PERUSTELUT
      
      Alkoholipolitiikan tavoitteena on ehkäistä alkoholista
         aiheutuvia sosiaalisia, terveydellisiä tai yhteiskunnallisia
         haittoja. Haittoihin vaikuttavat ennen kaikkea kulutetun alkoholin
         määrä ja käyttötavat.
      
      
      Alkoholipolitiikan keskeisiä välineitä ovat
         alkoholijuomien tuotannon, kaupan ja kulutuksen säätely
         alkoholilainsäädännöllä,
         alkoholijuomien verotus sekä tiedotus- ja valistustyö.
         Lukuun ottamatta eräitä maita, joiden lainsäädäntö pohjautuu
         näiden maiden valtauskontoon, ei missään
         maassa enää sovelleta täydellistä kieltoa
         sen epäonnistuttua kieltoa kokeilleissa maissa 1900-luvun
         alussa.
      
      
      Alkoholioloissamme tapahtui vuonna 2004 kolme muutosta: alkoholijuomien
         matkustajatuonti toisista jäsenvaltioista vapautui 1.1.2004, alkoholiverotusta
         alennettiin 1.3.2004 ja Viro liittyi EU:n jäseneksi 1.5.2004.
      
      
      Alkoholisairaus- ja -myrkytyskuolemat lisääntyivät
         300 ihmisellä (noin 20 %) vuonna 2004.
         Myös muut sosiaaliset ja terveydelliset ongelmat ovat kasvaneet
         ja aiheuttavat myös kustannuksia erityisesti kunnille.
         Kokonaiskulutus oli tuolloin kaikkien aikojen ennätystasolla eli
         10,3 litrassa 100-prosenttisena alkoholina vuonna 2004. Kulutuksen
         arvioidaan kasvaneen myös vuonna 2005 ja kasvavan edelleen
         vuonna 2006.
      
      
      Kaikki alkoholihaittojen seurantatiedot osoittavat haittojen
         kasvaneen vuonna 2004 verrattuna vuoteen 2003:
      
      
      
         - Alkoholinkäytön
            takia kuoli vuonna 2004 lähes 2 900 ihmistä.
            Kuolleiden määrä kasvoi edellisestä vuodesta
            15 %. Erityisen voimakkaasti lisääntyivät
            alkoholisairauksista ja -myrkytyksistä johtuvat kuolemat
            (lähes 1 900), joissa kasvu oli 19 %.
         
- Sairaaloiden hoitojaksoissa alkoholisairaus päädiagnoosina
            kasvu oli 9 %, pää- tai sivudiagnoosina
            11 %.
         
- Katkaisuhoidon ja kuntoutuksen asiakasmäärissä kasvu
            oli 6 %. Hoitovuorokausissa kasvu oli 8 %.
         
- A-klinikoiden asiakasmäärissä kasvu
            oli 3 %.
         
- Asumispalvelujen ja ensisuojien hoitovuorokausissa kasvu
            oli 4 %.
         
- Päihtyneiden säilöönotoissa
            kasvu oli 11 %. Vuoden 2005 luvut ovat samalla
            tasolla.
         
- Tieliikenteen alkoholionnettomuuksissa kuolleiden ja loukkaantuneiden
            määrässä kasvu oli 7 %.
            Henkilövahinko-onnettomuuksissa osallisten 15—24-vuotiaiden
            nuorten rattijuoppojen määrässä kasvu
            oli 18 %.
         
- Väkivaltarikoksissa kasvu oli 3 %.
            Kotiväkivaltatapauksissa kasvu oli 9 %.
            Henkirikoksissa kasvua oli vuoden 2003 103:sta 144:ään vuonna
            2004.
         
Alkoholin anniskelua ja vähittäismyyntiä koskevien
         tietojen pohjalta voidaan todeta, että väkevien
         juomien kulutusosuus on kasvanut. Niihinhän kohdistui merkittävä alennus.
         Vähittäismyynnistä hankitun alkoholin
         kulutusmäärä on kasvanut. Sen sijaan
         ravintoloissa kulutetun alkoholin määrä on
         säilynyt ennallaan.
      
      
      Väestökyselyiden pohjalta alkoholinkulutus näyttää lisääntyneen
         55—64-vuotiaiden joukossa vuonna 2004. Runsaasti juovien
         alkoholinkäyttö on lisääntynyt.
         Vähintään kerran viikossa humalaan asti
         juovien miesten osuus näyttää myös
         kasvaneen. Humalakulutus on lisääntynyt 17—18-vuotiaiden
         joukossa. Alle 17-vuotiaiden joukossa raittiiden osuuden kasvu näyttää pysähtyneen.
         Naisten alkoholinkulutus näyttää lisääntyneen.
      
      
      Vuonna 2004 voimaan tulleen suuren alkoholiveron alennuksen
         tarkoituksena oli löytää sellainen verotaso,
         ettei lähinnä Viron liittyessä Euroopan
         unioniin syntyisi tilannetta, jossa Suomen silloisen korkean verotason
         ja siitä johtuvan korkean hintatason takia syntyisi massamittaista
         matkustajien ei-kaupallista alkoholin tuontia Virosta. Viron liittyessä unioniin
         ei siihen enää voitu soveltaa aikaisempia määrällisiä rajoituksia.
         Kaiken lisäksi meriyhteys Tallinnaan oli ajallisesti lyhyt
         ja hinnaltaan edullinen. 
      
      
      EU-maiden välillä ei-kaupallisen matkailijatuonnin
         rajat olivat tuolloin ja ovat edelleen erittäin korkeat.
         Lisäksi on muistettava, että perustellusta syystä,
         kuten häihin tai syntymäpäiviin varautumisen
         takia, ne on mahdollista ylittää. Suuren alkoholiveron
         alennuksen tarkoituksena oli turvata edes jonkinasteinen verokertymä ja kotimaisen
         alkoholipolitiikan ohjaavuus.
      
      
      
      Vuonna 2004 alkoholijuomien veroa alennettiin keskimäärin
         33 %. Oluen alkoholiveroa alennettiin tuolloin
         keskimäärin 32 prosentilla. Viinien ja muiden
         käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien veroa alennettiin
         tuolloin keskimäärin 10 prosentilla. Syynä viinin
         pienempään alennukseen oli se, että viinien
         veroa oli jo aiemmin alennettu 17 prosentilla. Yhtenä perusteena
         oli myös se, että viinin ja oluen veron tuli olla
         toisiinsa nähden toisiaan syrjimättömiä.
         Virossa vallitsevan viinin suhteellisen korkean hintatason takia
         viinin ei sinänsä nähty muodostavan merkittävää ei-kaupallisen
         tuonnin uhkaa, mutta toteutetun suuruinen alennus siihen oli välttämätön,
         jotta oluen veroa voitiin laskea tasolle, jonka arvioitiin vähentävän
         riittävästi oluen tuontia.
      
      
      Ennen veronalennusta Suomessa litra Koskenkorva-viinaa maksoi
         29,64 euroa ja Virossa sama tuote maksoi 10,52 euroa, minkä lisäksi Virosta
         saattoi ostaa huomattavasti tätäkin halvempia
         kirkkaita alkoholijuomia. Tämän suuren hintaeron
         vuoksi etyylialkoholin veroa alennettiin keskimäärin
         44 prosentilla.
      
      
      Vuoden 2004 suuren alkoholiveroalennuksen jälkeen verotuotot
         onkin turvattu, matkustajatuonti on pysynyt hallinnassa ja salakauppa
         on vähentynyt. Alkoholiteollisuuden myynti on myös
         kaikkien aikojen ennätystasolla. Sen sijaan, kuten edellä on
         todettu, haitat ovat lisääntyneet.
      
      
      Eduskunnan käsitellessä hallituksen esitystä vuonna
         2003 arvioimme tuolloin, että puolta vähäisempi
         alennus väkevien alkoholijuomien veroon olisi ollut toimiva
         ja sosiaalisesti parempi vaihtoehto. Katsoimme, että tällainen
         toteutettua vähäisempi alennus niiden osalta olisi
         riittänyt hillitsemän tuontia ja säilyttänyt
         samalla suuremman verotuoton.
      
      
      Sen sijaan arvioimme tuolloin, että ei ollut mahdollista
         jättää väkevien juomien tai
         muidenkaan alkoholijuomien veroa täysin ennalleen — niin
         kuin toivottavaa olisi ollut sekä valtiontalouden
         että kansanterveyden kannalta — sillä tällöin
         laajamittainen juomien tuonti Virosta tulisi liian houkuttelevaksi.
         Siksi emme yhtyneet niihin näkemyksiin, joiden mukaan veroa
         ei olisi lainkaan tarvinnut alentaa.
      
      
      Suuren alkoholiveron alennuksen kansanterveydelliset haitat,
         joiden takia hallituksen esitystä arvosteltiin sen käsittelyn
         yhteydessä, ovat sittemmin toteutuneet. Katsommekin, että on välttämätöntä palata
         taaksepäin väkevien alkoholijuomien osalta ja
         korottaa niiden veroa 39,3 %. Sen sijaan jättäisimme
         viinin ja oluen veron ennalleen.
      
      
      Tällöin yli 2,8-tilavuusprosenttisten väkevien
         alkoholijuomien veroksi ehdotamme 36,41 senttiä senttilitralta
         nykyisen 28,25 sentin asemasta. Edellyttäen, että vero
         menisi sellaisenaan hintoihin, halvimpiin maustamattomiin väkeviin
         viinoihin kuuluvan 30-prosenttisen Saunalahden viinan puolen litran
         pullon hinta nousisi nykyisestä 8,30 eurosta 10,18 euroon.
         Vastaavasti 38-prosenttisen lasipullossa myydyn Koskenkorva-viinan
         hinta nousisi 9,31 eurosta 11,28 euroon. Hintojen nousu likööreissä,
         konjakeissa ja viskeissä olisi euromääräisesti
         samanlainen tuotteen nykyisestä korkeastakin vähittäismyyntihinnasta
         riippumatta, sillä hinnankorotus riippuisi vain tuotteen
         alkoholipitoisuudesta.
      
      
      Juodun alkoholin määrä vaikuttaa
         enemmän alkoholihaittojen syntymiseen kuin juomalajin valinta
         oluen, viinin ja väkevien alkoholijuomien välillä.
         Väkevien juomien käyttöön liittyy kuitenkin
         tutkimusten perusteella joitakin kielteisiä erityispiirteitä:
      
      
      
         - Väkeviä juomia
            nautitaan usein laimentamatta, jolloin veren alkoholinpitoisuus
            nousee nopeammin ja korkeammalle kuin esim. olutta juotaessa. Nopeaan
            humalaan liittyy joillakin yksilöillä aggressiivisuus
            ja sen kontrolloimattomuus.
         
- Väkevien juomien vähittäismyynnin vaihtelun
            on todettu selittävän alkoholimyrkytysten ajallista
            vaihtelua paremmin kuin kokonaiskulutuksen vaihtelun.
         
- Silloin, kun alkoholia juodaan kerralla enemmän,
            juodaan todennäköisimmin väkeviä alkoholijuomia.
         
Myös näistä syistä veron
         kohdentuminen väkeviin juomiin on perusteltua.
      
      
      Veron korottaminen auttaisi osaltaan rahoittamaan hallituksen
         esitystä oikeudenmukaisemman talousarvion. Arvioimme ehdotuksemme
         lisäävän verotuottoja 180 milj. euroa.