KIRJALLINEN KYSYMYS 959/2012 vp
         KK 959/2012 vp - Arja Juvonen /ps 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Saattohoidon järjestäminen lainsäädännöllä
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Oulun yliopistosairaalan anestesiologi Voitto Järvimäen
            mukaan saatto- ja palliatiivisen hoidon tila on Suomessa Euroopan
            kehnoimmin järjestetty. Julkisuudessa pitkään
            jatkuneen saattohoitokeskustelun ja vanhuspalvelulain eduskuntakäsittelyn
            yhteydessä on tullut selväksi, että saattohoidon
            puutteet eivät ole vain potilaiden ja heidän omaistensa
            esiintuoma kokemus. Myös lääkärikunnassa
            tiedostetaan varsin yleisesti se, että  saatto- ja palliatiiviselta
            hoidolta  puuttuu taustaorganisaatio ja hoito on hajanaista ja kirjavaa.
            Saattohoitokodit eivät riitä tarpeeseen eikä julkinen
            terveydenhuolto ole ottanut ministeriön suosituksia hoitovastuusta
            tosissaan. Puolet sairaanhoitopiireistä ja suurista kaupungeista
            on laiminlyönyt hoidon eikä kaikilla ole edes
            alkusuunnitelmia. Sosiaali- ja terveysministeriön suositus
            yhtenäisestä kolmiportaisesta järjestelmästä olisi
            asiantuntijalääkäreiden mukaan hyvä,
            mutta suositukset eivät ole johtaneet riittäviin
            käytännön toimenpiteisiin. Saattohoitoon erikoistuneita
            lääkäreitä on vasta kuutisenkymmentä ja
            yksityiskohtainen saattohoitosuunnitelma on laadittu vain HYKSin
            alueella. Koko maassa kipua ja kärsimystä lievittävän
            palliatiivisen hoidon tarpeessa on noin 300 000 potilasta,
            heistä saattohoitoa vaativia noin 15 000.  Lääkärikunnassa
            on laaja kannatus sille, että hyvän saatto- ja
            palliatiivisen hoidon järjestäminen vaatii lainsäädäntöä.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Aikooko hallitus ryhtyä toimiin saattohoidon järjestämiseksi
            lainsäädännöllä?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 5 päivänä joulukuuta
            2012
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Arja Juvosen /ps näin kuuluvan
         kirjallisen kysymyksen KK 959/2012 vp:
         
         
Aikooko hallitus ryhtyä toimiin saattohoidon järjestämiseksi
            lainsäädännöllä?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Saattohoito on vaikeasti sairaan ihmisen hoitoa tilanteessa,
         jossa parantavasta hoidosta on luovuttu ja sairauden etenemiseen
         ei enää kyetä vaikuttamaan. Hyvään
         saattohoitoon pitää kuulua potilaan toiveiden
         huomioon ottaminen, mahdollisimman hyvä oireiden hoito,
         lähestyvään kuolemaan valmistaminen ja
         potilaan läheisten huomioiminen ja tukeminen.
      
      
      Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut saattohoitosuosituksen
         vuonna 2010. Valtakunnallisen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE)
         on käsitellyt asiaa useasti ja julkaissut työryhmäraportin
         sekä muun muassa vuonna 2012 selvityksen sairaanhoitopiirien
         ja suurten kaupunkien saattohoitosuunnitelmista.
      
      
      	Terveydenhuoltolaissa säädetään,
         että kunnan on järjestettävä alueensa
         asukkaille sairaanhoitopalvelut.  Sairauden hoitoon määritellään
         kuuluvaksi sairauksien ehkäisemisen ja parantamisen lisäksi
         kärsimyksen lievittäminen. Tämä sisältää lähtökohtaisesti
         myös saattohoidon järjestämisen. Terveydenhuoltolaki
         velvoittaa kunkin sairaanhoitopiirin kunnat laatimaan terveydenhuollon
         järjestämissuunnitelman, jossa muun muassa sovitaan
         yhteistyötä alueellisista hoitoketjuista. Lain
         mukaisesti vastuu potilaan kokonaishoidosta on perusterveydenhuollolla.
         Sen pitää osallistua koko hoitoprosessiin esimerkiksi
         syöpähoidossa siten, että erikoissairaanhoidon
         hoitokeinojen loputtua se tarjoaa kärsimyksiä lievittävän hoidon.
      
      
      Sosiaali- ja terveysministeriö on siis nykyisellään
         sisällyttänyt saattohoitoon liittyvää säädöspohjaa
         olemassa olevaan lainsäädäntöön.
         Myös saatto- ja palliatiivisen hoidon turvaaminen yksityiskohtaisemmalla
         lainsäädännöllä on
         yksi vaihtoehto lähestyä asiaa. Asia vaatii kuitenkin
         lisäselvityksiä ennen kuin siinä voidaan
         edetä.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 20 päivänä joulukuuta
            2012
         
         
         Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 959/2012 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Arja Juvonen /saf:
         
         
Ämnar regeringen vidta åtgärder
            för att lagstifta om ordnande av terminalvård? 
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Terminalvård är vård av en svårt
         sjuk människa i en situation då det inte finns
         kurativ behandling och man inte längre kan påverka
         sjukdomens framskridande. Till god terminalvård ska höra
         att man beaktar patientens önskemål, ger en så god lindring
         av symptomen som möjligt, förbereder inför
         den annalkande döden och beaktar och stödjer patientens
         anhöriga.
      
      
      Social- och hälsovårdsministeriet har gett
         en rekommendation för terminalvård år
         2010. Den riksomfattande etiska delegationen inom social- och hälsovården
         (ETENE) har behandlat frågan flera gånger och
         publicerat en arbetsgruppsrapport samt bland annat år 2012
         en utredning om sjukvårdsdistriktens och de stora städernas
         terminalvårdsplaner.
      
      
      	I hälso- och sjukvårdslagen stadgas att kommunerna
         ska ordna hälso- och sjukvårdstjänster för
         invånarna. Till sjukvårdstjänsterna hör
         att förebygga och bota sjukdomar men även att
         lindra lidande. Detta innebär i princip också ordnande av
         terminalvård. Hälso- och sjukvårdslagen ålägger
         varje sjukvårdsdistrikt att lägga upp en plan för
         ordnande av hälso- och sjukvården, där
         man bland annat kommer överens om samarbete inom de lokala
         vårdkedjorna. Enligt lagen ansvarar primärvården
         för samordningen av den samlade vården av patienten.
         Primärvården ska delta i hela vårdprocessen,
         till exempel i cancervården, så att då behandlingsmetoderna
         inom den specialiserade sjukvården är uttömda,
         erbjuder primärvården vård för
         att lindra lidande.
      
      
      Social- och hälsovårdsministeriet har alltså för närvarande
         sett till att författningsgrunden för terminalvård
         ingår i den aktuella lagstiftningen. Säkerställandet
         av terminalvård och palliativ vård med hjälp
         av detaljerad lagstiftning är ett alternativ. Frågan
         kräver dock vidare utredning innan man kan gå vidare
         med detta.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 20 december
            2012
         
         
         Omsorgsminister Maria Guzenina-Richardson