LAKIALOITE 101/2002
vp
LA 101/2002
vp - Marja-Leena Kemppainen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki isyyslain voimaanpanosta annetun lain 7 §:n
muuttamisesta
Eduskunnalle
Vuosina 1951—1976 syntyi noin 100 000 au-lasta,
joista merkittävälle osalle ei ole edelleenkään
vahvistettu isää. Heistä useimmat ovat kasvaneet
yksinhuoltajaperheessä ilman kahden vanhemman tuomaa tukea
ja elatusta. Kasvuympäristöä on saanut
värittää myös häpeän
ilmapiiri, leimautuminen au-aseman vuoksi. Isättömyys
saattaa edelleen olla olennainen osa identiteettiä. Näillä au-lapsilla
ei ole myöskään perintöoikeutta
toisen vanhempansa omaisuuteen. Heidät on siis suljettu
perintöoikeuden ulkopuolelle. Aviolasten ja au-lasten tilanne
ei ole vieläkään tasa-arvoinen, vaikka
jo vuoden 1975 isyyslailla (700/1975)
tavoiteltiin nimenomaan samaa juridista asemaa kaikille lapsille
ja todellisten isäsuhteiden voimaansaattamista.
Isyyslain voimaantulosta annetussa laissa (701/1975)
säädettiin viiden vuoden määräaika isyyskanteiden
nostamiselle tapauksissa, joissa lapsi on syntynyt ennen isyyslain
voimaantuloa. Tätä määräaikaa,
joka päättyi vuonna 1981, pidettiin tarpeellisena
oikeusvarmuuden vuoksi. Oikeusvarmuutta ei kuitenkaan edistä se,
että monissa tapauksissa lapsen huoltaja ei ollut tietoinen
määräajasta tai edes mahdollisuudesta isyyden
vahvistamiseen. Kaikki äidit eivät olleet halukkaita
selvityttämään isyyttä, eikä lapsi itse
ikänsä puolesta ollut määräaikana
kykenevä ymmärtämään
asian merkitystä ja ajamaan kannetta isyyden vahvistamisesta.
Lisäksi tieto oletetusta isyydestä on saattanut
tulla aikuisen lapsen tietoon vasta paljon asetetun määräajan
jälkeen.
On muistettava, että määräajalla
tosiasiassa suojattiin lähinnä niiden miesten
elämäntilannetta, jotka eivät olleet
vapaaehtoisesti tunnustaneet isyyttään ennen lain
voimaantuloa. Ennen isyyslain voimaantuloa mies saattoi kieltää isyytensä,
eikä isyyden vahvistaminen ollut tällöin mahdollista,
ellei kyseessä ollut niin sanottu kihlalapsi. Miehet saattoivat
siis välttää vastuunsa lapsen elatuksesta
yksinkertaisesti kieltämällä isyytensä.
Toiseksi rajaksi isyyskanteen nostamiselle asetettiin oletetun
isän kuolema. Kehittyneiden tutkimusmenetelmien avulla
isyydestä olisi saatavissa luotettava näyttö säilytettyjen
näytteiden avulla jo kuolleestakin henkilöstä.
Isyyslain taannehtivuutta ei tule kuitenkaan edelleenkään ulottaa
sellaisiin tapauksiin, joissa isäksi oletettu mies on jo
kuollut. Tämä on perusteltua, koska isyyden selvittämisen
mahdollistavia näytteitä ei olisi kuitenkaan kaikissa
tapauksissa otettu tai säilytetty tai edes saatavissa enää miehen
sukulaisilta. Myös tapahtuneiden perinnönjakojen uusi
selvittäminen olisi hankalaa. Lisäksi vainajan
omaisten tunteiden suojaaminen on näin vanhojen tapahtumien
osalta tarpeen, erityisesti kun perheen sisäisten asioiden
selvittäminen ei enää ole mahdollista.
Isyyden vahvistamisessa korostuu perintöoikeudellinen
näkökulma, vaikka monille isättömyydestään
kärsiville lapseksi tunnustaminen on tärkeää täysin
muista syistä. Heidän on mahdollista luopua perinnöstään
niin halutessaan. Perintökaaren mukaan perinnöstä on
mahdollista luopua pätevästi jo perittävän
eläessä ilmoittamalla tälle kirjallisesti
luopumisesta tai hyväksymällä testamentin.
Lakiosasta ei voi sitovasti luopua perittävän
eläessä, mutta kylläkin kirjallisesti
tämän kuoltua.
Määräajan jatkamista voidaan pitää epätasaisena
oikeuspolitiikkana. On kuitenkin tärkeämpää varmistaa,
että kansalaiset tulevat kohdelluiksi yhdenvertaisina kuin
jättää oikeuspoliittisista syistä tilanne
nykyiselleen. Isyyden selvittäminen saattaisi aiheuttaa
ongelmia vakiintuneisiin sukulaisuussuhteisiin, mutta vastapainona
ovat ne ilman isää aikuiseksi varttuneet kansalaiset,
jotka ovat saattaneet kärsiä asemastaan vuosikymmeniäkin.
Lapsen oikeuksien sopimuksen 7 artiklan mukaan lapsella on, mikäli mahdollista,
oikeus tietää vanhempansa. Monet inhimilliset
tekijät juridisen tasa-arvon lisäksi puoltavat
sitä, että isyyslaki on ulotettava taannehtivasti
koskemaan ennen lain voimaantuloa syntyneitä lapsia. Kanneoikeus
isyyden vahvistamiseen tulee antaa kaikille au-lapsille, joiden todennäköinen
isä on yhä elossa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
isyyslain voimaanpanosta annetun lain 7 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan isyyslain voimaanpanosta 5 päivänä syyskuuta
1975 annetun lain (701/1975) 7 §:n 2 momentti
seuraavasti:
7 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ennen isyyslain voimaantuloa syntyneen lapsen isyyden vahvistamista
koskevaa kannetta ei voida nostaa, jos mies on kuollut.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2002
- Marja-Leena Kemppainen /kd
- Ismo Seivästö /kd
- Antti Rantakangas /kesk
- Katri Komi /kesk
- Seppo Lahtela /kesk
- Kyösti Karjula /kesk
- Kari Kärkkäinen /kd
- Osmo Puhakka /kesk
- Bjarne Kallis /kd
- Mauri Salo /kesk
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Leena Rauhala /kd
- Pehr Löv /r
- Pekka Vilkuna /kesk
- Aulis Ranta-Muotio /kesk
- Olli Nepponen /kok
- Timo Kalli /kesk
- Päivi Räsänen /kd
- Sakari Smeds /kd
- Pertti Hemmilä /kok
- Inkeri Kerola /kesk
- Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
- Hannu Takkula /kesk
- Eero Lämsä /kesk
- Unto Valpas /vas
- Rauha-Maria Mertjärvi /vihr
- Lauri Oinonen /kesk
- Leea Hiltunen /kd