KIRJALLINEN KYSYMYS 795/2002 vp
KK 795/2002 vp - Antti Rantakangas /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Autoveron palautus autoliikkeestä hankituille tuontiautoille
Eduskunnan puhemiehelle
EY-tuomioistuin antoi 19.9.2002 päätöksensä Suomen
autoverotusta koskevassa asiassa. EU-maista Suomeen tuotavien käytettyjen
autojen ja moottoripyörien vero laskee päätöksen
perusteella. Tuomioistuin totesi, että maahan tuodusta käytetystä ajoneuvosta
ei saa periä enempää veroa kuin sitä on
jäljellä kotimaassa jo rekisteröidyssä samanlaisessa
ajoneuvossa. Päätös merkitsee ns. kaupan
portaan vaikutuksen poistamista autoveroa laskettaessa. EY-tuomioistuin
totesi myös, että autoverosta voidaan jatkossakin kantaa
arvonlisävero.
Tullihallitus on selvittänyt päätöksen
vaikutuksia käytettyjen ajoneuvojen verotukseen ja laatii
parhaillaan tullipiireille ohjeita EY-tuomioistuimen päätöstä noudattavan
autoverotuksen toimittamisesta. Verotuksen pohjana käytetään
vastaavan uuden ajoneuvon yleistä kotimaista kuluttajahintaa
(ovh), joka kerrotaan tullin määrittelemällä verotusarvoprosentilla.
Tällä poistetaan ns. kaupan portaan vaikutus verotusarvoon.
Käytetyn bensiinikäyttöisen henkilöauton verotusarvoprosentti
on 35 ja dieselkäyttöisen 33. Kertolaskun jälkeen
laskentaa jatketaan autoverolain mukaisesti eli verotusarvosta tehdään mm.
perus- ja ikävähennykset. Vertailulaskelmalla
varmistetaan, että autoveroa ei kanneta suurempaa määrää kuin
täällä rekisteröidyn samanlaisen
käytetyn ajoneuvon yleisessä markkina-arvossa
on jäljellä. Yleinen markkina-arvo kerrotaan tullin
määrittämällä vertailuveroprosentilla,
joka on bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla
29 ja dieselkäyttöisillä 30 prosenttia.
Verotusarvo- ja vertailuveroprosentit perustuvat otantaan tullin
autoveropäätöksistä.
Tähän mennessä koko Suomessa on
valitettu runsaan 3 500 käytetyn ajoneuvon verotuksesta. Uusia
valituksia jätetään päivittäin.
Tullin verotuspäätöksistä voi
tehdä oikaisuvaatimuksen kuluvalta ja kolmelta edelliseltä kalenterivuodelta, eli
vuonna 1999 verotetusta ajoneuvosta valitus on tehtävä viimeistään
31.12.2002. Tullille jo jätettyjä oikaisuvaatimuksia
ryhdytään käsittelemään
heti, kun korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksensä nyt
saadun EY-tuomioistuimen ennakkoratkaisun pohjalta. Veronpalautukselle maksetaan
korkoa yhdeksän prosenttia.
Verovalituksen tai oikaisupyynnön voi autoverolain
mukaan tehdä ainoastaan se henkilö, joka on ollut
autoa alun perin verotettaessa verovelvollisena. Sen sijaan ajoneuvon
myöhempi omistaja ei ole osallisena verotuksessa, vaikka hän
olisi maksanut ajoneuvosta verot sisältävän hinnan.
Tämä asettaa nämä henkilöt
eriarvoiseen asemaan. Eikö autoverolainsäädännön
tulisi taata tasa-arvoinen kohtelu jokaiselle kansalaiselle?
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän kunnioittavasti valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Onko hallitus tietoinen, että autoverolainsäädäntö ei
kohtele aiemmin autoliikkeen kautta käytetyn tuontiauton hankkineita
henkilöitä tasavertaisesti suoraan ulkomailta
auton hankkineisiin verrattuna,
kuinka näiden henkilöiden on mahdollista
saada veronpalautus, jonka he ovat maksaneet ja
a ikooko hallitus taata kansalaisille tasa-arvoisen kohtelun
EY-tuomioistuimen päätöksen jälkeen?
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta
2002
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Rouva puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Antti Rantakankaan /kesk
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 795/2002
vp:
Onko hallitus tietoinen, että autoverolainsäädäntö ei
kohtele aiemmin autoliikkeen kautta käytetyn tuontiauton hankkineita
henkilöitä tasavertaisesti suoraan ulkomailta
auton hankkineisiin verrattuna,
kuinka näiden henkilöiden on mahdollista
saada veronpalautus, jonka he ovat maksaneet ja
aikooko hallitus taata kansalaisille tasa-arvoisen kohtelun
EY-tuomioistuimen päätöksen jälkeen?
Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti
seuraavaa:
Autoverovalituksen tai oikaisupyynnön voi autoverolain
mukaan tehdä ainoastaan se henkilö, joka on ollut
autoa alun perin verotettaessa verovelvollisena. Sen sijaan auton
myöhempi omistaja ei voi verotukseen osallistumattomana
käyttää tätä koskevaa
puhevaltaa, vaikkakin hän on todennäköisesti
maksanut autosta veron sisältävän hinnan.
Kysymyksessä tarkoitettu oikeus veron palautukseen koskee
siten lähtökohtaisesti vain alkuperäistä autoverovelvollista.
Edellä sanottu seuraa siitä hyvin luonnollisesta
lähtökohdasta, että nimenomaan verovelvollinen
itse käyttää myös verotuksen
jälkikäteistä korjausta koskevaa puhevaltaa.
Hänhän on veron maksanutkin, ja häntä koskevat
myös muut veroon liittyvät oikeudet ja velvollisuudet.
Veronpalautus voi jo käsitteensä mukaan koskea
vain sellaista henkilöä, joka on veron suorittanutkin. Autoverotuksen
ohella tätä lähtökohtaa noudatetaan
myös muussa verotuksessa.
Käsitystä siitä, että veronpalautusoikeus
voi ja sen tuleekin koskea vain verovelvollista, tukevat myös
käytännön tarpeet verotuksen oikeellisuuden
varmistamiseksi ja toteuttamiseksi. Veronpalautus toteutetaan oikaisemalla
eli korjaamalla verovelvollista koskevaa verotuspäätöstä.
Tällä tavoin voidaan varmistaa se, että vero
palautetaan vain kertaalleen ja oikeamääräisenä.
Lain mukaan ei kuitenkaan ole estettä sille, että verovelvollinen
luovuttaa oikeutensa hakea veron oikaisua ja saada veroa palautetuksi
esimerkiksi auton ostaneelle asiakkaalleen. Tämä järjestely
kuitenkin perustuu yleisiin yksityis- ja velvoiteoikeudellisiin
säännöksiin, joiden mukaan on mahdollista
siirtää oikeus tiettyyn saatavaan toiselle henkilölle
yksilöidyn valtakirjan avulla. Menettelyllisesti asia järjestetään
tällöin siten, että toimivaltainen tullipiiri
oikaisee verovelvolliselle antamaansa alkuperäistä verotuspäätöstä ja
suorittaa veronpalautuksen verovelvolliselle tai tämän
valtuuttamalle henkilölle.
Jos veronpalautuksen hakijana voisi olla muitakin kuin verovelvollinen
tai hänen valtuuttamansa, saattaisi syntyä tilanteita,
joissa olisi vaikea selvittää, kenelle useista
hakijoista vero tulisi palauttaa. Toisaalta ei voida ajatella, että verovelvollisen
itsensä puhevaltaa rajoitettaisiin edes lakia muuttamalla.
Muutoinkin olisi hyvin ongelmallista säätää laissa
veronpalautusoikeudesta siten, että rinnakkaisista hakijoista
vain yhdellä olisi oikeus saada palautus. Tällaisista
syistä asia on jätetty sen varaan, että asianosaiset
sopivat keskenään velvollisuuksistaan ja oikeuksistaan veronpalautukseen
oikeuttavan valtuutuksen avulla tai muulla tavoin.
Valtuutuksen käytön suhteen on tosin pantava merkille,
että sopimusoikeudellisten periaatteiden valossa osapuolten
ei ole pakko ryhtyä asiassa oikeustoimiin. Autoverovelvollisella
on näin ollen vapaus harkintansa mukaan päättää niiden käyttämisestä.
Verottajan toimesta ei voida myöskään
puuttua siihen, maksaako esimerkiksi autoverovelvollinen autoliike
hyvitystä asiakkaalleen itse saamansa veronoikaisun perusteella.
Helsingissä 17 päivänä lokakuuta
2002
Ministeri Suvi-Anne Siimes
Till
riksdagens talman
I det syfte 27 § riksdagens
arbetsordning anger har Ni, Fru talman, till behöriga medlem
av statsrådet översänt följande
av riksdagsledamot Antti Rantakangas /cent undertecknade
skriftliga spörsmål SS 795/2002 rd:
Är regeringen medveten om att bilskattelagstiftningen
inte bemöter alla jämlikt om man jämför
personer som tidigare har skaffat en begagnad importerad bil via
en bilaffär med personer som har skaffat bil utomlands,
hur skall dessa personer kunna få skatteåterbäring
för den skatt de har betalt och
ämnar regeringen garantera att medborgarna bemöts
jämlikt efter EG-domstolens beslut?
Som svar på detta spörsmål
får jag vördsamt anföra följande:
Enligt bilskattelagen kan skattebesvär eller begäran
om rättelse anföras endast av den person som var
skattskyldig då bilen ursprungligen beskattades. Däremot
kan en senare ägare till bilen som inte har deltagit i
beskattningen inte utnyttja rätten att föra
talan trots att han sannolikt har betalt ett pris som inkluderar
skatt för bilen. Den rätt till skatteåterbäring
som avses i spörsmålet kommer således
endast dem till del som ursprungligen är skyldiga att betala
bilskatt.
Det som anförts ovan beror på den mycket naturliga
utgångspunkten att det uttryckligen är den skattskyldige
själv som för talan även då det
gäller korrigering av beskattningen i efterhand. Han har
ju också betalt skatten och honom tillkommer även
alla övriga rättigheter och skyldigheter som hänför
sig därtill. Skatteåterbäringen kan såsom även
framgår av begreppet endast komma den person till del som
har betalt skatten. Utöver bilbeskattningen iakttas denna
utgångspunkt även inom beskattningen i övrigt.
Uppfattningen om att rätten till skatteåterbäring
kan och också skall beröra endast den skattskyldige
får även stöd av de praktiska behoven när
det gäller att garantera och genomföra en rättvis
beskattning. Skatteåterbäringen verkställs
genom en rättelse dvs. en korrigering av det beskattningsbeslut
som gäller den skattskyldige. Ett sådant förfarande
garanterar att skatten endast återbärs en gång
och till ett riktigt belopp.
Enligt lagen finns det dock inget hinder för att den
skattskyldige överlåter sin rätt att
ansöka om skatterättelse och att skatten återbärs
t.ex. till den kund som har köpt bilen. Förfarandet
grundar sig dock på allmänna privat- och obligationsrättsliga bestämmelser
enligt vilka rätten till en bestämd fordran kan överföras
på en annan person med hjälp av en specificerad
fullmakt. Förfaringsmässigt ordnas det så att
det behöriga tulldistriktet rättar till den skattskyldiges
ursprungliga beskattningsbeslut och betalar skatteåterbäring
till den skattskyldige eller en av honom befullmäktigad
person.
Om den som ansöker om skatteåterbäring skulle
kunna vara någon annan än den skattskyldige eller
en av honom befullmäktigad person, kan det uppstå situationer
då det är svårt att utreda till vem skatten
skall återbäras om det finns flera sökande. Å andra
sidan kan man inte tänka sig att den skattskyldiges rätt
att föra talan skulle begränsas ens genom en lagändring. Även
i övrigt vore det synnerligen problematiskt att i lag reglera
rätten till skatteåterbäring så att
endast en av flera parallella sökande skulle ha rätt
att få återbäring. Av dessa orsaker har
frågan lämnats för parterna att sinsemellan
komma överens om sina skyldigheter och rättigheter
med hjälp av ett befullmäktigande som berättigar
till skatteåterbäring eller på något
annat sätt.
När det gäller att utnyttja befullmäktigandet bör
man dock notera att ur avtalsrättslig synvinkel finns det
inget tvång att vidta rättsliga åtgärder
i frågan. Den som är skyldig att betala bilskatt
har således friheten att överväga hur
befullmäktigandet skall användas. Skattemyndigheterna
kan inte heller ingripa i om t.ex. den bilaffär som är
skyldig att betala bilskatt betalar gottgörelse till sin
kund med stöd av den skatterättelse som affären
har fått.
Helsingfors den 17 oktober
2002
Minister Suvi-Anne Siimes