LAKIALOITE 100/2002
vp
LA 100/2002
vp - Bjarne Kallis /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta
annetun lain 13 §:n ja työsopimuslain 4 luvun
4 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Isien ja äitien, lapsiperheiden vanhempien,
työssäkäynti on yleisempää kuin
muissa kotitalouksissa. Myös heidän viikoittainen
työpanoksensa (64 h/vk) on suurempi kuin työikäisten
lapsettomien parien (48 h/vk). Stakesin tutkimuksesta "Mikä lapsiamme
uhkaa" ilmenee, että noin 250 000 lapsen vanhemmat
tekevät ylipitkää työviikkoa
ja joka viidennen lapsen molemmat vanhemmat työskentelevät
epätyypillisinä aikoina. Työsuojelupiirien
tuoreen selvityksen mukaan työpaikoilla rikotaan edelleen
suhteellisen yleisesti työaikalainsäädäntöä työnantajan
vaatimuksesta, työn vaativuudesta tai lisäansioiden tarpeesta
johtuen. Lasten näkökulmasta merkittävä osa
elintasoa on mahdollisuus viettää aikaa oman vanhemman
kanssa omassa kodissa. Työn jakautumisen kannalta voidaan
pitää merkittävänä epäkohtana,
että juuri isät ja äidit tekevät
paljon työtä kodin ulkopuolella, enemmän
kuin muut miehet ja naiset keskimäärin.
Vanhemmat tekevät lasten hoidon vuoksi varsin vähän
järjestelyjä työaikoihinsa, esimerkiksi lyhentämällä päivittäistä tai
viikottaista työaikaa. Työajan lyhentäminen
on mahdollista alle 3-vuotiaiden vanhemmille osittaisen hoitovapaan
kautta, mutta tätä mahdollisuutta käyttää selvästi
alle kaksituhatta perhettä vuosittain. Isät eivät
käytä mahdollisuutta osa-aikaisuuteen juuri lainkaan
ja heidän työnteossaan onkin nähtävissä muutos
lähinnä työnantajan eduksi. Isien keskimääräinen
työpanos on selkeästi suurempi kuin muiden työikäisten
miesten. Äidit työskentelevät osa-aikaisesti
jonkin verran yleisemmin kuin muut naiset, mutta yleisempää on
jättäytyä pienen lapsen vuoksi kokonaan
pois työmarkkinoilta. Väestöliiton perhebarometrin
mukaan yli 40 % päiväkotilasten
vanhemmista haluaisi jäädä kotiin hoitamaan
lapsiaan, jos se olisi taloudellisesti mahdollista.
Tuoreissa tutkimuksissa on todettu vanhempien, etenkin äidin,
työuupumuksen ennakoivan lapsen psyykkistä pahoinvointia,
erityisesti masennusta ja itsemurha-alttiutta. On hälyttävää, että nuoret
alle 35-vuotiaat työssä käyvät
naiset kärsivät selvästi aikaisempaa
enemmän stressistä ja uupumuksesta. Tähän
ikäryhmään sijoittuu valtaosa pienten
lasten äideistä. Työelämä vaatii vanhemmilta
eniten juuri silloin, kun lapset tarvitsisivat kipeimmin vanhempiensa
aikaa. Suomalaisten lasten elintaso on näistä näkökulmista katsoen
selvästi alempi kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa, jossa
työajan jousto elämäntilanteen mukaan
on paremmin järjestetty kuin meillä. Myös
muissa Pohjoismaissa on selvästi yleisempää,
että pienten lasten vanhemmat tekevät osapäivätyötä.
Lapsen tarpeet ja etu jäävät meillä kiireisen
työelämän jälkeen toissijaisiksi.
Työaikalaissa on otettu huomioon myös muiden
kuin pienten lasten vanhempien tarpeet siirtyä kokoaikatyöstä lyhyempään
työaikaan eri elämäntilanteissa. Jos
työntekijä haluaa sosiaalisista ja terveydellisistä syistä tehdä työtä säännöllistä
työaikaa
lyhyemmän ajan, työnantajan on pyrittävä järjestämään
työt niin, että työntekijä voi
tehdä osa-aikatyötä. Tällä työaikasäännöksellä on
kuitenkin lähinnä tarkoitus turvata työntekijän
työkyvyn säilyminen mahdollisimman pitkään.
Lainsäädäntö mahdollistaa osa-aikatyösopimuksen
tekemisen aina, kun osapuolet ovat siitä yksimielisiä,
eli sopimuksenvaraisesti, mutta ei varsinaisesti ohjaa nykyisellään muiden
kuin alle 3-vuotiaiden vanhempia työajan lyhentämiseen.
Vanhempien mahdollisuuksia osa-aikatyön tekemiseen
tulee laajentaa. Osa-aikatyön edistämisellä parannetaan
vanhempien mahdollisuuksia huolehtia itse lapsistaan siten, että he
samalla voisivat säilyttää yhteytensä työelämään.
Jos vanhempi saisi taloudellisen mahdollisuuden jakaa aikaansa työlle
ja lapsilleen, parannettaisiin sekä lapsen että vanhemman
hyvinvointia ja myös työnantaja hyötyisi
lisääntyneestä työtehosta. Lisäksi
lapsen syntymästä saakka kotona olleen vanhemman
paluu täysipäiväiseen työelämään
tulisi helpommaksi. Osa-aikatyöskentely vapauttaa myös
vanhempien aikaa pienten koululaisten iltapäivähoitoon
sekä aikaa vahvempaan kasvatusvastuuseen isommista koululaisista.
Murrosikäiset nuoretkin tarvitsevat ensisijaisesti läsnä olevaa
vanhempaa, ei lisätunneista tulevaa palkkaa. Lakialoitteessa
esitetään, että näiden osa-aikatyön
etujen saavuttamiseksi osittaisen hoitovapaan ajalta maksettavaa
osittaista hoitorahaa maksetaan nykyisen kolmen vuoden ikärajan
sijaan alle 12-vuotiaan vanhemmalle ja hoitoraha porrastetaan riippuvaiseksi
vanhemman tulotasosta siten, että ansionmenetyksestä korvataan
puolet, mutta korkeintaan 250 euroa kuukaudessa. Aloitteessa
esitetään myös, että työsopimuslain
mukaista oikeutta saada osittaista hoitovapaata laajennetaan siihen
saakka, kunnes lapsi täyttää 15 vuotta
ja annetaan vanhemmalle mahdollisuus siirtyä osa-aikatyöhön
suoraan muiden perhevapaiden jatkoksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Laki
lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain 13 §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta
20 päivänä joulukuuta 1996 annetun lain (1128/1996)
13 §:n 1, 2 ja 4 momentti, sellaisena kuin niistä on
4 momentti laissa 562/2000,
seuraavasti:
13 §
Osittainen hoitoraha
Virka- tai työsuhteessa olevalla Suomessa tosiasiallisesti
asuvalla alle kaksitoistavuotiaan lapsen vanhemmalla tai muulla
huoltajalla, jonka keskimääräinen päivittäinen
työaika on lapsen hoidon vuoksi enintään
6 tuntia ja keskimääräinen viikoittainen
työaika enintään 30 tuntia, on oikeus
saada osittaista hoitorahaa.
Osittaista hoitorahaa ei makseta, kun lapsen vanhempi tai muu
huoltaja itse hoitaa lasta tai tämän sisarusta
saaden kotihoidon tukea.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Osittainen hoitoraha on kalenterikuukaudessa puolet laskennallisesta
ansionmenetyksestä, mutta korkeintaan 250 euroa
kuukaudessa. Tukeen on oikeutettu ainoastaan toinen lapsen vanhemmista
tai yksi lapsen muu huoltaja.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2003
_______________
2.
Laki
työsopimuslain 4 luvun 4 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 26 päivänä tammikuuta
2001 annetun työsopimuslain (55/2001)
4 luvun 4 §:n 1 momentti seuraavasti:
4 luku
Perhevapaat
4 §
Osittainen hoitovapaa
Työntekijä, joka on ollut saman työnantajan työssä yhteensä vähintään
12 kuukautta viimeksi kuluneen 24 kuukauden aikana, voi saada lapsensa
tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen
hoitamiseksi osittaista hoitovapaata sen kalenterivuoden loppuun,
jona lapsi täyttää 15 vuotta. Jos työntekijä haluaa
jäädä osittaiselle hoitovapaalle suoraan äitiys-
tai vanhempainlomalta tai hoitovapaalta, työssäoloaika
lasketaan tällaista jaksoa edeltävältä 24 kuukaudelta.
Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat eivät saa pitää osittaista
hoitovapaata samanaikaisesti. Työntekijän on tehtävä esitys
osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta
ennen vapaan alkamista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2003.
_______________
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2002
- Bjarne Kallis /kd
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Sakari Smeds /kd
- Päivi Räsänen /kd
- Leea Hiltunen /kd
- Marja-Leena Kemppainen /kd
- Kari Kärkkäinen /kd
- Ismo Seivästö /kd