LAKIALOITE 102/2005
vp
LA 102/2005
vp - Päivi Räsänen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnalle
PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan alkoholiveron määräytymisperusteiden
muuttamista siten, että alkoholijuomien veroa nostettaisiin
alkoholijuomien veroluokissa 15 %.
PERUSTELUT
Suomen alkoholipoliittinen historia todistaa, että viinan
hinnan suhdanteet vaikuttavat suoraan sen kulutukseen ja samalla
haittoihin. Viime vuonna voimaan tullut alkoholiveron kevennys on
aiheuttanut kulutuksen kasvun kaikkien aikojen ennätykseen:
yli 10 litraan puhdasta alkoholia henkilöä kohden
vuodessa. Kulutuksen kasvunopeus viisinkertaistui aiempaan verrattuna.
Alkoholin aiheuttamat kuolemat ja sairauseläkkeet, pahoinpitelyrikokset,
rattijuoppous ja lasten kaltoin kohtelu ovat lisääntyneet
samassa suhteessa kulutuksen kanssa. Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos
on arvioinut, että yhden litran lisäys alkoholin
keskikulutuksessa (100-prosenttista alkoholia 15-vuotiasta kohden)
merkitsee tuhatta uutta pahoinpitelyrikosta eli noin neljän prosentin
kasvua.
Alkoholihaitat ovat kansanterveyden ja hyvinvoinnin suurin yksittäinen
uhkatekijä. Viinaveron kevennyksestä on aiheutunut
jo nyt alkoholihaittojen kasvun myötä laskua kunnille.
Lastensuojelu ja päihdesairaudet nielevät yhä suuremman
osan kuntien menoista. Tutkimukset ovat osoittaneet, että alkoholiverotus,
vähittäismyyntimonopoli ja mainonnan kieltäminen
ovat kustannustehokkuudeltaan parhaita keinoja vähentää alkoholiongelmaa.
Veronkevennys oli näiden tietojen perusteella virhe. Alkoholiveroa on
korotettava, sillä alkoholin haittoja on mahdotonta vähentää puuttumatta
alkoholin hintaan ja markkinoihin. Kansanterveyden vaaliminen on
alkoholipolitiikassa tärkeämpää kuin
veropohjan säilyttäminen.
Alkoholiveroa tulee korottaa heti noin 15 %, mikä vastaa
rahan arvon alenemisen, Viron hinnankorotuksen ja alun perin liian
suuren alennuksen aiheuttamaa alkoholin hinnan nostotarvetta. Liian
alhainen alkoholin hinta aiheuttaa mittavan taloudellisen ja henkisen
laskun koko yhteiskunnalle muutaman vuoden kuluessa. Veronkorotus
lisäisi valtion tuloa noin 150 miljoonalla eurolla.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan alkoholi- ja alkoholijuomaverolaista 29
päivänä joulukuuta 1994 annetun lain (1471/1994)
liitteenä oleva verotaulukko, sellaisena kuin se on laissa 1298/2003,
seuraavasti:
Liite
VEROTAULUKKO
| Etyylialkoholipitoisuus tilavuusprosentteina |
Tuoteryhmä |
Veron määrä |
| Olut |
|
|
| — yli 0,5 mutta enintään
2,8
|
11. |
1,68 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
| — yli 2,8 |
12. |
22,37 senttiä senttilitralta etyyliakoholia |
| Viinit ja muut käymisteitse valmistetut
alkoholijuomat
|
|
|
| — yli 1,2 mutta enintään
2,8
|
21. |
4,54 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| — yli 2,8 mutta enintään
5,5
|
22. |
118,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| — yli 5,5 mutta enintään
8,0
|
23. |
175,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| — yli 8,0 mutta enintään
15
|
24. |
244,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| Viinit |
|
|
| — yli 15 mutta enintään
18
|
25. |
212,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| Välituotteet |
|
|
| — yli 1,2 mutta enintään
15
|
31. |
296,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| — yli 15 mutta enintään
22
|
32. |
488,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| Etyylialkoholi |
|
|
| tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat tuotteet: |
|
|
| — yli 1,2 mutta enintään
2,8
|
41. |
1,68 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
| — yli 2,8 |
45. |
33,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
| muut |
|
|
|
46. |
33,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2006.
_______________
Helsingissä 29 päivänä syyskuuta
2005
- Päivi Räsänen /kd
- Kari Kärkkäinen /kd
- Leena Rauhala /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Sari Essayah /kd
- Bjarne Kallis /kd