LAKIALOITE 10/2008
vp
LA 10/2008
vp - Tuulikki Ukkola /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki lastensuojelulain muuttamisesta
Eduskunnalle
Lasten huostaanotto on äärimmäinen
lapsen vapauteen kajoava teko, jossa puututaan niin lapsen kuin
vanhempienkin perus- ja ihmisoikeuksiin. Demokraattisessa oikeusvaltiossa
jokaisella kansalaisella, niin lapsella kuin aikuisellakin, on oikeus
oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Jokaisen huostaanottopäätöksen
tulee perustua huolelliseen tapahtumien ja olosuhteiden punnintaan.
Yhtäkään lasta ei saa erottaa perheestään
pelkkien papereiden perusteella, vaan vanhempia ja lasta on kuultava.
Ilman perheen suullista kuulemismenettelyä ei voida puhua
oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä.
Uudessa lastensuojelulaissa huostaanottopäätökset
on siirretty kuntien sosiaalilautakunnilta hallinto-oikeuksille.
Entisen lain mukaan hallinto-oikeus käsitteli vain riitatapaukset.
Hallintolainkäyttö ei kuitenkaan sovellu lapsen
asian käsittelyyn eikä takaa lapsen eikä perheenjäsenten oikeusturvaa.
Tätä asiaa edellinen eduskunta ei lakia hyväksyessään
ymmärtänyt.
Hallinto-oikeudessa lapsen ja perheen tulee todistaa sosiaali-
ja muiden viranomaisten väitteet vääriksi.
Todistustaakka on siis käänteinen eli täysin
vastoin oikeusvaltion periaatteita. Oikeudenmukaisessa oikeudenkäynnissä viranomaisten
on esitettävä näyttö siitä,
että he ovat menetelleet oikein puuttuessaan perus- ja
ihmisoikeuksiin.
Asiaan on julkisuudessa puuttunut muiden muassa lastensuojeluasioihin
erikoistunut lakimies, varatuomari Leeni Ikonen (HS 9.2.2008). Hän
kirjoittaa mm. seuraavaa: "Tuomaritoiminnan ydin eli tosiseikkojen
selvittäminen jää hallinto-oikeudessa
tekemättä, kun päätökseen
poimitaan lastensuojeluviranomaisten näkemystä tukevat
seikat. Yksittäisen lapsen asia jää tutkimatta,
ja menettely halvaantuu viranomaisten sekaviin asiakirjoihin ja
prosessin hämäryyteen. Päätökseen
voidaan kirjata hallinto-oikeudella ei ole syytä epäillä sosiaalityöntekijäin
lausuntojen luotettavuutta siitä huolimatta, että äiti
kertoo asiasta toisin. Perheet ajetaan syvään
epätoivoon, kun tuomioistuin luopuu puolueettoman tutkijan
roolista."
Vuoden alussa voimaan tullut uusi lastensuojelulaki on monelta
osin perheiden ja lasten kannalta vääristynyt.
Räikein epäkohta kuitenkin on se, että huostaanottoasioiden
ensi asteen käsittely siirtyi sosiaalilautakunnilta hallinto-oikeuksiin,
jotka tähän asti yleensä ovat tehneet
päätöksensä ilman suullista
käsittelyä.
Hallinto-oikeudet ovat vahvistaneet miltei kaikki huostaanottopäätökset.
Esimerkiksi Helsingin hallinto-oikeudessa ratkaistiin 287 huostaanottoasiaa
vuonna 2006. Suullisia kuulusteluja oli 28. Jopa KHO on hyväksynyt
viranomaisten ihmisoikeusloukkaukset, joiden takia Suomi on saanut
useita tuomioita lastensuojeluasioissa.
Jostain syystä edellinen hallitus ja eduskunta eivät
antaneet mitään arvoa oikeusturva-asioiden neuvottelukunnan
kannanotolle, jossa esitettiin huostaanottoasioiden käsittelyä käräjäoikeuksissa.
Kannanottoa perusteltiin muun muassa sillä, että käräjäoikeuden
prosessi on yksityiskohtaisemmin säännelty ja
siinä korostuu oikeudenkäynnin suullisuus ja välittömyys.
Uusi lastensuojelulaki ei takaa lapselle ja perheille oikeudenmukaista
oikeudenkäyntiä, koska hallinto-oikeudessa todistustaakka
on käänteinen eli vastoin oikeusvaltion periaatteita.
Tässä lakialoitteessa esitetään,
että hallinto-oikeuden sijasta huostaanottopäätökset
siirretään käräjäoikeudelle.
Se tietenkin samalla edellyttää sitä,
että jokaisessa käräjäoikeudessa
on perheoikeuteen erikoistunut tuomari ja että päätöksiä tekemässä ovat
myös lautamiehet.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
lastensuojelulain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 13 päivänä huhtikuuta
2007 annetun lastensuojelulain (417/2007)
28 §, 39 §:n 2—5 momentti,
43 §:n 2 momentti, 44 §:n 1
momentin johdantokappale ja pykälän otsikko, 14
luvun otsikko, 82 §, 83 §, 84 §:n
1 momentti ja pykälän otsikko, 85 §,
86 §:n 1 momentti ja pykälän
otsikko, 87 §, 90 § sekä 92 § seuraavasti:
28 §
Tuomioistuimen lupa lapsen tutkimiseen
Käräjäoikeus voi 13 §:n
1 momentissa tarkoitetun viranhaltijan hakemuksesta antaa luvan lasta
koskevaan lääkärin tai muun asiantuntijan suorittamaan
tutkimukseen, jos tutkimus on lastensuojelun tarpeen selvittämiseksi
välttämätön, mutta huoltaja
kieltää tutkimuksen tekemisen. Ennen hakemuksen
tekemistä on selvitettävä lapsen mielipide,
ellei se lapsen ikä, kehitystaso tai muut olosuhteet huomioon
ottaen ole mahdotonta.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu lupa annetaan määräajaksi.
Ennen luvan antamista käräjäoikeuden
on kuultava lapsen huoltajaa ja 12 vuotta täyttänyttä lasta.
Erityisen painavasta syystä lupa voidaan antaa, vaikka
kuulemista ei ole voitu suorittaa.
Käräjäoikeus voi päättäessään
luvan antamisesta samalla määrätä,
että luvan mukainen tutkimus saadaan tehdä muutoksenhausta
huolimatta.
Käräjäoikeuden lupaa koskevan päätöksen noudattamiseksi
huoltajalle asetettavista velvoitteista on soveltuvin osin voimassa,
mitä lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan päätöksen
täytäntöönpanosta annetussa
laissa (619/1996) säädetään.
39 §
Kiireellisen sijoituksen lakkaaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kiireellinen sijoitus raukeaa, jollei hakemusta sijoituksen
jatkamisesta tai 43 §:n 2 momentissa tarkoitettua
hakemusta huostaanotosta ole 30 päivässä sijoituksen
alkamisesta saatettu käräjäoikeuden käsiteltäväksi.
Jos huoltaja ja 12 vuotta täyttänyt lapsi
suostuvat kiireellisen sijoituksen jatkamiseen huostaanottopäätöksen
valmistelemiseksi, kiireellinen sijoitus raukeaa kuitenkin vasta,
jollei huostaanottopäätöstä tai
hakemusta sijoituksen jatkamisesta taikka huostaanotosta ole tehty
käräjäoikeudelle 45 päivässä sijoituksen
alkamisesta.
Käräjäoikeus voi lapsen asioista
vastaavan sosiaalityöntekijän hakemuksesta jatkaa
kiireellistä sijoitusta ajan, joka on tarpeen huostaanottoasian
valmistelemiseksi, kuitenkin enintään 60 päivää 2
ja 3 momentissa mainittujen määräaikojen
päättymisestä. Määräajan
päätyttyä sijoitus raukeaa, jollei huostaanottoa
koskevassa asiassa ole tehty 43 §:n
2 momentissa tarkoitettua hakemusta käräjäoikeudelle.
Kun päätös kiireellisestä sijoituksesta
tehdään lapsen huostaanottoa koskevan hakemuksen
ollessa jo vireillä käräjäoikeudessa,
asiassa on haettava välittömästi 83 §:ssä tarkoitettua
väliaikaista määräystä.
Käräjäoikeuden annettua väliaikaista
määräystä koskevan päätöksen
kiireellinen sijoitus raukeaa.
43 §
Päätöksenteko huostaanotosta ja sijaishuoltoon sijoittamisesta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos lapsen huoltaja tai 12 vuotta täyttänyt
lapsi vastustaa huostaanottoa tai siihen liittyvää sijaishuoltoon
sijoittamista, taikka jos kuuleminen on jätetty suorittamatta
muusta kuin 42 §:n 3 momentissa mainitusta syystä,
asian ratkaisee käräjäoikeus 13 §:n
1 momentin mukaan määräytyvän
viranhaltijan hakemuksesta lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän
valmisteltua asian.
44 §
Hakemus käräjäoikeudelle
Huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoon
sijoittamista koskevan 43 §:n 2 momentissa mainitun
viranhaltijan hakemuksen käräjäoikeudelle
tulee sisältää:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
14 luku
Asian käsittely käräjäoikeudessa
82 §
Asian käsittelyä koskevat yleiset säännökset
Tässä laissa tarkoitettujen asioiden käsittelystä käräjäoikeudessa
ja korkeimmassa oikeudessa on voimassa, mitä oikeudenkäymiskaaressa säädetään,
jollei tässä laissa toisin säädetä.
83 §
Väliaikainen määräys
Huostaanottoa koskevaa hakemusta käsitellessään
käräjäoikeus voi antaa väliaikaisen
määräyksen lapsen olinpaikasta ja siitä,
miten lapsen hoito ja kasvatus on asian oikeuskäsittelyn aikana
järjestettävä. Määräys
voidaan antaa asianosaisia kuulematta, jos asiaa ei voida
viivyttää. Väliaikainen määräys
on voimassa, kunnes käräjäoikeus antaa
huostaanottoasiassa päätöksen, jollei
määräystä sitä ennen
peruuteta tai muuteta.
84 §
Valmisteleva suullinen käsittely käräjäoikeudessa
Huostaanottoa koskevan asian tultua vireille käräjäoikeus
voi asian kirjallisen valmistelun ohella järjestää rajoitetun
suullisen käsittelyn selvittääkseen asianosaisten
vaatimukset ja niiden perusteet. Käsittelyssä on
tarkoitus erityisesti selvittää, mistä asianosaiset
ja hakemuksen tai päätöksen tehnyt viranomainen
ovat erimielisiä sekä mitä todisteita
vaatimusten tueksi on esitettävissä. Käsittelyssä ei
voida ottaa vastaan suullista todistelua eikä kuulla asiantuntijoita.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
85 §
Käräjäoikeuden päätösvaltaisuus
Yksi käräjäoikeuden lainoppinut
jäsen voi tehdä käräjäoikeuden
päätöksen:
1) 28 §:ssä tarkoitetussa luvan antamista
lapsen tutkimiseen koskevassa asiassa;
2) 39 §:n 4 momentissa tarkoitetussa kiireellisen
sijoituksen määräajan jatkamista koskevassa
asiassa; ja
3) 83 §:ssä tarkoitetussa väliaikaisen
määräyksen antamista koskevassa
asiassa.
Käräjäoikeus voi 1 momentissa mainitussa asiassa
tehdä päätöksen myös
kokoonpanossa, johon kuuluvat käräjäoikeuden
lainoppinut puheenjohtaja ja yksi lautamies, jos he ovat ratkaisusta
yksimieliset.
Lisäksi 1 tai 2 momentissa säädetty
ratkaisukokoonpano voi järjestää 84 §:n
1 momentissa tarkoitetun valmistelevan suullisen käsittelyn.
Muutoin käräjäoikeuden päätösvaltaisuudesta
säädetään käräjäoikeuslaissa
(581/1993).
86 §
Lapsen kuuleminen
Lasta voidaan kuulla henkilökohtaisesti käräjäoikeudessa,
hovioikeudessa tai korkeimmassa oikeudessa, jos lapsi sitä pyytää tai
siihen suostuu. Alle 12-vuotiasta lasta voidaan kuitenkin kuulla
henkilökohtaisesti vain, jos kuuleminen on välttämätöntä asian
ratkaisemiseksi ja siitä ei arvioida aiheutuvan lapselle
merkittävää haittaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
87 §
Avustajan määrääminen lapselle
Käräjäoikeus, hovioikeus tai korkein
oikeus voi määrätä lapselle
avustajan tässä laissa tarkoitetun asian tuomioistuinkäsittelyyn,
jos lapsi tai hänen laillinen edustajansa sitä pyytää tai tuomioistuin
harkitsee sen määräämisen muutoin
tarpeelliseksi.
Jos käräjäoikeus, hovioikeus tai
korkein oi-keus määrää avustajan,
vaikka lapsi tai hänen laillinen edustajansa ei ole ilmoittanut
sitä haluavansa, on avustajan määräämisestä soveltuvin
osin ja avustajalle tulevasta palkkiosta ja korvauksesta voimassa,
mitä oikeusapulaissa (257/2002)
säädetään, riippumatta siitä,
onko lapselle myönnetty tai myönnetäänkö hänelle
oikeusapulaissa tarkoitettua oikeusapua. Tältä osin
oikeusapu annetaan korvauksetta.
90 §
Muutoksenhaku käräjäoikeuteen
Sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen alaisen viranhaltijan
antamaan päätökseen 38 ja 39 §:ssä tarkoitettua
kiireellistä sijoitusta, 43 §:n 1 momentissa
tarkoitettua huostaanottoa sekä sijaishuoltoa, 47 §:ssä tarkoitettua
huostassa pidon lakkaamista, 63 §:ssä tarkoitettua
yhteydenpidon rajoittamista sekä 65 §:ssä,
67 §:n 4 momentissa, 69, 70 ja 72 §:ssä tarkoitettuja
rajoitustoimenpiteitä koskevassa asiassa saa hakea valittamalla
muutosta suoraan käräjäoikeudelta.
Muun henkilön kuin sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen
alaisen viranhaltijan päätökseen 11 luvussa
tarkoitetuissa rajoituksia ja rajoitustoimenpiteitä koskevissa
asioissa haetaan muutosta valittamalla käräjäoikeuteen.
Valitus on tehtävä 30 päivän
kuluessa päätöksen tiedoksi saamisesta.
Ellei tässä laissa toisin säädetä,
sovelletaan muutoksenhakuun muutoin, mitä sosiaalihuoltolain
45 ja 47 §:ssä säädetään.
92 §
Muutoksenhaku ylempiin oikeusasteisiin
Tämän lain 38 ja 39 §:ssä tarkoitetusta
kiireellistä sijoitusta, 43 §:ssä tarkoitetusta
lapsen huostaanottoa sekä sijaishuoltoa, 47 §:ssä tarkoitetusta
huostassa pidon lakkaamista, 63 §:ssä tarkoitetusta
yhteydenpidon rajoittamista, 28 §:ssä tarkoitetusta
lupaa lapsen tutkimiseen, 35 §:ssä tarkoitetusta
toimeentulon ja asumisen turvaamista, 75 ja 76 §:ssä tarkoitetuista
jälkihuoltoa sekä 81 §:n 5 momentissa
tarkoitettua kieltoa ja 16 §:ssä tarkoitetusta
kuntien välistä järjestämis-
ja kustannusvastuuta koskevasta käräjäoikeuden
päätöksestä saa hakea valittamalla muutosta
hovioikeudelta ja korkeimmalta oikeudelta siten kuin oikeudenkäymiskaaressa
säädetään. Tämän
lain 16 §:ssä tarkoitetusta kuntien välistä järjestämis-
ja kustannusvastuuta koskevasta käräjäoikeuden
päätöksestä saa valittaa hovioikeuteen.
Hakemuksen tai päätöksen tehneellä viranomaisella
on oikeus hakea muutosta käräjäoikeuden
päätöksestä 1 momentissa tarkoitetuissa asioissa
hovioikeudelta ja korkeimmalta oikeudelta.
Käräjäoikeuden antamaan muuhun kuin
1 momentissa tarkoitettuun lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua
koskevaan päätökseen ei saa valittamalla
hakea muutosta.
Käräjäoikeuden asian käsittelyn
aikana tekemästä päätöksestä,
jolla muutoksenhaun alaisen päätöksen
täytäntöönpano on kielletty
tai keskeytetty, ei kuitenkaan saa valittaa.
Käräjäoikeuden antamasta 83 §:ssä tarkoitetusta
väliaikaisesta määräyksestä ei
saa hakea erikseen muutosta.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 26 päivänä helmikuuta
2008
- Tuulikki Ukkola /kok
- Marja Tiura /kok
- Kimmo Sasi /kok
- Ulla Karvo /kok
- Anne-Mari Virolainen /kok
- Lenita Toivakka /kok
- Outi Mäkelä /kok
- Sanna Perkiö /kok
- Jouko Laxell /kok
- Timo Heinonen /kok
- Ilkka Viljanen /kok
- Hanna-Leena Hemming /kok
- Harri Jaskari /kok
- Juha Hakola /kok
- Arja Karhuvaara /kok
- Arto Satonen /kok
- Pertti Salolainen /kok