YK on arvioinut, että vuoteen 2025 mennessä jopa
kaksi kolmasosaa maailman väestöstä kärsii vesipulasta.
Maailman vedenkulutus on kasvanut koko viime vuosisadan ajan, ja
tähän on johtanut muun muassa teollistuminen ja
kaupungistuminen (pelkkä väestönkasvu
ei selitä lisääntynyttä vedenkulutusta).
Useissa maapallon osissa vettä kulutetaan enemmän
kuin sitä syntyy — näin myös
Venäjällä ja Yhdysvalloissa.
Suomessa syntyy vuorokaudessa noin 6 miljoonaa kuutiometriä uutta
pohjavettä. Vuodessa maamme teollisuus ja yhdyskunnat käyttävät
7,5 prosenttia uusiutuvien vesivarojen määrästä. Suomi
onkin arvioitu maailman rikkaimmaksi maaksi veden suhteen (World
Water Council ja Britannian Centre for Ecology and Hydrology). Arvio
perustuu ns. vesiköyhyysindeksiin, jossa otetaan huomioon
paitsi vesivarojen määrä myös muita
tekijöitä, kuten vesihuollon kattavuus ja veden
käyttö teollisuudessa ja maataloudessa.
Jatkossa Suomen vesivarat voivat siis kiinnostaa kuluttajia
ja teollisuutta myös muualla maailmassa. Jo nyt vedestä on
tullut kallista kauppatavaraa, ja samalla on menossa vesivarojen
yksityistämisaalto. Esimerkiksi kansainvälinen
valuuttarahasto IMF ja Maailmanpankki ovat vuodesta 2000 lähtien
myöntäneet useille maille lainoja sillä ehdolla,
että ne yksityistävät vesihuoltonsa — ja
tämä on yleensä moninkertaistanut sen
hinnan, jonka kuluttaja vedestään maksaa.
Euroopassa onkin nyt huolestuttu siitä, saavatko kaikki
kansalaiset myös jatkossa puhdasta juomavettä.
Yli miljoona eurooppalaista on allekirjoittanut kansalaisaloitteen,
jossa vaaditaan, että kansalaisten vedensaanti turvataan
lainsäädäntöteitse ja vedestä tehdään
perusoikeus. Aloitteen ovat käynnistäneet Euroopan
julkisen alan ammattiliitot.
Myös Suomessa on syytä perusteellisesti pohtia,
riittääkö lainsäädäntömme
turvaamaan kansalaisten oikeuden veteen. Samalla pitäisi
estää se tulevaisuuden skenaario, jossa vesivaroja
yksityistetään esim. velan saamisen ehtona. Tällaiseen
tilanteeseen joutuminen on tulevaisuudessa mahdollista, mikäli
emme saa pysäytettyä maamme velkaantumiskehitystä — Suomi
velkaantuu kiihtyvällä vauhdilla ja kestävyysvajeemme
on Euroopan komission arviossa 5,8 % eli kovempi kuin
muilla EU-mailla keskimäärin.
Suomen vesilaissa (587/2011) vedenottamon tai
kaivon veden omistaa alueen haltija, mutta pohjavettä ei
omista kukaan — sitä voi vain vallita. Tästä on
epäsuorasti pääteltävissä,
että pohjavesi on jätetty kansalliseen omistukseen.
Tätä seikkaa ei kuitenkaan ilmaista suoraan, ja
suora ilmaisutapa voisi olla hyvä väärinkäsitysten
välttämiseksi.
Sinänsä vesilaki näyttäisi
turvaavan kansalaisten vedensaannin. Viranomaiselta on esimerkiksi
pyydettävä lupa tietyille vesitaloushankkeille, kuten
otettaessa pohjavettä yli 250 kuutiometriä vuorokaudessa.
Lupa voidaan myöntää, mikäli hankkeesta
saatavat yleiset tai yksityiset edut ovat huomattavat hankkeesta
koituviin yleisiin tai yksityisiin menetyksiin nähden — ei
kuitenkaan, jos hanke vaarantaa yleisen terveydentilan tai suuresti
huonontaa paikkakunnan asutus- tai elinkeino-oloja.
Lisäksi, mikäli vettä ei riitä kaikkiin
käyttötarpeisiin, noudatetaan vedenotossa ns.
etusijajärjestystä. Etusijajärjestys
turvaa ensisijaisesti paikallisen vedensaannin. Sen mukaan vettä käytetään
seuraavassa järjestyksessä: 1) ottamispaikan lähistön
kiinteistökohtainen käyttö 2) yhdyskunnan
vesihuolto paikkakunnalla 3) teollisuus- tai muu käyttö paikkakunnalla,
taikka yhdyskunnan vesihuolto paikkakunnan ulkopuolella 4) käyttö muualla
ja muussa tarkoituksessa kuin yhdyskunnan vesihuolto.
Vesilaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä,
ja hallitus esittää tiettyjä muutoksia
vesilakiin. Lähinnä hallituksen esitys pyrkii
turvaamaan vedensaannin esim. kuivuuden tai tulvien aikana. Uudistus
on sinänsä kannatettava.
Edellä mainituista vesioikeuden pykälistä huolimatta
(etujen ja menetysten punnitseminen, etusijajärjestys,
tulvan ja kuivuuden huomioiminen) jää kysymys
pohjaveden omistusoikeudesta epäselväksi. Pohjimmiltaan
on kyse vedestä kansallisena omaisuutena tai vedestä kansalaisen
perusoikeutena, ja siksi olisi järkevintä säätää asiasta
perustuslain tasolla.
Suomen perustuslaissa ei suoraan mainita vettä kansallisena
omaisuutena tai vettä kansalaisen perusoikeutena. Perustuslaissa
tosin on kohtia, jotka voidaan tulkita niin, että ne sisältävät
kansalaisen perustavanlaatuisen oikeuden veteen. Tällaisina
kohtina voidaan pitää perustuslain pykäliä 19
"Oikeus sosiaaliturvaan" ja 20 "Vastuu ympäristöstä".
Perustuslain 19 §:n mukaan esim. "Julkisen vallan
on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään,
jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut
ja edistettävä väestön terveyttä."
Perustuslain 20 §:n mukaan "Julkisen vallan on turvattava
jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön
sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon."
Näissä pykälissä ei kuitenkaan
suoraan määrätä vedestä kansallisena
omaisuutena tai kansalaisen perusoikeutena. Kun vesi kuitenkin enenevässä määrin
on muuttunut kauppatavaraksi, jota yksityiset suuryhtiöt
hamuavat — ja jonka yksityistämistä edellytetään
myös joidenkin valtioiden velkapapereissa — on
mielestäni syytä hyvin selkeästi säätää vedestä kansalaisen
perustuslaillisena oikeutena. Tällöin esim. perustuslain 19 §:n
kohta sosiaali- ja terveyspalveluista voisi kuulua seuraavasti:
"Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin
säädetään, jokaiselle riittävät
sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön
terveyttä. Julkisen vallan on myös turvattava
kansalaisten veden saanti."