KIRJALLINEN KYSYMYS 883/2013 vp
         KK 883/2013 vp - Kaj Turunen /ps 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Vakuutuslääkärin sidonnaisuudet
            ja esteellisyys
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Pyydän oikeusministeriltä kannanottoa,
            tulisiko vakuutuslääkärin julkistaa sidonnaisuutensa
            tehdessään muuta työtä. Toiseksi
            kysyn ministeriltä vakuutuslääkäreiden
            jääviydestä toimia vakuutuslääkärinä omistaessaan
            työnantajaansa, vakuutusyhtiötä. Omistaessaan
            vakuutusyhtiön osakkeita vakuutuslääkäri
            saa pääomatuloa yhtiöstä. Ovatko
            vakuutuslääkärit esteellisiä tekemään
            pakollisten vakuutusten korvauspäätöksiä (vaikkakin
            virkailijan nimissä) omistaessaan ko. vakuutusyhtiön
            osakkeita?
         
         
         Lääketeollisuus on siirtymässä vuonna
            2016 käytäntöön, jossa kuluttaja
            voi netistä tarkastaa lääkäreiden
            saamat rahat ja edut lääkeyrityksiltä. Tämän
            johdosta kysyisin, tulisiko avoimuuden hengessä myös
            vakuutuslääkäreiden esittää esittelytiedoissaan
            työskentelynsä vakuutusyhtiöissä. 
         
         
         Tätä puoltaa mm. se, että eduskunnan
            oikeusasiamies on ottanut ratkaisussaan 117/4/03
            kantaa lääkäreiden nimitietojen antamiseen.
            Ratkaisussa todetaan, että Potilasvakuutuskeskus toimi hyvän
            hallintotavan vastaisesti kieltäytyessään luovuttamasta
            asiantuntijakokouksen lääkärien nimitietoja
            kantelun tehneelle henkilölle. Päätös
            vakuutuskorvausasiassa, esim. henkilövahingossa, kirjataan
            vakuutusvirkailijan tekemäksi, ja vakuutuslääkärin
            henkilöllisyys salataan. Vakuutusvirkailijat perustavat
            päätöksensä kuitenkin korkeakoulutetun
            erikoisasiantuntijan antamaan lausuntoon, eikä heillä omaa
            pelivaraa päätöksen suhteen voi olla.
            Todellisuudessa nimetön vakuutuslääkäri
            päättää vakuutuskorvauksen myöntämisestä tai
            epäämisestä.  Vakuutuslääkäreiden
            henkilöllisyyden salaaminen estää kansalaisia
            valvomasta hyvän hallinnon ja hallintolain toteutumista.
         
         
         Kysyn myös, ovatko oikeusministerin mielestä valvonnan
            puute ja lääkärin henkilöllisyyden salaaminen
            linjassa hallintolain hengen ja kirjaimen kanssa. Onko vakuutuslääkärien
            toiminnan valvonta ajan tasalla ja riippumatonta?
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Ovatko oikeusministerin mielestä valvonnan puute
            ja vakuutuslääkärin henkilöllisyyden
            salaaminen linjassa hallintolain hengen ja kirjaimen kanssa ja
         
         
         onko vakuutuslääkäri hallintolain
            tai minkään muun lain tai asetuksen mukaan esteellinen
            päättämään pakollisten
            vakuutusten korvauksista, jos hän saa pääomatuloa
            vakuutusyhtiöstä?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 3 päivänä lokakuuta
            2013
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Kaj Turusen /ps näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 883/2013 vp:
         
         
Ovatko oikeusministerin mielestä valvonnan puute
            ja vakuutuslääkärin henkilöllisyyden
            salaaminen linjassa hallintolain hengen ja kirjaimen kanssa ja
         
         
         onko vakuutuslääkäri hallintolain
            tai minkään muunkaan lain tai asetuksen mukaan
            esteellinen päättämään
            pakollisten vakuutusten korvauksista, jos hän saa pääomatuloa
            vakuutusyhtiöstä?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Vakuutetulla on viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun
         lain (621/1999, julkisuuslaki) ja oikeuskäytännön
         nojalla oikeus saada tieto vakuutusyhtiössä hänen
         asiaansa käsitelleistä henkilöistä.
         Nämä tiedot ilmenevät asiakirjoista,
         jotka ovat julkisuuslain nojalla asianosaisjulkisia. Esimerkiksi
         tapauksessa KHO 2003:57 korkein hallinto-oikeus katsoi, että vakuutetulla
         oli asianosaisena oikeus saada tieto käsittelylehdillä hänestä esitettyjen,
         esittäjien nimikirjaimilla varmennettujen tietojen ja arvioiden
         antajien henkilöllisyydestä. Vakuutusyhtiön
         lääkäreiden henkilöllisyyttä ei
         siis salata, vaan vakuutettu saa tiedot pyytäessään.
      
      
      On myös syytä huomata, että vakuutusyhtiön lääkäri
         ei tee korvausratkaisuja. Ratkaisuista ilmenee sen tekijä,
         ei lääkäri.
      
      
      Hallintolaissa (434/2003), jota sovelletaan myös
         julkista valtaa käyttävään yksityiseen,
         säädetään esteellisyydestä muun
         muassa ns. intressijäävitapauksessa. Lain 28 §:n
         1 momentin 3 kohdan mukaan virkamies on esteellinen, jos asian ratkaisusta
         on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa
         hänelle tai hänen läheiselleen.
      
      
      Vähäinen osakeomistus johtaa esteellisyyteen yleensä vain
         silloin, jos käsittelyllä voi olla osakeomistukseen
         erityisen tuntuvaa vaikutusta (KHO 2009:89). Edun tulee olla erityistä,
         tavanomaisesta poikkeavaa ja odotettavissa olevaa, eli sille on
         asetettu konkreettisuus- ja tietynasteinen välittömyysvaatimus.
         Edun luonne arvioidaan aina tapauksittain. (Kulla: Hallintomenettelyn perusteet,
         2012, s. 184 ja Niemivuo - Keravuori-Rusanen - Kuusikko: Hallintolaki,
         2010, s. 238). 
      
      
      Lähtökohtaisesti lääkäriä ei
         voida pitää esteellisenä, vaikka hän
         omistaisi yhtiön osakkeita. Esteellisyys ratkaistaan kuitenkin
         aina tapauskohtaisesti. Esteellisyyttä koskevien ratkaisujen
         tekeminen ei kuulu oikeusministeriön toimivaltaan.
      
      
      Vakuutusyhtiön lääkärien
         velvollisuudesta ilmoittaa sidonnaisuuksia ei ole säädetty
         kuten on säädetty valtion ylimpien virkamiesten
         (valtioneuvoston oikeuskansleri ja apulaisoikeuskansleri, puolustusvoimien
         komentaja, valtiosihteeri, valtiosihteeri kansliapäällikkönä,
         kansliapäällikkö, alivaltiosihteeri ja
         osastopäällikkö sekä näitä virka-asemaltaan
         vastaavat ministeriön virkamiehet, tietyt virastojen päälliköt
         ja ministerin erityisavustaja) sekä tuomarien sidonnaisuusilmoituksista.
         Ilmoitettavia varallisuustietoja ovat näiden virkamiesten
         osalta valtion virkamieslain (750/1994) esitöiden
         (HE 236/1996 vp) merkittävät omistukset
         kotimaisissa ja kansainvälisissä yrityksissä sekä huomattavat
         taloudelliset vastuut. Sitä, milloin on kysymyksessä merkittävä omistus
         tai huomattava taloudellinen vastuu, ei ole tarkoituksenmukaista
         määritellä yleisellä tasolla
         yksiselitteisesti. Taloudelliset tiedot kuten osakkeenomistus eivät
         ole julkisia.
      
      
      Sosiaali- ja terveysministeriössä on vireillä hanke
         vakuutuslääkärijärjestelmän
         kehittämiseksi. Tässä hankkeessa selvitetään
         myös vakuutusyhtiöitten lääkärien
         sidonnaisuuksia koskevat kysymykset.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 23 päivänä lokakuuta
            2013
         
         
         Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 883/2013 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Kaj Turunen /saf:
         
         
Är enligt justitieministerns mening avsaknaden av övervakning
            och hemlighållande av en försäkringsläkares
            identitet i linje med andan och ordalydelsen i förvaltningslagen
            och
         
         
         är en försäkringsläkare
            enligt förvaltningslagen eller någon som helst
            annan lag eller förordning jävig att besluta om ersättning
            från obligatoriska försäkringar, om han
            eller hon får kapitalinkomst från försäkringsbolaget?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Den försäkrade har med stöd av lagen
         om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999, offentlighetslagen)
         rätt att få uppgift om de personer inom försäkringsbolaget
         som har behandlat hans eller hennes ärende. Dessa uppgifter framgår
         av handlingar som enligt offentlighetslagen är partsoffentliga.
         T.ex. ansåg högsta förvaltningsdomstolen
         i fallet HFD 2003:57 att den försäkrade som part
         hade rätt att få reda på identiteten
         för de personer som gett uppgifter och bedömningar
         om honom på handläggningsbladet. Uppgifterna och
         bedömningarna hade bekräftats med initialer. Ett
         försäkringsbolags läkares identitet hemlighålls
         alltså inte, utan den försäkrade får
         uppgifterna på begäran.
      
      
      
      Det är också skäl att observera att
         ett försäkringsbolags läkare inte fattar
         ersättningsbeslut. Av avgörandet framgår
         den som fattat det, inte läkaren.
      
      
      I förvaltningslagen (434/2003), som också tilllämpas
         på privata aktörer som utövar offentlig makt
         föreskrivs om jäv i bl.a. s.k. intressejävsfall.
         Enligt 28 § 1 mom. 3 punkten är en tjänsteman
         jävig, om avgörandet i ärendet kan medföra synnerlig
         nytta eller skada för tjänstemannen eller för
         en närstående till honom eller henne.
      
      
      Ett mindre aktieägande leder till jäv i allmänhet
         enbart om behandlingen kan ha en särskilt kännbar
         inverkan på aktieägandet (HFD 2009:89). Förmånen
         ska vara särskild, avvikande från det sedvanliga
         och kunna förväntas, dvs. på den har
         ställts ett krav på att vara konkret och till
         en viss grad omedelbar. Förmånens karaktär bedöms
         alltid från fall till fall. (Kulla: Hallintomenettelyn
         perusteet 2012, s. 184 och Niemivuo - Keravuori-Rusanen - Kuusikko:
         Hallintolaki, 2010, s. 238).
      
      
      	Som utgångspunkt kan en läkare inte anses som
         jävig fastän han eller hon äger aktier
         i bolaget. Jävet avgörs dock alltid från
         fall till fall. Det hör inte till justitieministeriets
         behörighet att fatta beslut om jäv.
      
      
      Det har inte föreskrivits om försäkringsläkares
         skyldighet att uppge bindningar så som det har föreskrivits
         om de högsta statstjänstemännens anmälningar
         om bindningar (justitiekanslern i statsrådet
         och justitiekansleradjointen, kommendören för
         försvarsmakten, statssekreterare, statsekreterare som kanslichef,
         kanslichef, understatssekreterare och avdelningschef samt ministerietjänstemän
         som till sin tjänsteställning motsvarar dessa,
         vissa chefer för ämbetsverk och ministerns specialmedarbetare) samt
         domare. De förmögenhetsuppgifter som ska uppges är
         för dessa tjänstemäns del enligt förarbetena
         (RP 236/1996 rp) till statstjänstemannalagen (750/1995)
         betydande ägande i inhemska och internationella företag
         samt betydande ekonomiska ansvar. Det är inte ändamålsenligt
         att på ett allmänt entydigt plan definiera när
         det är fråga om ett betydande ägande
         eller ett betydande ekonomiskt ansvar. Ekonomiska uppgifter såsom
         aktieägande är inte offentliga.
      
      
      Vid social- och hälsovårdsministeriet är
         anhängigt ett projekt som syftar till att utveckla försäkringsläkarsystemet.
         I detta projekt utreds också frågorna kring försäkringsbolagens
         läkares bindningar.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 23 oktober
            2013
         
         
         Justitieminister Anna-Maja Henriksson