KIRJALLINEN KYSYMYS 963/2008 vp
         KK 963/2008 vp - Paavo Arhinmäki /vas 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Turkiseläinten hyvinvoinnin turvaaminen
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Norjassa on vastikään paljastunut
            turkiseläinten suojeluun liittyviä räikeitä rikkeitä.
            Norjalainen eläinoikeusjärjestö on jättänyt
            paikalliselle poliisille yksilöidyt tutkintapyynnöt
            noin sadasta turkistarhasta, joilla järjestö havaitsi
            rikkeitä. Heidän dokumentoimansa kuvamateriaali
            osoitti vakavia laiminlyöntejä eläinten
            hoidossa, kuten vakavia hoitamatta jätettyjä fyysisiä vammoja.
         
         
         Norjan turkistuotanto on vahvasti kytköksissä suomalaiseen
            turkistuotantoon. Norjalaiset ja suomalaiset turkistuottajat omistavat
            yhteisen turkistuotemerkin, jolle toimitetaan turkiksia Norjasta.
            Arviolta 90 % norjalaisista ketunnahoista ja noin
            60—70 % minkinnahoista myydään
            Suomessa turkishuutokaupoissa.
         
         
         Suomen eläinsuojelulaissa sanotaan seuraavaa: "Eläimiä on
            kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta
            kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen
            eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa
            on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava
            huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet."
         
         
         Tällä hetkellä tieteelliset raportit,
            kuten EU-komission julkaisema raportti turkiseläinten hyvinvoinnista
            (SCAHAW 2001) viittaavat kuitenkin siihen, että turkiseläinten
            hyvinvointi ei toteudu Suomen lain vaatimalla tasolla nykyisen kaltaisilla
            turkistarhoilla, vaikka maa- ja metsätalousministeriön
            päätöksiä turkiseläinten
            pidosta noudatettaisiin. Useat Euroopan maat ovatkin siksi kieltäneet
            tarhauksen tai kiristäneet eläintenpidolle asetettuja
            vaatimuksia Suomen vaatimuksia tiukemmiksi. Osassa EU-maista laissa vaaditaan
            esimerkiksi ketuille mahdollisuutta kaivaa ja minkeille mahdollisuutta
            uida.
         
         
         Kehitys näyttää siltä, että yhä useampi
            maa tulee kieltämään turkistarhauksen
            siksi, ettei turkiseläimille voida taata riittävän
            hyviä elinoloja tarhoilla.
         
         
         Suomen tulisi seurata muiden maiden kehitystä ja kartoittaa
            mahdollisuuksia turkiselinkeinonharjoittajien työllistämiseen
            muille aloille. Lisäksi Suomen tulisi kieltää turkistarhauksen
            harjoittaminen riittävällä siirtymäajalla.
            Uusien turkistarhojen perustaminen tulisi kieltää välittömästi.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Miten Suomen hallitus suhtautuu siihen, että Suomen
            kautta ja osittain suomalaisen tuotemerkin alla myydään
            epäeettisesti tuotettuja norjalaisia turkiksia ja
         
         
         mitä hallitus aikoo tehdä varmistuakseen
            siitä, että turkisten vuoksi tarhattavien eläinten
            hyvinvointi taataan eläinsuojelulain (247/1996)
            3 §:n mukaisesti siten, että eläimet
            voivat toteuttaa sekä fysiologisia että luontaisia
            käyttäytymistarpeitaan?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 11 päivänä joulukuuta
            2008
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
         olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
         Paavo Arhinmäen /vas näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 963/2008 vp:
         
         
Miten Suomen hallitus suhtautuu siihen, että Suomen
            kautta ja osittain suomalaisen tuotemerkin alla myydään
            epäeettisesti tuotettuja norjalaisia turkiksia ja
         
         
         mitä hallitus aikoo tehdä varmistuakseen
            siitä, että turkisten vuoksi tarhattavien eläinten
            hyvinvointi taataan eläinsuojelulain (247/1996)
            3 §:n mukaisesti siten, että eläimet
            voivat toteuttaa sekä fysiologisia että luontaisia
            käyttäytymistarpeitaan?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      EU:n tuotantoeläinten suojelua koskeva neuvoston direktiivi
         (98/58/EY, jäljempänä tuotantoeläindirektiivi)
         sisältää tuotantoeläinten pitoa, hoitoa,
         kohtelua ja käsittelyä koskevat yleisluontoiset
         vaatimukset. Euroopan neuvostossa on laadittu tuotantoeläinten
         suojelua koskeva eurooppalainen yleissopimus (ETS 87). Sopimuspuolia on
         yhteensä 33 ja näiden joukossa ovat myös Suomi
         ja Norja. Norjassa voimassa olevat turkiseläinten pitoa
         koskevat yksityiskohtaiset hyvinvointimääräykset
         täyttävät siten vähintään
         Euroopan neuvoston turkiseläinten pidolle asetetut vähimmäisvaatimukset.
         Myös Euroopan yhteisö on tämän
         sopimuksen osapuolena ja sopimuksen nojalla laaditut eri eläinlajien
         pitoa koskevat vaatimukset ovat siten osa eläinten hyvinvointia
         koskevaa yhteisölainsäädäntöä.
         Turkiseläinten pitoa koskevat eläinsuojeluvaatimukset
         on hyväksytty sopimuspuolten yksimielisellä päätöksellä vuonna
         1999. Näiden vaatimusten on katsottu kaikkien osapuolten
         mielestä antavan riittävät mahdollisuudet
         eläinten kannalta tärkeimpien fysiologisten tarpeiden
         ja käyttäytymistarpeiden tyydyttämiseen
         turkiseläinten pidossa. Lisäksi on todettava,
         että eläinten terveys on erittäin merkittävä hyvinvointiin
         vaikuttava tekijä ja myös tämä on otettu
         huomioon yleiseurooppalaisia turkiseläinten hyvinvointivaatimuksia
         laadittaessa. Pohjoismaisessa turkiskaupassa elinkeinolla on myös käytössään
         sertifiointijärjestelmä, jonka perusteella lainsäädännön
         vähimmäistason ylittävät tarhat
         voivat tietyillä ehdoilla saada tuottamillensa turkiksille
         sertifioinnista kertovan merkinnän.
      
      
      Tuotantoeläindirektiivin määräykset
         on saatettu Suomessa voimaan eläinsuojelulailla (247/1996)
         ja eläinsuojeluasetuksella (396/1996, valtioneuvoston
         asetus). Turkiseläinten pitoa koskevat vaatimukset on saatettu
         Suomessa voimaan turkiseläinten pitoa koskevalla maa- ja metsätalousministeriön
         päätöksellä (16/EEO/1999).
         Tämä päätös sisältää varsin
         täsmälliset määräykset
         turkiseläinkasvatuksessa noudatettavista hyvinvointivaatimuksista.
         Näitä yksityiskohtaisia määräyksiä laadittaessa
         on edellä esitetyn mukaisesti otettu huomioon eläinsuojelulain
         3 §:n vaatimus, jonka mukaan eläinten pidossa
         on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava
         huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet. 
      
      
      Eläinsuojelulain ja sen nojalla annettujen säännösten
         täytäntöönpanoa ja noudattamista
         ohjaa ja valvoo eläinsuojelulain mukaisesti keskushallinnon
         viranomaisena elintarviketurvallisuusvirasto. Läänin
         alueella säännösten täytäntöönpanosta
         ja valvonnasta huolehtii lääninhallitus. Paikallisina
         viranomaisina toimivat kunnaneläinlääkärit,
         poliisi ja kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavat viranhaltijat.
         Eläinsuojelutarkastuksia voidaan tehdä turkistarhoille
         sekä epäiltäessä säädösten
         rikkomista että ilman epäilyä. Suurin
         osa näistä ilman epäilyä tehtävistä tarkastuksista
         on niin sanottuja EU-tarkastuksia. Vuonna 2007 tällaisia
         tarkastuksia tehtiin 124 turkistarhalle. Tarkastusten tuloksista
         ilmoitetaan myös Euroopan komissiolle. Viranomaisten tekemillä tarkastuksilla
         varmistetaan, että tarhoilla noudatetaan lainsäädännön
         vaatimuksia. Mikäli laiminlyöntejä havaitaan,
         tarkastava viranomainen antaa tarhaajalle eläinsuojelulain 42 §:ssä tarkoitetun
         kiellon tai määräyksen, jolla tilat,
         olosuhteet ja eläinten hoito saatetaan lainsäädännön
         edellyttämälle tasolle. Tarvittaessa viranomainen
         voi myös ryhtyä lain 44 §:ssä tarkoitettuihin
         kiireellisiin toimenpiteisiin, jos eläinten hyvinvointi
         sitä edellyttää.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 30 päivänä joulukuuta
            2008
         
         
         Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 963/2008 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Paavo Arhinmäki /vänst:
         
         
Hur förhåller sig Finlands regering till att
            man via Finland och delvis under finländskt varumärke
            säljer oetiskt producerade norska pälsprodukter
            och
         
         
         vad ämnar regeringen göra för
            att säkerställa att pälsdjurens välbefinnande enligt
            3 § i  djurskyddslagen (247/1996) kan garanteras
            så att djurens fysiologiska och beteendemässiga
            behov kan tillgodoses?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      EU:s direktiv om skydd av animalieproduktionens djur (98/58/EG,
         nedan animalieproduktionsdirektivet) innehåller allmänna
         bestämmelser om hållning, skötsel, behandling
         och hantering av produktionsdjur. Europarådet har upprättat
         en europeisk konvention om skydd av animalieproduktionens djur (ETS
         87). Sammanlagt 33 medlemsstater, bland dem också Finland
         och Norge, har ratificerat konventionen. De i Norge gällande
         detaljerade bestämmelserna om pälsdjurs välbefinnande
         uppfyller sålunda de minimikrav som Europarådet
         uppställt för pälsdjurshållning.
         Också Europeiska gemenskapen har ratificerat konventionen
         och de i enlighet med konventionen uppställda kraven för
         djurhållning av olika slag ingår sålunda
         i gemenskapslagstiftningen om djurs välbefinnande. Konventionsstaterna
         beslöt 1999 enhälligt godkänna djurskyddskraven
         för pälsdjurshållning. Kraven anses av alla
         konventionsstater ge tillräckliga förutsättningar
         för att tillgodose de från djurens synpunkt viktigaste
         fysiologiska och beteendemässiga behoven vid pälsdjurshållning.
         Dessutom måste det konstateras att djurens hälsa är
         en ytterst viktig faktor för välbefinnandet, vilket även
         har beaktats vid utformningen av de krav i fråga om pälsdjurs
         välmående som allmänt gäller
         i Europa. I den nordiska handeln med pälsprodukter tillämpas
         också ett certifieringssystem som innebär att pälsfarmer
         som överskrider den i lagstiftningen angivna miniminivån,
         på vissa villkor får använda ett certifieringsmärke
         för sina pälsdjursprodukter.
      
      
      Animalieproduktionsdirektivet har i Finland genomförts
         med djurskyddslagen (247/1996) och djurskyddsförordningen
         (396/1996, statsrådets förordning). De
         krav som gäller pälsdjurshållning har
         i Finland genomförts med jord- och skogsbruksministeriets
         beslut om djurskyddskrav vid pälsdjurshållning
         (16/VLA/1999). Beslutet innehåller ytterst
         exakta bestämmelser om de välbefinnandekrav som
         ska iakttas vid uppfödning av pälsdjur. Vid utformningen
         av de detaljerade bestämmelserna har såsom nämns
         ovan beaktats djurskyddslagens 3 §, dvs. kravet att vid djurhållningen
         främja upprätthållandet av djurens hälsa
         och ta hänsyn till djurens fysiologiska och beteendemässiga
         behov.
      
      
      Livsmedelssäkerhetsverket leder och övervakar
         i egenskap av centralförvaltningsmyndighet verkställigheten
         av och iakttagandet av djurskyddslagen och med stöd av
         den utfärdade bestämmelser. Länsstyrelsen
         svarar i länet för verkställigheten av
         och tillsynen av lagen och bestämmelserna. Kommunalveterinären,
         de tjänsteinnehavare som utövar tillsyn över
         hälsoskyddet i kommunen och polisen verkar som lokala tillsynsmyndigheter.
         Pälsfarmer kan inspekteras både vid misstanke
         om brott mot djurskyddsbestämmelserna och även
         utan sådan misstanke. Merparten av inspektionerna utan
         misstanke brott är s.k. EU-inspektioner. År 2007
         gjordes sådana inspektioner på 124 pälsfarmer.
         Också Europeiska kommissionen informeras om inspektionsresultaten.
         Genom myndighetsinspektionerna säkerställs det
         att pälsfarmerna iakttar lagstiftningen. Om överträdelser
         konstateras utfärdar inspektionsmyndigheten förbud
         i enlighet med djurskyddslagens 42 § eller ålägger
         pälsfarmaren att fullgöra sina skyldigheter så att
         utrymmena, förhållandena och skötseln
         av djuren når upp till den lagstadgade nivån.
         Vid behov kan myndigheten enligt djurskyddslagens 44 § också vidta
         brådskande åtgärder om det är
         nödvändigt för djurens välbefinnande. 
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 30 december
            2008
         
         
         Jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa Anttila