Suomessa autoilu on kallista erityisesti verotuksellisista
syistä, ja meille onkin muodostunut yksi EU:n vanhimmista
autokannoista. Autoilijat maksavat Suomessa autoveron (kertaluonteinen
vero uudesta tai uuteen verrattavasta ajoneuvosta, kuten autosta,
joka rekisteröidään Suomeen ensimmäistä kertaa),
ajoneuvoveron (vuosittainen maksu sisältäen perus-
ja/tai käyttövoimaveron käytettävästä polttoaineesta
riippuen), nestemäisen polttoaineen valmisteveron sekä arvonlisäveroa
autoilun edellyttämistä hankinnoista.
Vuoden 2015 talousarvioesityksessä korotetaan ajoneuvoveroa
(korotus 60 euroa vuodessa keskipäästöisellä autolla)
sekä liikennepolttoaineiden verotusta (moottoribensiinin
verotaso nousisi noin 1,3 % ja dieselöljyn
noin 2 %). Edellisen kerran ajoneuvoveroa korotettiin 1.1.2013
ja liikennepolttoaineiden verotusta 1.1.2014. Edellä mainittujen
toistuvien korotusten lisäksi hallitus haluaa poistaa autoverotuen takseilta
sekä verotuen muuttoautoilta.
Talousarvioesityksessä tehdyt korotukset tekevät
liikkumisesta kalliimpaa ja haittaavat erityisesti kuljetusalaa
taksiala mukaan lukien. Valtiovarainvaliokunta päätyikin
jo, opposition myötävaikutuksella, muuttamaan
hallituksen esitystä autoverolaista, ja nyt taksien autoverotuki säilyy.
Tosin enimmäismäärä putoaa 9 600
eurosta 4 800 euroon.
Onneksi näin, sillä Taksiliiton kyselyn mukaan
autoverotuen poistamisella olisi ollut epätoivottuja vaikutuksia — 23 % taksiyrittäjistä
olisi
vaihtanut autonsa harvemmin ja 33 % olisi ostanut
autonsa käytettynä ulkomailta. Näin ollen
taksimme olisivat olleet aiempaa huonommassa kunnossa. Myös
autokauppa Suomessa olisi vähentynyt. Samalla nämä ostokäyttäytymisen
muutokset olisivat johtaneet siihen, että autoverotuen
poistosta johtuva verotuotto olisi jäänyt merkittävästi
hallituksen arviota pienemmäksi.
On syytä huomata, että valtiovarainvaliokunnan
tekemästä muutoksesta huolimatta hallituksen talousarvioesitys
heikentää kuljetusalan mukaan lukien taksialan
tilannetta. Taksikalusto ei missään nimessä parane,
päinvastoin, ja kaikkien kuljetusten hintoihin kohdistuu
nousupaineita. Jos nousseita kustannuksia ei jostain syystä voi
siirtää hintoihin, se heikentää kannattavuutta.
Hallituksen talousarvioesitys siis tekee kaikesta liikkumisesta
kalliimpaa — niin tavara-, joukko- kuin yksityisliikenteestäkin — ja
tästä on haittaa sekä kansalaisille (ml.
autoharrastajat) että yrityksille. Oma auto on monelle
välttämättömyys jo työmatkojenkin
takia, koska Suomi on harvaan asuttu maa eikä joukkoliikenne
vastaa kaikkiin tarpeisiin tai sitä ei ole edes saatavilla. Myös
yrityksille tavarankuljetus ja liikkuminen on välttämättömyys,
ja näiden kustannusten kasvu nostaa yritysten kuljetus-
ja toimintakustannuksia. Lopulta nousevat tavaroiden ja palveluiden
hinnat. Etenkään taantumassa ei pitäisi
merkittävästi hankaloittaa liikkumista ja yrittämistä, koska
taantumasta ei nousta ilman yritteliäisyyttä.
Hallituksen talousarvioesitys myös estää autokannan
uudistumista, vaikka tämä uudistuminen on hallituksella
tavoitteena. Näin ollen hallitus torppaa omat tavoitteensa
tekemällään talousarvioesityksellä (erityisesti
autoveron nostaminen sekä aikomus poistaa taksien autoverotuki
ja muuttoautojen verotuki — jälkimmäinen
on tärkeä mm. rauhanturvaajille). Uudempi autokanta olisi
turvallisempi ja ympäristöystävällisempi
ja mahdollistaisi älyliikenteeseen siirtymisen, mikä on
maamme liikennepoliittinen tavoite. Mielestäni autokannan
uudistumisen pitää edelleenkin olla tavoitteena,
ja siksi autoveroa ei pitäisi korottaa eikä heikentää nykyisiä verotukia.
Autoilun verotuksessa on pitkään painotettu ympäristöasioita
liikkumisen kustannuksella, ja veroja on nostettu useaan otteeseen
hyvinkin tuntuvasti. Esimerkiksi kaksi viimeisintä ajoneuvoveron
korotusta on lähes tuplannut keskipäästöisen
auton ajoneuvoveron. Nyt olisi vihdoinkin aika tehdä sellaista
vero- ja liikennepolitiikkaa, joka edistää liikkumista.
Kun liikkuminen (kuten työssä käyminen,
kuljetukset) on riittävän edullista, se samalla
lisää taloudellista toimeliaisuutta ja valtion
verotuloja.
Tällä hetkellä Suomi myös
vastustaa EU:ssa vireillä olevaa rekisteröintiuudistusta,
joka todennäköisesti alentaisi Suomen autoveroastetta. Rekisteröintiuudistus
nimittäin mahdollistaisi auton rekisteröimisen
missä tahansa EU-maassa käytännössä Suomen
autoveroa halvemmalla. Tässäkin asiassa olisi
syytä ottaa järki käteen ja asettaa tavoitteeksi
nykyistä halvempi autoilu.
Lopuksi todettakoon, että erilaiset verot ja päätökset
voivat haitata autoharrastajia sekä ralli- ja muuta autourheilua,
joista Suomi kuitenkin maailmalla tunnetaan. Tällä hetkellä eduskunta esim.
käsittelee ajoneuvon romutuspalkkiota, jolla pyritään
nopeuttamaan ajoneuvokaluston uusiutumista. Pahimmillaan tämä palkkio
kuitenkin tuhoaisi juuri ne vanhat autot, joita autoharrastajat
hyödyntävät rakentelussaan.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Aikooko ministeri perua talousarvioesityksessä tehdyt,
autoiluun kohdistuvat verotusmuutokset mukaan lukien ajoneuvoveron
korotuksen, liikennepolttoaineiden veronkorotukset ja verotukien muutokset
ja
aikooko ministeri sen sijaan tehdä liikkumista ja
taloudellista toimeliaisuutta edistävää vero-
ja liikennepolitiikkaa?