt
asianmukaista hoitoa koskevat vaatimukset ovat tulleet täytetyiksi.
Nykyinen lautakunta ilmoittaa ja antaa lausuntoja syyttäjäviranomaiselle
ja terveystarkastusviranomaiselle vain silloin, jos epäillään
lainvastaista eutanasiaa. Suunnitteilla olevalla lautakunnalla ei olisi
vastaavanlaista harkintavaltaa, vaan sen olisi ilmoitettava mm.
jokaisesta vastasyntyneiden eutanasiatapauksesta syyttäjäviranomaiselle, joka
puolestaan harkitsee syytteen nostamista. Suunnitelman mahdollinen
toteutuminen on yhä epävarmaa.
Eutanasiasta on keskusteltu Euroopan neuvostossa, jonka parlamentaarinen
yleiskokous on toukokuussa tänä vuonna hylännyt äänestyksessä päätöslauselmaluonnoksen
aiheesta. Parlamentaarinen yleiskokous on vuonna 1999 hyväksynyt
suosituksen 1418(1999) pysyvästi sairaiden ja kuolevien
ihmisoikeuksien ja ihmisarvon suojelemisesta (Protection of the
human rights and dignity of the terminally ill and the dying). Suositusten
mukaan jokaisella tulisi mm. olla mahdollisuus kuolla arvokkaasti
eikä kuolevan elämää saa pitkittää vastoin
tämän tahtoa. Pysyvästi sairaan tai kuolevan
itsemääräämisoikeutta on kunnioitettava
myös siten, että etukäteen annettua hoitotahtoa
tai -testamenttia noudatetaan. Toisaalta suosituksissa todetaan,
ettei yksin toive kuolemisesta muodosta oikeudellista perustetta
kuolemisen jouduttamiselle. Suosituksissa ei kuitenkaan oteta kantaa
eutanasian ja ihmisoikeuksien suhteeseen.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on vuonna 2002 antanut päätöksen
asiassa Pretty vs. UK, jonka mukaan oikeus kuolemaan ei seuraa oikeutta
elämään suojaavasta Euroopan ihmisoikeussopimuksen
2 artiklasta. Tuomioistuin katsoi, että ilman 2 artiklan
sanamuodon vääristelyä ei ollut mahdollista
tulkita sopimusmääräyksen turvaavan siinä säädellylle
oikeudelle täysin vastakkaista oikeutta, eli oikeutta kuolla
tai oikeutta saada valita kuolema elämän asemasta.
Tällaista oikeutta ei ollut johdettavissa myöskään
epäinhimillisen kohtelun kieltävästä 3
artiklasta eikä kielto avustaa itsemurhassa ollut myöskään
vastoin 8 artiklassa turvattua yksityisyyden suojaa. Tuomioistuin
kuitenkin korosti, että tämä kannanotto
ei merkinnyt sitä, että avunannon itsemurhaan
sallivat maat toimisivat vastoin sopimusta — tämä kysymys
oli pidettävä erillään siitä,
oliko Isolla-Britannialla 2 artiklaan perustuva velvollisuus sallia
kysymyksessä olevan kaltainen kuolinapu.
Alankomaat on osapuolena Euroopan ihmisoikeussopimuksessa,
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksessa sekä myös
muissa keskeisissä ihmisoikeussopimuksissa. Ihmisoikeussopimukset
sisältävät raportointiin, tarkastuksiin
ja valituksiin perustuvia mekanismeja seurata sopimusvelvoitteiden
toteutumista. Näiden sopimusten mukaiset valvontamekanismit
soveltuvat siten myös Alankomaiden tilanteen tarkasteluun.
Edellä olevaan viitaten Suomen hallitus katsoo olemassa
olevat valvontamekanismit riittäviksi eikä tule
tekemään aloitetta EU:ssa jäsenmaiden
yhteisiksi toimenpiteiksi Alankomaita vastaan.
Helsingissä 24 päivänä lokakuuta
2005
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Till riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den
minister som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 792/2005 rd undertecknat
av riksdagsledamot Päivi Räsänen /kd:
Ämnar Finlands regering uttrycka sin oro över
att man inom Europeiska unionen med stöd av lagstiftning
tar livet av människor utan att de själva begärt
det, och
ämnar regeringen föreslå att EU-medlemsländerna
vidtar gemensamma åtgärder mot Holland?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Riksdagsledamot Räsänens spörsmål
gäller tilllämpningen av eutanasi i Nederländerna
och i synnerhet utsträckning av eutanasin till att gälla minderåriga.
Den gällande lagen om eutanasi i Nederländerna
trädde i kraft den 1 april 2002 (Review procedures of termination
of life on request and assisted suicide and amendment to the Penal
Code and the Burial and Cremation Act). Enligt lagen är
eutanasi i princip en straffbar gärning, men i lagen fastställs
de villkor som skall uppfyllas för att en läkare
som vidtagit åtgärden skall kunna befrias från
straffrättsligt ansvar. I enlighet med detta skall läkaren
iaktta kriterierna för lämplig vård och
underrätta den lokala dödsorsaksutredaren om de åtgärder
som genomförts. Kriterierna för lämplig
vård gäller bl.a. att a) läkaren skall vara övertygad
om att patienten frivilligt har framfört begäran
om eutanasi, b) läkaren skall vara övertygad om
att patienten inte har några chanser att tillfriskna och
att patientens lidande har varit outhärdligt, c) patienten
har informerats om sin situation och sina möjligheter att
tillfriskna, d) en annan opartisk läkare skall konsulteras innan åtgärden
genomförs. Eutanasi utan samtycke av den berörda
personen, inbegripet eutanasi som gäller nyfödda, är
således en straffbar gärning, och enligt våra
uppgifter har inte den nederländska regeringen för
avsikt att legalisera eutanasi som genomförs utan patientens
samtycke. Enligt våra uppgifter har regeringen inte heller
för avsikt att utsträcka den nuvarande eutanasipolicyn
till att gälla obotligt sjuka nyfödda. Eutanasilagen
kommer antagligen att kvarstå oförändrad.
Enligt aktuella uppgifter planerar den nederländska
regeringen att inrätta en separat tillsynsnämnd
som skall ge sakkunnigutlåtanden om eutanasifall som gäller
personer under 12 år. Utlåtandena skall användas
som stöd vid brottsutredning och åklagarens åtalsprövning.
Utlåtandena skall dock inte vara bindande för åklagarmyndigheterna,
utan åklagaren skall självständigt besluta
om väckande av åtal från fall till fall
och med beaktande av juridiska precendensfall.
Den planerade nämnden avviker från den inspektionsnämnd
som tidigare inrättats med stöd av den gällande
eutanasilagen på så vis att den sistnämnda
kan låta bli att underrätta åklagaren
om sådana eutanasifall där nämnden anser
att de i lagen fastställda kriterierna för lämplig
vård har uppfyllts. Den nuvarande nämnden underrättar åklagarmyndigheten
och myndigheten för hälsokontroll samt avger utlåtanden
till myndigheterna bara i sådana fall där det
råder misstanke om lagstridig eutanasi. Den planerade nämnden
kommer inte att ha någon motsvarande prövningsrätt,
utan den skall underrätta åklagarmyndigheten bl.a.
om samtliga fall av eutanasi som gäller nyfödda. Åklagarmyndigheten
prövar i sin tur om åtal skall väckas.
Det är fortfarande oklart om planen kommer att genomföras.
Eutanasifrågan har diskuterats i Europarådet, vars
parlamentariska församling efter omröstning avslog
ett utkast till resolution om eutanasi i maj i år. Parlamentariska
församlingen antog 1999 rekommendationen 1418(1999) om
skydd för obotligt sjukas och döendes mänskliga
rättigheter och människovärde (Protection
of the human rights and dignity of the terminally ill and the dying).
Enligt rekommendationen skall var och en bl.a. ha möjlighet
till en värdig död och den döendes liv
får inte förlängas mot dennes vilja.
En obotligt sjuk eller döende människas rätt att
bestämma över sig själv skall respekteras
också på så sätt att de önskemål
om vården som personen uttryckt tidigare eller i ett på förhand
skrivet vårdtestamente iakttas. I rekommendationen påpekas å andra
sidan att enbart en önskan om att få dö inte
utgör någon juridisk grund för att påskynda
döden. I rekommendationen tas dock inte ställning
till förhållandet mellan eutanasi och de mänskliga
rättigheterna.
År 2002 meddelade Europeiska människorättsdomstolen
sitt avgörande i målet Pretty vs. UK, enligt vilket
rätt till döden inte följer av bestämmelserna
om skydd för rätt till livet i artikel 2 i Europeiska
människorättskonventionen. Domstolen ansåg
att ordalydelsen i artikel 2 inte utan förvrängning
kan tolkas som att bestämmelsen tryggar en rakt motsatt
rätt än den rätt som anges i artikeln,
dvs. rätt att dö eller rätt att välja döden
i stället för livet. Någon sådan
rätt kan inte heller härledas ur artikel 3, som
förbjuder omänsklig behandling, och
förbudet mot medhjälp till självmord
stod inte heller i strid med det skydd för privatlivet
som säkerställs i artikel 8. Domstolen betonade
trots allt att ställningstagandet inte innebar att de länder
som tillåter medhjälp till självmord
skulle handla i strid med konventionen — frågan
måste hållas åtskils från frågan
om huruvida Storbritannien hade en på artikel 2 baserad
skyldighet att tillåta liknande dödshjälp
som i det aktuella fallet.
Nederländerna är part i Europeiska människorättskonventionen,
i FN:s konvention om barnets rättigheter och i många
andra centrala konventioner om de mänskliga rättigheterna.
Konventionerna om de mänskliga rättigheterna inrymmer mekanismer
för att följa att avtalsförpliktelserna uppfylls.
Mekanismerna baserar sig på rapportering, inspektioner
och besvär. Tillsynsmekanismerna enligt konventionerna
lämpar sig således också för
en granskning av situationen i Nederländerna.
Med hänvisning till det som anförts ovan anser
Finlands regering att de befintliga tillsynsmekanismerna är
tillräckliga. Regeringen kommer inte att inge något
förslag om EU-medlemsländernas gemensamma åtgärder
mot Holland.
Helsingfors den 24 oktober
2005
Utrikesminister Erkki Tuomioja